Loggers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 450
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 20 jan 2019 13:48

SCH23 Jacob van der Zwan

Begin zeventiger jaren bouwde de Sleephelling Mij Scheveningen een serie hektrawlers. Tot die serie behoorde ook de SCH23 Jacob van der Zwan.

De andere schepen uit serie waren: de
• SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
• SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
• SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
• SCH120 Poseidon (1973)
• SCH90 Onderneming I (1973)
• SCH21 De Hoeker (1974)
• VL89 Monica (1974)
• SCH108 Onderneming II (1974)
• SCH22 De Buis (1975)

De Jacob van der Zwan is onder bouwnr 1474/220 gebouwd bij Scheepswerf Boot-Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.

Inhoud: 450 bruto ton
Lengte: 54 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.

In 1984 is het schip verkocht naar Nigeria en toen onder de naam Ekirose gaan varen voor de rederij Apapa Trawlers Ltd uit Lagos.

Jan
Bijlagen
SCH23-Jacob-van-der-Zwan2_1.jpg
SCH23-Jacob-van-der-Zwan2_1.jpg (62.96 KiB) 1305 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 450
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 25 jan 2019 11:35

SCH302 Willem van der Zwan

De hektrawler SCH302 Willem van der Zwan werd in 1973 in opdracht van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. gebouwd bij T. van Duijvendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk. Zusterschip was de SCH54 Franziska welke in 1974 bij dezelfde werf is gebouwd.

Inhoud: 477 BRT
Lengte: 54,45/50,79 meter
Breedte: 10,02 meter
Holte: 5,74 meter
Hoofdmotor: 6 cil. Deutz van 2000 pk.

In 1980 werd het schip verlengd tot 61,93 meter. De inhoud van de Willem van der Zwan werd daarmee vergroot tot 565 BRT.

In 1987 is het schip verkocht naar Peru. De SCH302 Willem van der Zwan kreeg toen de naam Azangar met als nieuwe thuishaven Floppesca, Callao.

Jan
Bijlagen
SCH302-Willem-van-der-Zwan4.jpg
SCH302-Willem-van-der-Zwan4.jpg (55.79 KiB) 1247 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 450
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 30 jan 2019 12:17

SCH 21 Arie van der Zwan

De motortrawler SCH21 Arie van der Zwan is in 1961 onder bouwnr. 636 gebouwd bij Scheepswerf Fa. S. Seymonsbergen te Amsterdam voor rekening van Jaczon Rederij en Haringhandel te Scheveningen. Het schip kwam 8 juli 1961 in de vaart.
Zusterschepen waren de SCH22 Magnolia (1962) en de SCH33 Margriet (1963).

Inhoud: 351 BRT
Afmetingen: 48,34/45,53 x 7,54 x 3,85 m
Hoofdmotor: 8 cil. Industrie 1000 pk

In 1973 is het schip overgenomen door J. de Ridder en werd de naam gewijzigd in SCH21 Vier Gebroeders.
Het schip is in 1975 afgevoerd en gesaneerd.
In 1979 alsnog in de vaart gekomen als R.V. Explorer voor Environmental Research Associates Va. Panama

Jan
Bijlagen
SCH21-Arie-van-der-Zwan3_15.jpg
SCH21-Arie-van-der-Zwan3_15.jpg (77.12 KiB) 1116 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 450
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 15 feb 2019 16:03

SCH246 Geertruida

De motortrawler Geertruida is in 1963 onder bouwnr. 182 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam 24 februari 1964 in de vaart.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,22 x 3,86 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk

In 1976 is het schip afgevoerd en gesaneerd. In 1981 weer in de vaart gekomen als Geertruida WV75 voor Capa Cross Fishing Co. (Pty) Ltd te Walvisbaai in Zuid-Afrika.

Het schip is in januari 1984 als gevolg van een brand aan boord gezonken.

Jan
Bijlagen
SCH246-Geertruida3_150kB.jpg
SCH246-Geertruida3_150kB.jpg (74.26 KiB) 591 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 450
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 15 mar 2019 16:09

SCH6 Alida

De SCH6 ‘Alida’ werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen. Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.

De SCH 6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk’s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH 171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH 6 pas achteraf gebeurde.

De afmetingen van de SCH 6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter. De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz van 1.320 PK.

In juni 1980 werd de ‘Alida’ bij Scheepswerf ‘Welgelegen’ te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.

In december 1983 kreeg de SCH 6 het visnummer SCH 3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ‘Johanna’. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH 6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.

Als SCH 3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ‘Kalypso’.

Jan
Bijlagen
SCH6-Alida_150kB.jpg
SCH6-Alida_150kB.jpg (96.91 KiB) 84 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Plaats reactie