Loggers
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
SCH101 Trijntje Allegonda
De motortrawler SCH101 Trijntje Allegonda is in 1956 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 130 voor rekening van rederij Jaczon uit Scheveningen. Het schip had toen de naam Johanna Maria. Het schip werd op 19 juni 1956 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud: 283 BRT
Afmetingen: 42,86/40,13 x 7,24 x 3,47 m
Hoofdmotor: 8 cil. Industrie dieselmotor 600 pk. In 1967 opgevoerd tot 900 pk.
Geschiedenis
1964 verhuurd aan B.P.M. als onderzoekingsvaartuig
1967 weer ingezet voor de visserij
1969 omgedoopt in Trijntje Allegonda
1971 overgegaan naar rederij Den Dulk –van Leeuwen en omgedoopt in Poolster SCH56
1975 afgevoerd ivm sanering
Jan
De motortrawler SCH101 Trijntje Allegonda is in 1956 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 130 voor rekening van rederij Jaczon uit Scheveningen. Het schip had toen de naam Johanna Maria. Het schip werd op 19 juni 1956 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud: 283 BRT
Afmetingen: 42,86/40,13 x 7,24 x 3,47 m
Hoofdmotor: 8 cil. Industrie dieselmotor 600 pk. In 1967 opgevoerd tot 900 pk.
Geschiedenis
1964 verhuurd aan B.P.M. als onderzoekingsvaartuig
1967 weer ingezet voor de visserij
1969 omgedoopt in Trijntje Allegonda
1971 overgegaan naar rederij Den Dulk –van Leeuwen en omgedoopt in Poolster SCH56
1975 afgevoerd ivm sanering
Jan
- Bijlagen
-
- SCH101-Trijntje-Allegonda_1.jpg (146.6 KiB) 10793 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
SCH21 De Hoeker
Deze hektrawler was er een uit een serie van 10 hektrawlers die begin zeventiger jaren zijn gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen.
Tot de serie behoorden de volgende schepen:
SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
IJM36 Egmond (1972)
SCH120 Poseidon (1973)
SCH90 Onderneming I (1973)
SCH21 De Hoeker (1974)
VL89 Monica (1974)
SCH108 Onderneming II (1974)
SCH22 De Buis (1975)
De SCH21 De Hoeker is in 1974 onder bouwnr 227 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.
Inhoud: 466 bruto ton
Lengte: 56.34/52,87 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m
Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.
In 1985 is het schip verkocht naar Nigeria en toen onder de naam Ogwa gaan varen voor de rederij Apapa Trawlers Ltd uit Lagos.
Jan
Deze hektrawler was er een uit een serie van 10 hektrawlers die begin zeventiger jaren zijn gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen.
Tot de serie behoorden de volgende schepen:
SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
IJM36 Egmond (1972)
SCH120 Poseidon (1973)
SCH90 Onderneming I (1973)
SCH21 De Hoeker (1974)
VL89 Monica (1974)
SCH108 Onderneming II (1974)
SCH22 De Buis (1975)
De SCH21 De Hoeker is in 1974 onder bouwnr 227 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.
Inhoud: 466 bruto ton
Lengte: 56.34/52,87 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m
Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.
In 1985 is het schip verkocht naar Nigeria en toen onder de naam Ogwa gaan varen voor de rederij Apapa Trawlers Ltd uit Lagos.
Jan
- Bijlagen
-
- SCH21-De-Hoeker_150kB.jpg (142.96 KiB) 10732 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
SCH118 Johanna Maria
Deze hektrawler is in 1993 gebouwd bij YVC IJsselwerf te Capelle a/d IJssel voor rekening van rederij Jaczon te Scheveningen.
Inhoud: 6534 brt
Afmetingen: 119,65 x 17,50 x 11,02 m
Motor: 4 takt MAK turbo dieselmotor type 6M601-C met een vermogen van 8976 pk (6600KW)
27-11-2008: omgevlagd als SO117 Johanna Maria ivm samenwerking met Bros. McHugh uit Killybegs
22-3-2011: omgevlagd als SCH118 Johanna Maria
23-6-2014 brand uitgebroken terwijl het schip in de haven van Scheveningen lag. De schade van deze brand was zodanig groot dat het schip niet meer in de vaart is genomen en uiteindelijk te Gent (BE) is gesloopt.
Jan
Deze hektrawler is in 1993 gebouwd bij YVC IJsselwerf te Capelle a/d IJssel voor rekening van rederij Jaczon te Scheveningen.
