"Het Marker Kistje" door Ed Bartels

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

"Het Marker Kistje" door Ed Bartels

Bericht door Arie Hazebroek »

Vandaag wordt er begonnen met het plaatsen de eerste pagina's van het stripverhaal :

HET MARKER KISTJE .

Getekend en geschreven door Ed Bartels.

Ook nu nog aktueel want in Monnickendam zijn ver gevorderde p[lannen voor een hotel en mechanische waterskibanen in het Markermeer.
Het natuurgebied Hemmeland wordt als de plannen doorgaan "omgetoverd" tot een touristisch gebied met camping ;bungalows en hotel.

Veel kijk en leesplezier.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Zou je het een maatje groter kunnen scannen Arie?
Ik kan de text zo nauwelijks lezen.

Lijkt me toch een leuk item.

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

we zijn aan het uitproberen en wachten eigenlijk op commentaar.
jij bent de eerste.
Als ik ze groter maak wordt de tekst nog vager.
Graag sugesties.
Gr. Arie.

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Arie,
Ik ben ook benieuwd naar het verhaal... :wink:
Maar kan hiervandaan natuurlijk niet zien hoe je precies bezig bent.
Maar scan je ze vanuit een boek?
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Arie,

Welke scan resolutie gebruik je? Als de text in het boekje goed leesbaar is dan moet dat op het scherm ook kunnen.

100 DPI moet normaal op het scherm leesbaar zijn, is één op één.
Groter (200 á 300) inscannen en dan terug verkleinen zou misschien ook kunnen maar met verkleinen gaat er ook weer detail verloren. Gewoon even uit proberen.

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Ik heb zojuist even een paar bladzijden onder ogen gehad en de kwaliteit is niet goed genoeg om te verbeteren.

Aanvankelijk dacht ik aan een te lage scanresolutie evt in combinatie met een matige scanner maar later gingen er nog een aantal mogelijkheden door het hoofd.

Arie had het in WP formaat op CD gekregen en daar schuilt mogelijk ook een bron van problemen want :

1
Eerst wordt de boel ingescand en weggeschreven in een of ander beeldformaat hoogst waarschijnlijk JPG en dus gecomprimeerd en dus gegevens verlies afhankelijk van compressie factor

2
Dan wordt de handel weer in WP ingeladen en dus omgezet naar WPG formaat dus weer een vertaalslag en mogelijk verlies

3
Dan wordt door Arie de WPG file weer omgezet naar JPG dus weer een vertaalslag en nog verdere compressie en dus weer verlies.

Het beste zou zijn om de handel opnieuw in te scannen en in een verliesvrij formaat opslaan (BMP of TIF) vreet wel ruimte maar dan heb je ze achter de hand. Daarvan kun je dan voor verschillende doeleinden omzettingen maken zonder het origineel aan te tasten (keuzemenu-opslaan als)

Groeten,
Bert de Boer
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Arie en Bert,
Dit is het maximum wat ik van het word-bestand van Arie kon maken met Frontpage, dus het bestand opslaan als .htm en dan het .jpg bestand apart opslaan.
All the best
Jos

Afbeelding
Bram

Bericht door Bram »

:D Hoi Arie Jos en Bert ,ik ben met 5 verschillende programma`s bezig geweest vanaf gister maar nog geen succes gehad,Arie zou nog effe contact opnemen met Ed,ik denk dat het vanaf de CD als ze in word staan toch om zetten moeten zijn in een duidelijke jpg.als de pixel size maar goed is toen ze ingescand waren voor ze op de cd gebrand werden ,het beste is tussen de 150 en 200 pixels tiff,je moet ze dan wel verkleinen maar je krijgt wel leesbare letters.
Groets Bram :D
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Jos
Ik denk dat jij de beste mogelijkheid hebt gevonden .
Tenminste dit is de enige uitvoering waar ik de tekst van kan lezen.
Weliswaar nog onduidelijk maar toch redelijk leesbaar.

vr gr Henk
ed bartels

het Marker kistje.

Bericht door ed bartels »

Hoi maten,
Jullie hebben allemaal gelijk. Het was voor Arie bijna onmogelijk om het leesbaar te krijgen. Maar volgende week stuur ik Arie de kopieen van het originele formaat en wel de helft van een hele bladzijde, dus groter en niet in WP., maar wel op a4 formaat. Vanmorgen terug gevonden tussen andere manuscripten. Dan beginnen we gewoon opnieuw maar dan duidelijker en... alles in zwart wit want de vorige had ik alvast wat ingekleurd waardoor alles een beetje vertroebelt.
See you! EdAfbeelding
Een blik op Marken in de toekomst als we de geldschieters hun gang laten gaan.


Plaats reactie