Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Old Fart
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Old Fart » 04 apr 2016 17:16

De Lekhaven.
Alle Nievelt-schepen waarop ik heb gevaren .V.l.n.r.:de Markab,Alcor,Rochab,Cartago,Alnati,Alamak en uitvarend,de Asuncion.Gouache,60x40cm.
grn,Frits Hoogstrate
ROTTERDAM-83-950.jpg
ROTTERDAM-83-950.jpg (246.17 KiB) 4308 keer bekeken

Evert Sikkema
Berichten: 799
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 15 apr 2016 11:08

Straat Kobe 20160325_02.jpg
Straat Kobe 20160325_02.jpg (683.29 KiB) 4240 keer bekeken
Gebouwd in 1964 bij Van der Giessen - de Noord in Krimpen a/d IJssel
9.872 brt, 5.506 netto en 11.935 dead weight
LxBxH in meters 164,95 x 21,16 x 11,89
2tew 6 cil. dieslemotor van Stork Hengelo van 14.200 r.p.k die het schip een snelheid gaven van 19 kn.
Te water als Koudekerk voor de VNS en in 1970 over gegaan naar Koninklijke Nedlloyd en in 1971 over genomen door KPM Lijnen (KJCPL) waarbij de naam Straat Kobe op het schip kwam te staan.
In 1977 weer over naar Nedlloyd lijnen, waarbij de naam gewijzigd werd in Nedlloyd Kobe.
In 1983 verkocht, waarbij de naam van het schip Saudi Al Qaseem werd.
In 1984 gesloopt in Taiwan.

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 327
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus » 15 mei 2016 11:20

SS United States

De liner United States is in de periode 1950-1952 gebouwd bij Newport Shipbuilding and Drydock Company in Newsport News te Virginia USA in opdracht van de United States Lines. Het schip is de grootste oceaanliner die ooit in de VS is gebouwd.

De United States maakte haar eerste reis op 4 juli 1952, waarbij het schip het trans-Atlantische snelheidsrecord van de Queen Mary verbrak. Het schip voltooide de reis van de haven van New York City naar Bishop Rock in Cornwall in 3 dagen, 10 uur en 40 minuten met een gemiddelde snelheid van 35,59 knopen. Op de terugreis deed het schip hier 3 dagen, 12 uur en 12 minuten over. Dit leverde het schip de blauwe wimpel op.

Bij de bouw is rekening gehouden dat het schip ook voor troepentransport gebruikt kan worden. De Amerikaanse overheid betaalde daarom een groot deel van de bouwkosten. De kostprijs van het schip bedroegen 78 miljoen $ waarvan de overheid 50 miljoen $ voor haar rekening nam.

De kiellegging vond plaats op 8 februari 1950 en het schip werd op 23 juni 1951 te water gelaten en ze kwam op 3 juli 1952 in de vaart.

Inhoud: 53.329 bruto ton
Lengte over alles: 301,8 m
Breedte: 30,8 m
Hoogte: 53,3 m
Diepgang: 23 m
Aantal dekken: 12

Er was accommodatie voor 1928 passagiers bij een bemanning van 900.

Het schip beschikte over 8 Babcock & Wilcox ketels gekoppeld aan 4 Westinghouse stoomturbines. Met een totaal vermogen van 240.000 pk kon een max. snelheid van 38,32 knopen (70,97 km/uur) worden bereikt. Normale snelheid was 32 knopen. Het schip beschikte over 4 scheepsschroeven.

