J.Fillekes

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Bep Roodenburg

J.Fillekes

Bericht door Bep Roodenburg »

Ene Filkes of Fillekes heeft vroeger veel pentekingen van Smitslepers gemaakt. Ik kan er hier helaas geen vinden. Heeft iemand ze. Had zelf de Oostzee uit de dertiger jaren maar heb die aan mijn broer gegeven.

J.Louwen
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2011 18:00

Re: Filkes of Fillekes

Bericht door J.Louwen »

Ha die Bep,

Ook ik heb een Tekening van deze J.Fillekes.
En jawel, de Oostzee.
Het is een van de originelen die ik ooit van een Tante kreeg die hem wilde weggooien toen ze ging verhuizen.
De tekening is gemaakt in 1944.

Overigens, ik doe hem niet weg, maar wilde je wel laten weten dat de maker J.Fillekes heet.
Sterker, ik moet hem zelfs gekend hebben als kind zijnde want ik woonde in Maassluis waar hij vandaan kwam.
Als ik het mij goed herinner, had hij een atelier aan de Burgemeester de Jonghkade te Maassluis in de wijk Het Hoofd.


M.v.g.
Jaap Louwen - Gouda
Databoss
Berichten: 152
Lid geworden op: 22 dec 2009 03:04
Locatie: Groenlo / Blokzijl
Contacteer:

Re: Filkes of Fillekes

Bericht door Databoss »

Bep Roodenburg

Re: Filkes of Fillekes

Bericht door Bep Roodenburg »

Bedankt voor de informatie. Mijn vader heeft jaren op de Oostzee gevaren als bootsman en later stuurman. Mijn grootvader heeft ook bij Smit gevaren. Mijn grootouders woonden in de Joubertstraat op het hoofd in Maassluis en mijn ouders zijn later in de vd Horststraat bij de molen gaan wonen dus het kwartje valt.

Groetjes Bep Roodenburg
J.Louwen
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2011 18:00

Re: Filkes of Fillekes

Bericht door J.Louwen »

Ha Bep, Leuk te horen dat je grootouders daar woonden.
Ik meen me wel iets van de naam Roodenburg te herinneren, maar zeker weten doe ik dat ook weer niet.
En ja, wie vaarde er niet bij Smit daar van het Hoofd, bijna mijn hel familie destijds geloof ik.
Ik zelf ben geboren in de Mathijs van Heelstraat (16) en later zijn we verhuisd naar Generaal de Wetstraat 7.
Wij namen het huis over van de Tante waar ik het over had en waar ik de tekening van kreeg.
Helaas is juist dat deel van het Hoofd gesloopt t.b.v. de veerdienst.
Het jammerlijkst is wel dat die prachtige Watertoren is verdwenen. Ik heb hem nog zien "vallen".

Ik wil met genoegen een foto van die tekening maken en je deze (digitaal) doen toekomen.
Laat maar weten.

Jaap Louwen
Bep Roodenburg

Re: Filkes of Fillekes

Bericht door Bep Roodenburg »

Jaap,

De Generaal de Wetstraat ken ik maar al te goed. Een broer van mijn vader die ook bij Smit heeft gevaren woonde daar op een bovenhuis. Zijn zoon was machinist bij Smit en is later in het huis van onze grootouders in de Joubertstraat gaan wonen naast de slager op de hoek. De man van zijn dochter was ook machinist bij Smit en ze woonden in de President Steinstraat. Mijn oom heeft tot de sloop van de huizen op het hoofd gewoond en is toen naar de Mauvelaan verhuisd. Een andere broer woonde in de Frederik Hendrikstraat en was bootsman op de Hudson in WO2 bij Uncle Ben Weltevreden. Ik zou graag een foto van de Oostzee van je willen hebben, dan kan ik ik hem met die nu van mijn broer is vergelijken. Met de sloep van die Oostzee is in de jaren 30 door mijn vader, stuurman Kalkman en Kloppenburg in vliegende storm de bemanning van een zinkende baggermolen afgehaald. Smit heeft oa hiervoor de De Ruyter medaille ontvangen. De drie die de sloep bemanden kregen 100 gulden, destijds een vermogen. Mijn e-mail is broodenburg@hotmail.com. Alvast hartstikke bedankt.

Groetjes Bep Roodenburg
J.Louwen
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2011 18:00

Re: Filkes of Fillekes

Bericht door J.Louwen »

Bep, ik kan me niet veel mensen herrineren uit die periode, maar ongetwijfeld heb ik de familieleden die je noemt gekend.
De slager zal Herman van Beest zijn geweest?

Mijn vader heeft in de oorlog gevaren met (toen) Kapitein Jan Kalkman op de Schelde III, tot deze de Dexterous onder zijn hoede kreeg.

Overigens, heb jij wel eens gehoord van een sleper genaamd Cornelis II?
Hierop maakt mijn vader een reis naar Algiers .
Vertrek 08-10-1940 en retour in Gibraltar 21-06-1940.


Ik zal je een dezer dagen een foto sturen van de Oostzee zoals ik deze heb.

Groet, Jaap.
Bep Roodenburg

Re: Filkes of Fillekes

Bericht door Bep Roodenburg »

Jaap,

Weer een match. Mijn vader heeft als stuurman gevaren op de Antic de A141 ook in WO2. Wat ik weet is dat deze sleper bemand werd door Nederlanders op de Gunners (zij die de kanonnen bedienden ) na. Volgens mij waren de Kapiteins Slijp en Kalkman die op die Engelse marine slepers het bevel voerden.

MVG Bep Roodenburg
J.Louwen
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2011 18:00

Re: Filkes of Fillekes

Bericht door J.Louwen »

Bep, mogelijk weet je het maar mischien ook niet.
Wat ik weet van de Antic heb ik uit HET boek van K.W.L. Bezemer: "de Nederlandse Koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog".
O.a. op blz. 1259 (deel II) staat dat de Antic op 24 maart 1943 te Selby in dienst werd gesteld onder Kapitein J. Sijp (tot dan Ebro), waarbij een deel van de bemanning van de Ebro "overstapte" (waaronder ook de officieren). Eind 1943 richting Gibraltar en van daaruit naar Freetown waar zij 8 1/2 maand gestationeerd is geweest. Op 15 mei 1944 stoomde men via Gibraltar weer terug naar Engeland.

Als je het boek niet kent, wil ik bewuste bladzijden wel inscannen en je toesturen.

Laat maar weten via hier of via :jlogo@planet.nl

Hier vind je nog foto's van de Antic:
http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cf ... =101135654
http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cf ... =101135655
P.S ik stuur je vast iets op naar je e-mail adres wat ik heb gevonden.

Jaap.
dicktoet

Re: Filkes of Fillekes

Bericht door dicktoet »

Hallo,ik zou zeggen,probeer het is in Maassluis, de heer Fillekes,Koos,was een bekend persoon in Maassluis en heeft geweldig veel tekeningen gemaakt, toen maakte hij een tekening voor een paar borrels, nu zal je er wat meer voor moeten betalen.


Plaats reactie