hendrik (henk) pruiksma

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
ssjupiter
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2016 17:18

hendrik (henk) pruiksma

Bericht door ssjupiter »

Mijn oom Hendrik (HENK) Pruiksma voer op SS Jupiter toen hij in 1946, 33 jaar oud, op Jamaica om het leven kwam, waarschijnlijk als gevolg van een duik in ondiep water. Hij is aldaar begraven. Ik stel elke informatie over hem, de schepen waarop en de bemanning waarmee hij heeft gevaren op prijs.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: hendrik (henk) pruiksma

Bericht door jdbvos »

Dat zal dan deze Jupiter wel zijn, eentje zelfs in oorlogs-outfit....
Bijlagen
jupiter 1928 en cottica 1927 kade6zy.jpg
jupiter 1928 en cottica 1927 kade6zy.jpg (27.87 KiB) 5727 keer bekeken
Jupiter 1928.jpg
Jupiter 1928.jpg (12.48 KiB) 5727 keer bekeken
Jupiter KNSM konvooi 11.jpg
Jupiter KNSM konvooi 11.jpg (57.09 KiB) 5727 keer bekeken
Oost, west...ook best
ssjupiter
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2016 17:18

Re: hendrik (henk) pruiksma

Bericht door ssjupiter »

Jan, hartelijk dank voor de foto's van SS Jupiter. Prachtig. Vooral die in konvooi. Mogelijk heeft mijn oom in de oorlog hierop ook de tocht naar Moermansk meegemaakt. Als iemand hier iets over weet: graag!

Henk Pruiksma
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: hendrik (henk) pruiksma

Bericht door jdbvos »

De genoemde tijd is van vér voor mijn tijd, dus ik kan niet echt van dienst zijn, maar een paar zoek-tips kunnen dingen vaak vereenvoudigen...
Een site waar ze naar beste kunnen alle NLse scheepsgegevens bewaren, is de Maritieme Historische Databank, die héél verassend dan ook MarHisData heet :-D
Maar als je iets wilt weten over een schip, kun je daar de gegevens en historie vinden, en -als ze het hebben- foto's bestellen...
De bedoelde Jupiter vind je bijv. hier !
Nou weet ik niet zeker of de direkte link werkt, anders even naar de site gaan, Nederlands kiezen (Engels kan ook), dan met de muis op de keuzebalk 'Database' en het dan verschijnende pull-down-menuutje 'bezoekers' klikken, en dan zit je op het zoekmenu....
Leef je uit !
Ik hoop voor je dat je nog medeopvarenden vind uit die tijd; op dit Forum is op scheepvaartgebied bijna niets onmogelijk....
...maar biologisch gezien wordt de kans dat je een collega van je vader treft, die zich dan ook nog het eea weet te herinneren, met de dag kleiner, helaas.....
Een dergelijke collega zou nu rond de (haast minstens) 90 moeten zijn.....
Maar: (bijna) niets is onmogelijk !! Success ! Ik kan helaas niet verder helpen.

PS Kijk ook eens op de site van (oud-) KNSM-ers, de Kroonvaarders, die weten misschien ook wel het eea.....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: hendrik (henk) pruiksma

Bericht door Allen »

Heb ook even in oude kranten gesnuffeld, ben nog niets tegen gekomen.

JUPITER
Jupiter1928a.jpg
Jupiter1928a.jpg (246.04 KiB) 5662 keer bekeken
Jupiter1928b.jpg
Jupiter1928b.jpg (267.17 KiB) 5662 keer bekeken
Grtn @Allen
ssjupiter
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2016 17:18

Re: hendrik (henk) pruiksma

Bericht door ssjupiter »

Jan en Allen, wederom mijn dank. Die twee foto's van Allen maken 'fraai' duidelijk welk een impact de oorlog heeft gehad. Jan: ik ga mij uitleven met je tips. Inderdaad, mijn hoop nog levende medeopvarenden te vinden is klein. Het zou fantastisch zijn als er voor mij relevante dagboeken zijn... Ik zal over mijn voortgang berichten.

Groet van Henk
Gert Schouwstra
Berichten: 389
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: hendrik (henk) pruiksma

Bericht door Gert Schouwstra »

Lastig zoeken is dit. Ik vond wel deze advertentie, maar die zul je al wel hebben:
Bijlagen
Hendrik Pruiksma - Heldersche Courant 20 april 1946.jpg
Hendrik Pruiksma - Heldersche Courant 20 april 1946.jpg (144.29 KiB) 5442 keer bekeken
Gert
- Varen is Leven -
ssjupiter
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2016 17:18

Re: hendrik (henk) pruiksma

Bericht door ssjupiter »

Dank je wel, Gert! Ik heb wel de overlijdenskaart met deze tekst, maar deze advertentie nog niet. Ik ben er blij mee. Momenteel correspondeer ik met de zoon van mijn Oom Henk, mijn neef dus, die in de VS woont. Hij was 2 toen zijn vader overleed. Elk bericht is voor hem (en voor mij) van grote waarde.

Groet van Henk


Plaats reactie