Geschiedenis:
3 juli 1952: in dienst gesteld
14 november 1969: uit dienst gesteld. Na uit de vaart te zijn genomen is de SS United States meerdere malen overgenomen door verschillende bedrijven.
1978: het schip werd verkocht aan een privé-bedrijf dat interesse had om het schip te restaureren. Dit plan ging niet door en het schip werd door MARAD bij opbod verkocht.
1984: het interieur van het schip werd verkocht op een veiling in Norfolk, Virginia.1992: De SS United States werd naar Oost-Europa gebracht om het asbest dat in het schip was verwerkt te laten verwijderen. Er werd echter geen overeenkomst gesloten over de restauratie van het schip, en daarom werd het naar een droogdok in Zuid-Philadelphia gebracht.
2003 verkoop aan Norwegian Cruise Line (NCL) met de intenties om het geheel te restaureren en er weer een passagiersschip van te maken.
Mei 2006: Tan Sri Lim Kok Thay, voorzitter van Star Cruises (dat ook NCL bezit) maakt bekend dat de SS United States het volgende project van het bedrijf zal zijn.
Mei 2007: NCL maakt bekend dat ze het schip grondig hadden onderzocht om te bepalen of het nog in goede staat verkeerde.
Feb 2011: Dankzij fondsenwerving, waaronder een genereuze gift van Gerry Lenfest, kon de SS United States Conservancy de SS United States uiteindelijk verwerven van de Norwegian Cruise Line, nadat in juli 2010 al een voorlopige overeenkomst was gesloten. Het schip is echter nog niet definitief gered want ook voor de restauratie moeten fondsen worden geworven.
4 februari 2016: Crystal Cruises maakt bekend dat een koop optie voor de SS United States is getekend. Crystal neemt voor 9 maanden de dokkosten voor haar rekening terwijl er een onderzoek worden uitgevoerd hoe het schip weer kan worden ingezet als cruise schip opererende vanuit New York City.

Jan
Bijlagen
SS-United-States_150kB.jpg
SS-United-States_150kB.jpg (143.01 KiB) 4115 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 327
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus » 19 mei 2016 22:01

HMS Audacious

Het Engelse slagschip HMS Audacious behoorde tot de King George V-klasse welke uit 4 eenheden bestond. De andere schepen uit deze klasse waren de HMS King George V, HMS Centurion, HMS Ajax. Deze schepen vielen onder het bouwplan van 1910. De HMS Audacious is gebouwd bij de werf Cammell Laird Ltd Birkenhead, Merseyside, UK. De kiellegging vond plaats op 23 maart 1911 en de tewaterlating op 14 september 1912. Het schip werd op 21 oktober 1913 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 23.780 ton
Lengte: 182,3 m
Breedte: 27,1 m
Diepgang: 8,5 m

Voorstuwing: 18 Yarrow stoomketels gekoppeld aan 4 Parsons stoomturbines. Met een vermogen van 31.000 shp en 4 scheepsschroeven kon een max. snelheid van 21 knopen worden bereikt.
Actieradius: 6.370 zeemijl bij een vaart van 10 knopen.

Bemanning: 900 koppen
Bewapening:
10 x 13,5 inch (343 mm) Mk V kanonnen (in 5 dubbelloops torens)
16 xBL 4 inch (102 mm) Mk VII kanonnen
3 x 21 inch (533 mm) torpedobuizen.

Geschiedenis:
21 oktober 2013 indienststelling bij 1ste divisie van het 2de Battle Squadron
27 oktober 2014 bij Tory Island op een Duitse mijn gelopen en gezonken; het zinken van het schip is gedurende de oorlog niet bekend gemaakt.

Jan
Bijlagen
HMS-Audacious_150kB.jpg
HMS-Audacious_150kB.jpg (147.77 KiB) 4066 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 327
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus » 16 jun 2016 21:04

IJN Takao

De Japanse kruiserTakao was de naamgever van een klasse van 4 zware kruisers welke alle in 1932 in dienst zijn gesteld. De namen van de andere 3 schepen waren: Atago, Maya en Chokai. Alle schepen hebben dienst gedaan tijdens WW2. Deze klasse kruisers was een verbeterde versie van de voorgaande Myoko klasse kruisers met een zwaardere torpedo bewapening en een vergrote brug. Omdat door de grote brug de schepen topzwaar werden zijn de Takao en Atago in de periode 1938-1939 gemodificeerd waarbij o.m. de brug werd verkleind. Het waren de zwaarst bewapende kruisers van de IJN en ze worden beschouwd als de beste kruisers ooit gebouwd voor de IJN.
Waterverplaatsing: 13.400 ton (standaard) 15.641 ton (volgeladen)
Lengte: 192,5 m (203,76 m over alles)
Breedte: 19 m
Diepgang: 6,11m

Voorstuwing: 12 Kanpon stoomketels gekoppeld aan 4 Kanpon stoomturbines. Met een vermogen van 132.000 shp en 4 scheepsschroeven kon een max. snelheid van 35,5 knopen worden bereikt.
Actieradius: 7000 zeemijl bij een vaart van 14 knopen.

