Loggers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: loggers

Bericht door Roy »

Je zou zweren dat ze zij-aan-zij op de Shetlands lagen...........!?.
Mooie sfeer weergave hoor.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH159 Martina

Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld voor rekening van rederij A. van der Ende te Scheveningen.

Inhoud: 162 brt (na verlenging)
Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m
Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70pk later vervangen door een 4 cil. Brons 200pk

Geschiedenis:
1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn
1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal.
1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn.
1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht
1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor
1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn.
1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V.
1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"

SCH324 Morgenster

Deze logger is als SCH200 De Vrouw Maria in 1919 gebouwd bij de scheepswerf Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn voor rekening van M. den Dulk Gz.

Inhoud: 112,75 brt (na verlenging 160,60 brt)
Afmetingen: 25,46/32,53 x 6,69 x 2,95 m
Motor: 240 Pk La Meuse, 8 cil., bouwjaar 1928 later vervangen door een 240 Pk Industrie, 4 VD 7, 4 cil., No.3338, bouwjaar 1948

Geschiedenis:
1919 SCH 200 De Vrouw Maria eig. Fa. H. den Dulk Pzn.
1928 SCH 200 De Vrouw Maria motor ingezet
1940 SCH 200 De Vrouw Maria gevorderd, HH 10
1945 SCH 200 De Vrouw Maria vrijgegeven te IJmuiden
1947 SCH 200 De Vrouw Maria verlengt en hermeten
1948 SCH 200 De Vrouw Maria wijziging motor
1959 SCH 324 Morgenster eig. Fa. M. den Dulk Gzn N.V.
1959 SCH 324 Morgenster eig. Red. den Dulk & van Leeuwen N.V.
1970 SCH 324 Morgenster eig. Fa. M. den Dulk Gzn
1970 SCH 324 Morgenster wordt gebruikt voor sportvisserij. F.Vrolijk
1980 Radioschip voor Radio Del Mare
1993 gestart met de verbouwing tot zeilend charterschip. De verbouwing is echter niet afgemaakt . De "Morgenster" lag (1999) afgemeerd in zijkanaal B te Spaarndam.

Jan
Bijlagen
SCH159 Martina & SCH324 Morgenster (30x24 cm)
SCH159 Martina & SCH324 Morgenster (30x24 cm)
SCH159-&-SCH324.jpg (147.83 KiB) 7211 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Loggers

Bericht door Piet Bruijns »

Mooie schildering Jan. De vlaggen hangen strak on de mast met een stevige wind uit de juiste richting.
Ik zie op de achtergrond de naam "Jac zon" staan. Ik geloof dat dat een bekende reder is op Scheveningen.
Ik zag deze mensen op de tv de nieuwe haring in de rug bijten om te keuren of ze wel goed was.
Is dat zo, Jan.? Je weet er vast wel iets meer van.

Groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

Piet,

JACZON is inderdaad een bekende rederij op Scheveningen. Het was en is de grootste rederij en bezit op dit moment vooral grote hektrawlers.
De keurmeester waar je naar verwijst keuren de nieuwe haring door een hap uit de rug te nemen. Zo krijgen ze een indruk of de haring vet genoeg is.
Het vangen van haring moet op het juiste moment gebeuren. Als je het te vroeg zou doen heeft de nieuwe haring niet genoeg tijd gehad om zich vet te eten en heb je dus een mindere kwaliteit. Dit jaar is daarom de aanvoer van de nieuwe haring uitgesteld omdat we een slecht voorjaar hadden.

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH196 Helena

De Helena is in 1955 onder bouwnr. 118 gebouwd bij Sleephelling Mij Schevening voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam in augustus 1955 in de vaart.

Inhoud: 283 BRT
Afmetingen: 42,85/40,13 x 7,24 x 3,47 m
Hoofdmotor: 8 cil. Industrie 600 pk; in 1959 is deze opgevoerd tot 680 pk

Het schip is in 1975 afgevoerd en gesaneerd.

Jan
Bijlagen
SCH196 Helena 40x30 cm
SCH196 Helena 40x30 cm
SCH196-Helena3_150kB.jpg (147.58 KiB) 6964 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

Haven van Scheveningen ter hoogte van 'de Pijp'

Jan
Bijlagen
Haven van Scheveningen 30x24cm
Haven van Scheveningen 30x24cm
Haven_Scheveningen.jpg (143.84 KiB) 6854 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

VL14 Margaretha

Door Zeevisserij Maatschappij en Haringhandel v/h A. Verboon werd in 1963 de motortrawler VL14 Margaretha in de vaart gebracht welke is gebouwd bij Scheepsbouw De Industrie van D.&J. Boot uit Alphen aan de Rijn onder bouwnr. 1306. Het schip werd op 27 april 1963 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart

inhoud: 279 bruto ton
lengte over alles: 40,50 m
breedte: 7,23 m
holte: 3,73

De hoofdmotor was een 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 750 pk.

