Loggers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Loggers

Bericht door Jan de Reus » 15 mei 2010 10:21

Hierbij een paar schilderijen van loggers.

Jan
SCH6 Alida.JPG
SCH 6 Alida (olieverf op board 40x30)

De SCH 6 Alida werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen. Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.

De SCH 6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk’s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH 171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH 6 pas achteraf gebeurde.

De afmetingen van de SCH 6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter. De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz van 1.320 PK.

In juni 1980 werd de ‘Alida’ bij Scheepswerf ‘Welgelegen’ te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.

In december 1983 kreeg de SCH 6 het visnummer SCH 3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ‘Johanna’. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH 6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.

Als SCH 3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ‘Kalypso’.
.
.
SCH6 Alida.JPG (54.92 KiB) 8755 keer bekeken
SCH303 Johanna Wilhelmina.jpg
SCH 303 Wilhelmina Maria (olieverf op board 40x30)

De SCH 303 Wilhelmina Maria is in 1963 gebouwd door Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes in opdracht van rederij W. van der Zwan & Zn te Scheveningen. De tewaterlating had plaats op 1 juli 1963 en de overdracht vond plaats op 11 september 1963 waarna schipper A. Hofland er mee ter visserij vertrok.

Afmetingen: 48,46/42,39 m x 7,52 x 3,81 Bruto inhoud: 341 ton
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk

Het schip heeft tot 1974 aan de visserij deelgenomen en is daarna verkocht naar Argentinië. Op 15 juni verliet het schip onder de naam San Jose de haven van IJmuiden.

Zusterschip van de WILHELMINA MARIA was de SCH 23 YKE welke eveneens in 1963 door de Gebr. Pot werd opgeleverd voor de rederij JACZON te Scheveningen. Dit schip werd echter al in 1964 verkocht naar Italië onder de naam Fabrizio Di Fazio.
.
.
SCH303 Johanna Wilhelmina.jpg (73.89 KiB) 8755 keer bekeken
Bijlagen
VL1.jpg
VL 1 Ursinus (olieverf op board 40x30)

De VL 1 Ursinus is in 1965 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 188 in opdracht van de Zeevisserij Maatschappij Holland te Vlaardingen.

De Ursinus was het vierde schip uit een serie van 5 schepen welke in Scheveningen zijn gebouwd. De andere schepen uit de serie waren:

1963 VL 73 Elly Bouwnr. 174 Visserij Mij. Kwakkelstein
1964 VL 34 Anita Bouwnr. 181 Visserij Mij. Vlaardingen
1964 VL 105 Elisabeth Bouwnr. 187 Visserij Mij. Kwakkelstein
1965 VL 90 Caroline Bouwnr. 191 Visserij Mij. Vlaardingen

Afmetingen van het schip zijn: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m. Bruto inhoud: 324 BRT.
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk.

Het schip heeft tot 1979 gevaren en is in 1980 verkocht naar Zuid-Afrika als Southern Striker voor Oceanpac (Pty) Ltd te Kaapstad. Het schip is 13 februari 1980 vertrokken uit IJmuiden.
.
.
VL1.jpg (86.91 KiB) 8837 keer bekeken
SCH5(2).jpg
SCH 5 Guus (olieverf op board 40x30)

Dit schip werd in 1956 gebouwd bij Scheepswerf De Rietpol onder bouwnr. 12 in opdracht van Kramer & Booy. Het schip kwam op 3 november 1956 als IJM 18 ARIADNE in de vaart voor rederij H. Gomes te Leidschendam.

In 1962 werd het schip verkocht aan N.V. Verre Visserij (J.J. van der Toorn Azn) te Scheveningen en werd omgedoopt in SCH 5 GUUS.

Afmetingen: 36,25/33,76 x 7,34 x 3,56 m. Inhoud: 225 BRT
Hoofdmotor: 6 cilinder MWM van 500 pk.

In 1967 werd het schip verlengd: de nieuwe lengte werd 42,95/40,07 m. Inhoud: 246 BRT

De hoofdmotor werd in 1973 vervangen door een 8 cilinder Crepelle van 1350 pk.

Het schip is in 1975 gesaneerd en afgevoerd.
.
.
SCH5(2).jpg (76.92 KiB) 8823 keer bekeken
VL7(2).jpg
VL 7 Ada (olieverf op board 40x30)

De VL 7 Ada is in 1956 gebouwd bij de Scheepswerf en Machinefabriek A. de Jong te Vlaardingen onder bouwnr. 107 in opdracht van de Zeevisserij Mij. Holland.
De tewaterlating vond plaats op 5 oktober 1955. Het schip kwam in de vaart op 20 maart 1956.

Afmetingen: 40,60/37,76 x 7,24 x 3,75 m. Bruto inhoud: 257 BRT.
Hoofdmotor: 8 cilinder Brons van 500 pk.

Het schip heeft tot 175 gevaren en daarna opgelegd. In 1979 is het schip voor de sloop verkocht en op 10 januari 1980 is het schip vertrokken uit IJmuiden voor de laatste reis.
.
.
VL7(2).jpg (121.08 KiB) 8823 keer bekeken
SCH236 Noordster.JPG
SCH 236 Noordster (olieverf op board 40x30)

Meetbriefnr: 7993 / 16984
Scheepswerf: N.V. Sleephelling Mij Scheveningen
Motor: 240 Pk Brons, 4LD, 4 cil., No.10023, bouwjaar 1950
960 Pk Deutz, type 528, 8 cil., bouwjaar 1973
Bruto: 178,23 ton
Netto: 71,76 ton
Lengte: 33,37 / 34,26 meter
Breedte: 6,82 meter
Holte: 3,05 meter
Geschiedenis: 1950 SCH 236 Noordster eig. J.J. v/d Toorn Azn
1952 SCH 236 Noordster eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn
1960 SCH 236 Noordster dir. J.J. & A. v/d Toorn
1962 SCH 236 Noordster dir. J.J. v/d Toorn
1970 SCH 236 Noordster verhuurd aan N.V. Sportvisserij te IJmuiden
1972 SCH 236 Noordster eig. N.V. Sleephelling Mij. Scheveningen
1973 SCH 72 Ali eig. W.Rog en J.C.Buis, wijziging motor
1974 SCH 72 Ali verlengt en hermeten
1976 SCH 72 Ali doorgehaald i.v.m. sanering
1977 verkocht naar Engeland
1978 Aurora sportvisser
Schippers uit 1900 1950 t/m 1955: C. de Graaf
1956 t/m 1959: Jac. Mos
1960 t/m 1962: K. Kleijn
1963: W.D. de Jong
.
.
SCH236 Noordster.JPG (86.04 KiB) 8724 keer bekeken
VL34 Anita.JPG
VL 34 Anita (olieverf op board 40x30)

Het schip is in 1964 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 181 voor de Visserij Mij. Vlaardingen.

Te water gelaten op 31 januari 1964. In de vaart 1 juni 1964.

Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m. 324 bruto ton register.

Hoofmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk.

1972: verbouwd voor uitoefening pelagische visserij.
1979: afgevoerd.
1987: verkocht naar het buitenland en 30 maart 1987 vertrokken uit IJmuiden.
.
.
VL34 Anita.JPG (65.72 KiB) 8688 keer bekeken
KW8 Deining.JPG
KW 8 Deining (olieverf op board 50x40)

Deze motortrawler werd in 1936 gebouwd te Bath bij Bath Iron Works en heette oorspronkelijk Swell .

Bruto inhoud 324 register ton, lengte overall 43,97 m; lengte tussen de loodlijnen 39,75 m; breedte 7,66 m; holte 3,73 m.

Het schip was uitgerust met een 6 cilinder McIntos & Seymour motor van 750 pk.

Na de oorlog ging het schip over naar de Gemeinwirtschaftliche Hochseefischerei te Bremerhaven en voer als Swell BX 569 onder Duitse vlag. In 1954 werd het schip voor Nederlandse rekening aangekocht en arriveerde in november 1954 in IJmuiden.

De rederij Meerburg’s Noordzeevisserij en Haring export te Katwijk aan Zee kocht de trawler in december 1954. Op 26 mei 1955 vertrok het schip ter visserij onder de naam Deining KW 8.
.
.
KW8 Deining.JPG (59.06 KiB) 8604 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jan de Reus op 20 feb 2011 16:10, 13 keer totaal gewijzigd.
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Aloha Piet
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 jul 2004 08:24
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Aloha Piet » 15 mei 2010 15:08

Dag Jan, welkom op Kombuispraat.
gr Piet van Oosten
Drank is de pest in andermans lijf....

Gebruikersavatar
oyibo
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 okt 2010 01:09
Locatie: Malaga

Re: loggers

Bericht door oyibo » 22 nov 2010 00:21

bootjes tekenen en schilderen is en blijft leuk als je interesse hebt voor de zeevaart. hier een paar van mijn werkjes. welliswaar geen kunst , maakte ze gewoon voor mezelf zonder kennis van schildertechniek.
Bijlagen
kotter.jpg
kotter.jpg (119.48 KiB) 8599 keer bekeken
logger.jpg
logger.jpg (108.02 KiB) 8599 keer bekeken
let love rule

Gebruikersavatar
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3693
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Mart Hoogedoorn » 22 nov 2010 17:10

Is tòch mooi mienjong :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Gebruikersavatar
rinus
Berichten: 779
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:01
Locatie: SCHEVENINGEN

Re: loggers

Bericht door rinus » 23 nov 2010 12:08

deze topic heet loggers , maar er staan weinig loggers op wel trawlers en kotters

Gebruikersavatar
shipwis
Berichten: 566
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: loggers

Bericht door shipwis » 24 nov 2010 05:31

mogguh, Rinus :idea:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.

Gebruikersavatar
rinus
Berichten: 779
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:01
Locatie: SCHEVENINGEN

Re: loggers

Bericht door rinus » 24 nov 2010 12:03

morgen pete

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Loggers 2

Bericht door Jan de Reus » 20 feb 2011 16:24

Hierbij het vervolg op Loggers 1
IJM24 Vios_bewerkt_800x600.jpg
IJM 24 Vios (olieverf op board 50 x 40 cm)

Deze markante stoomtrawler met zijn grote schoorsteen en zijn mooie zeeg is in 1944 in opdracht van de Reederei Ludwig Janssen & Co te Wesermunde gebouwd bij de Scheepswerf De Haan & Oerlemans te Heusden. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd. Het schip werd gevorderd door de Duitse Kriegsmarine maar is net voor het was afgebouwd tot zinken gebracht in Heusden. Na te zijn gelicht werd het schip aangekocht door de firma W. Kramer & Booy te IJmuiden waar het schip op 11 maart 1948 arriveerde.

bruto inhoud 538 ton
lengte 56 m breedte 9,19 m holte 4,19 m
machine 3 cil. triple expansie met turbine 750 pk fabricaat Kon. Mij. De Schelde, Vlissingen
ketel kolengestookte Schotse ketel

In eerste instantie was het schip ingeschreven als IJM 153 Vios I maar nadat de VEM het schip had overgenomen werd dat veranderd in IJM 24 Vios I. Op 31 mei 1949 vertrok de Vios voor haar eerste reis ter visserij onder schipper G. Plug. Zij was op dat moment de grootste stoomtrawler van de IJmuider vloot. Op 20 juli 1949 kwam een zusterschip van de Vios I in bedrijf onder de naam SCH 92 Herman. Dit werd later gewijzigd in IJM 2.

De Vios I heeft voornamelijk gevist op de Noordzee maar heeft ook de IJslandse wateren bevist. Laatste schipper was P. Stam en na op 15 augustus te zijn binnengekomen van de visserij werd het schip opgelegd. Op 12 januari 1960 verliet de Vios I voor het laatst de haven van IJmuiden op weg naar de slopershamer.
.
.
IJM24 Vios_bewerkt_800x600.jpg (151.5 KiB) 8130 keer bekeken
Bijlagen
VL73 Elly_800x600.jpg
VL 73 Elly (olieverf op board 50x40 cm)

De Elly VL 73 was de eerste van een serie van 5 schepen die tussen 1963 en 1965 voor Vlaardingen zijn gebouwd door de Sleephelling Mij. Scheveningen. De Elly werd gebouwd voor Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen, werd 9 maart 1963 te water gelaten, was in juni bedrijfsklaar en vertrok op 21 juni ter visserij, schipper N. Pronk.

De Elly is groot 326 bruto ton bij een lengte over alles van 43,31 m. Lengte tussen de loodlijnen 38,74 m, breedte 7,24 m en holte 3,86 m. De hoofdmotor is een 8 cylinder Deutz van 1000 pk waarmede ook de vier die daarna volgden zijn uitgerust.

Dat waren in 1964 de Anita VL 34 van de Visserij Mij. Vlaardingen en de Elizabeth VL 105 van de Visserij Mij. W. Kwakkelstein gevolgd in 1965 door de Ursinus VL 1 van de Zeevisserij Mij. Holland en de Caroline VL 90 van de Visserij Mij. Vlaardingen.
.
.
.
VL73 Elly_800x600.jpg (209.29 KiB) 8331 keer bekeken
VL110 Michiel Jan 800x600.jpg
VL 110 Michiel Jan (olieverf op board 40x30 cm)

De VL 110 Michiel Jan is in 1958 gebouwd bij de Scheepswerf en Machinefabriek A. de Jong te Vlaardingen voor N.V. W. Kwakkelstein te Vlaardingen.
De tewaterlating vond plaats op 7 november 1957 en het schip werd overgedragen op 15 maart 1958. Het schip kwam in de vaart op 17 maart 1958.

Afmetingen: 40,60/36,30 x 7,24 x 3,62 m. Bruto inhoud: 259 BRT.
Hoofdmotor: 8 cilinder Brons van 650 pk. Deze werd in 1973 vervangen door een nieuwe van hetzelfde fabrikaat met een vermogen van 1200 pk.

Zusterschepen zijn de in 1956 gebouwde Francina KW 153 voor de Visserij Mij. Insulinde te Katwijk aan Zee en de Ada VL 7 voor de Zeevisserij Mij. Holland te Vlaardingen.
.
VL110 Michiel Jan 800x600.jpg (181.34 KiB) 8331 keer bekeken
SCH289 Vrede_800x600.jpg
SCH289 De Vrede (olieverf op board 30x24 cm)
.
.
SCH289 Vrede_800x600.jpg (197.9 KiB) 8331 keer bekeken
SCH72 Tonny_800x600.jpg
SCH 72 Tonny (olieverf op board 40x30 cm)

De Tonny en het zusterschip Janny werden als VL 74 resp. VL 30 gebouwd bij de scheepsbouwwerf De Nieuwe Maas van Gebr. Van der Windt te Vlaardingen in opdracht van de rederij de Scheepvaart en Visserij Mij. Irene te Vlaardingen. De Tonny werd in 1942 opgeleverd en direct gevorderd door de Duitse bezetter. Als M5621 bevond het schip zich na de bevrijding in Noorwegen.
Onder de naam Ingrid arriveerde het schip op 23 september 1945 te IJmuiden en heeft daarna, tot juli 1946 sleepdiensten verricht voor het Bureau Teruggave Visserijvaartuigen te IJmuiden.

Eerst in 1947 kon het schip, groot 215 ton, voor het oorspronkelijke doel, de visserij, vertrekken onder de naam Tonny VL 74. Evenals de Janny kwam het in 1953 als SCH 72 vanuit Scheveningen te varen voor de Rederij v/h Frank Vrolijk en dat duurde tot 1963. Na een aantal jaren in de Scheveningse haven te hebben gelegen werd de Tonny in maart 1972 naar Amsterdam overgebracht.

Afmetingen: 214,58 ton netto, 101,54 ton, lengte:36,55 m, breedte:7,03 m, holte3,39 m
Motor: 360 Pk 6 cil Bolnes
.
.
SCH72 Tonny_800x600.jpg (182.11 KiB) 8331 keer bekeken
VL90 Caroline_800X600.jpg
VL 90 Caroline (olieverf op board 50 x 40 cm)

Het schip is in 1965 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 191 voor de Visserij Mij. Vlaardingen.

Te water gelaten op 20 april 1965. In de vaart 22 juli 1965.

Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m. 324 bruto ton register.

Hoofmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk.

1972: verbouwd voor uitoefening pelagische visserij.
1979: afgevoerd.
1980: verkocht naar Zuid-Afrika (Viking Fishing Co. Ltd. Kaapstad) en 13 februari 1980 vertrokken uit IJmuiden.
1984: overgegaan naar Caroline (Pty) Ltd. Kaapstad

De Caroline is het zusterschip van de VL 34 Anita die in 1964 gebouwd is.
.
.
VL90 Caroline_800X600.jpg (174.83 KiB) 8130 keer bekeken
VL90 Caroline_2_800x600-1.jpg
VL90 Caroline (olieverf op board 40 x 30 cm)
.
.
VL90 Caroline_2_800x600-1.jpg (162.93 KiB) 8130 keer bekeken
VL1 Ursinus_klein_800x600.jpg
VL1 Ursinus (olieverf op board 30 x 24 cm)
.
.
VL1 Ursinus_klein_800x600.jpg (184.56 KiB) 8130 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus » 13 aug 2011 17:26

Een schilderij van de YM9 Haarlem (afmetingen 40x30cm)
Bijlagen
YM9 Haarlem_800x600.jpg
YM9 Haarlem (olieschilderij op board 40x30 cm).

De Haarlem is een van de mooiste stoomtrawlers geweest die ons land heeft gekend. Het is ook de laatste stoomtrawler van ons land geweest. De Haarlem werd in 1937 besteld door de N.V. Visserijonderneming VEM bij de werf Cochrane & Sons te Selby (GB). Tegelijkertijd werd ook het zusterschip van de Haarlem, de Delft IJM 17 besteld. De Haarlem werd op 20 november 1937 te water gelaten en kwam op 6 maart 1938 aan te IJmuiden. Na de proefvaart vertrok het schip op 10 maart 1938 voor haar eerste reis ter visserij met als schipper L. Blok. De Haarlem en de Delft waren de modernste schepen van die tijd ook wat accommodatie betreft. Bijzonder was ook dat zij beschikten over een marconist.

bruto inhoud: 431 ton
afmetingen: lengte 52,47 m breedte 8,10 m holte 4,32 m
machine: 3 cylinder triple expansie 800 pk fabrikaat Arnos & Smith
ketel: kolengestookte Schotse ketel

In de meidagen van 1940 week de Haarlem uit naar Engeland waar het schip gedurende de oorlog heeft gevaren voor de Britse admiraliteit als No. 306. Op 15 juli 1945 keerde de Haarlem terug in IJmuiden. Het schip moest grondig worden verbouwd. Pas op 29 augustus 1947 kon de Haarlem weer als stoomtrawler naar zee vertrekken.

Van 17 februari tot 1 maart 1960 maakte zij haar laatste visreis en werd daarna opgelegd. Op 14 oktober van datzelfde jaar vertrok de Haarlem voor haar laatste reis uit IJmuiden om te worden gesloopt.
;
;
YM9 Haarlem_800x600.jpg (392.91 KiB) 8030 keer bekeken
YM24 Vios_2 _800x600.jpg
YM24 Vios (olieschilderij op board 30x24cm)
YM24 Vios_2 _800x600.jpg (369.49 KiB) 8030 keer bekeken
YM396_800x600_bewerkt-1.jpg
Zeillogger YM396 (olieschilderij op board 40x30cm)
YM396_800x600_bewerkt-1.jpg (407.35 KiB) 8029 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus » 29 nov 2011 21:48

VL73 Elly toegevoegd.
Bijlagen
VL73-Elly_800x600_2.gif
VL73 Elly
VL73-Elly_800x600_2.gif (349.48 KiB) 7812 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus » 29 dec 2011 21:54

SCH60 Jaap toegevoegd.

Jan de Reus
Bijlagen
SCH60-Jaap_1000x800.gif
SCH60 Jaap

Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1442 voor rekening van de Verre Visserij Mij. De tewaterlating vond plaats op 17 februrari 1960 en het schip kwam in de vaart op 27 mei van datzelfde jaar.

Zusterschepen waren de Pollux SCH7, Prinses Margriet SCH248 en Arie SCH249.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,48/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk. In 1973 is deze vervangen door een Brons van 1500 pk.

Het schip is in 1975 gesaneerd en afgevoerd.
;
;
SCH60-Jaap_1000x800.gif (414.06 KiB) 7708 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus » 13 mar 2012 22:13

VL80 Gesina

Deze stoomlogger is in 1903 gebouwd bij scheepswerf Gebr. Pot te Bolnes voor rekeningen van de Visscherij Maatschappij Rotterdam. ( Joost Pot)

De afmetingen van het schip waren:

Bruto tonnage: 183 brt.
Lengte: 34.20 m
Breedte: 6.56 m
Holte: 3.39 m

De triple expansie stoommachine werd gebouwd door Machinefabriek Katendrecht en beschikte over een vermogen van 240 pk.

In 1910 kwam het schip onder directie van IJzermans & Co te Vlaardingen met dezelfde naam en hetzelfde nummer. In 1929 ging het schip vervolgens over naar onder de NV. Vlaardingsche Stoomvisscherij te Vlaardingen. Naam en nummer bleven ongewijzigd.

Op 5 december 1941 liep het schip de haven van IJmuiden binnen. Het was aangevallen door Engelse vliegtuigen. Zij beschoten het schip waarbij de schipper Freek van Loosen omkwam. De stoker en kok raakte zwaar gewond. Tot ongeveer 1943 werd de visserij uitgeoefend.
Eind 1944 werd het schip terug gevonden in Antwerpen en vervoerde daarna voedsel voor de
geallieerden vanuit Engelse havens naar Zeeland.

In 1947 kwam het schip weer in de vaart als VL 80 GESINA. In 1957 is het schip verkocht voor de sloop.
.
Bijlagen
VL80-Gesina_1000x800.jpg
VL80-Gesina_1000x800.jpg (481.9 KiB) 7519 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus » 06 apr 2012 09:35

IJM 9 Haarlem

De Haarlem is een van de mooiste stoomtrawlers geweest die ons land heeft gekend. De Haarlem werd in 1937 besteld door de N.V. Visserijonderneming VEM bij de werf Cochrane & Sons te Selby (GB). Tegelijkertijd werd ook het zusterschip van de Haarlem, de Delft IJM 17 besteld. De Haarlem werd op 20 november 1937 te water gelaten en kwam op 6 maart 1938 aan te IJmuiden. Na de proefvaart vertrok het schip op 10 maart 1938 voor haar eerste reis ter visserij met als schipper L. Blok. De Haarlem en de Delft waren de modernste schepen van die tijd ook wat accommodatie betreft. Bijzonder was ook dat zij beschikten over een marconist.

bruto inhoud: 431 ton
afmetingen: lengte 52,47 m breedte 8,10 m holte 4,32 m
machine: 3 cylinder triple expansie 800 pk fabrikaat Arnos & Smith
ketel: kolengestookte Schotse ketel

In de meidagen van 1940 week de Haarlem uit naar Engeland waar het schip gedurende de oorlog heeft gevaren voor de Britse admiraliteit als No. 306. Op 15 juli 1945 keerde de Haarlem terug in IJmuiden. Het schip moest grondig worden verbouwd. Pas op 29 augustus 1947 kon de Haarlem weer als stoomtrawler naar zee vertrekken.

Van 17 februari tot 1 maart 1960 maakte zij haar laatste visreis en werd daarna opgelegd. Op 14 oktober van datzelfde jaar vertrok de Haarlem voor haar laatste reis uit IJmuiden om te worden gesloopt.

Jan
Bijlagen
IJM9-Haarlem_groot_800x600.jpg
IJM9-Haarlem_groot_800x600.jpg (316.62 KiB) 7436 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7650
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Theo Horsten » 06 apr 2012 11:26

Mooi, Jan :!:
Knap stukje werk

Nou heb ik toch altijd in de veronderstelling geleefd dat een stoomtrawler een "fiets" werd genoemd, maar nu keek ik dat nog eens even na en nu wordt er beweerd dat een motorlogger ook wel "fiets" wordt genoemd. Zeg eens even wat juist is, wil je?
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
rinus
Berichten: 779
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:01
Locatie: SCHEVENINGEN

Re: loggers

Bericht door rinus » 07 apr 2012 11:03

een vlaardinger stoom logger werd fiets genoemd
kijk hier voor meer
http://www.scheepspraat.nl/fiets.htm

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus » 21 apr 2012 17:55

SCH7 Pollux

Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1443 voor rekening van Rederij v/h A. van der Toorn Jzn te Scheveningen. De tewaterlating vond plaats op 25 mei 1960 en het schip kwam in de vaart in september van datzelfde jaar.

Zusterschepen waren de Jaap SCH60, Prinses Margriet SCH248 en Arie SCH249.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,45/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk. In 1973 is de Brons motor vervangen door een ABC van 1080 pk.

In 1973 ging het schip over naar de Visserij Mij. Pollux en kreeg de naam Petronella Margaretha SCH7.

In 1975 is het schip gesaneerd en afgevoerd.
Bijlagen
SCH7-Pollux_800x600.jpg
SCH7 Pollux
SCH7-Pollux_800x600.jpg (315.09 KiB) 7298 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten