Bemanning Andra

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
MrCor
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2015 20:55

Bemanning Andra

Bericht door MrCor »

Hallo allemaal en de beste wensen voor 2019.

Alweer geruime tijd terug had ik hier een item aangemaakt over de Andra. Inmiddels al veel informatie gevonden maar laat ik eerst even in het kort vertellen hoe het zit/zat.

In april 1937 vertrekt de Andra uit de Spaanse stad Santander. De lading is gelost en het schip is op op weg naar Bilbao.
Helaas, de marine van Franco onderschept het schip met de Galerna. De Andra wordt beschoten, twee bemanningsleden komen hierbij om het leven. De rest moet twee maanden in gevangenschap doorbrengen maar mag gelukkig wel weer naar huis.

Kortgeleden ontving ik uit Spanje foto's van die onderschepping. Een aantal daarvan kun je zien op mijn website: www.corfaber.nl.
Nu heb ik van vier bemanningsleden familie gevonden en nummer vijf lijkt binnenkort ook te gebeuren.
Wij, vrouw Ellen en ik proberen de bemanning op de foto's te identificeren, wie is wie. Van een aantal zijn we redelijk zeker maar nog lang niet iedereen (als dat al gaat lukken). De vraag is nu of er iemand is die iemand herkent. Op mijn website vind je ook een overzicht van de bemanning, misschien zegt de naam of het verhaal je iets.
Op één van de foto's staat iemand die in de buurt van zijn revere iets heeft wat lijkt op zo'n metalen inschroefhaakje. Kan iemand mij vertellen wat dat is en of dat gewoon decoratief is of een functie heeft? Wie weet kunnen we aan de hand daarvan de man in kwestie een naam geven. Ik heb nog een foto die niet op de site staat en waar van het lijkt dat het iemand anders is. Wil je die foto hebben, roep dan even.

Overigens, de man die in de sloep achterin staat met het alpinopetje over zijn oren getrokken, dat is mijn opa.
Wie wat meer weet of mij verder kan helpen is van harte welkom en alvast bedankt.

Groetjes, Cor



Plaats reactie