Houtchirurg

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Rob van der Sluijs

Bericht door Rob van der Sluijs »

Die poten op die schaal zijn gelijmd en niet geschroefd, ik heb namelijk met een oscilerende spindle sander de hoeken, een kwart van de diameter van die poten uitgeschuurd.

gr.Rob 8) 8) 8)

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hier de Kneiter van een beitel van Rob op video.
svp downloaden op je harde schijf. (doel opslaan als..) en dan afspelen.
All the best
Jos

http://www.scheepspraat.nl/MVI_2489.AVI

Hier een kijkje op de beitelplaat waar die imbus bout in zit, dit is erg hard HSS staal (Rockwell 70) waar ik een diamand boor voor nodig heb om er een gat in te boren

Rob
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hoi Jos, Hier weer eens een pracht exemplaar van een stukkie "kachelhout" wat ik op de kop wist te tikken, dit is Esdoorn (Maple) met "slaap", slaap is veroorzaakt door een fungus (schimmel) die het zwarte lijnenspel veroorzaakt in de eerste 2 jaar na dat het hout aan rot onderhevig is.

gr.Rob

Afbeelding



Hier de andere kant van de vaas, hier zat een "natuurlijk gat wat ik opgevuld met vergruisde turquoise.

De vaas is 32 cm hoog en 10cm diameter


Afbeelding
Hier een closeup van het vergruisde turquoise (een lastig en secuur werkje)

gr.Rob

Afbeelding
Adrie

Bericht door Adrie »

Hoi Rob,
Hij is weer prachtig, daar zou ik nog wel een plekje vrij voor kunnen maken. :lol:
Gr. Adrie
Rob van der Sluijs

Bericht door Rob van der Sluijs »

Hallo Adrie, :D bedankt voor je prijzende reaktie, ik kreeg er $300 canadees voor geboden, maar ik moest dit afwijzen omdat ik het aan een goede maat van mij in Rotterdam (Hillegersberg) toegezegd heb.

gr.Rob 8) 8) 8) 8)
Adrie

Bericht door Adrie »

hoi Rob,
Beetje ver voor mij H.vliet---Hillegersberg, Anders had ik beslist gaan gluren door het raam. :wink:
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Rob. Petje af! Gr.Gerard.
Rob van der Sluijs

Bericht door Rob van der Sluijs »

Hoi Gerard, bedankt voor je reactie :D , ik maak nogal veel beitel plaatjes in verschillende vormen van HSS staal, en ik zie nogal veel van die opschroef snijplaatjes die jij als bankwerker gebruikt, ik ben van plan om dat ook te gaan gebruiken op mijn diepe uithol beitels kun jij mij daar advies in geven welke de beste metaalsoorten zijn bv tungsten carbide of cobalt, de plaatjes die ik zie zijn meestal wat te klein voor mijn doel einden want de snijhoeken moet ik aanpassen voor het hout.
mijn vraag aan jou is; kunnen deze materialen in srtip vorm gekocht worden? zo'n 3 cm breed +- 40 cm lang en zo'n 4 mm dik, om maar een zijstraat te noemen.

gr. Rob 8) 8) 8) 8)
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Rob. Die losse beitelplaatjes zijn wel van goeie kwaliteit, maar veel en veel te klein. Maar de maten die jij noemde zijn precies de maten van goeie kwaliteit Zweedse vijlen. Die kan je boren met een goeie widia-steenboor. Op vijl en boor niet bezuinigen. Die steenboren zijn normaal slepend geslepen, je zult ze even een kwartiertje op de zachte steen moeten bijslijpen om ze snijdend te maken (en niet te scherp! botte hoeken houden voor voldoende materiaalsteun!) Daar kom je met gemak door een vijl mee heen, koelen met boorolie, niet met petroleum, dat verdampt of vliegt in de fik. Toeren: 6 m.m. plm. 800-1.000, 10-12 m.m. plm. 600-800. Tijdens het boren NIET lossen, maar regelmatig doorgaan. Laat het even weten hoe het gelukt is, daar leer ik ook weer van. Succes en de groeten, Gerard.
Rob van der Sluijs

Bericht door Rob van der Sluijs »

Hoi Gerard, vijlen zijn te broos :oops: en verliezen hun scherpe snijhoek te snel, ik heb een paar stukjes metaal die zij verschrikkelijk hard, ik heb er een diamand boor voor om er boutgaatjes mee te boren toen ik deze boor voor het eerst op dit metaal gebruikte maakte ik alleen maar een krasje op de plaat, na dat ik de boor zelf geslepen had ging het prima,en na 2 gaatjes moet ik de boor weer slijpen. :twisted:

geef me je mail adres even, dan stuur ik je wat plaatjes.

gr.Rob 8) 8) 8)


Plaats reactie