Wie heeft er met Kapitein Luursema gevaren? Rond 1975

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
Will63
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 aug 2016 14:41

Wie heeft er met Kapitein Luursema gevaren? Rond 1975

Bericht door Will63 »

Goedemiddag, Wie heeft er eventueel rond 1975 met kapitein Luursema (of Luursma) gevaren op de 'Vanessa" van Beck in Groningen?

Hij zal met grote waarschijnlijkheid inmiddels overleden zijn, maar ik ben benieuwd of andere mensen hem ook gekend hebben.

Ik hoor het graag!

Will

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie heeft er met Kapitein Luursema gevaren? Rond 1975

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ons aller gastheer Jos Komen heeft met Jan Luursema op de Vanessa gevaren. Tik op de zoekfunctie "Jan Luursema" in - linksboven, bij "snelle links" - en je vindt nog veel meer. Misschien ook wel een foto.
Will63
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 aug 2016 14:41

Re: Wie heeft er met Kapitein Luursema gevaren? Rond 1975

Bericht door Will63 »

Hartelijk bedankt!

Ik kan alleen de foto's niet openen. Helaas!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie heeft er met Kapitein Luursema gevaren? Rond 1975

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Will,
ik heb in 1977 met kapitein Luursema op de Vanessa gevaren.
Hier staat alles over zijn loopbaan, opgetekend door zijn dochter Janny, ik heb Janny ook een reisje meegemaakt aan boord tijdens de zomervakantie.
Dit verhaal heeft Bert de Boer, die ook met Luursema heeft gevaren, jaren geleden opgestuurd.
luursema1.jpg
luursema1.jpg (325.93 KiB) 3298 keer bekeken
luursema2.jpg
luursema2.jpg (285.91 KiB) 3298 keer bekeken
luursema3.jpg
luursema3.jpg (324.26 KiB) 3298 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie heeft er met Kapitein Luursema gevaren? Rond 1975

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

luursema4.jpg
luursema4.jpg (326.69 KiB) 3296 keer bekeken
luursema5.jpg
luursema5.jpg (318.47 KiB) 3296 keer bekeken
luursema6.jpg
luursema6.jpg (98.18 KiB) 3296 keer bekeken
Will63
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 aug 2016 14:41

Re: Wie heeft er met Kapitein Luursema gevaren? Rond 1975

Bericht door Will63 »

Hartelijk dank voor deze reacties. Ik heb na mijn tijd als machinist bij Dammers een periode aan de wal gewerkt omdat ik het bij nader inzien in de vetput echt niet naar mijn zin had.
Op een gegeven moment in 1974 of begin '75 kon ik als matroos bij Beck beginnen op de Vanessa en kwam toen bij Luursema aan boord, en. Na ongeveer een week aan boord, vroeg hij mij waarom ik in vredesnaam weer als matroos ging varen terwijl ik bij Dammers op een gegeven moment 2e machinist was (ik had toen mijn VD al) Ik vertelde hem dat ik doodongelukkig was in de machinekamer en dat mijn ambitie toch op de brug lag. Dus uithuilen en opnieuw beginnen.

Op een dag lagen we in Brest. Bijna niemand ging de wal op, omdat er toch niets te versieren viel. Toch besloten de 2e machinist en ik om toch de stad in te gaan. We kregen er beiden al redelijk snel spijt van, en de 2e zei dat hij terug ging. Ik heb toen zijn resterende francs overgenomen en ben in een klein cafeetje gaan zitten en bestelde een cola.
Tot mijn grote verbazing kwam ik in een geanimeerd gesprek met de bardame genaamd Arlette. Na sluit gingen we samen naar een ander café wat tot laat open was en werd daar voorgesteld aan diverse mensen waarmee ik ondanks mijn totale gebrek aan kennis van de Franse taal een leuk gesprek had.
Zij is toen met mij meegegaan aan boord, terwijl ik niet wist of het wel mocht van Luursema. De andere ochtend bleek dat hij daar totaal geen probleem mee had.

Wij gingen dezelfde middag terug naar Rotterdam en zouden de volgende reis naar Lorient gaan. Daar is zij met zijn toestemming weer aan boord gekomen en zij mocht zelfs van hem aan boord blijven tijdens de binnenlandse reis naar Nantes.
Ik vond dit echt geweldig van die man. Wij zaten soms met z'n drieën bij hem in z'n hut te kletsen. En wie was ik nu helemaal.... een doodgewoon matroosje.
Later ben ik in Lorient gaan wonen met deze Arlette, en mijn oudste dochter heet "Vanessa"

Ik ben in een later stadium stuurman geworden (zelfs nog een invalreisje op de Vanessa) maar zo'n prettige en menselijke kapitein heb ik nooit meer ontmoet.

Ik ben er trots op dat ik met hem heb mogen varen!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie heeft er met Kapitein Luursema gevaren? Rond 1975

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

HIER is te lezen dat het heel slecht is afgelopen met de Vanessa. :(

Als Vanessa C.
Vanessa C.jpg
Vanessa C.jpg (155.59 KiB) 3250 keer bekeken


Plaats reactie