Pagina 1 van 43

Loggers

Geplaatst: 15 mei 2010 10:21
door Jan de Reus
Hierbij een paar schilderijen van loggers.

Jan
SCH 6 Alida (olieverf op board 40x30)<br /><br />De SCH 6 Alida werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan &amp; Zn. N.V.  te Scheveningen.  Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V.  Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.<br /><br />De SCH 6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk’s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH 171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH 6 pas achteraf gebeurde.<br /><br />De afmetingen van de SCH 6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter.  De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz van 1.320 PK.<br /><br />In juni 1980 werd de ‘Alida’  bij Scheepswerf ‘Welgelegen’  te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.<br /><br />In december 1983 kreeg de SCH 6 het visnummer SCH 3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ‘Johanna’. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH 6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.<br /><br />Als SCH 3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ‘Kalypso’.<br />.<br />.
SCH 6 Alida (olieverf op board 40x30)

De SCH 6 Alida werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen. Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.

De SCH 6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk’s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH 171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH 6 pas achteraf gebeurde.

De afmetingen van de SCH 6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter. De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz van 1.320 PK.

In juni 1980 werd de ‘Alida’ bij Scheepswerf ‘Welgelegen’ te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.

In december 1983 kreeg de SCH 6 het visnummer SCH 3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ‘Johanna’. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH 6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.

Als SCH 3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ‘Kalypso’.
.
.
SCH6 Alida.JPG (54.92 KiB) 24808 keer bekeken
SCH 303 Wilhelmina Maria (olieverf op board 40x30)<br /><br />De SCH 303 Wilhelmina Maria is in 1963 gebouwd door Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes in opdracht van rederij W. van der Zwan &amp; Zn te Scheveningen. De tewaterlating had plaats op 1 juli 1963 en de overdracht vond plaats op 11 september 1963 waarna schipper A. Hofland er mee ter visserij vertrok.<br /><br />Afmetingen: 48,46/42,39 m x 7,52 x 3,81 Bruto inhoud: 341 ton<br />Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk<br /><br />Het schip heeft tot 1974 aan de visserij deelgenomen en is daarna verkocht naar Argentinië. Op 15 juni verliet het schip onder de naam San Jose de haven van IJmuiden.<br /><br />Zusterschip van de WILHELMINA MARIA was de SCH 23 YKE welke eveneens in 1963 door de Gebr. Pot werd opgeleverd voor de rederij JACZON te Scheveningen.  Dit schip werd echter al in 1964 verkocht naar Italië onder de naam Fabrizio Di Fazio.<br />.<br />.
SCH 303 Wilhelmina Maria (olieverf op board 40x30)

De SCH 303 Wilhelmina Maria is in 1963 gebouwd door Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes in opdracht van rederij W. van der Zwan & Zn te Scheveningen. De tewaterlating had plaats op 1 juli 1963 en de overdracht vond plaats op 11 september 1963 waarna schipper A. Hofland er mee ter visserij vertrok.

Afmetingen: 48,46/42,39 m x 7,52 x 3,81 Bruto inhoud: 341 ton
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk

Het schip heeft tot 1974 aan de visserij deelgenomen en is daarna verkocht naar Argentinië. Op 15 juni verliet het schip onder de naam San Jose de haven van IJmuiden.

Zusterschip van de WILHELMINA MARIA was de SCH 23 YKE welke eveneens in 1963 door de Gebr. Pot werd opgeleverd voor de rederij JACZON te Scheveningen. Dit schip werd echter al in 1964 verkocht naar Italië onder de naam Fabrizio Di Fazio.
.
.
SCH303 Johanna Wilhelmina.jpg (73.89 KiB) 24808 keer bekeken

Re: loggers

Geplaatst: 15 mei 2010 15:08
door Aloha Piet
Dag Jan, welkom op Kombuispraat.
gr Piet van Oosten

Re: loggers

Geplaatst: 22 nov 2010 00:21
door oyibo
bootjes tekenen en schilderen is en blijft leuk als je interesse hebt voor de zeevaart. hier een paar van mijn werkjes. welliswaar geen kunst , maakte ze gewoon voor mezelf zonder kennis van schildertechniek.

