kunstschilderen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.

doorgaan

Ja
36
97%
nee
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 37

Bram

kunstschilderen

Bericht door Bram »

:-D

Naar aan leiding van diverse opinie`s en het doekje wat ik bij Joop op de achtergrond zag,en ook wetende dat Jossie uno vele malen het potlood ter hand heeft genomen(nee niet dat potlood)deed mij denken om een topic te sterten over tekenen en schilderen,en over het z.g kunstschilderen,wil ik hier dus een topic gaan openen(met poll)over het kunstschilderen en tekenen in het algemeen,dus niet alleen over het Maritieme(wat dus niet vergeten wordt ,) en zoals mijn slogan luidt:
schilderen is geen kunst
maar de kunst is het schilderen!

dit heb ik ooit zelf verzonnen,omdat er veel onbegrip heerst over wat kunst is en wat niet.

In mijn simpele opinie is kunst een stukje persoonlijke creativiteit al dan niet uitgevoerd op linnen,in dichtvorm etc etc,ik zal een kopie van wikepidia hier bij doen als een soort voorbeeld.

Wikepidea

Schilderkunst is de kunst van het schilderen. Hierbij wordt door een kunstschilder pigment (kleurstof) in een vloeibaar medium op een oppervlak (drager) aangebracht. Dat oppervlak is in het algemeen een op een spieraam opgespannen doek (canvas) gemaakt van linnen, ongebleekt katoen of halflinnen. De ondergrond kan ook van hout, papier, karton, steen, metaal of kunststof gemaakt zijn.

Het fundamentele verschil tussen schilderkunst en andere tweedimensionale kunstvormen is dat schilderkunst werkt met in een vloeistof (schildermedium) opgeloste (geëmulgeerde) pigmenten. Door menging kunnen ontelbare nuances en schakeringen van kleur en intensiteit bereikt worden. De lagen kunnen dun of dik (pasteus) opgebracht worden. Schilderkunstige uitingen zijn vaak opgebouwd uit meerdere transparante lagen en contrasterende kleurvlakken, terwijl tekentechnieken en grafiek in eerste plaats met lijnen werken en meestal direct dekkend uitgevoerd worden. De grenzen zijn soms niet scherp te trekken. Bijvoorbeeld van een 'penseeltekening' is moeilijk te zeggen of het een tekening is of een schildering.

Genres in de schilderkunst

Landschap
In de landschapschilderkunst draai het om weergave van landschappen; bergen, valleien, bomen, rivieren en bossen, als onderdeel van de schilderkunst. De hemel is vrijwel altijd onderdeel van het kunstwerk en de weersgesteldheid is een aspect van de compositie. Uit de eerste eeuw zijn Romeinse fresco's van landschappen ter versiering van ruimtes bewaard gebleven in Pompeii en Herculaneum.

Portret
Een portret is vaak een eenvoudige afbeelding van het gezicht of een buste met een ingetogen pose (zoals pasfoto's). Portretkunst bloeide reeds in Romeinse beeldhouwwerken, waarbij realistisch werd gewenst. Realistische portretten van individuen verschenen opnieuw in Europa in de late middeleeuwen, in Bourgondië en Frankrijk.

Stilleven
Stillevens zijn voorstellingen zonder levende wezens. Met het schilderen van een stilleven kan een schilder zich concentreren op de compositie en op het gebruik van kleur en toon. Een stilleven is dus een studiewerk. De stillevens uit de Vlaams-Nederlandse schilderkunst uit de 17e eeuw zijn vooral beroemd om de stofuitdrukking, de weergave van het oppervlak van een voorwerp. In één stilleven laat de schilder zijn vaardigheid zien om tegelijkertijd bijvoorbeeld het karakter van een satijnen kleed, een droog brood, een mat ei, bedauwde druiven, een hard glanzend glas en een parelmoeren schelp weer te geven. Vaak gebruikten schilders hun geliefde objecten telkens opnieuw.

Stadsgezicht
Een stadsgezicht is een schilderij, tekening, prent of foto waarin een (deel van een) stad centraal staat. Uit de eerste eeuw na Chr. stamt een fresco in het badhuis van Trajanus te Rome dat een stad weergeeft in vogelvlucht perspectief. In de Middeleeuwen verschijnt het stadsgezicht als achtergrond voor Bijbelse taferelen en portretten.

Historiestuk
Een historiestuk geeft een afbeelding van een bijbels, mythologisch, historisch, allegorisch of literair tafereel. Het gaat meestal om een schilderij van een relatief groot formaat, waarop meerdere figuren zijn afgebeeld. De term is niet van toepassing op de bijbelse schilderijen uit de Middeleeuwen. Vanaf de Renaissance, toen het afbeelden van scènes uit de Oudheid in de mode kwam, gold het genre als het hoogste in de schilderkunst. Aan deze bevoorrechte hiërarchische positie kwam pas aan het eind van de negentiende eeuw een eind.

Genrestuk
Een genrestuk is een schilderij met een voorstelling uit het dagelijkse leven of uit de alledaagse omgeving. Het genre van de genreschilderkunst kreeg die benaming pas in de negentiende eeuw. Dit genre werd populair in de zeventiende eeuw. Zij schilderden toen bijv. huiselijke taferelen, feestvierende boeren, vrolijke gezelschappen en kinderen die kattenkwaad uithalen. De afgebeelde personen zijn meestal anoniem. Vaak zat er in de voorstelling een morele boodschap verborgen.

Abstracte kunst
Abstracte kunst is een richting binnen de Moderne kunst waarin niet wordt geprobeerd om objecten uit de natuurlijke wereld weer te geven. Er worden geen zaken uit de reële wereld afgebeeld, maar er worden met vormen en kleuren, ritmes en contrasten onderliggende principes zichtbaar gemaakt. Abstracte kunst ontstond in het begin van de 20e eeuw. Het komt voor in de beeldhouwkunst en de schilderkunst van de 20e eeuw en vindt nog steeds aanhangers in de hedendaagse kunst.

Waarom????toen we jong waren hadden we weinig met dit soort geneuzel op.(ik spreek nu voor mezelf.)

Zoals ik al eerder geschreven had ,kladderde ik wat op de beruchte accu bakken en bureautje`s aan boord,vond het leuk,niet wetende dat het eigenlijk een drang was om iets te creeren en te maken , wat van je eigen is/was en het met anderen wilt delen ,niet om kijk dit kan ik maar meer van

"het leven bestaat niet alleen uit werken "

maar je moet kunnen doen wat je wilt doen.Zodoende inspireerde het werkje van Joop mij tot wat dieper nadenken,en mijn al oude gedachte :

Kunst is iets wat je zelf uit je hart naar buiten brengt

en dat kan heel veel wezen,want de meeste mensen waar ik mee gevaren heb ,waren kunstenaars ,en ieder op zijn eigen gebied,dus :

laat je werken zien ,geef niet wat,het is net als aan boord,een handgemaakte splits is mooier dan 10 fabrieks splitsen. :lol: :roll: :wink:

om zelf het voortouw te nemen,met wat kinderlijk werk uit de 60tigger jaren,toen ik in Noord Italie een paar maanden ,in de bergen ,in een kunstenaars dorp gelogeerd heb ,dit was een oud kasteel waar hoofdzakelijk Britse studenten schrijvers ,dichters en schilders woonden voor enkele jaren,tot ze zelfstandig de wereld aan konden (met of zonder geestveruimende middelen)

dus om amateurs over de grens te helpen om toch aandacht en waardering voor hun werk te krijgen ,gooi je werken op het kombuis mooi of niet mooi(voor een ander)het is jouw werk en als je het zelf mooi vind dan heb je recht aan je eigen gedaan.
Er zijn miljoenen amateurs die kunstzinnige objecten fabriceren zonder dat zij scholing of cursissen hebben gevolgd,deze topic is dus voor die mensen bestemd,het is geen competitie of een marktplaats zuiver hobby,en geen verkoop techniek. :lol:

gewoon met olie krijt

Afbeelding

Jesus Freak? had wel een joint gerookt :cry: in com 8) mune

Afbeelding

Dromen?

