lampenkap

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
matthijs
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2004 21:51
Locatie: schoonhoven

lampenkap

Bericht door matthijs »

goedemorgen,
Een tijdje geleden heeft er ergens bij een van de onderwerpen iets gestaan over het maken van lampenkappen van zeekaarten,
nu wilde ik eens proberen er een te maken, maar ik kan niet meer vinden waar het staat.
Kan iemand mij vertellen waar het staat of vertellen hoe.
Met name waarmee de kaarten werden ingesmeerd.
m.vr.gr.
Matthijs

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat staat HIER, Matthijs, maar over waar je ze mee in zou moeten smeren, wordt niet gepraat.
Het belangrijkste - en ook het moeilijkste - is dat ze goed schoon zijn, want zodra je het licht aansteekt, zie je natuurlijk alles. Als je de kap in zou willen smeren, zou dat met schilderijvernis moeten zijn, alleen weet ik niet hoe warmtebestendig dat is. Dat zou je moeten vragen in de zaak waar je het koopt. Het is er in mat en glanzend, 6 tot 7 euro voor een spuitbus.

De kaart van Socotra leent zich bij uitstek voor een lampenkap, maar ja, vind die maar eens gratis en voor niks... :)

Succes!
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin »

en ik zou er een spaarlampje in doen, die geven een stuk minder warmte af.
dan hoef je die kap waarschijnlijk niet eens in te smeren, wel effe uitproberen natuurlijk :wink:
grts jan.
Jaap v D

Bericht door Jaap v D »

Insmeren met parafine.

grts Jaap
matthijs
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2004 21:51
Locatie: schoonhoven

Bericht door matthijs »

heren,
bedankt voor de tips, we gaan het proberen.
Matthijs
Bob22

Bericht door Bob22 »

Hallo Mathys,

Ik heb een lamp gehad van een zeekaart. Ik had een flink groot lampenframe (geraamte van stevig ijzerdraad) gekocht bij een winkel in Alkmaar. Het frame werd m.b.v. een pijp met schroefdraad vastgezet op een kurk en die kurk ging in een grote fles. Bij de 3e poging lukte het om een gaatje aan de onderkant in de glazen fles te boren.
De zeekaart is nooit behandeld. Als het frame groot genoeg is kan er een flinke lamp in, tegenwoordig mag dat niet meer en moet je er een spaarlamp in doen. Jarenlang heeft die lamp in mijn woonkamer gestaan. Uiteindelijk weg gedaan. Waarheen????

mvg

Bob
matthijs
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2004 21:51
Locatie: schoonhoven

Bericht door matthijs »

Goedemorgen heren,
Het is aardig gelukt, we hebben in middels 3 lampen gedaan, en cadeau gegeven. Mijn ouders nog fanatieke watersporters waren vorig weekend 50 jaar getrouwd en met mijn 2 zussen hebben wij zitten knippen en plakken. Het zijn 3 lampen met 6 kappen geworden met schuine glazenkappen waarop we de uitgeknipte kaarten zijn geplakt met secondelijm, daarna zijn deze ingesmeerd met lijnolie. Met het lijmen moet je wel kijken waar je dat doet, want dit geeft een donkere verkleuring maar als je dit onder een boei of zo doet valt het niet op. Eerst lijmen dan in de olie anders houd de lijm niet. Ik zal proberen een foto te plaatsen met het resultaat.
In ieder geval bedankt voor alle tips.
Matthijs
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Benieuwd naar het resultaat, Matthijs!
Tip: maak eens een dienblad. Multiplex of ander plaatmateriaal, kaart erop, glasplaat erop, mooit touwwerk om de rand en als handgrepen. Simpel en succes verzekerd. Als cadeautje voor deze of gene. Een geheid "conversational piece". Lang, lang geleden gezien in het zeemanshuis in Sarpsborg waar ze ook zeekaarten onder glas op alle tafeltjes hadden.
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Bericht door j.haver »

Vroeger op de LTS lamp maken; insmeren met parafine.

Gr. Jos
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Er zijn vele mogelijkheden met oude zeekaarten.
Omdat ik bekend stond voor mijn economisch gebruik van werksokken kreeg ik bij de viering van mijn 35-jarig jubileum aan boord van de APL INDONESIA o.a. dit fraaie kunstwerk.
Gr. Arie

Afbeelding


Plaats reactie