Scheepsterminologie

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Sjaan1946
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mar 2014 21:14

Scheepsterminologie

Bericht door Sjaan1946 » 10 jan 2016 17:53

Hallo allemaal,

In verband met een herdenking en plaatsing van een monument ter nagedachtenis van de ramp met het SS. Stolwijk in 1940 ben ik documenten aan het vertalen die alles te maken hebben met die ramp.
De Stolwijk is op 6 december 1940 voor de kust van Ierland op de rotsen gelopen en e.e.a. is daarna onderzocht door de Buitengewone raad voor de scheepvaart. Er waren 28 opvarenden waarvan er 10 zijn omgekomen en 18 gered door de Arranmore reddingsboot. De kleinzoon van de schipper van die reddingsboot is de initiatiefnemer voor e.e.a.
Hij stuurde mij wat documenten met het verzoek deze te vertalen. Dat lukt wel maar ik kom termen tegen waar ik echt niks van begrijp, het zijn typisch scheepstermen.
Mijn vraag is kan iemand mij hierbij wellicht helpen? Ik heb alles waar ik moeite mee heb in een apart documentje gezet dat ik als bijlage aan dit bericht toevoeg. Bij voorbaat hartelijk dank,

Sjaan Lieder

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1028
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Henk van der Moolen » 10 jan 2016 18:51

Hallo Sjaan,
Je bent de bijlage vergeten,

vr gr Henk

Sjaan1946
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mar 2014 21:14

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Sjaan1946 » 10 jan 2016 19:05

Hoop dat het nu lukt met de bijlage

Sjaan1946
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mar 2014 21:14

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Sjaan1946 » 10 jan 2016 19:11

Ik zag een voortgangsbalk maar zie in het bericht nergens iets dat er eenbijlage aan toegevoegd is. Doe ik iets verkeerd?

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1028
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Henk van der Moolen » 10 jan 2016 21:30

Kan iemand Sjaan helpen?
Ik weet niet precies hoe je een bijlage kunt plaatsen.

vr gr Henk

Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Scheepsterminologie

Bericht door TBH » 10 jan 2016 22:24

@Sjaan1946
Net even getest, maar je mag blijkbaar geen bestand met extensie .pdf, .doc of docx toevoegen.
De voortgangsindicator loopt inderdaad, maar net onder de blauwe balk met tekst: 'plaats een reactie' verschijnt er in het rood een foutmelding.

GRT
Thomas

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30621
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Jos Komen » 10 jan 2016 22:31

Sjaan, kun je het bestand naar me mailen, dan weet ik meer.
jos.komen@gmail.com
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30621
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Jos Komen » 11 jan 2016 11:45

