Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart Frits

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart Frits

Bericht door Old Fart »

Beste Chef Moderator
Hierbij vraag ik toestemming voor bovengenoemd Onderwerp. We hebben in ons varensleven allemaal Rotterdam bezocht;echter,zoals de haven was tot 1970 koesteren we als een bijzondere herinnering.Zelf heb ik in 1958 en 59 op coasters gevaren en (na de Zeevaartschool-Vlissingen) vanaf 1961 bij Van Nievelt Goudriaan. Afgekort VNGC. Aan boord dachten we dat dat stond voor "Voor Naaiwerk Geen Centen"! Ik ben onlangs begonnen met gouaches en pentekeningen van de Rotterdamse haven,toen-te beginnen met de Rijnhaven.Daar zijn er nu 15 van klaar.Hierna komen de Maashaven,Waalhaven enz. aan de beurt. Ik kan hiermee nog jaren vooruit en hoop de resultaten hier te laten zien.Gelukkig zijn er nog anderen hiermee bezig(geweest). Henk vd Veer,de Jongere,Herman Bosboom,Nico Peeters. Reacties welkom,want samen weten we meer.
Als nr.1 de Aankomst van de Nieuw Amsterdam op 10 april 1946
Bijlagen
ROTTERDAM-1-Nw.Amsterdam.jpg
ROTTERDAM-1-Nw.Amsterdam.jpg (711.32 KiB) 15565 keer bekeken

Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

De Nieuw Amsterdam werd gebouwd bij de RDM en in 1938 opgeleverd.Om het schip te kunnen bouwen werden de uurlonen van iedereen ,die er mee te maken had, gekort.Ook was er Regerings steun nodig,waarbij geeist werd dat het schip ook troepen zou vervoeren.Bij aankomst in 1946 was ze 7 jaar weg geweest,had 530.452 mijl gevaren en had 378.361 personen vervoerd. Haar brugfront was nog voorzien van betonnen bescherming.Om 10.45 uur was ze afgemeerd.Nadien kon je Rotterdammers op het hoekje Parkkade-Veerhaven vanwege die uurloonkorting horen zeggen:"Die ene patrijspoort,die is van mij!". Natuurlijk had dit schip moeten liggen op de plek waar later de Jan Backx en Seven Seas lagen.
Hier is Nr.2 : De ALCOR meert af in de Rijnhaven;geassisteerd door o.a. de Volharding-1,die nu bij het Muzeum ligt.
Bijlagen
ROTTERDAM-2-ALCOR.jpg
ROTTERDAM-2-ALCOR.jpg (431.22 KiB) 15525 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Prachtige schilderijen.
Ziet er veelbelovend uit, Frits. :)
All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

op het hoekje Parkkade-Veerhaven
Dat was het hoekje Westerkade-Veerhaven.
Daar stond ik in april 1946 met mijn vader naar de Nieuw Amsterdam te kijken die de dag daarvoor was binnengekomen.
Wij waren daar helemaal voor vanaf de Schiedamseweg komen lopen, om dat te zien.
"Kijk," zei mijn vader. 'Hij heeft radar, zie je wel?"
Maar ik zag helemaal niks en ik zie het nu nog niet, dus ik denk dat er echt geen radar te zien was. :-D
Wist mijn vader veel, die had ook alleen maar radars op oorlogsschepen zien staan.
Zes jaar eerder, in de meidagen van 1940, had ik daar 's avonds, toen het al donker was, met mijn moeder en mijn tante naar de brandende Statendam staan kijken.
Maar op die zonnige dag waren wij dus vanaf Delfshaven komen lopen. Mijn vader was in uniform, weet ik nog. We liepen langs de Parkhaven, daar waar nu de Euromast staat. Mijn vader rookte een sigaret en gooide de peuk weg. Dat was een flinke peuk, want hij had een hele hutkoffer vol sigaretten meegebracht, dus hij keek niet op een sigaret meer of minder. Achter ons liep een man die snel die peuk opraapte en hem verder oprookte. Bukshag, werd dat destijds genoemd, als je een hele hoop peuken zocht en van die restjes tabak weer sigaretten rolde. Het woord staat nog steeds in Van Dale.
Ik had dat gezien, dat die man die peuk opraapte.
"Die meneer heeft uw sigaret opgeraapt," zei ik. In die tijd sprak je je vader met "u" aan.
"Meen je dat nou?" zei mijn vader, die dat fenomeen, verwend als hij was, niet kende. Hij bleef staan, draaide zich om en gaf die vent zijn pakje Chesterfield.
Dat zijn dingen die een mens ook na vierenzestig jaar nog bijblijven. Die vent heeft zich dat ook vast tot aan zijn dood herinnerd. Misschien leeft hij nog wel, wie zal het zeggen?