Afbeelding

Bram waarom??????????????????????????????

ben nu voor de derde keer terug ,en ik ben die ik ben ,maar heb nergens spijt van,en waarom niet????als je spijt krijgt dan heb je het niet goed gedaan in je leven. :twisted: :roll:

laat maar weten of we met dit diepzinnig geneuzel door moeten gaan(op een relaxte manier of course
:wink:

Groets Bram :-D

Bram

Bericht door Bram »

:-D hoi mensen

Weinig reactie`s,maar ik had het ook niet anders verwacht,en zoals gewoonlijk onze vaste nee stemmer.

maar ik ga nog even door mischien strik ik toch wat mensen die wat van hun werk geef niet wat schilderwerk.houtsnijwerk beeldhouwwerk ,schrijfwerken,enz enz. van vroeger of nu van de tegenwoordige tijd willen laten zien,als het maar creatief is ,dit geld natuurlijk ook voor de dames ,die zich mischien nog wel eens uiyleven met haken ,enz.alles is een kwestie van smaak,en smaken verschillen,ook de tijd en leeftijd spelen mee,maar als je jong van geest blijft dan kan je een hoop doen,en vooral luisteren naar de negatieve opmerkingen van doemdenkers ,want daar kan je kracht uit putten om alles in het positieve te keren

hieronder nog wat kreten .

Schildertechniek
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Onder schildertechniek wordt verstaan alle middelen, technieken die nodig of mogelijk zijn om een schilderij te maken.


1 Een overzicht van schilderstechnieken op basis van de gebruikte verfsoorten
2 Een overzicht van schildertechnieken op basis van de manier waarop de verf wordt aangebracht

Een overzicht van schilderstechnieken op basis van de gebruikte verfsoorten

fresco - met pigmenten schilderen in natte kalk, hieruit resulteren muurschilderingen.
tempera - schilderen met een mengsel van pigmenten en eigeel, oorspronkelijk op houten panelen, later ook op schildersdoek.
olieverf - schilderen met pigmenten opgelost in olie, zoals lijnolie en terpentijn, op hout en later ook op doek.
aquarel - schilderen met in water oplosbare, sterk transparante verf op meestal papier.
gouache - schilderen met in water oplosbare, niet transparante verf op meestal papier.
acrylverf - schilderen met een snel drogende verf, lijkend op een kunststof
alkydverf
nat-in-nat verven - schilderen op een lichte of juist donkere, natte basislaag verf.
wasschilderen - schilderen met gesmolten en gepigmenteerde bijenwas

Een overzicht van schildertechnieken op basis van de manier waarop de verf wordt aangebracht

Tamponeren - de verf wordt met een kwast, al stotend aan gebracht.

Impasto - de verf, vooral olieverf of andere moderne verfsoorten, wordt met dikke structuren aangebracht, met een kwast of een paletmes.

Glaceertechniek - de verf wordt telkens in dunne lagen aangebracht, waarbij vooral transparante verf wordt gebruikt. Meestal wordt hiervoor een penseel gebruikt.

A la prima - de verf wordt direct op het doek aangebracht en daar door elkaar gemengd. Het schilderij is hierdoor in principe in één sessie gereed. (dit is dus het meest gebruikte techniek vooral bij amateurs.)

Marmeren - een techniek om met olieverf aantrekkelijke kleurpatronen op papier aan te brengen.

Dripping - de verf laten druppelen op het liggende doek.

Gesso - een egaliserende (bijvoorbeeld krijt-) ondergrond aanbrengen.

Samminiseren Alles wordt er in één keer opgeschilderd en nadat de verf droog is wordt er nog eens over geschilderd.

Airbrush, de verf wordt met een luchtstraal fijn verneveld en op het medium aangebracht.

hier nog wat stoeiwerk (oefenwerkjes)van mij uit de vroegere jaren,stelt niet veel voor maar ik heb het met veel plezier gedaan .er moet ook ergens nog een kleinkoffertje op zolderstaan,maar dat zoek ik wel als ik daar aan het ruimen gaat

een van mijn vriendinnen begin 60

Afbeelding

Een poging om met waterverf wat te creeeren ( je weet wel uit een speelgoed winkel met een kwastje.

Afbeelding

met kleurpotlood

Afbeelding

hier nog wat portret tekenen ,ik dacht in Marokko (Larache) maar het kon ook in Algiers geweest zijn.

Afbeelding

en hier nog een van de ontwerpjes voor een powerliftwedstrijd uit de jaren 90

Afbeelding

zo dit was mijn bijdrage voor dit weekend,wie volgd??????

Groets Bram :-D
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Hallo Bram

Ik ben zelf geen schilder maar heb wel bemanningsleden meegemaakt die mooie schilderstukken konden maken op de machinekamerdeur of op een kast waar de brandslang in zat.

