Loggers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 19 feb 2017 10:56

IJM28 Amsterdam

De stoomtrawler IJM28 Amsterdam is in 1952 als Hinrich Hey (HH305) gebouwd bij de Norderwerft Köser und Meyer te Hamburg (DUI) onder bouwnr. 800 voor rekening van rederij Pickenpack uit Hamburg. Het schip werd in 1963 aangekocht door de Firma D.J. Krijger uit IJmuiden en kreeg toen de naam Amsterdam (IJM28). Samen met de IJM24 Utrecht is de Amsterdam de laatste stoomtrawler van ons land geweest.

Inhoud: 630 bruto ton
Lengte: 60,83 m
Breedte: 8,84 m
Holte: 4,43 m
Diepgang: 5,15 m

De stoommachine had een vermogen van 1000 pk. In 1960 was het schip omgebouwd tot oliestoker.

Geschiedenis:
1952: HH305 Hinrich Hey
1960: omgebouwd tot oliestoker
1963: IJM28 Amsterdam
Nov 1965: laatste reis voor de Firma Krijger
28 oktober 1966: opgelegd te Zaandam en verkocht aan N.V. Rederij v/h Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg de naam Prosperitee (SCH386)
1967: Gesloopt te Zaandam

Jan
Bijlagen
IJM28-Amsterdam_150kB.jpg
IJM28-Amsterdam_150kB.jpg (144.07 KiB) 261 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 28 feb 2017 13:22

IJM9 Haarlem

De Haarlem is een van de mooiste stoomtrawlers geweest die ons land heeft gekend. Het is ook de laatste stoomtrawler van ons land geweest. De Haarlem werd in 1937 besteld door de N.V. Visserijonderneming VEM bij de werf Cochrane & Sons te Selby (GB). Tegelijkertijd werd ook het zusterschip van de Haarlem, de Delft IJM17 besteld. De Haarlem werd op 20 november 1937 te water gelaten en kwam op 6 maart 1938 aan te IJmuiden. Na de proefvaart vertrok het schip op 10 maart 1938 voor haar eerste reis ter visserij met als schipper L. Blok. De Haarlem en de Delft waren de modernste schepen van die tijd ook wat accommodatie betreft. Bijzonder was ook dat zij beschikten over een marconist.

bruto inhoud: 431 ton
afmetingen: lengte 52,47 m breedte 8,10 m holte 4,32 m
machine: 3 cylinder triple expansie 800 pk fabrikaat Arnos & Smith
ketel: kolengestookte Schotse ketel

In de meidagen van 1940 week de Haarlem uit naar Engeland waar het schip gedurende de oorlog heeft gevaren voor de Britse admiraliteit als No. 306. Op 15 juli 1945 keerde de Haarlem terug in IJmuiden. Het schip moest grondig worden verbouwd. Pas op 29 augustus 1947 kon de Haarlem weer als stoomtrawler naar zee vertrekken.

Van 17 februari tot 1 maart 1960 maakte zij haar laatste visreis en werd daarna opgelegd. Op 14 oktober van datzelfde jaar vertrok de Haarlem voor haar laatste reis uit IJmuiden om te worden gesloopt.

Jan
Bijlagen
IJM9-Haarlem_4_150kB.jpg
IJM9-Haarlem_4_150kB.jpg (149.04 KiB) 229 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 06 mar 2017 15:02

IJM33 Thorina

Deze motortrawler is in 1946 als H318 Thorina onder bouwnr. 766 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell te Beverley voor rekening van Thorton Trawelers Ltd uit Hull. In 1947 werd het schip aangekocht door rederij De Vem uit IJmuiden en behield de naam Thorina (IJM33).

Inhoud: 315 bruto ton
Lengte: 45,41/40,69 x 7,82 x 3,86 m
Motor: 8 cil. Ruston & Hornsby dieselmotor met een vermogen van 585pk. Deze motor is in 1958 vervangen door een 6 cil. Krupp van 720pk.

Geschiedenis:
1960: overgegaan naar de N.V. Visserijonderneming v/h J.C. Pronk
1964: verkocht naar Engeland en als LT 402 St. Georges in de vaart gekomen voor Claridge Trawlers Ltd uit Lowestoft.
1967: motor vervangen door een Ruston & Hornsby dieselmotor van 900pk
1982: overgegaan naar Colne Fishing Co Ltd uit Lowestoft
1983: afgevoerd voor de sloop

Jan
Bijlagen
IJM33-Thorina_150kB.jpg
IJM33-Thorina_150kB.jpg (145.53 KiB) 175 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 10 mar 2017 11:51

IJM10 Maria van Hattem

De motortrawler IJM10 Maria van Hattem is in 1944 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Merwede te Hardinxveld voor de Kriegsmarine. Na de oorlog overgegaan in Nederlandse handen en in 1947 ingeschreven als Holland III SCH137 voor verkoop door het Ministerie van Landbouw. In maart 1949 overgedragen aan rederij De Marezaten te IJmuiden. Op 20 juli 1950 kwam het schip als IJM10 Maria van Hattem in de vaart. Zusterschip was de IJM20 Johannes Polderman welke in 1948 bij De Marezaten in dienst kwam.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 46,38/41,40 x 8,03 x 3,05 m
Hoofdmotor: 6 Cilinder Sulzer van 600 pk

In 1962 is het schip overgegaan naar N.V. Vishandel, Rederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg het de naam Jacob SCH50. In 1963 werd de Sulzer motor vervangen door een 6 cil. Deutz motor van 900 pk. Deze rederij nam ook het zusterschip Johannes Polderman IJM20 over van De Marezaten. Dit schip kreeg de naam Adriana Johanna SCH63.

In 1970 werd de Jacob (ex-Maria van Hattem) verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
IJM10-Maria-van-Hattem_150k.jpg
IJM10-Maria-van-Hattem_150k.jpg (140.03 KiB) 145 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 24 mar 2017 14:04

IJM46 Claesje

De motortrawler Claesje is in 1933 gebouwd bij Scheepsbouwwerf Jan Smit Czn te Alblasserdam onder bouwnr. 517 voor rekening van de Visscherij Maatschappij Piscator N.V. te Rotterdam. Het schip kreeg toen het visnummer RO46.

Inhoud: 229 BRT (na verlenging 324 BRT)
Afmetingen: 39,15/36,33 x 7,24 x 2,98 m (na verlenging 44,50/41,81 x 7,25 x 3,95 m)
Hoofdmotor: 4 cilinder 2 tact Bolinder van 500 pk (in 1954 vervangen door 2 Bolnes motoren met een totaal vermogen van 700 pk welke later is opgevoerd tot 840 pk)

Geschiedenis:
April 1940: Claesje gevorderd door de Koninklijke Marine en op 14 mei 1940 uitgeweken naar Engeland.
1940/1941 Als Claesje FY1716 deelgenomen aan mijnenveegoperaties in de Britse wateren.
4 oktober 1941: vertrokken naar West Indië
21 november 1941: gearriveerd te Curaçao voor patrouillediensten
Maart 1945: terug naar Engeland
September 1946: overgedragen aan de Mij. Piscator
1947: Claesje weer ingezet voor de visserij
1954: Bolinder motor vervangen door 2 x Bolnes motoren
1958: Te Scheveningen verlengd
December 1961: verkocht aan Meerburg’s Noordzeevisserij en Haringexport te Katwijk en omgedoopt in Koraalbank KW3
1973: verkocht aan Rederij Samenwerking I te Katwijk en omgedoopt in Koraalbank KW3. Aan de visserij onttrokken en daarna verkocht aan Rederij Vrolijk te Scheveningen om te worden ingezet als recreatievaartuig.
1980: Afgevoerd en gesloopt te Amsterdam

Jan
Bijlagen
IJM46-Claesje_150kB.jpg
IJM46-Claesje_150kB.jpg (138.75 KiB) 54 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 29 mar 2017 12:57

SCH6 Alida

De SCH6 ‘Alida’ werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen. Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.

De SCH 6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk’s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH 171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH 6 pas achteraf gebeurde.

De afmetingen van de SCH 6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter. De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz van 1.320 PK.

In juni 1980 werd de ‘Alida’ bij Scheepswerf ‘Welgelegen’ te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.

In december 1983 kreeg de SCH 6 het visnummer SCH 3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ‘Johanna’. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH 6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.

Als SCH 3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ‘Kalypso’.

Jan
Bijlagen
SCH6-Alida3_150kB.jpg
SCH6-Alida3_150kB.jpg (148.19 KiB) 15 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast