Scheepsterminologie

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Sjaan1946
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2014 21:14

Scheepsterminologie

Bericht door Sjaan1946 »

Hallo allemaal,

In verband met een herdenking en plaatsing van een monument ter nagedachtenis van de ramp met het SS. Stolwijk in 1940 ben ik documenten aan het vertalen die alles te maken hebben met die ramp.
De Stolwijk is op 6 december 1940 voor de kust van Ierland op de rotsen gelopen en e.e.a. is daarna onderzocht door de Buitengewone raad voor de scheepvaart. Er waren 28 opvarenden waarvan er 10 zijn omgekomen en 18 gered door de Arranmore reddingsboot. De kleinzoon van de schipper van die reddingsboot is de initiatiefnemer voor e.e.a.
Hij stuurde mij wat documenten met het verzoek deze te vertalen. Dat lukt wel maar ik kom termen tegen waar ik echt niks van begrijp, het zijn typisch scheepstermen.
Mijn vraag is kan iemand mij hierbij wellicht helpen? Ik heb alles waar ik moeite mee heb in een apart documentje gezet dat ik als bijlage aan dit bericht toevoeg. Bij voorbaat hartelijk dank,

Sjaan Lieder

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Sjaan,
Je bent de bijlage vergeten,

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Sjaan1946
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2014 21:14

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Sjaan1946 »

Hoop dat het nu lukt met de bijlage
Sjaan1946
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2014 21:14

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Sjaan1946 »

Ik zag een voortgangsbalk maar zie in het bericht nergens iets dat er eenbijlage aan toegevoegd is. Doe ik iets verkeerd?
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Henk van der Moolen »

Kan iemand Sjaan helpen?
Ik weet niet precies hoe je een bijlage kunt plaatsen.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Scheepsterminologie

Bericht door TBH »

@Sjaan1946
Net even getest, maar je mag blijkbaar geen bestand met extensie .pdf, .doc of docx toevoegen.
De voortgangsindicator loopt inderdaad, maar net onder de blauwe balk met tekst: 'plaats een reactie' verschijnt er in het rood een foutmelding.

GRT
Thomas
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Sjaan, kun je het bestand naar me mailen, dan weet ik meer.
jos.komen@gmail.com
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Sjaan,
het was inderdaad een tekstbestand en die kun je hier niet als bijlage plaatsen.
Ik heb er 2 .jpg bestanden van gemaakt waar de gele markeringen op zichtbaar zijn en voor het gemak de losse tekst erbij.
wat betekent.jpg
wat betekent.jpg (199.18 KiB) 4731 keer bekeken
wat betekent-1.jpg
wat betekent-1.jpg (166.17 KiB) 4731 keer bekeken
Wat betekent:
2488 bruto 1511 netto 10 Mile 4120 dw 174411 cft. 20"4" 1920 (year the ship was build) Name sign P. H. T. D.
depth approximately 5 fathom with 5"
From point Tory Isl. 70º r.w. distance 18 mile 50º r.w.
Later 1 stroke up
Stopten het roer af met de stoottalie, sloten het handstuurgerei in en maakten de stuurkettingen los van het quadrant
deze staaldraden alsook de achterwinch gebroken.
Sjorden als laatste middel het quadrant met stevige staaldraden tegen stuurboord stootblok en trachten met achteruit werkende machine en de wind enige streken aan bakboord achteruit het schip op de zee te houden
door middel van reddingsbroek en lijn.
Op 6 december 1940 had ik een H.W. (Hondenwacht?) gehad.
Bij eerste stijfkomen braken echter de stoelen van de winch nabij de koppen. Mijn indruk is dat door loskomen van vingerlingen
Hebben vervolgens twee zware Wescon takels uit machinekamer naar achterschip getransporteerd en deze op het kwadrant bevestigd. Doch ook deze zijn gebroken nl. de oogen (of bogen?) ervan.
Op 5 december 1940 ’s avonds was stuurketting uit kwadrant gesprongen. Ik vermoed, dat door een zware zee tegen het roer, dit buitengewoon veel kracht op één stuurreep uitoefende, waarbij dus de buffer van die reep extra gespannen werd en dus iets loos gevende in de andere reep, waardoor uitspringen van kwadrant mogelijk is geweest. Door afstoppen stoottalie en tijdelijk inpikken noodstuurinrichting
te 4 uur v.m. was het dik van regen
Het materiaal zag er goed uit op de breuk en ik heb er geen ongeweld gedeelte in kunnen ontdekken
het aanbrengen van een mof (pijp) over de breuk met doorgaande bouten
Onderdehand was noodstuurinrichting ingepikt, doch na ongeveer drie minuten was deze, door het breken van de geleideklossen, totaal defect.
het overige personeel verzameld op onderbrug
mijn been bleef haken onder dekwaschleiding
De machine was een triple depnansee?? Dit was echt onleesbaar De stangen lagen niet in kokers en de kettingen lagen in open bakken. Op het poopdek waren buffers.
Ergens in de specificaties van het schip las ik dat het 1 dek had. In de verklaringen echter zie ik, Poopdek, Onderbrug, Sloependek???
Het schip was heel slap en werkte daardoor sterk
De bemanning in het achterlogies
Ik vermoed dat hij is veroorzaakt door een losse vingerling.
Hij constateerde steeds dat alles in orde was en speciaal dat de kettingen niet slack waren. Ook was er geen speling in de werking die met twee grote klossen was opgesloten.
verkenden wij het licht van Tory Island op ± 18 mijl afstand in de peiling 70 RW
daar het tussen de buien heel helder zicht was, wist ik zeker dat ik het licht op de grens?? zag op de afstand waarop het onder normale omstandigheden het eerst zichtbaar is
Toen wij het handstuurgerei / Hastie? patent/
Voor mij is dit onleesbaar firma van Den ????
De diepgang van de Stolwijk was ongeveer 18’ met 5 duimen??? Stuurlastwierp ik de travellerlijn los en sprong ik in de broeking zittend te water om mij zo naar de boot te laten halen.
De stoottalies op het roer werden steeds doorgezet en indien nodig vernieuwd
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsterminologie

Bericht door jdbvos »

Nou, het aanbod is overweldigend....dan doe ik maar een poging.....
Ik laat me graag corrigeren !! :-D

De internationale code (of roepletters) PHTD zijn (voor zeeschepen) code's die je mbv signaalvlaggen in de mast kunt hangen, zodat iedereen die het schip ziet de naam in een lijst kan opzoeken. Voor radio-communicatie nog steeds in gebruik
Nederlandse schepen beginnen met een P (van PaysBas)

Terminologie vind je hier ook....
Bijlagen
wat%20betekent.jpg
wat%20betekent.jpg (328.01 KiB) 4629 keer bekeken
wat%20betekent-2.jpg
wat%20betekent-2.jpg (231.12 KiB) 4629 keer bekeken
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dat heb je prima gedaan, Jan. :-D
Ik was er ook al mee bezig en neem aan dat ik niet de enige ben.
Die onleesbare firma is volgens mij van Ommeren.

Het schip was heel slap en werkte daardoor sterk.

Een werkend schip...het staat me bij dat dit vroeger wel eens in het journaal werd vermeld als we moeizaam tegen wind en deining in voeren, maar wat er met een slap schip bedoeld werd? :wink:


Plaats reactie