Hallo Sjaan,
het was inderdaad een tekstbestand en die kun je hier niet als bijlage plaatsen.
Ik heb er 2 .jpg bestanden van gemaakt waar de gele markeringen op zichtbaar zijn en voor het gemak de losse tekst erbij.
wat betekent.jpg
wat betekent.jpg (199.18 KiB) 1770 keer bekeken
wat betekent-1.jpg
wat betekent-1.jpg (166.17 KiB) 1770 keer bekeken
Wat betekent:
2488 bruto 1511 netto 10 Mile 4120 dw 174411 cft. 20"4" 1920 (year the ship was build) Name sign P. H. T. D.
depth approximately 5 fathom with 5"
From point Tory Isl. 70º r.w. distance 18 mile 50º r.w.
Later 1 stroke up
Stopten het roer af met de stoottalie, sloten het handstuurgerei in en maakten de stuurkettingen los van het quadrant
deze staaldraden alsook de achterwinch gebroken.
Sjorden als laatste middel het quadrant met stevige staaldraden tegen stuurboord stootblok en trachten met achteruit werkende machine en de wind enige streken aan bakboord achteruit het schip op de zee te houden
door middel van reddingsbroek en lijn.
Op 6 december 1940 had ik een H.W. (Hondenwacht?) gehad.
Bij eerste stijfkomen braken echter de stoelen van de winch nabij de koppen. Mijn indruk is dat door loskomen van vingerlingen
Hebben vervolgens twee zware Wescon takels uit machinekamer naar achterschip getransporteerd en deze op het kwadrant bevestigd. Doch ook deze zijn gebroken nl. de oogen (of bogen?) ervan.
Op 5 december 1940 ’s avonds was stuurketting uit kwadrant gesprongen. Ik vermoed, dat door een zware zee tegen het roer, dit buitengewoon veel kracht op één stuurreep uitoefende, waarbij dus de buffer van die reep extra gespannen werd en dus iets loos gevende in de andere reep, waardoor uitspringen van kwadrant mogelijk is geweest. Door afstoppen stoottalie en tijdelijk inpikken noodstuurinrichting
te 4 uur v.m. was het dik van regen
Het materiaal zag er goed uit op de breuk en ik heb er geen ongeweld gedeelte in kunnen ontdekken
het aanbrengen van een mof (pijp) over de breuk met doorgaande bouten
Onderdehand was noodstuurinrichting ingepikt, doch na ongeveer drie minuten was deze, door het breken van de geleideklossen, totaal defect.
het overige personeel verzameld op onderbrug
mijn been bleef haken onder dekwaschleiding
De machine was een triple depnansee?? Dit was echt onleesbaar De stangen lagen niet in kokers en de kettingen lagen in open bakken. Op het poopdek waren buffers.
Ergens in de specificaties van het schip las ik dat het 1 dek had. In de verklaringen echter zie ik, Poopdek, Onderbrug, Sloependek???
Het schip was heel slap en werkte daardoor sterk
De bemanning in het achterlogies
Ik vermoed dat hij is veroorzaakt door een losse vingerling.
Hij constateerde steeds dat alles in orde was en speciaal dat de kettingen niet slack waren. Ook was er geen speling in de werking die met twee grote klossen was opgesloten.
verkenden wij het licht van Tory Island op ± 18 mijl afstand in de peiling 70 RW
daar het tussen de buien heel helder zicht was, wist ik zeker dat ik het licht op de grens?? zag op de afstand waarop het onder normale omstandigheden het eerst zichtbaar is
Toen wij het handstuurgerei / Hastie? patent/
Voor mij is dit onleesbaar firma van Den ????
De diepgang van de Stolwijk was ongeveer 18’ met 5 duimen??? Stuurlastwierp ik de travellerlijn los en sprong ik in de broeking zittend te water om mij zo naar de boot te laten halen.
De stoottalies op het roer werden steeds doorgezet en indien nodig vernieuwd
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5507
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Scheepsterminologie

Bericht door jdbvos » 11 jan 2016 21:06

Nou, het aanbod is overweldigend....dan doe ik maar een poging.....
Ik laat me graag corrigeren !! :-D

De internationale code (of roepletters) PHTD zijn (voor zeeschepen) code's die je mbv signaalvlaggen in de mast kunt hangen, zodat iedereen die het schip ziet de naam in een lijst kan opzoeken. Voor radio-communicatie nog steeds in gebruik
Nederlandse schepen beginnen met een P (van PaysBas)

Terminologie vind je hier ook....
Bijlagen
wat%20betekent.jpg
wat%20betekent.jpg (328.01 KiB) 1668 keer bekeken
wat%20betekent-2.jpg
wat%20betekent-2.jpg (231.12 KiB) 1668 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30621
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Jos Komen » 11 jan 2016 22:40

Dat heb je prima gedaan, Jan. :-D
Ik was er ook al mee bezig en neem aan dat ik niet de enige ben.
Die onleesbare firma is volgens mij van Ommeren.

Het schip was heel slap en werkte daardoor sterk.

Een werkend schip...het staat me bij dat dit vroeger wel eens in het journaal werd vermeld als we moeizaam tegen wind en deining in voeren, maar wat er met een slap schip bedoeld werd? :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2400
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Scheepsterminologie

Bericht door K.Brouwer » 11 jan 2016 22:50

Wellicht ter aanvulling. Stoottalie, bestaat uit twee vierlopers welke onderling verbonden is. De ene vierloper werd aan de ene kant van het quadrand bevestigt en de andere vierloper aan de andere kant van het quadrand. Hierna werd de boel strakgetrokken en belegt. Die stoottalie ving de klappen op het roer op bij slecht weer zodat de roerganger niet over het stuurwiel werd getrokken ( heb dit zelf gezien gebeuren en ook eens de stoottalie op de Amstelstroom aangebracht).
Een vierloper is een takel bestaande uit twee tweeschijfs blokken.

Groeten, K.Brouwer
Laatst gewijzigd door K.Brouwer op 11 jan 2016 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5507
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Scheepsterminologie

Bericht door jdbvos » 11 jan 2016 23:03

van Ommeren
Ja ! Dat is't, Jos !
Goed gezien ! Nou zie ik het ook....

"Slap schip"
Ik weet dat vanuit m'n jeugd, aan boord van een (gemotoriseerde) sleepkast van een oom&tante.
Ik stond in de stuurhut waar m'n tante (zus van m'n moeder) aan 1 van de 2 stuurwielen stond terwijl we de Rijn opvoeren.
Een snellopende tegenligger produceerde flinke golven, en ik zag tot mijn afgrijzen de mast naar BB- en de stuurhut richting SB slingeren, en uiteraard heen&weer.....
We liepen dus op die manier "over" die tegenligger's boeggolf heen, en op diezelfde plek vielen de luiken van voor naar achter het ruim in.
Tante zag me kijken, en zei lachend "Zo'n sleepkast is maar een slap schip, vin je niet ?"
Later bij pa eens nagevraagd, en die vertelde me dat hij op zo'n coaster had gevaren: vroeger een stoomschip, en later gemotoriseerd. Zo rank als een pispot, en een verschrikkelijke slingerbak. En daarvan, zo vertelde hij, begon het voorschip eerst te bewegen voordat de rest erachteraan kwam.
Askmenievergis was dat de Roerdomp....

Slap schip, dus....niet erg stijf gebouwd...... Wat wrangetjes en kattesporen doen wonderen, maar ja: dat kost weer laadvermogen... :roll:

Klopt helemaal Koert !
Ik ken ze als derdehandjes, maar dat was ook op een kuster !
Ongetwijfeld neemt het aantal schijfjes rechtevenredig toe met de grootte van een roerblad... :-D
De GHV- (én KHV) schepen waar ikzelf beroepshalve mee heb gevaren hadden geen kwadranten meer, maar een (dubbele) helmstok vanwege de hydraulische besturingen.
Een paar Beck-bootjes hadden nog, zoals jijzelf wel weet, een mechanische noodstuurinrichting, die idd mbv een stukje as-met-worm op een wormwiel rond de as "in te pikken" (stoomwtk's zeggen dan: in te klinken)
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30621
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Jos Komen » 12 jan 2016 00:08

Nog ter aanvulling.
Ergens in de specificaties van het schip las ik dat het 1 dek had. In de verklaringen echter zie ik, Poopdek, Onderbrug, Sloependek???

Met 1 dek bedoelen ze volgens mij het hoofddek.
De andere genoemde dekken hoorden bij de opbouw.

Op 6 december 1940 had ik een H.W. (Hondenwacht?) gehad.

In welke context is deze zin gebruikt?
Bij zowel hoog water als hondenwacht zeg je niet dat je dit gehad hebt. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5507
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Scheepsterminologie

Bericht door jdbvos » 12 jan 2016 00:29

daarom dacht ik aan een springtij....
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30621
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Jos Komen » 12 jan 2016 00:39

Wil ik net gaan pitt'n.... :wink:
Ik bedoel dus dat je dit niet in IK-vorm gebruikt.
De schrijver heeft het steeds over wij en nu had hij alleen zelf een H.W. :)
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30621
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Jos Komen » 12 jan 2016 11:07

Dan houden we het toch op springtij tijdens de hondenwacht? :)
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast