Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10541
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

...met die typische Engelse schoorstenen als kathedralen...
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Passat

De stalen viermast bark Passat is in 1911 onder bouwnr. 206 gebouwd op de Duitse scheepswerf Blohm & Voss te Hamburg voor rekening van de rederij F. Laeisz. De tewaterlating vond plaats op 20 september 1911 en haar eerste reis naar Chili begon op kerstavond 1911. De Passat was een van de beroemde Flying P-liners. Het schip is tientallen jaren ingezet op de route naar Chili om er nitraat te halen.

Waterverplaatsing: 6.180 ton
Afmetingen: 115 m x 14,4 m x 8,5 m
Hoogte mast: 54 m
Zeilplan: 34 zeilen waarvan 18 dwarsgetuigd, 9 stagzeilen, 4 fokken en 3 bazaanzeilen. Totaal zeiloppervlak is 4600 m²

Max snelheid: 18 knopen
Bemanning: 26 – 35 koppen

Geschiedenis:
Gedurende de Eerste WO geinterneerd te Iquigue (Chili)
1921 overgevaren naar Marseille en overgedragen aan Frankrijk als oorlogsbuit
Nadat de Franse overheid het schip te koop had aangeboden werd het teruggekocht door rederij Laeisz en wederom ingezet voor het vervoeren van nitraat
1932 Verkocht aan Gustaf Erikson uit Finland; het schip werd ingezet voor het vervoeren van graan tussen Spencer Gulf (Zuid Australië) en Europa.
1944 Gesleept naar Stockholm en ingezet als voorraadschip
1948 Samen met de Pamir ingezet als graanvrachtschip en in 1949 meegedaan aan de laatste grote graan race.
1951 verkocht voor de sloop naar België maar daarna weer verkocht aan Heinz Schliewen om te worden verbouwd tot vracht/schoolschip.
1957 Uit dienst gesteld
1959 Aangekocht door de gemeente Lubeck om te worden gebruikt als jeugdhotel /museumschip

Jan
Bijlagen
Passat_150kB.jpg
Passat_150kB.jpg (70.24 KiB) 4173 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10541
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

héél mooi, Jan !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14360
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

1948 Samen met de Pamir ingezet als graanvrachtschip en in 1949 meegedaan aan de laatste grote graan race.
Mooi schilderij van een bijzondere P- windjammer Jan. Misschien even een klein tikfoutje corrigeren?
De " Laatste Grote Graanrace" vondt plaats in 1938/1939, aldus Eric Newby in zijn boek " The Last Grain Race" hij was er ook zelf bij a/b van de " Moshulu".
Hier onder even de gegevens van de andere grote P-boys!!
De "Passat" zeilde terug van Port Lincoln naar Belfast in 98 dagen.
De "Pamir" zeilde terug van Port Victoria naar Southampton in 96 dagen.
De "Padua" (nu Kruzenstern) zeilde terug van Port Lincoln naar Glasgow in 96 dagen.
De"Pommern" zeilde terug van Port Victoria naar Hull in 117 dagen.
Als ik het even vlug goed optel dan deden er 13 windjammers aan mee aan die graanrace en de " Mushulu" won de race met 91 dagen van Port Victoria naar Glasgow.
Misschien kan ik je aanmoedigen om van alle deelnemende windjammers OOK zo'n mooi schilderij te maken Jan??? :lol:

Als mijn mistige herinneringen me niet bedriegen dan hep "Ome JossieUno Komen" nog hoogstpersoonlijk de steiger in Port Lincoln geramd in zijn jonge jaren......normale personen krijgen dan "ter plekke grijs haar".....maar Jossie hep die stap dus overgeslagen :roll: :lol: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Beste Harry,

Het boek van Eric Newby ken ik. Is een van mijn favoriete boeken. Die datum van de laatste graanrace komt uit Wikepedia. Daar zit ook wel eens een foutje in.

Vwb de andere schepen zul je er zeker nog wel een paar van mijn hand zien. Of ik ze allemaal zal schilderen durf ik niet te zeggen. Er is zoveel moois om te schilderen en maar zo weinig tijd.

Mvg

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10541
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

Nou, Jan: aan je tempo zal het iig niet liggen ! :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14360
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Er is zoveel moois om te schilderen en maar zo weinig tijd.
Tja Jan........"tijd".......DAT komen we veelal te kort!Hoe dan ook aan je schilderijen produktie efficiency zal het niet liggen en we houden de P liners in de gaten......iedere P is weer meegenomen :lol: Sukses t'r met!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

SS Leonardo da Vinci

Het stoomschip Leonardo da Vinci is in 1960 gebouwd bij de Italiaanse werf Ansaldo te Genua onder bouwnr 1550. Opdrachtgever was de Italiaanse rederij Italian Line. De tewaterlating vond plaats op 7 december 1958 en het schip begon aan haar eerste reis op 30 juni 1960. Het schip is gebouwd ter vervanging van de verloren gegane SS Andrea Doria.

De Leonardo da Vinci werd samen met haar zusterschip SS Cristoforo Colombo in eerste instantie ingezet op de trans-Atlantische service. Na het beschikbaar komen van de SS Michelangelo en de SS Raffaello in 1965 werd het schip vooral ingezet voor het maken van cruises.

Technische gegevens:
Inhoud: 33.340 brt
Lengte: 232,60 m
Breedte: 28.10 m
Diepgang: 9,55 m
Voortstuwing: 4 x Ansaldo stoomturbines met een gezamenlijk vermogen van 38792 kW
Aantal schroeven: 2
Max snelheid: 25,5 knopen
Aantal passagiers: 1.326 (413 1e class, 342 cabin class, 571 tourist class

Historie
1960 – 1977 Italian Line
1976 opgelegd
1977 – 1982 Italia Crociere
1978 opgelegd te La Spezia
1980 in brand gevlogen
1982 gesloopt te La Spezia

Jan
Bijlagen
Leonardo-da-Vinci_150kB.jpg
Leonardo-da-Vinci_150kB.jpg (151.88 KiB) 4898 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Prins der Nederlanden

De hopperzuiger ‘Prins der Nederlanden’ is in 1968 gebouwd onder bouwnr. 347 CO 573 bij scheepswerf Gusto (IHC) te Schiedam voor rekening van Koninklijke Boskalis Westminster NV. De tewaterlating vond plaats op 16 december 1967. Het schip zou eigenlijk de naam ‘WD Gateway’ krijgen maar vanwege de geboorte van prins Willem Alexander werd de naam gewijzigd in ‘Prins der Nederlanden’.
Afmetingen:
Lengte (OA): 143.05 m
Breedte:22.05 m
Diepgang: 12.06 m

Voortstuwing:
2 MAN Dieselmotoren met een totaal vermogen van 15235 kW
Max snelheid: 15,5 knopen
Hopper volume: 8960 m³
Baggerdiepte: 40 m
Diameter baggerpijp: 1.2 m
Aantal baggerpijpen: 2

Geschiedenis:
Van 1968 tot 1983 heeft de Prins der Nederlanden gevaren voor de Koninklijke Boskalis Westminster NV.
Van 1983 tot 1993 heeft het schip onder de naam Efficace gevaren voor Baggerwerken Decloedt en Zoon BV.
In 1993 is het schip weer teruggekomen bij Boskalis en heeft opnieuw de naam Prins der Nederlanden gekregen.
In 2002 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
Prins-der-Nederlanden_150kB.jpg
Prins-der-Nederlanden_150kB.jpg (62.69 KiB) 4554 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10541
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

Hij 's weer -asfanouts- schitterend, Jan !
Oost, west...ook best


Plaats reactie