Houtchirurg

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Beste Jan Vos
Toen ik nog op zee zat was geluk nog heel gewoon en stonden er nog leraren voor de klas die een zwaar shaggie rookten of met een of andere stinkpijp rooksignalen zaten te geven.
Bij verjaardagen zat je in een grote kring op alle stoelen die er maar in huis waren en je leende er een paar van de buren.
Op de tafeltjes stonden sigaretten en er waren er bolknakkers voor de ooms die zich dat normaal niet konden permitteren.
Je luisterde met rooie oortjes naar de sterke verhalen over de bezetting en de hongerwinter.
En als je dan vroeg hoe ze dat nou precies deden met die houten banden waar destijds iedereen mee rondfietste om altijd tegen een snijdende wind in een paar suikerbieten te verschalken kreeg je een draai om je oren.
Ik was toen leerling stuurman en als de matrozen het ankerspil in de tjet hadden gezet waren ze heel voorzichtig om de smeernippels heengegaan.
Ik mocht dan de finishing Touch geven door er met een heel klein kwastje er een mooi rood randje omheen te schilderen, zodat de vetputterenaren ze niet over het hoofd zouden zien.
Toen was geluk nog heel gewoon met 43 man aan boord.
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

OM de Vetnippels heeeen schilderen.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:wink: Ha die Jos!!

Je moet je dit niet zo aaaantrekken Jos! Jij en ik zijn nog uit die periode, en WIJ weten dat het allemaal 100% waar is wat jij zegt. Je weet dat ik als zelfrespecterend wtk altijd een oogje op de stuurlui hou, maaaar de waarheid moet gezegd worden!!! 8) 8) Die jonge knakkertjes van tegenswoordig hebben dat niet meer meegemaakt!! DUS praten ze net nadat ze wijs zijn!!! WIJ uit de ouwe tijd weten wel beter en het zal me hoogelijks verbazen als Kees Bloemkool het er niet mee eens was, om nou maar FF een zijstraat te noemen!! :shock: :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Harry,
Jan Vos heeft hetzelfde bouwjaar als wij hebben.
Dus typisch geen jong knakkertje.
En met de jonge knakkertjes valt het echt wel mee, ze lezen onze wijze woorden met rooie oortjes en komen er ook eerlijk voor uit dat ze hier veel van opsteken.
All the best
Jos
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

Jan Vos schreef:Jos,

Dat de WTKers na het verven langskwamen was wel noodzakelijk aangesien het dekpersoneel alles verfde ook de vetnippels en je kon dus als de verf nog vers was beter gelijk de verspuit erop zetten zodat die nippels waar een kogeltje inzat weer van alle verf ontdaan was en dan waterdicht afsloot.
Anders kreeg je het probleem dat bepaalde dingen niet meer gangbaar waren door het zoute water.

Gr Jan
Hallo Jan,


Dat ligt er maar net aan wat voor mensen je aan boord hebt. Je hebt er die snel proberen klaar te zijn terwijl de 1ste toch net naar beneden loopt met een volgend klusje voor de crew en dan balen ze. Je hebt er ook die het accepteren dat ze 6 of misschien wel 8mnd. op een boot vastzitten en het er het beste van proberen te maken.

Jammer dat jij zulke deklui hebt meegemaakt. Er zijn er genoeg die zich wel inzetten voor haar welzijn. :wink:
Adrie

Bericht door Adrie »

Hoi,
Wat hebben de laatste 5 berichten met de houtchirurg te maken??
Alleen om dat er een oliespuitje op de foto staat?
Gr. Adrie
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hahahaha
Adrie, je hebt volkomen gelijk.
Wat een oliespuitje al niet aan kan richten op een forum.
Maar dat is typisch kombuispraat, zo ging het op een schip ook altijd.
Je begon over een bepaald onderwerp te lullen bijvoorbeeld over het sexuele leven van een sprinkhaan in de Sahara, je moet toch ergens beginnen en het eindigde dan met een heftige discussie over de vervuiling op zee, waar we destijds ook driftig mee bezig waren, maar ons aan de destijds geldende regels probeerden te houden.
Hier dus weer een fraaie foto van Rob de Houtchirurg.
All the best
Jos

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Rob van der Sluijs, onze houtchirurg.

Hoi Jos, dit is er van geworden, en deze keer geen olie spuit ernaast, ghehehe

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Ton van der Sluijs (Haarlem) voor Rob van der Sluijs (Edmonton)

Hee Rob; zullen we deze draaibank nemen? Daar kan een paal van 800mm rond op ......
een grijnzende groet van Ton

Afbeelding
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Reageer een beetje laat maar Jos, Ragnar en Harry kan me niet voorstellen dat ik dan wel schepen meemaakte waar die Nippels geverfd waren.
En als de verf gedroogd was en je spoot er vet in dan draaide die nippel en sloot niet goed meer af zodat er zout water in kwam.
Bij de Davids die je met een slinger met draadspindel uit moest draaien had je op het schanierpunt op het dek de problemen.

Harry helaas voor jou behoor jij tot de jongeren wel zelfde bouwjaar maar ben ik wat ouder dan jou van de zesde maand.

Ik had nog een vraag aan jou naar aanleiding van de Canadezen.
Welke Provincie in Nederland is niet door de Canadezen bevrijd.

Gr Jan
Rob van der Sluijs

Bericht door Rob van der Sluijs »

Hallo Ton, click even op www.gouwegroep.com en daar onderaan staan een paar foto's van Cor Doornkamp ( een Nederlandse houtdraaier)
die heeft voor de gemeente Alphen aan de Rijn een reusachtige tol gedraaid van 240 cm hoog en 190 middellijn

gr.Rob :) :) :) :)


Plaats reactie