Gezocht en gevonden

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Zwarteleo
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 aug 2006 11:32
Locatie: Kirchberg in tirol

Gezocht en gevonden

Bericht door Zwarteleo »

Gezocht/ gevonden Marcelino(Lino) Gomez Portela
Even terug in de geschiedenis. Het eerste schip waarop ik voer was de Menkar-N, 1963.Ik was ll,mach. De Matrozen waren spanjaarden.Er kwam wat later een lichtmatroos aan boord ene Marcelino(Lino) Gomez Portela. Daar wij beiden helemaal onderop de hiërarchieke ladder stonden(we mochten niets en moesten alles)raakte we bevriend. Hij is Later naar de Hal gegaan.
Ik ging toen naar de Machinistenschool. Wij hebben nog vrij lang contact gehouden en heb zelfs bij hem gelogeerd. Later is het contact een beetje vergeten. Lino heeft toen nog een cursus voor scheepsvakman gedaan. En is opgeklommen tot voorman dek/mk. Bij de Hal. Hij heeft nog geprobeerd om mijn adres te achterhalen maar ik heb mij laten uitschrijven van Ndl. naar Oostenrijk. En ik heb geregeld via het Internet/Spaanse telefoonboek tevergeefs z´n naam gezocht. Maar zoals het meestal gaat met ouderen die niet veel telefoneren heeft ook hij alleen nog maar een mobieltje.
Het vorige jaar herfst heb ik nog een reisje naar Lissabon gemaakt. Vandaar met de Trein naar Porto en Vigo. Aan de andere kant van de Ria de Vigo woonde de hij. Met de veerboot naar Moana vandaar naar san Adrian de Cobres. Gezocht/gevonden. Achteraf had ik ook een kaartje kunnen sturen het is nog steeds een klein gehucht waar iedereen iedereen kent. Maar vaak wordt niet aan een simpele oplossing gedacht.
De verbazing was groot. Hij heeft een mooi huis, en zoals daar gebruikelijk, is uit een soort graniet gebouwd, als er geen zware aardbevingen komen staat het er over 300 jaar nog steeds.
Hij vond het niet leuk dat ik gelijk weer verder ging. Maar ik had de hele rondreis al geregeld. En om nou na 35 jaar met een paar koffers voor de deur te staan leek me ook niet zo geslaagd.
Dus ben ik in begin september dit jaar een weekje geweest. Als zovele daar leeft hij autarkisch, bootje, visje vangen, varkentje op stal verse eitjes van de kippen. En het belangrijkste, hij maakt een prima wijn en stookt een goede Aquardiente. Waarvan aardig wat gekiept is maar het waren geen chateau migraines dus was ik de volgende dag weer het ventje. Ik viel met m´n neus in de boter want de druivenpluk was net begonnen, ik kon bewijzen dat méér kon dan alleen wijn drinken.
Dit was een lange aanloop. Ik denk dat er onder de kombuizers er wel een paar zijn die met hem hebben gevaren. Hij voer lang op de Korendijk en ook op de Bilderdijk. Uit zijn verhalen heb ik begrepen dat er ook collega’s van de lijn bij hem thuis zijn geweest. Eén ding. Lino kan/wil niet aan de pc.
Maar zijn dochter heeft er wel een. Voor diegenen die een berichtje willen sturen het adres is: Beagomez1970@gmail.com
Het leven is veel te kort
om slechte wijn te drinken.



Plaats reactie