Inhoud: 6534 brt
Afmetingen: 119,65 x 17,50 x 11,02 m
Motor: 4 takt MAK turbo dieselmotor type 6M601-C met een vermogen van 8976 pk (6600KW)
27-11-2008: omgevlagd als SO117 Johanna Maria ivm samenwerking met Bros. McHugh uit Killybegs
22-3-2011: omgevlagd als SCH118 Johanna Maria
23-6-2014 brand uitgebroken terwijl het schip in de haven van Scheveningen lag. De schade van deze brand was zodanig groot dat het schip niet meer in de vaart is genomen en uiteindelijk te Gent (BE) is gesloopt.
Jan
- Bijlagen
-
- SCH118-Johanna-Maria_150kB.jpg (135.57 KiB) 10694 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
SCH159 Martina
Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld voor rekening van rederij A. van der Ende te Scheveningen.
Inhoud: 162 brt (na verlenging)
Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m
Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70pk later vervangen door een 4 cil. Brons 200pk
1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn
1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal.
1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn.
1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht
1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor
1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn.
1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V.
1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"
Jan
Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld voor rekening van rederij A. van der Ende te Scheveningen.
Inhoud: 162 brt (na verlenging)
Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m
Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70pk later vervangen door een 4 cil. Brons 200pk
1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn
1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal.
1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn.
1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht
1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor
1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn.
1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V.
1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"
Jan
- Bijlagen
-
- SCH159-Martina2_150kB.jpg (146.07 KiB) 10620 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
SCH 21 Arie van der Zwan
De motorlogger SCH21 Arie van der Zwan is in 1949 gebouwd bij Scheepswerf ‘De Industrie’ te Alphen a/d Rijn voor rekening van Rederij Arie van der Zwan & Zonen te Scheveningen. Zusterschip was de SCH24 Oceaan III.
Inhoud: 207 BRT
Afmetingen: 38,50/35,43 x 7,04 x 3,06 m
Hoofdmotor: 6 cil. Industrie 360 pk
In 1959 is het schip overgegaan naar Jaczon Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.
Op 11 december 1960 is de Arie van der Zwan bij binnenkomst tijdens stormweer op het Zuiderhoofd van de haven van Scheveningen gestrand waarbij de 16-jarige reepschieter is verdronken. De overige bemanningsleden konden worden gered. Het schip is op 18 december 1960 gelicht maar was onherstelbaar beschadigd en is derhalve voor de sloop verkocht.
Jan
De motorlogger SCH21 Arie van der Zwan is in 1949 gebouwd bij Scheepswerf ‘De Industrie’ te Alphen a/d Rijn voor rekening van Rederij Arie van der Zwan & Zonen te Scheveningen. Zusterschip was de SCH24 Oceaan III.
Inhoud: 207 BRT
Afmetingen: 38,50/35,43 x 7,04 x 3,06 m
Hoofdmotor: 6 cil. Industrie 360 pk
In 1959 is het schip overgegaan naar Jaczon Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.
Op 11 december 1960 is de Arie van der Zwan bij binnenkomst tijdens stormweer op het Zuiderhoofd van de haven van Scheveningen gestrand waarbij de 16-jarige reepschieter is verdronken. De overige bemanningsleden konden worden gered. Het schip is op 18 december 1960 gelicht maar was onherstelbaar beschadigd en is derhalve voor de sloop verkocht.
Jan
- Bijlagen
-
- SCH21-Arie-vd-Zwan2_150kB.jpg (148.67 KiB) 10544 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
SCH56 Poolster
Deze motorlogger is in 1903 gebouwd bij de werf Vuyk en Zn te Capelle a/d IJssel onder briefnr. 6967 als MA81 Burg, de Jong Eig. Th. Ribbeling
Inhoud: 155,28 brt
Afmetingen: 32,14 x 6,70 x 2,78 m
Motor : 80 pk 2 cyl. Brons motor (in 1952 vervangen door 240 pk Industrie)
1903: MA81 Burg, de Jong Eig. Th. Ribbeling
1925 SCH56 Poolster Eig. M. de Dulk Gz
1944: gevorderd door de Duitsers
1945: vrijgegeven
1965: gesloopt
Jan
Deze motorlogger is in 1903 gebouwd bij de werf Vuyk en Zn te Capelle a/d IJssel onder briefnr. 6967 als MA81 Burg, de Jong Eig. Th. Ribbeling
Inhoud: 155,28 brt
Afmetingen: 32,14 x 6,70 x 2,78 m
Motor : 80 pk 2 cyl. Brons motor (in 1952 vervangen door 240 pk Industrie)
1903: MA81 Burg, de Jong Eig. Th. Ribbeling
1925 SCH56 Poolster Eig. M. de Dulk Gz
1944: gevorderd door de Duitsers
1945: vrijgegeven
1965: gesloopt
Jan
- Bijlagen
-
- SCH56-Poolster_150kB.jpg (149.33 KiB) 10507 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Loggers
Prachtig Jan,
dat is genieten als je daar naar kijkt.