Mooie schilderijen, Frits. Dat maakte jouw Nieuw Amsterdam bij mij los.
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

Prachtig verhaal,Theo! Maar dat wisten we al:dat je goed bent in verhalen vertellen.Dat werd aan boord altijd zeer gewaardeerd:een mooi verhaal.Tja,die radar. De Nieuw Amsterdam kwam naar huis met een raar soort constructie op de brug,vóór de schoorsteen-ik heb nooit begrepen wat dat was.Na de re-fit is het eraf gehaald;misschien weet iemand wat het was?
Volledigheidshalve hier Nr.3 ,hoewel die al bij Scheepsschilderijen staat:een K-bootje van de HAL,de KERKEDYK,met twee kusters,de Vesta en de Afiena.In de Rijnhaven.
Bijlagen
ROTTERDAM-2-Rijnhaven-Kerkedyk.jpg
ROTTERDAM-2-Rijnhaven-Kerkedyk.jpg (506.19 KiB) 15488 keer bekeken
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

Hiero Nr.4 ,de HOBART STAR van de Blue Star Line met de Hollandse kuster La Paloma langszij.Ernaast ligt de CARTAGO van Van Nievelt,ondergebracht in de Caraibische Scheepvaart Mij.Gouache. Rijnhaven
Bijlagen
ROTTERDAM-4-Hobart Star.jpg
ROTTERDAM-4-Hobart Star.jpg (654.11 KiB) 15485 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De Nieuw Amsterdam kwam naar huis met een raar soort constructie op de brug,vóór de schoorsteen
Dan heb ik zo'n vermoeden dat die ouwe toch wist waar hij het over had. :)
Ik zou dat best eens willen weten. Ik zal de vraag ergens anders neerzetten. Iemand weet dat vast wel.
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

Ik ga een paar opvallende elementen uit de Rotterdamse haven anno 1945-70 presenteren.Als eerste : een graan-elevator,gesleept door de Hercules van de SHV.Het is veter nr.19 ,die nu bij het Muzeum ligt.Pentekening met gouache.
Bijlagen
ROTTERDAM-5 Veter.jpg
ROTTERDAM-5 Veter.jpg (355.83 KiB) 15428 keer bekeken
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

Nr.6 Sleepboten en vastmakers van de RVE.Weer een stel spelers in de haven.Bezig om de EEMDYK van de HAL te zwaaien en af te meren tussen de palen in de Rijnhaven.Eemdyk: 1944 bij Caledon Ship Building-Brt 6800. De Zuidpool: 1956 bij Bodewes,Millingen-550 PK.Pen en gouache.
Bijlagen
ROTTERDAM-6-EEMDYK.jpg
ROTTERDAM-6-EEMDYK.jpg (390.88 KiB) 15389 keer bekeken
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Cor Leliard »

Hoi Frits,
Heb je toevallig ook een tekening van mijn favoriete schip de Maashaven van de maatschappij van Uden
groeten uit een wit Breda Cor
Il parle Il a parle


Plaats reactie