Re: loggers

Geplaatst: 22 nov 2010 17:10
door Mart Hoogedoorn
Is tòch mooi mienjong :wink:

Re: loggers

Geplaatst: 23 nov 2010 12:08
door rinus
deze topic heet loggers , maar er staan weinig loggers op wel trawlers en kotters

Re: loggers

Geplaatst: 24 nov 2010 05:31
door shipwis
mogguh, Rinus :idea:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: loggers

Geplaatst: 24 nov 2010 12:03
door rinus
morgen pete

Loggers 2

Geplaatst: 20 feb 2011 16:24
door Jan de Reus
Hierbij het vervolg op Loggers 1
IJM 24 Vios (olieverf op board 50 x 40 cm)<br /><br />Deze markante stoomtrawler met zijn grote schoorsteen en zijn mooie zeeg is in 1944 in opdracht van de Reederei Ludwig Janssen &amp; Co te Wesermunde gebouwd bij de Scheepswerf De Haan &amp; Oerlemans te Heusden. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd. Het schip werd gevorderd door de Duitse Kriegsmarine maar is net voor het was afgebouwd tot zinken gebracht in Heusden. Na te zijn gelicht werd het schip aangekocht door de firma W. Kramer &amp; Booy te IJmuiden waar het schip op 11 maart 1948 arriveerde. <br /><br />bruto inhoud 538 ton <br />lengte 56 m breedte 9,19 m holte 4,19 m <br />machine 3 cil. triple expansie met turbine 750 pk fabricaat Kon. Mij. De Schelde, Vlissingen <br />ketel kolengestookte Schotse ketel<br /><br />In eerste instantie was het schip ingeschreven als IJM 153 Vios I maar nadat de VEM het schip had overgenomen werd dat veranderd in IJM 24 Vios I. Op 31 mei 1949 vertrok de Vios voor haar eerste reis ter visserij onder schipper G. Plug. Zij was op dat moment de grootste stoomtrawler van de IJmuider vloot. Op 20 juli 1949 kwam een zusterschip van de Vios I in bedrijf onder de naam SCH 92 Herman. Dit werd later gewijzigd in IJM 2.<br /><br />De Vios I heeft voornamelijk gevist op de Noordzee maar heeft ook de IJslandse wateren bevist. Laatste schipper was P. Stam en na op 15 augustus te zijn binnengekomen van de visserij werd het schip opgelegd. Op 12 januari 1960 verliet de Vios I voor het laatst de haven van IJmuiden op weg naar de slopershamer.<br />.<br />.
IJM 24 Vios (olieverf op board 50 x 40 cm)

Deze markante stoomtrawler met zijn grote schoorsteen en zijn mooie zeeg is in 1944 in opdracht van de Reederei Ludwig Janssen & Co te Wesermunde gebouwd bij de Scheepswerf De Haan & Oerlemans te Heusden. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd. Het schip werd gevorderd door de Duitse Kriegsmarine maar is net voor het was afgebouwd tot zinken gebracht in Heusden. Na te zijn gelicht werd het schip aangekocht door de firma W. Kramer & Booy te IJmuiden waar het schip op 11 maart 1948 arriveerde.

bruto inhoud 538 ton
lengte 56 m breedte 9,19 m holte 4,19 m
machine 3 cil. triple expansie met turbine 750 pk fabricaat Kon. Mij. De Schelde, Vlissingen
ketel kolengestookte Schotse ketel

In eerste instantie was het schip ingeschreven als IJM 153 Vios I maar nadat de VEM het schip had overgenomen werd dat veranderd in IJM 24 Vios I. Op 31 mei 1949 vertrok de Vios voor haar eerste reis ter visserij onder schipper G. Plug. Zij was op dat moment de grootste stoomtrawler van de IJmuider vloot. Op 20 juli 1949 kwam een zusterschip van de Vios I in bedrijf onder de naam SCH 92 Herman. Dit werd later gewijzigd in IJM 2.

De Vios I heeft voornamelijk gevist op de Noordzee maar heeft ook de IJslandse wateren bevist. Laatste schipper was P. Stam en na op 15 augustus te zijn binnengekomen van de visserij werd het schip opgelegd. Op 12 januari 1960 verliet de Vios I voor het laatst de haven van IJmuiden op weg naar de slopershamer.
.
.
IJM24 Vios_bewerkt_800x600.jpg (151.5 KiB) 24183 keer bekeken

Re: loggers

Geplaatst: 13 aug 2011 17:26
door Jan de Reus
Een schilderij van de YM9 Haarlem (afmetingen 40x30cm)

Re: loggers

Geplaatst: 29 nov 2011 21:48
door Jan de Reus
VL73 Elly toegevoegd.