In 1970 werd de Margaretha overgenomen door W. ’t Mannetje te Goedereede en kreeg het de naam Zuiderkruis GO12. De 750 pk motor werd vervangen door een 8 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 1400 pk. In 1980 is het schip verkocht aan Leslie Jon Cunningto en Frank James Gibbs uit Brixham te Engeland. In 1982 werd de naam gewijzigd in Cato. In januari ontstond er schade aan boord vanwege een brand en is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
VL14 Margaretha (40x30 cm)
VL14 Margaretha (40x30 cm)
VL14-Margaretha_150kB.jpg (147.3 KiB) 6637 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH399 Guus

De motorlogger SCH399 Guus in in 1916 gebouwd bij Fa. Boot te Leiderdorp voor rekening van F. Swarttouw. Het schip had toen de naam SCH399 Onderneming II.

Inhoud: 143,3 brt
Afmetingen: 31,03 x 6,68 x 2,94 m
Motor: 70 pk Brons later vervangen door een 3 cil. 120 pk Brons uit 1935.

Geschiedenis:
1917 SCH 399 Onderneming II eig. N.V. Zeevisscherij Mij. "Onderneming II
1922 SCH 399 Alida eig. A. Zuurmond Wzn
1928 SCH 399 Guus eig. J.J. v/d Toorn Azn. motor ingezet
1941 SCH 399 Guus gevorderd door Duitse Weermacht
1948 SCH 399 Guus vrijgegeven door de Nederlandse Marine en tevens verlengt
1952 SCH 399 Guus eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn
1960 SCH 399 Guus dir. J.J. & A. v/d Toorn
1962 SCH 399 Guus verkocht voor sloop aan Havens te London voor £ 1200,-

Jan
Bijlagen
SCH399 Guus (40x30cm)
SCH399 Guus (40x30cm)
SCH399-Guus_150kB.jpg (146.54 KiB) 6595 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH 81 Frank Vrolijk CZN

Door Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij. te IJmuiden werd in 1971 de hektrawler SCH81 Frank Vrolijk CZN in de vaart gebracht welke is gebouwd bij Scheepswerf Boot te Leiden in opdracht van Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 221. Het schip kwam op 21 september 1971 in de vaart

inhoud: 466 bruto ton
lengte over alles: 54,27 m,
breedte: 9,22 m
holte: 6,07 m.

De hoofdmotor was een 6 cil. Deutz dieselmotor met een vermogen van 2000 pk.

In 1979 is het schip verlengd (60,07 m) waardoor de inhoud steeg tot 524 brt.

Op 6 januari 1986 is er tijdens de visserij brand uitgebroken waarna het schip op 9 januari Rotterdam is binnengesleept. Daar is het voorschip verwijderd en gemonteerd op de SCH90. Het resterende deel van het schip is datzelfde jaar gesloopt in Amsterdam.

Jan
Bijlagen
SCH81 Frank Vrolijk 60x50cm
SCH81 Frank Vrolijk 60x50cm
SCH81-Frank-Vrolijk_150kB.jpg (143.93 KiB) 6497 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

VL73 Elly

De Elly was de eerste van een serie van 5 schepen die tussen 1963 en 1965 voor Vlaardingen zijn gebouwd door de Sleephelling Mij. Scheveningen. De Elly werd gebouwd voor Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen, werd 9 maart 1963 te water gelaten, was in juni bedrijfsklaar en vertrok op 21 juni ter visserij, schipper N. Pronk.

De Elly is groot 326 bruto ton bij een lengte over alles van 43,31 m. Lengte tussen de loodlijnen 38,74 m, breedte 7,24 m en holte 3,86 m. De hoofdmotor is een 8 cylinder Deutz van 1000 pk waarmede ook de vier die daarna volgden zijn uitgerust.

Dat waren in 1964 de Anita VL34 van de Visserij Mij. Vlaardingen en de Elizabeth VL105 van de Visserij Mij. W. Kwakkelstein gevolgd in 1965 door de Ursinus VL1 van de Zeevisserij Mij. Holland en de Caroline VL90 van de Visserij Mij. Vlaardingen.

Jan
Bijlagen
VL73 Elly 60x50 cm
VL73 Elly 60x50 cm
VL73-Elly_3-150kB.jpg (140.2 KiB) 6404 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie