Pagina 1 van 14

Loggers

Geplaatst: 15 mei 2010 10:21
door Jan de Reus
Hierbij een paar schilderijen van loggers.

Jan
SCH6 Alida.JPG
SCH 6 Alida (olieverf op board 40x30)

De SCH 6 Alida werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen. Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.

De SCH 6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk’s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH 171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH 6 pas achteraf gebeurde.

De afmetingen van de SCH 6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter. De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz van 1.320 PK.

In juni 1980 werd de ‘Alida’ bij Scheepswerf ‘Welgelegen’ te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.

In december 1983 kreeg de SCH 6 het visnummer SCH 3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ‘Johanna’. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH 6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.

Als SCH 3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ‘Kalypso’.
.
.
SCH6 Alida.JPG (54.92 KiB) 11359 keer bekeken
SCH303 Johanna Wilhelmina.jpg
SCH 303 Wilhelmina Maria (olieverf op board 40x30)

De SCH 303 Wilhelmina Maria is in 1963 gebouwd door Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes in opdracht van rederij W. van der Zwan & Zn te Scheveningen. De tewaterlating had plaats op 1 juli 1963 en de overdracht vond plaats op 11 september 1963 waarna schipper A. Hofland er mee ter visserij vertrok.

Afmetingen: 48,46/42,39 m x 7,52 x 3,81 Bruto inhoud: 341 ton
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk

Het schip heeft tot 1974 aan de visserij deelgenomen en is daarna verkocht naar Argentinië. Op 15 juni verliet het schip onder de naam San Jose de haven van IJmuiden.

Zusterschip van de WILHELMINA MARIA was de SCH 23 YKE welke eveneens in 1963 door de Gebr. Pot werd opgeleverd voor de rederij JACZON te Scheveningen. Dit schip werd echter al in 1964 verkocht naar Italië onder de naam Fabrizio Di Fazio.
.
.
SCH303 Johanna Wilhelmina.jpg (73.89 KiB) 11359 keer bekeken

Re: loggers

Geplaatst: 15 mei 2010 15:08
door Aloha Piet
Dag Jan, welkom op Kombuispraat.
gr Piet van Oosten

Re: loggers

Geplaatst: 22 nov 2010 00:21
door oyibo
bootjes tekenen en schilderen is en blijft leuk als je interesse hebt voor de zeevaart. hier een paar van mijn werkjes. welliswaar geen kunst , maakte ze gewoon voor mezelf zonder kennis van schildertechniek.

Re: loggers

Geplaatst: 22 nov 2010 17:10
door Mart Hoogedoorn
Is tòch mooi mienjong :wink:

Re: loggers

Geplaatst: 23 nov 2010 12:08
door rinus
deze topic heet loggers , maar er staan weinig loggers op wel trawlers en kotters

Re: loggers

Geplaatst: 24 nov 2010 05:31
door shipwis
mogguh, Rinus :idea:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: loggers

Geplaatst: 24 nov 2010 12:03
door rinus
morgen pete

Loggers 2

Geplaatst: 20 feb 2011 16:24
door Jan de Reus
Hierbij het vervolg op Loggers 1
IJM24 Vios_bewerkt_800x600.jpg
IJM 24 Vios (olieverf op board 50 x 40 cm)

Deze markante stoomtrawler met zijn grote schoorsteen en zijn mooie zeeg is in 1944 in opdracht van de Reederei Ludwig Janssen & Co te Wesermunde gebouwd bij de Scheepswerf De Haan & Oerlemans te Heusden. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd. Het schip werd gevorderd door de Duitse Kriegsmarine maar is net voor het was afgebouwd tot zinken gebracht in Heusden. Na te zijn gelicht werd het schip aangekocht door de firma W. Kramer & Booy te IJmuiden waar het schip op 11 maart 1948 arriveerde.

bruto inhoud 538 ton
lengte 56 m breedte 9,19 m holte 4,19 m
machine 3 cil. triple expansie met turbine 750 pk fabricaat Kon. Mij. De Schelde, Vlissingen
ketel kolengestookte Schotse ketel

In eerste instantie was het schip ingeschreven als IJM 153 Vios I maar nadat de VEM het schip had overgenomen werd dat veranderd in IJM 24 Vios I. Op 31 mei 1949 vertrok de Vios voor haar eerste reis ter visserij onder schipper G. Plug. Zij was op dat moment de grootste stoomtrawler van de IJmuider vloot. Op 20 juli 1949 kwam een zusterschip van de Vios I in bedrijf onder de naam SCH 92 Herman. Dit werd later gewijzigd in IJM 2.

De Vios I heeft voornamelijk gevist op de Noordzee maar heeft ook de IJslandse wateren bevist. Laatste schipper was P. Stam en na op 15 augustus te zijn binnengekomen van de visserij werd het schip opgelegd. Op 12 januari 1960 verliet de Vios I voor het laatst de haven van IJmuiden op weg naar de slopershamer.
.
.
IJM24 Vios_bewerkt_800x600.jpg (151.5 KiB) 10734 keer bekeken

Re: loggers

Geplaatst: 13 aug 2011 17:26
door Jan de Reus
Een schilderij van de YM9 Haarlem (afmetingen 40x30cm)

Re: loggers

Geplaatst: 29 nov 2011 21:48
door Jan de Reus
VL73 Elly toegevoegd.

Re: loggers

Geplaatst: 29 dec 2011 21:54
door Jan de Reus
SCH60 Jaap toegevoegd.

Jan de Reus

Re: loggers

Geplaatst: 13 mar 2012 22:13
door Jan de Reus
VL80 Gesina

Deze stoomlogger is in 1903 gebouwd bij scheepswerf Gebr. Pot te Bolnes voor rekeningen van de Visscherij Maatschappij Rotterdam. ( Joost Pot)

De afmetingen van het schip waren:

Bruto tonnage: 183 brt.
Lengte: 34.20 m
Breedte: 6.56 m
Holte: 3.39 m

De triple expansie stoommachine werd gebouwd door Machinefabriek Katendrecht en beschikte over een vermogen van 240 pk.

In 1910 kwam het schip onder directie van IJzermans & Co te Vlaardingen met dezelfde naam en hetzelfde nummer. In 1929 ging het schip vervolgens over naar onder de NV. Vlaardingsche Stoomvisscherij te Vlaardingen. Naam en nummer bleven ongewijzigd.

Op 5 december 1941 liep het schip de haven van IJmuiden binnen. Het was aangevallen door Engelse vliegtuigen. Zij beschoten het schip waarbij de schipper Freek van Loosen omkwam. De stoker en kok raakte zwaar gewond. Tot ongeveer 1943 werd de visserij uitgeoefend.
Eind 1944 werd het schip terug gevonden in Antwerpen en vervoerde daarna voedsel voor de
geallieerden vanuit Engelse havens naar Zeeland.

In 1947 kwam het schip weer in de vaart als VL 80 GESINA. In 1957 is het schip verkocht voor de sloop.
.

Re: loggers

Geplaatst: 06 apr 2012 09:35
door Jan de Reus
IJM 9 Haarlem

De Haarlem is een van de mooiste stoomtrawlers geweest die ons land heeft gekend. De Haarlem werd in 1937 besteld door de N.V. Visserijonderneming VEM bij de werf Cochrane & Sons te Selby (GB). Tegelijkertijd werd ook het zusterschip van de Haarlem, de Delft IJM 17 besteld. De Haarlem werd op 20 november 1937 te water gelaten en kwam op 6 maart 1938 aan te IJmuiden. Na de proefvaart vertrok het schip op 10 maart 1938 voor haar eerste reis ter visserij met als schipper L. Blok. De Haarlem en de Delft waren de modernste schepen van die tijd ook wat accommodatie betreft. Bijzonder was ook dat zij beschikten over een marconist.

bruto inhoud: 431 ton
afmetingen: lengte 52,47 m breedte 8,10 m holte 4,32 m
machine: 3 cylinder triple expansie 800 pk fabrikaat Arnos & Smith
ketel: kolengestookte Schotse ketel

In de meidagen van 1940 week de Haarlem uit naar Engeland waar het schip gedurende de oorlog heeft gevaren voor de Britse admiraliteit als No. 306. Op 15 juli 1945 keerde de Haarlem terug in IJmuiden. Het schip moest grondig worden verbouwd. Pas op 29 augustus 1947 kon de Haarlem weer als stoomtrawler naar zee vertrekken.

Van 17 februari tot 1 maart 1960 maakte zij haar laatste visreis en werd daarna opgelegd. Op 14 oktober van datzelfde jaar vertrok de Haarlem voor haar laatste reis uit IJmuiden om te worden gesloopt.

Jan

Re: loggers

Geplaatst: 06 apr 2012 11:26
door Theo Horsten (R.I.P.)
Mooi, Jan :!:
Knap stukje werk

Nou heb ik toch altijd in de veronderstelling geleefd dat een stoomtrawler een "fiets" werd genoemd, maar nu keek ik dat nog eens even na en nu wordt er beweerd dat een motorlogger ook wel "fiets" wordt genoemd. Zeg eens even wat juist is, wil je?

Re: loggers

Geplaatst: 07 apr 2012 11:03
door rinus
een vlaardinger stoom logger werd fiets genoemd
kijk hier voor meer
http://www.scheepspraat.nl/fiets.htm

Re: loggers

Geplaatst: 21 apr 2012 17:55
door Jan de Reus
SCH7 Pollux

Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1443 voor rekening van Rederij v/h A. van der Toorn Jzn te Scheveningen. De tewaterlating vond plaats op 25 mei 1960 en het schip kwam in de vaart in september van datzelfde jaar.

Zusterschepen waren de Jaap SCH60, Prinses Margriet SCH248 en Arie SCH249.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,45/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk. In 1973 is de Brons motor vervangen door een ABC van 1080 pk.

In 1973 ging het schip over naar de Visserij Mij. Pollux en kreeg de naam Petronella Margaretha SCH7.

In 1975 is het schip gesaneerd en afgevoerd.