grt, Willem.
dat is genieten als je daar naar kijkt.
grt, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
Uitzwaaien logger te Scheveningen
Jan
Jan
- Bijlagen
-
- Scheveningen2_150kB.jpg (113.9 KiB) 10457 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
SCH 303 Wilhelmina Maria
De motortrawler SCH 303 Wilhelmina Maria is in 1963 gebouwd door Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes in opdracht van rederij W. van der Zwan & Zn te Scheveningen. De tewaterlating had plaats op 1 juli 1963 en de overdracht vond plaats op 11 september 1963 waarna schipper A. Hofland er mee ter visserij vertrok.
Afmetingen: 48,46/42,39 m x 7,52 x 3,81 Bruto inhoud: 341 ton
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk
Het schip heeft tot 1974 aan de visserij deelgenomen en is daarna verkocht naar Argentinië. Op 15 juni verliet het schip onder de naam San Jose de haven van IJmuiden.
Zusterschip van de Wilhelmina Maria was de SCH 23 Yke welke eveneens in 1963 door de Gebr. Pot werd opgeleverd voor de rederij Jaczon te Scheveningen. Dit schip werd echter al in 1964 verkocht naar Italië onder de naam Fabrizio Di Fazio.
Jan
De motortrawler SCH 303 Wilhelmina Maria is in 1963 gebouwd door Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes in opdracht van rederij W. van der Zwan & Zn te Scheveningen. De tewaterlating had plaats op 1 juli 1963 en de overdracht vond plaats op 11 september 1963 waarna schipper A. Hofland er mee ter visserij vertrok.
Afmetingen: 48,46/42,39 m x 7,52 x 3,81 Bruto inhoud: 341 ton
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk
Het schip heeft tot 1974 aan de visserij deelgenomen en is daarna verkocht naar Argentinië. Op 15 juni verliet het schip onder de naam San Jose de haven van IJmuiden.
Zusterschip van de Wilhelmina Maria was de SCH 23 Yke welke eveneens in 1963 door de Gebr. Pot werd opgeleverd voor de rederij Jaczon te Scheveningen. Dit schip werd echter al in 1964 verkocht naar Italië onder de naam Fabrizio Di Fazio.
Jan
- Bijlagen
-
- SCH303-Wilhelmina-Maria3_15.jpg (81.68 KiB) 10137 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
SCH249 Arie
Deze motortrawler werd in 1959 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1441 voor rekening van de Verre Visserij Mij. uit Scheveningen. De tewaterlating vond plaats op 20 november 1959 en het schip kwam februari 1960 in de vaart.
Zusterschepen waren de Pollux SCH7, Jaap SCH60 en SCH248 Prinses Margriet.
Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, had eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim had een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50 kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevatte de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevonden zich de verblijven voor totaal 15 personen.
Afmetingen: 41,45/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 271 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk.
Geschiedenis:
1962: overgegaan naar rederij AATEE; naam en visnr ongewijzigd
1963: terug naar Verre Visserij Mij.
1968: omgebouwd voor de boomkorvisserij
1975: gesaneerd en afgevoerd.
Jan
Deze motortrawler werd in 1959 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1441 voor rekening van de Verre Visserij Mij. uit Scheveningen. De tewaterlating vond plaats op 20 november 1959 en het schip kwam februari 1960 in de vaart.
Zusterschepen waren de Pollux SCH7, Jaap SCH60 en SCH248 Prinses Margriet.
Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, had eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim had een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50 kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevatte de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevonden zich de verblijven voor totaal 15 personen.
Afmetingen: 41,45/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 271 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk.
Geschiedenis:
1962: overgegaan naar rederij AATEE; naam en visnr ongewijzigd
1963: terug naar Verre Visserij Mij.
1968: omgebouwd voor de boomkorvisserij
1975: gesaneerd en afgevoerd.
Jan
- Bijlagen
-
- SCH249-Arie_150kB.jpg (64.47 KiB) 10046 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl