Loggers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH40 Castor

Deze motorlogger is als Anthonia Hubrechta in 1919 gebouwd bij Figge te Vlaardingen voor rekening van de ZeeVisserij Mij te Scheveningen.

Inhoud: 119,96 brt na verlenging in 1947 153,66 brt
Afmetingen: 33,39 x 6,68 x 2,78 m
Motor : 210 pk 6 cyl. Benz. motor

1919 SCH 40 Anthonia Hubrechta Eig. ZeeVisserij Mij Scheveningen
1928 SCH 40 Castor Eig A vd Toorn
1941 SCH 40 Castor gevorderd, M 3838 / M 4507
1945 vrijgegeven te IJmuiden
1962 SCH 40 Castor Eig. Verre Visserij MIJ
1970 SCH 40 Castor Eig. J Groen in gebruik voor Sportvissen

Jan
Bijlagen
SCH40-Castor_150kB.jpg
SCH40-Castor_150kB.jpg (140.39 KiB) 10137 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH180 Mr. Johannes Last

De motorlogger SCH180 Mr. Johannes Last is in 1917 onder briefnr. 6706 gebouwd bij Scheepswerf Figee te Vlaardingen. Het schip is in de loop der tijd verschillende malen van eigenaar gewisseld en is tot 1965 ingezet voor de visserij.

Inhoud: 115,67 / 146,23 / 149,41 BRT
Lengte: 26,98 / 33,61 / 33,82 m
Breedte: 6,64 m
Holte: 2,81 m
Motor: 100 pk Kromhout / 3 cil 150 pk Kromhout / 6 cil 300 pk Kromhout (bj 1954)

Geschiedenis:
1917 SCH180 Mr Joh. Last (nieuw ingeschreven)
1918 SCH 180 Mr. Joh. Last eig. Red. "PhoenixI/VII (dir. Frank Vrolijk)
1921 SCH 180 Mr. Joh. Last eig. v/h Frank Vrolijk (dir. Jac. Vrolijk)
1925 SCH 180 Mr. Joh. Last (dir. Cornelis Vrolijk)
1941 SCH 180 Mr. Joh. Last gevorderd, Vs 142.

1945 vrijgegeven te IJmuiden
1948 SCH 180 Onderneming IV eig. v/h Frank Vrolijk.
1952 SCH 180 Mr. Joh. Last wijziging naam.
1954 SCH 180 Mr. Joh. Last wijziging Inhoudsmaten en motor
1965 SCH 180 Mr. Joh. Last niet meer voor visserij gebruikt ingezet als sportvisser DOLFIJN.
1990 verbouwd tot zeilschip Hendrika Barteld

Jan
Bijlagen
SCH180-Mr-Joh-Last_150kB.jpg
SCH180-Mr-Joh-Last_150kB.jpg (145.36 KiB) 10079 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

KW32 Sakina Martine

De motortrawler KW32 Sakina Martine is voor rekening van Visserij Mij. Kennemerland uit Katwijk onder bouwnr 489 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge.

De Sakina Martine kwam op 19 oktober 1957 in de vaart.

Inhoud: 272 bruto ton.
Afmetingen: 41,67/39,36 x 7,32 x 3,51 m.
De hoofdmotor was een 6 cilinder Deutz van 750 pk.

In 1973 is de Sakina Martine overgenomen door T. van der Keulen uit Urk en kreeg de naam Cornelis Lubbetje UK201. In 1975 is het schip afgevoerd vanwege sanering.

Jan
Bijlagen
KW32-Sakina-Martine2_150kB.jpg
KW32-Sakina-Martine2_150kB.jpg (146.78 KiB) 10023 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH7 Pollux

Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1443 voor rekening van Rederij v/h A. van der Toorn Jzn te Scheveningen. De tewaterlating vond plaats op 25 mei 1960 en het schip kwam in de vaart in september van datzelfde jaar.

Zusterschepen waren de Jaap SCH60, Prinses Margriet SCH248 en Arie SCH249.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,45/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk. In 1973 is de Brons motor vervangen door een ABC van 1080 pk.

In 1973 ging het schip over naar de Visserij Mij. Pollux en kreeg de naam Petronella Margaretha SCH7.

In 1975 is het schip gesaneerd en afgevoerd.

Jan
Bijlagen
SCH7-Pollux2_150kB.jpg
SCH7-Pollux2_150kB.jpg (148.63 KiB) 9951 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH8 Gerardina

De motortrawler SCH8 Gerardina werd in 1958 onder bouwnr. 10966 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van Rederij v/h A. van der Toorn Jzn te Scheveningen. De SCH8 maakte deel uit van een serie van 9 schepen die in de periode 1956 – 1961 voor verschillende rederijen zijn gebouwd.

1956 IJM72 Beatrice
1956 SCH101 Johanna Maria
1957 SCH210 Ali
1958 IJM36 Jacoba Gesina
1958 SCH8 Gerardina
1959 SCH42 Nellie
1960 SCH3 Johanna
1960 IJM37 Delft
1961 IJM9 Haarlem

Afmetingen: 42,85/38,10 x 7,24 x 3,87 m. Inhoud: 311 BRT
Hoofdmotor: 8 cilinder dieselmotor MWM van 1000 pk.

Aan het begin van de jaren zestig is het schip verhuurd geweest aan Rederij Atee en daarna aan NV Visserij Mij J. de Jong. In 1964 kwam de SCH8 in exploitatie bij de Verre Visserij Mij. te Scheveningen. In 1971 is het schip verkocht aan W. de Boer en H. Dekker te Den Helder en werd de naam veranderd in HD84 Cornelis. Enkele maanden later werd het schip al weer verkocht en wel aan D. Krijgsman uit Texel. Het kreeg toen de naam Dirk Senior TX20. Het schip is uiteindelijk in 1975 afgevoerd.

Jan
Bijlagen
SCH8-Gerardina2_150kB.jpg
SCH8-Gerardina2_150kB.jpg (147.91 KiB) 9823 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

IJM32 Elie Cheneviere

De motortrawler IJM32 Elie Cheneviere is in 1944 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Hoop te Lobith als trawler van de ‘Burg’ klasse voor de Kriegsmarine. In 1949 vanuit Duitsland aangekomen te Delfzijl en ingeschreven als Holland V SCH142 voor verkoop door het Ministerie van Landbouw. In maart 1949 overgedragen aan rederij De Marezaten te IJmuiden en na verbouwing in 1950 in de vaart gekomen. Zusterschepen waren de IJM10 Maria van Hattem en de IJM20 Johannes Polderman welke eveneens door rederij De Marezaten waren aangekocht.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 46,00/41,40 x 8,03 x 3,05 m
Hoofdmotor: 6 Cilinder Sulzer van 600 pk

Op 19 oktober 1961 is de Elie Cheneviere op de Noordzee lekgeslagen en gezonken op de positie 56.30 NB 3.40 OL.

Van de 14 opvarenden konden er slechts 8 worden gered door de te hulp geschoten Engelse trawler LT80 Granby Queen.

Jan
Bijlagen
IJM32-Elie-Cheneviere2_150k.jpg
IJM32-Elie-Cheneviere2_150k.jpg (149.05 KiB) 9740 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH121 Oceaan VI

Deze motorlogger is als SCH496 Onderneming II in 1917 gebouwd bij Scheepswerf J. de Jong te Goudrak voor rekening van rederij Zeevisscherij Mij. Onderneming (dir M. Varkenvisser) te Scheveningen. Het schip is in de loop der tijd verschillende malen van eigenaar gewisseld en is tot 1965 ingezet voor de visserij. De bijnaam van deze logger was "de Jeep", dit vanwege de snelheid en de korte masten.

Inhoud: 170 BRT
Lengte: 35,11 m
Breedte: 6,66 m
Holte: 2,79 m
Motor: 180 pk 2 cil. Zloth-Carroot stoommachine / 350 pk 6 cil MAK dieselmotor

Geschiedenis:
1917 SCH 496 Onderneming II eig. Zeevisscherij Mij. Onderneming, dir. M. Varkenvisser
1945 SCH 125 Oceaan X verbouwd tot stoomlogger en verkocht aan A. v/d Zwan & Zn
1950 SCH 121 Oceaan VI eig. Fa. A. v/d Zwan en Zonen,
1954 SCH 121 Oceaan VI omgezet in N.V. A. v/d Zwan & Zonen
1961 SCH 121 Oceaan VI eig. N.V. Fa. Rochus v/d Zwan & Zn.
1962 SCH 121 Oceaan VI exploitatie beëindigd door Fa. Oceaan
1964 SCH 121 Oceaan VI in huurkoop Red. Vuurbaak, dir. J. Verbaan.
1965 SCH 121 Oceaan VI eig. Red. Vuurbaak
1965 SCH 121 Oceaan VI doorgehaald i.v.m. verklaring van eigenaar dat het vaartuig is aangemeld voor slooppremie. Vaartuig verkocht aan Fa. N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland

Jan
Bijlagen
SCH121-Oceaan-VI_150kB.jpg
SCH121-Oceaan-VI_150kB.jpg (144.91 KiB) 9664 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH55 Noorderkroon

De trawllogger SCH55 Noorderkroon is in 1955 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder briefnr. 10011 voor rekening van rederij de Verre Visserij MIJ uit Scheveningen. Het schip was uitgerust zowel voor de vleet- als voor de trawlvisserij. Het tonnenruim heeft plaats voor 340 kantjes haring en het met kurk geïsoleerde visruim heeft een inhoud van ± 170 m³.

Inhoud: 213,19 BRT
Afmetingen: 37,63 x 6,83 x 3,15 m
Hoofdmotor: 6 cil. M.W.M. dieselmotor 750 pk

Geschiedenis:
1963 SCH 55 Noorderkroon Eig. M. den Dulk. Gz
1970 SCH 55 Noorderkroon Eig. M. den Dulk. Gz en van Leeuwen Sz
1975 Piscator Sport visserij Eig. J. Groen

Jan
Bijlagen
SCH55-Noorderkroon_150kB.jpg
SCH55-Noorderkroon_150kB.jpg (146.35 KiB) 9448 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door jdbvos »

Een plaatje, Jan ! Een plaatje...
Met recht: een smul !
Oost, west...ook best
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Loggers

Bericht door warbout »

Fantastisch Jan! Dat is genieten om daar naar te kijken.
Heb je ook weleens een Maassluisse loger geschilderd?

grt, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"


Plaats reactie