Loggers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 456
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 20 jan 2019 13:48

SCH23 Jacob van der Zwan

Begin zeventiger jaren bouwde de Sleephelling Mij Scheveningen een serie hektrawlers. Tot die serie behoorde ook de SCH23 Jacob van der Zwan.

De andere schepen uit serie waren: de
• SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
• SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
• SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
• SCH120 Poseidon (1973)
• SCH90 Onderneming I (1973)
• SCH21 De Hoeker (1974)
• VL89 Monica (1974)
• SCH108 Onderneming II (1974)
• SCH22 De Buis (1975)

De Jacob van der Zwan is onder bouwnr 1474/220 gebouwd bij Scheepswerf Boot-Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.

Inhoud: 450 bruto ton
Lengte: 54 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.

In 1984 is het schip verkocht naar Nigeria en toen onder de naam Ekirose gaan varen voor de rederij Apapa Trawlers Ltd uit Lagos.

Jan
Bijlagen
SCH23-Jacob-van-der-Zwan2_1.jpg
SCH23-Jacob-van-der-Zwan2_1.jpg (62.96 KiB) 2108 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 456
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 25 jan 2019 11:35

SCH302 Willem van der Zwan

De hektrawler SCH302 Willem van der Zwan werd in 1973 in opdracht van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. gebouwd bij T. van Duijvendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk. Zusterschip was de SCH54 Franziska welke in 1974 bij dezelfde werf is gebouwd.

Inhoud: 477 BRT
Lengte: 54,45/50,79 meter
Breedte: 10,02 meter
Holte: 5,74 meter
Hoofdmotor: 6 cil. Deutz van 2000 pk.

In 1980 werd het schip verlengd tot 61,93 meter. De inhoud van de Willem van der Zwan werd daarmee vergroot tot 565 BRT.

In 1987 is het schip verkocht naar Peru. De SCH302 Willem van der Zwan kreeg toen de naam Azangar met als nieuwe thuishaven Floppesca, Callao.

Jan
Bijlagen
SCH302-Willem-van-der-Zwan4.jpg
SCH302-Willem-van-der-Zwan4.jpg (55.79 KiB) 2050 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 456
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 30 jan 2019 12:17

SCH 21 Arie van der Zwan

De motortrawler SCH21 Arie van der Zwan is in 1961 onder bouwnr. 636 gebouwd bij Scheepswerf Fa. S. Seymonsbergen te Amsterdam voor rekening van Jaczon Rederij en Haringhandel te Scheveningen. Het schip kwam 8 juli 1961 in de vaart.
Zusterschepen waren de SCH22 Magnolia (1962) en de SCH33 Margriet (1963).

Inhoud: 351 BRT
Afmetingen: 48,34/45,53 x 7,54 x 3,85 m
Hoofdmotor: 8 cil. Industrie 1000 pk

In 1973 is het schip overgenomen door J. de Ridder en werd de naam gewijzigd in SCH21 Vier Gebroeders.
Het schip is in 1975 afgevoerd en gesaneerd.
In 1979 alsnog in de vaart gekomen als R.V. Explorer voor Environmental Research Associates Va. Panama

Jan
Bijlagen
SCH21-Arie-van-der-Zwan3_15.jpg
SCH21-Arie-van-der-Zwan3_15.jpg (77.12 KiB) 1919 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 456
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 15 feb 2019 16:03

SCH246 Geertruida

De motortrawler Geertruida is in 1963 onder bouwnr. 182 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam 24 februari 1964 in de vaart.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,22 x 3,86 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk

In 1976 is het schip afgevoerd en gesaneerd. In 1981 weer in de vaart gekomen als Geertruida WV75 voor Capa Cross Fishing Co. (Pty) Ltd te Walvisbaai in Zuid-Afrika.

Het schip is in januari 1984 als gevolg van een brand aan boord gezonken.

Jan
Bijlagen
SCH246-Geertruida3_150kB.jpg
SCH246-Geertruida3_150kB.jpg (74.26 KiB) 1394 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 456
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 15 mar 2019 16:09

SCH6 Alida

De SCH6 ‘Alida’ werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen. Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.

De SCH 6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk’s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH 171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH 6 pas achteraf gebeurde.

De afmetingen van de SCH 6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter. De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz van 1.320 PK.

In juni 1980 werd de ‘Alida’ bij Scheepswerf ‘Welgelegen’ te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.

In december 1983 kreeg de SCH 6 het visnummer SCH 3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ‘Johanna’. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH 6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.

Als SCH 3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ‘Kalypso’.

Jan
Bijlagen
SCH6-Alida_150kB.jpg
SCH6-Alida_150kB.jpg (96.91 KiB) 887 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 456
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 22 mar 2019 19:23

Op het schilderij de eerste haven van Scheveningen met de visafslag. Rechts op het schilderij de hektrawler SCH6 Alida.

SCH6 Alida

De hektrawler SCH6 Alida werd in 1984 bij de IJsselwerf te Capelle a/d IJssel gebouwd onder bouwnr. 209 voor rekening van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen.

Inhoud: 2625 BRT (na verlenging 3274 brt)
Afmetingen: 88,24/82,78 x 14,00 x 9,00 m. (na verlenging: 99,24/93,78).
De hoofdmotor was een Deutz van 4.400 PK.

In april 2008 is bij de Scheepswerf Reimerswaal te Hansweert begonnen aan een langdurige verbouwing waarbij het schip is verlengd met 11 meter en o.m. de motor is vervangen door een Wärtsilä met een vermogen van 5300 pk. De verbouwing heeft als gevolg van een brand langer geduurd dan gepland zodat het schip pas in september 2009 weer in de vaart kwam.

Jan
Bijlagen
SCHHaven_150kB.jpg
SCHHaven_150kB.jpg (44.28 KiB) 768 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 456
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 04 apr 2019 19:31

SCH45 Bastiaan

Deze motortrawler werd in 1963 gebouwd te Scheveningen door de Sleephelling Mij. onder bouwnr. 180 voor rekening van de Verre Visserij Mij. uit Scheveningen. Het schip kwam op 13 april 1963 in de vaart.

Afmetingen: 37,12/34,39 x 7,22 x 3,65 m. Inhoud: 260 BRT
Hoofdmotor: 6 cilinder MWM van 800 pk.

Geschiedenis:
1966: in Noorwegen verbouwd voor de ringnetvisserij
1968: in Stellendam omgebouwd voor de boomkorvisserij
1974: motor vervangen door een MWM van 1000pk
1975: afgevoerd ivm sanering

SCH249 Arie

Deze motortrawler werd in 1959 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1441 voor rekening van de Verre Visserij Mij. uit Scheveningen. De tewaterlating vond plaats op 20 november 1959 en het schip kwam februari 1960 in de vaart.

Zusterschepen waren de Pollux SCH7, Jaap SCH60 en SCH248 Prinses Margriet.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, had eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim had een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50 kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevatte de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevonden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,45/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 271 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk.

Geschiedenis:
1962: overgegaan naar rederij AATEE; naam en visnr ongewijzigd
1963: terug naar Verre Visserij Mij.
1968: omgebouwd voor de boomkorvisserij
1975: gesaneerd en afgevoerd.

Jan
Bijlagen
SCH45-Bastiaan_150kB.jpg
SCH45-Bastiaan_150kB.jpg (102.8 KiB) 472 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

roy
Berichten: 10947
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loggers

Bericht door roy » 05 apr 2019 11:02

Wederom een pracht Jan !.
De schepen zijn duidelijk weergegeven en liggen op een duidelijke locatie.
Of het nu op zee is, dan wel in de haven, je treft het m.i. altijd goed. Ook je beschrijvingen zijn goed chronologisch weergegeven.
Visserij is duidelijk niet mijn 1e interesse, maar ik geniet altijd van je werk !.
Ik hoop dat je er nog lang mee doorgaat. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 456
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 05 apr 2019 15:28

Roy,

Leuk om te horen dat je mijn werk op prijs stelt. Schilderen is een leuke verslaving en ik ben niet van plan om 'af te kicken'. Dus wees gerust. Ze zullen blijven komen.

Mvg

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Plaats reactie