Loggers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 756
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH61 Janny

De Janny en het zusterschip Tonny werden als VL 30 resp. VL 74 gebouwd bij de scheepsbouwwerf De Nieuwe Maas van Gebr. Van der Windt te Vlaardingen in opdracht van de rederij de Scheepvaart en Visserij Mij. Irene te Vlaardingen. De Janny werd in 1940 opgeleverd en direct gevorderd door de Duitse bezetter. Het schip werd ingedeeld bij het Minensuch Flottillen en kreeg het nummer M3421.
In 1945 werd het schip door de Duitse bemanning in IJmuiden afgeleverd en in september van datzelfde jaar werd de Janny overgebracht naar Vlaardingen om klaargemaakt te worden voor de visserij. In maart 1946 was het schip bedrijfsklaar.

Inhoud: 211 BRT
Afmetingen: 36,47 x 7,04 x 3,38 m
Motor: MWM dieselmotor 340 pk; deze werd in 1950 vervangen door twee Bolnes motoren gekoppeld aan 1 schroef met een gezamenlijk vermogen van 600 pk.

In juli 1953 kwam de Janny, zonder van eigenaar te veranderen, in exploitatie bij Rederij v/h Frank Vrolijk als SCH61 Janny. Ook het zusterschip Tonny kwam datzelfde jaar in exploitatie van de rederij. De Janny heeft tot 1967 gevaren voor Rederij v/h Frank Vrolijk en is toen opgelegd.

In 1969 is het schip verkocht aan Kretman & Freiwald uit West Duitsland en op 9 april 1969 vertrokken uit Scheveningen richting Wilhemshaven.

Jan
Bijlagen
SCH61 Janny (40x30cm)
SCH61 Janny (40x30cm)
SCH61-Janny.jpg (320.08 KiB) 7453 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 756
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH233 Dirk

De logger Dirk is in 1916 als zeillogger gebouwd bij Scheepswerf Gebr. v/d Meer te Vlaardingen voor rekening van A. v/d Toorn Jz.

Inhoud: 112,92 BRT na verlenging werd dit 170,08 BRT
Afmetingen: 25,23(34,93) x 6,72 x 2,84 m
Motor: 2 cil Brons 50 pk later vervangen door een Brons motor van 240 pk

Geschiedenis:
1916 SCH 233 Dirk eig. A. v/d Toorn Jzn.
1927 SCH 233 Dirk motor ingezet
1928 SCH 233 Dirk N.V. Red. v/h A. v/d Toorn Jzn
1933 GDY 233 Mewa XII eig. Mij. Mewa
1941 GDY 233 Mewa XII gevorderd
1946 SCH 233 Dirk N.V. Rederij v/h A. v/d Toorn Jzn, dir. A.C. & Joh. v/d Toorn
1949 SCH 233 Dirk verlengt en hermeten + wijziging motor
1959 SCH 233 Dirk dir. A.C. & J.J. v/d Toorn
1962 SCH 233 Dirk dir. A. & J.J. v/d Toorn verhuurd aan N.V. Verre Visserij Mij.
1964 KW 188 Kniertje Jacoba eig. Fa. C. & A. Klinkenberg

Jan
Bijlagen
SCH233 Dirk (40x40cm)
SCH233 Dirk (40x40cm)
SCH233-Dirk.jpg (432.81 KiB) 7427 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 756
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH16 Aafke

De Aafke is in 1959 onder bouwnr. 440 gebouwd bij Reparatiewerf De Hoop te Leiden voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam in augustus 1959 in de vaart.

Inhoud: 331 BRT
Afmetingen: 43,50/40,60 x 7,62 x 3,76 m
Hoofdmotor: 2 x 8 cil. Stork 976 pk

Op 25 mei 1973 is het schip gezonken na aanvaring met het Duitse motorschip Osenberg. Na lichting is het schip weer in bedrijf gesteld. In 1974 verkocht naar Denemarken en herdoopt in Dissingdal. In datzelfde jaar verkocht aan Viktor G. Rasmussen P/R te Hirtshals in Denemarken en kreeg het de naam Likiva. In 1975 kreeg het schip een nieuwe hoofdmotor (8 cil. Alpha van 800pk. In 1981 werd het schip wederom verkocht en kreeg het de naam Benny Dorthe.

Jan
Bijlagen
SCH16 Aafke (50x40cm)
SCH16 Aafke (50x40cm)
SCH16-Aafke_800x600.jpg (370.62 KiB) 6003 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Denis

Re: loggers

Bericht door Denis »

Mooi Jan, kleuren zijn goed, vooral dat roodbruin onder de brug is goed getroffen, je vorige havenzicht was trouwens ook erg mooi.
Maar vooral de compositie is goed.

Gr
Denis
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 756
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH248 Prinses Margriet

Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1444 voor rekening van de Verre Visserij Mij. Het schip kwam in de vaart op 9 december van datzelfde jaar.

