Pagina 10 van 43

Re: Loggers

Geplaatst: 09 feb 2015 14:51
door Jan de Reus
VL14 Margaretha

Door Zeevisserij Maatschappij en Haringhandel v/h A. Verboon werd in 1963 de motortrawler VL14 Margaretha in de vaart gebracht welke is gebouwd bij Scheepsbouw De Industrie van D.&J. Boot uit Alphen aan de Rijn onder bouwnr. 1306. Het schip werd op 27 april 1963 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart

inhoud: 279 bruto ton
lengte over alles: 40,50 m
breedte: 7,23 m
holte: 3,73

De hoofdmotor was een 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 750 pk.

In 1970 werd de Margaretha overgenomen door W. ’t Mannetje te Goedereede en kreeg het de naam Zuiderkruis GO12. De 750 pk motor werd vervangen door een 8 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 1400 pk. In 1980 is het schip verkocht aan Leslie Jon Cunningto en Frank James Gibbs uit Brixham te Engeland. In 1982 werd de naam gewijzigd in Cato. In januari ontstond er schade aan boord vanwege een brand en is het schip gesloopt.

Jan

Re: Loggers

Geplaatst: 14 feb 2015 11:57
door Jan de Reus
Hektrawler op zee

Begin zeventiger jaren bouwde de Sleephelling Mij Scheveningen een grote serie hektrawlers. Tot die serie behoorde de volgende schepen:

SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
SCH120 Poseidon (1973)
SCH90 Onderneming I (1973)
SCH21 De Hoeker (1974)
VL89 Monica (1974)
SCH108 Onderneming II (1974)
SCH22 De Buis (1975)

De hier afgebeelde hektrawler is waarschijnlijk een van de schepen van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.

Inhoud: 450 bruto ton
Lengte: 54 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m
Motor: 8 cilinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 2000 pk.

Jan

Re: Loggers

Geplaatst: 19 feb 2015 21:09
door Jan de Reus
IJM 24 Vios

Deze markante stoomtrawler met zijn grote schoorsteen en zijn mooie zeeg is in 1944 in opdracht van de Reederei Ludwig Janssen & Co te Wesermunde gebouwd bij de Scheepswerf De Haan & Oerlemans te Heusden. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd. Het schip werd gevorderd door de Duitse Kriegsmarine maar is net voor het was afgebouwd tot zinken gebracht in Heusden. Na te zijn gelicht werd het schip aangekocht door de firma W. Kramer & Booy te IJmuiden waar het schip op 11 maart 1948 arriveerde.

bruto inhoud 538 ton
lengte 56 m breedte 9,19 m holte 4,19 m
machine 3 cil. triple expansie met turbine 750 pk fabricaat Kon. Mij. De Schelde, Vlissingen
ketel kolengestookte Schotse ketel

In eerste instantie was het schip ingeschreven als IJM 153 Vios I maar nadat de VEM het schip had overgenomen werd dat veranderd in IJM 24 Vios I. Op 31 mei 1949 vertrok de Vios voor haar eerste reis ter visserij onder schipper G. Plug. Zij was op dat moment de grootste stoomtrawler van de IJmuider vloot. Op 20 juli 1949 kwam een zusterschip van de Vios I in bedrijf onder de naam SCH 92 Herman. Dit werd later gewijzigd in IJM 2.

De Vios I heeft voornamelijk gevist op de Noordzee maar heeft ook de IJslandse wateren bevist. Laatste schipper was P. Stam en na op 15 augustus te zijn binnengekomen van de visserij werd het schip opgelegd. Op 12 januari 1960 verliet de Vios I voor het laatst de haven van IJmuiden op weg naar de slopershamer.

Jan

Re: Loggers

Geplaatst: 28 feb 2015 13:01
door Jan de Reus
SCH135 Cornelia Maria

De motorlogger SCH135 Cornelia Maria werd in 1952 gebouwd bij Scheepswerf ‘De Industrie’ van de Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn in opdracht van Cornelis. Vrolijk’s Visserij Mij te IJmuiden.
De tewaterplaatsing vond plaats op 15 mei 1952 en de overdracht was op 21 juni van datzelfde jaar.

inhoud: 217,83 bruto ton
lengte: 40,07 m,
breedte: 7,04 m
holte: 3,23 m.

De hoofdmotor was een 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 360 pk.
In 1958 is deze motor vervangen door 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 750 pk.

Op 5 januari 1959 is het schip in de Ierse Zee gezonken na een aanvaring met de Duitse stoomtrawler BX516 Gustav Borgner. De bemanning is na de aanvaring door de Gustus Borgner aan boord genomen en naar Waterford Harbour gebracht.

Als vervanger van de verloren gegane Cornelia Maria kwam in 1960 een nieuwe SCH135 Cornelia Maria in de vaart. Deze motortrawler met een inhoud van 326 bruto ton en een dieselmotor met een vermogen van 1000 pk is in 1970 verkocht naar Zuid Afrika en herdoopt in Zeeland CT. 535.

Jan

Re: Loggers

Geplaatst: 01 mar 2015 05:38
door shipwis
héél mooi weergegeven Jan,
ech wel
groets pete

Re: Loggers

Geplaatst: 07 mar 2015 11:39
door Jan de Reus
VL84 Jan Senior

Het motortrawler VL84 Jan Senior is in 1957 gebouwd bij de Scheepsbouw- en reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot te Leiden onder bouwnr. 1437 voor de Zeevisscherij Mij. en Haringhandel v/h A. Verboon te Vlaardingen.

De te waterlating van de VL84 Jan Senior vond plaats op 7 september 1957. Het schip kwam in de vaart op 6 januari 1958.

Inhoud: 275 bruto ton register
Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 660 pk

1969: BELIA SCH252 Verhuurd aan Rederij P. Taal
1970: NELLIE SCH62 Firma C.K. Pronk
1974: nieuwe motor geplaatst Deutz 1320 pk
1977: overgegaan naar Rederij Den Dulk-van Leeuwen
1983: over gegaan naar Firma Kemphaan uit Den Helder en omgedoopt in KEMPHAAM HD62
1987: verkocht naar het buitenland

Jan

Re: Loggers

Geplaatst: 28 mar 2015 13:07
door Jan de Reus
SCH19 Wouter

Deze motorlogger is in 1916 onder briefnr 4876 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen als SCH370 Clyvia voor C. v.d. Toorn Jr.

Inhoud: 172,67 brt netto 87,80 ton
Afmetingen: 32,78 x 6,75 x 3,08 m
Motor: 240 pk Deutz bouwjaar 1935

1916 SCH370 Clyvia eig. C. v.d. Toorn Jr
1935 SCH19 Wouter eig. W. v.d. Toorn
1938 SCH19 Wouter eig. J.J. v.d. Toorn
1952 SCH19 Wouter Eig. Verre Visserij Mij.
1969 verkocht voor de sloop

SCH40 Castor


Deze motorlogger is als Anthonia Hubrechta in 1919 gebouwd bij Figge te Vlaardingen voor rekening van de ZeeVisserij Mij te Scheveningen.

Inhoud: 119,96 brt na verlenging in 1947 153,66 brt
Afmetingen: 33,39 x 6,68 x 2,78 m
Motor : 210 pk 6 cyl. Benz. motor

1919 SCH 40 Anthonia Hubrechta Eig. ZeeVisserij Mij Scheveningen
1928 SCH 40 Castor Eig Avd Toorn
1941 SCH 40 Castor gevorderd, M 3838 / M 4507
1945 vrijgegeven te IJmuiden
1962 SCH 40 Castor Eig. Verre Visserij MIJ
1970 SCH 40 Castor Eig. J Groen word gebruikt voor Sportvissen

Jan

Re: Loggers

Geplaatst: 03 apr 2015 09:30
door Jan de Reus
SCH302 Willem van der Zwan

De hektrawler SCH302 Willem van der Zwan werd in 1973 in opdracht van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. gebouwd bij T. van Duijvendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk. Zusterschip was de SCH54 Franziska welke in 1974 bij dezelfde werf is gebouwd.

Inhoud: 477 BRT
Lengte: 54,45/50,79 meter
Breedte: 10,02 meter
Holte: 5,74 meter
Hoofdmotor: 6 cil. Deutz van 2000 pk.

In 1980 werd het schip verlengd tot 61,93 meter. De inhoud van de Willem van der Zwan werd daarmee vergroot tot 565 BRT.

In 1987 is het schip verkocht naar Peru. De SCH302 Willem van der Zwan kreeg toen de naam Azangar met als nieuwe thuishaven Floppesca, Callao.

Prettige Pasen.

Jan

Re: Loggers

Geplaatst: 16 apr 2015 21:34
door Jan de Reus
VL 112 Bets en Gerda

De motortrawler VL112 Bets en Gerda werd in 1962 opgeleverd door de Scheepswerf De Industrie van D. & Joh. Boot te Alphen aan de Rijn onder bouwnr. 1301 voor rekening van G. Kornaat’s Handelsmij. te Vlaardingen.

Inhoud: 327 bruto ton.
Lengte over alles: 44,21 m.
De hoofdmotor was een 8 cilinder Industrie dieselmotor van 1000 pk.

De Bets en Gerda is tot 1975 in de vaart geweest en werd in december 1975 afgevoerd en gesaneerd. Op 4 januari 1980 is het schip uit IJmuiden naar de sloperij vertrokken.

Jan

Re: Loggers

Geplaatst: 30 apr 2015 21:43
door Jan de Reus
SCH 33 Margriet

De motortrawler SCH33 Margriet is in 1963 onder bouwnr. 643 gebouwd bij Scheepswerf Fa. S. Seymonsbergen te Amsterdam voor rekening van Jaczon Rederij en Haringhandel te Scheveningen.

Inhoud: 346 BRT
Afmetingen: 48,33/45,53 x 7,54 x 3,85 m
Hoofdmotor: 6 cil. Industrie 1350 pk

De Margriet heeft maar kort voor Jaczon gevaren want al in 1966 is het schip verkocht aan Heinrich Harling K.G. Bremerhaven en werd het schip herdoopt in San Antonio. Daarna is het schip doorverkocht naar Chili, en wel aan Empressa Pesquera Chili Ltda, te Valparaiso.

Jan