Heb ook met een Kaap Verdaan gevaren die zag een schip in de haven liggen en dan vooral de grote vaart schepen type jaren vijftig of begin zestig en dan tekende die dat in zijn hut en als je het dan vergeleek later met het schip was het precies hetzelfde, hij had wat ze ook wel noemen een fotogeheugen.

Heb ook een Turkse matroos aan boord gehad en als we bij van Gelder lagen in Renkum schooide die daar grote vellen papier bij elkaar en dan maakte die met krijt mooie portretten, vaak gebruikte die de covers van mijn cassettebandjes als inspiratie.

Heb een tijdje terug ook op een cursus ook een tegengekomen die ook heel mooi kon schilderen hij had ook op de academie Mineraal gezeten hier in Groningen en die heeft voor een van cursisten een portretschilderij gemaakt van haar zoon vanaf een foto en dat was prachtig hij nam later ook stukken mee om aan ons te laten zien en dan had die een heel verhaal erbij wat alles voorstelde en hoe die er opgekomen was omdat te schilderen.

Ook vaak als je in een pittoreske haven lag vaak gekeken als er een aan de waterkant zat te schilderen om met zo,n persoon een gesprek aan te gaan en later weer even langs te gaan en te genieten van wat die gemaakt had en soms kreeg je een hele uitleg hoe je moest schilderen.

Maar zelf ben ik de kunst niet matig wel als kind vaak coasters getekend op school maar dat zal wel meer te maken hebben gehad omdat ik het miste en graag naar schip wilde naar mijn vader aan boord.

Dus ik kan wel genieten van een mooie schilderij of tekening maar het moet niet van dat moderne zijn en dan bedoel ik het geklodder ala Karel Appel maar iets herkenbaar.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tekenen, schilderen, schrijven......
Als we hier in Warffum echt alles in ons huis naar onze volledige tevredenheid hebben ingericht denk ik dat we er dan pas aan toekomen.
De bovenverdieping is klaar, nu nog een schuifpui vanuit de woonkamer naar de achtertuin. :wink:
Inspiratie is er wel, maar de fibratie in je dinges, dat missen we nog even. :lol:
Dus voorlopig alleen met het cameraatje kiekjes maken, die kunnen we straks tijdens de lange winters, waar het Hoogeland om bekend staat, altijd nog naschilderen. :)
Of spontaan een sneeuwlandschap schilderen, dat is heel simpel, op een wit stuk papier staat het meeste er al op. :lol:
All the best
Jos
Joop Kieviet (RIP)

kunstschilderen

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Het is toch leuk om ook creatief te zijn op de gebeurtenissen van de dag,
De eerste schets en dan schilderen, dit ook te kunnen volgen in een apart item.

Afbeelding

Gr. Joop
Bram

Bericht door Bram »

:-D

Grandioos Joop

dit is nu mijn bedoeling,de werkjes van de hobbist,en de humor is goed gevonden Joop!!!

ga door please.

Groets Bram :-D
Joop Kieviet (RIP)

kunstschilderen

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Bram,

De inspiratie is ontleend aan een geschilderd portret op een telefoonhokje oftewel een schuilhuisje op W.Alton Jones collega's die daarop hebben gevaren zullen het wel herkennen. Toevallig zag ik iets in een leerboek voor schetsen een tekening die erop leek, want het speelde al een tijdje door mijn hoofd om zoiets na te maken vanwege het niet meer roken in horeca gelegenheden. De tekening op de Jones is dacht ik gemaakt door een creatieve HWTK en de tekening is in diverse havens gefotografeerd met het onderschrift NO SMOKING.

Gr. Joop
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding

Deze man Pierre Janssen kon zo boeiend over kunst vertellen met het TV programma Kunstgrepen.
Joop Kieviet (RIP)

kunstschilderen

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Bram,

Na de schets hier nu het schilder resultaat :-D , het is voor de eerste keer niet slecht :lol: van die ouwe. De hoofdmeester zou zeggen zo doorgaan! :) :wink:

Afbeelding

Gr. Joop
Bram

Bericht door Bram »

:-D Hoi Joop

Leuk stukkie werk met goede kleuren combinatie,moesten we maar in de havenkroeg hangen :lol:

gewoon doorgaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groets Bram :-D


Plaats reactie