Zusterschepen waren de Pollux SCH7, Jaap SCH60 en Arie SCH249.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,48/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk. In 1973 is deze vervangen door een Brons van 1500 pk.

Het schip is in 1975 gesaneerd en afgevoerd.

Jan
Bijlagen
SCH248 Prinses Margriet 50x40cm
SCH248 Prinses Margriet 50x40cm
SCH248-Prinses-Margriet_800.jpg (348.54 KiB) 5962 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: loggers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jan, ik weer niet wanneer je dit hebt gemaakt, maar ik vind dit het mooiste van wat je tot nu toe hebt laten zien.
Dit steekt ver boven de rest uit. Wat een sfeer.
Mijn complimenten.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 756
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus »

Beste Theo,

Bedankt voor de complimenten. Deze is net af. Ga gerust ook eens kijken op mijn website www.jandereus.nl Daar zie je ook hoe het schilderij tot stand gekomen is.

Mvg

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: loggers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Brakel_1936-1.jpg
Brakel_1936-1.jpg (15.99 KiB) 5940 keer bekeken
LOGGERS.jpg
LOGGERS.jpg (67.33 KiB) 5940 keer bekeken
Jan,die 'Jan van Brakel', heb ik al eens op pagina 2 gezet, hoort er eigenlijk òòk bij,net als het hospitaal kerkschip 'De Hoop' , in die teid.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 756
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH73 Vertrouwen

Deze grote stoomtrawler werd in 1938 gebouwd in Duitsland bij de werf Wesermunde A.G. Weser Werk Seebeck onder bouwnr. 620 voor rekening van de Norddeutsche Hochseefischerei A.G. te Wesermunde. Het schip had toen de naam Jan Mayen PG544.

Inhoud: 654 BRT
Afmetingen: 59,75 x 8,58 x 4,40 m
Vermogen stoommachine: 1000 pk

In 1941 kwam de Jan Mayen in dienst bij de Kriegsmarine als vorpostenboot V401. Op 21 aug 1944 is het schip voor de kust van Bayonne (Frankrijk) tot zinken gebracht. In 1946 gelicht en toegewezen aan Frankrijk waar het schip als Cap Nord F1025 in de vaart kwam voor de Societe Fecampoise de Peche te Fecamp. De inhoud van de Cap Nord was 694 brt.
In 1957 werd de Cap Nord in Amsterdam verbouwd tot motortrawler en kreeg het schip een 6 cil. Werkspoor dieselmotor van 1260 pk.

In 1960 is het schip aangekocht door de firma D. Joh. Krijger uit IJmuiden en kreeg het de naam ’s Gravenhage IJM 26. In 1966 ging het schip over naar de Rotterdamsche Hypotheekbank en in 1967 werd het schip verkocht aan de N.V. Rederij v/h Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg het schip de naar Vertrouwen SCH73. Deze naam werd in 1971 gewijzigd in Albatros SCH97 waarna het schip voor de vrachtvaart werd ingezet.

In 1974 verkocht aan J.H. Bootsma welke het schip doorverkocht aan Al-Tros S.A. Panama. In Amsterdam is het schip aan de ketting gelegd. In augustus 1974 gekaapt en via IJmuiden naar Zeebrugge vertrokken. De naam werd veranderd in Laga. Na verkoop aan Copania Extre S.A. te Panama kreeg het schip de naam Felicitas II.

Jan
Bijlagen
SCH73 Vertrouwen 40x40cm
SCH73 Vertrouwen 40x40cm
SCH73-Vertrouwen_800x600.jpg (445.84 KiB) 5903 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 756
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH46 Frank

De Frank is in 1940 in Engeland gebouwd als stoommijnenveger voor de Engelse Marine onder de naam Birch T93. Het schip behoorde tot de ‘Isles’ klasse.
In 1952 is het schip verkocht aan Vosper Ltd te Portsmouth. Het schip werd verbouwd tot motortrawler en kreeg de naam Magniola P14. De exploitatie was in handen van St. Andrew’s Steam Fishing Co. Ltd te Hull.
In 1962 ging het schip over in Nederlandse handen en werd eigendom van N.V. v/h Frank Vrolijk en kreeg het de naam Frank. Het kwam in augustus 1962 in de vaart.
In 1970 ging de Frank over naar Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij waarna het in november 1971 werd opgelegd.
In 1972 werd het schip voor de sloop verkocht naar België.

Inhoud: 445 BRT
Afmetingen: 50/46,90 x 8,43 x 4,10 m
Hoofdmotor: Werkspoor dieselmotor 820 pk

Jan
Bijlagen
SCH46 Frank (40x40cm)
SCH46 Frank (40x40cm)
SCH46-Frank_800x600.jpg (413.63 KiB) 5858 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie