MS Hilversum Maatschappij Oostzee Amsterdam / Vinke & Co.

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
Norwin

MS Hilversum Maatschappij Oostzee Amsterdam / Vinke & Co.

Bericht door Norwin »

Beste forumleden,

Ik ben voornemens om een model te maken van het MS Hilversum uit 1959.

Het schip is gebouwd op de A.G. Weser Werft, Werk Seebeck, te Bremerhaven en opgeleverd op 28 oktober 1959 aan de N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Oostzee' te Amsterdam. Het voer in management van Vinke & Co op o.a. de Independent Gulf Line.
In december 1983 is het schip als Fotini F naar China gebracht en aldaar gesloopt.

Het A.G. Weser Werft Yardnummer van de Hilversum was 843. Een zusterschip van de Hilversum was het MS Ittersum, deze had Yardnummer 844 en werd opgeleverd op 7 januari 1960.

Via het Scheepvaartmuseum te Bremerhaven ben ik in het bezit gekomen van een General Plan van de Hilversum en enkele werffoto's. Zeker met het General Plan kom ik een heel eind om de rompvorm etc. te kunnen maken.
Waar het mij echter aan ontbreekt zijn foto's die een beter beeld geven van hoe de buitenzijde van de accommodatie, dekhuizen, laadbomen etc. etc. er uit zien. Kortom: foto's die aan dek genomen zijn.

Via http://www.marhisdata.nl, http://www.maritiemdigitaal.nl, het boek over Vinke & Co en wat google'n heb ik ondertussen al aardig wat info over beide schepen op kunnen duiken maar detailfoto's zijn daar moeilijk te vinden.

Mijn vraag is dan ook: wie o wie heeft dergelijke foto's in zijn bezit en is bereid deze d.m.v. scannen met mij te delen?
Daar de Ittersum een zusterschip was van de Hilversum zijn ook foto's van de Ittersum van harte welkom!

Ik zie de reacties graag tegemoet!

Mvg,

Norwin
Bijlagen
Hilversum.jpg
Hilversum.jpg (229.26 KiB) 4006 keer bekeken

gerberk36

Re: MS Hilversum Maatschappij Oostzee Amsterdam / Vinke & Co.

Bericht door gerberk36 »

Ik heb alleen een foto van mijzelf in de machinekamer van de Hilversum.
De 9 cilinder MAN 2tactmotor werd op deze plek gestart.
We draaiden 120 klappen full speed, en zeer langzaam 45 klappen.
Het verbruik was 30ton per etmaal bij een vaart van 18knopen.
De Indipendend Gulfline was een lijndienst op de golf van Mexico.


Plaats reactie