Bemanning: 900 koppen (970 incl vlootstaf)
Bewapening (oorspronkelijk):
10 x 20cm/50 kanonnen (in 5 dubbelloops torens)
4 x 12cm hoge elevatie kanonnen
8 x 61cm torpedobuizen
2 x 40mm AA kanonnen

Bewapening (uiteindelijk):
10 x 20cm/50 kanonnen (in 5 dubbelloops torens)
4 x 12,7cm dual purpose kanonnen
66 x 25mm AA kanonnen
4 x 13,2mm AA machinegeweren
4x4 x 61 cm torpedobuizen (Long Lance torpedo)
2 x 40mm AA kanonnen
dieptebommen

Geschiedenis:
De Takoa is gebouwd bij Yokosuka Marine Werf. De kiellegging vond plaats op 28 april 1927 en de tewaterlating was op 12 mei 1930. Het schip is op 31 mei 1932 in dienst gesteld.
1941 ingezet in de Zuid Chinese Zee ter ondersteuning van de invasie van Maleisie
Begin 1942 ingezet ter ondersteuning van de invasie van Ned. Indië
In juni 1942 ingezet ter ondersteuning van de bezetting van de Aleutian eilanden
In oktober 1942 ingezet bij de slag van de Santa Cruz eilanden waarbij het Amerikaanse vliegdekschip USS Hornet tot zinken werd gebracht.
In november 1942 nam de Takao deel aan de tweedezeeslag bij Guadalcanal;hierbij werd o.m. het Amerikaanse slagschip Dakato aangevallen met torpedo’s en kanonvuur.
Begin 1943 ingezet bij de evacuatie van Guadacanal.
In 1943 ingezet bij Rabaul om de Amerikaanse invasiestrijdkrachten op Bougainville aan te vallen; hierbij werd de Takao beschadigd door 2 bomtreffers.
In 1944 Ingezet in de Filippijnse Zee
Op 23 oktober 1944 werd de Takoa tijdens de slag van de Palawan Passage getroffen door 2 torpedo’s van de Amerikaanse onderzeeboot USS Darter. De Takao kwam op 12 November zwaar beschadigd in Singapore aan en werd als een total loss beschouwd. Het schip werd ingezet als drijvende luchtverdedigings batterij.
30 juli 1945 werd door de Britse mini onderzeeer XE3 6 mijnen onder de Takao geplaatst. Na ontploffing van de mijnen werd de romp zwaar beschadigd maar bleef het schip toch drijven. Na overgave in september 1945 is de Takao in 1946 als doelschip voor de Britse Marine door de HMS Newfoundland tot zinken gebracht.

Jan
Bijlagen
IJN-Takao_1000x800.jpg
IJN-Takao_1000x800.jpg (493.08 KiB) 3942 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Old Fart
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Old Fart » 08 jul 2016 22:34

De Lekhaven,met Oranje-Lijn schepen.Gouache,32x48cm
grn,Frits Hoogstrate
ROTTERDAM-85-1024.jpg
ROTTERDAM-85-1024.jpg (725.09 KiB) 3833 keer bekeken

warbout
Berichten: 316
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door warbout » 09 jul 2016 22:23

Zijn deze schepen de Prins Philip Willem en de Prins Alexander?

In ieder geval fantastisch geschilderd zeker voor mij als oud Oranje Lijner.

Gr, Willem.W
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"

Old Fart
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Old Fart » 10 jul 2016 00:00

Hoi,Willem,de eerste is type Prins Frederik Hendrik en links de Prins Willem van Oranje.Graag gedaan voor je!
Frits Hoogstrate

Evert Sikkema
Berichten: 799
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 10 jul 2016 07:16

En de Willem van Oranje nog zonder die lelijke hoed.

groeten
Evert Sikkema

Evert Sikkema
Berichten: 799
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 23 jul 2016 08:35

Volente 20160418_02.jpg
Volente 20160418_02.jpg (895.92 KiB) 3594 keer bekeken
De Volente, bouwjaar 1963, heb ik geschilderd voor iemand die als 15 jarige jongen op dit schip (zijn eerste schip) gevaren heeft.
Voor gegevens over dit schip kunt u hier terecht: http://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?f=17&t=824

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 327
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus » 31 jul 2016 21:10

Autolycus

Het motorschip Autolycus is in 1949 gebouwd bij Vickers Amstrong Ltd te Newcastle UK onder bouwnr. 107. Het schip behoorde tot een klasse vrachtschepen waarvan er uiteindelijk 27 zijn gebouwd. Het schip was bestemd voor de handelsvaart tussen de UK en het verre oosten. Het schip beschikte over een passagiersaccommodatie voor 12 personen. De tewaterlating vond plaats op 23 augustus 1948 en het schip kwam in mei 1949 in de vaart

Inhoud: 7705 brt
Afmetingen: 148,4 m (487 feet) x 18,9 m (62 feet)
Voorstuwing: 8 cil. moter B&W type 2DA met een vermogen van 6800pk waarmee een max snelheid van 15,5 knopen kon worden behaald (enkelschroefs)

Geschiedenis:
05/1949 China Mutual SN Co Ltd (A Holt & Co Ltd), Liverpool
1974 Elder Dempster Lines Ltd, Liverpool
1975 China Mutual SN Co Ltd (A Holt & Co Ltd), Liverpool
1975 Elder Dempster Lines Ltd, Liverpool
1976 Gulf Shipping Lines Ltd, Liverpool; hernoemd in GULF TRADER
29/04/1978: Gesloopt te Kaohsiung door Nan Feng Steel Enterprises Co Ltd


Jan
Bijlagen
Autolycus_150kB.jpg
Autolycus_150kB.jpg (146.6 KiB) 3424 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Old Fart
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Old Fart » 12 aug 2016 20:17

De WILLEM RUYS vertrekt van de Lloydkade in 1957. Gouache,36x48cm,Sleepboten: Siberie,gesloopt 1961 en Amerika,gebouwd 1952.
grn,Frits Hoogstrate[attachment=0]ROTTERDAM-89-950.jpg
Bijlagen
ROTTERDAM-89-950.jpg
ROTTERDAM-89-950.jpg (246.13 KiB) 3211 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 327
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus » 18 aug 2016 16:09

Southampton Castle

Het snelvarende koelschip Southampton Castle is in 1965 gebouwd bij Swan, Hunter & Wigham Richardson te Walsend (UK) in opdracht van de Union Castle line. Het zusterschip was de Good Hope Castle. De beide schepen waren bedoeld voor de sneldienst tussen Southampton en Zuid Afrika en waren destijds de snelste vrachtschepen van de wereld. Ze beschikte over koelruimen met een inhoud van 380.310 kubieke voet. De niet gekoelde vrachtruimen hadden een inhoud van 200.480 kubieke voet. De schepen beschikte in eerste instantie niet over passagiersaccommodatie. In 1967 is er alsnog accommodatie voor 12 passagiers aangebracht om ook te kunnen worden ingezet voor de dienst naar Ascension Island en St. Helena.

Inhoud: 13.150 brt Draagvermogen: 11.200 ton
Afmetingen: lengte 592 ft (180,4 m) breedte 77ft (23,5 m
Voorstuwing: 2 x 8 cil. Wallsend Sulzermotoren met elk een vermogen van 17.360 apk (totaal 34.720 apk) voor een dienstvaart van 22,5 knopen. De Southampton Castle behaalde tijdens de proefvaart een snelheid van 25 knopen.

Geschiedenis:
1965 in de vaart bij de Union Castle line
Eind 1977 opgelegd te Southampton Docks
1978 verkocht naar Italië (Costa Armator SpA of Genoa) en herdoopt in Paola C.
1983 Verkocht voor de sloop en in 1984 gesloopt te Shanghai.

Jan
Bijlagen
Southhampton-Castle_150kB.jpg
Southhampton-Castle_150kB.jpg (145.11 KiB) 3062 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Evert Sikkema
Berichten: 799
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 22 aug 2016 22:39

Tobelo .jpg
Tobelo .jpg (777.35 KiB) 2936 keer bekeken
Dit schilderij heb ik geschilderd (hier liggend op de boeien in Tandjong Perak, de haven van Soerabaja, met op de achtergrond het nog steeds bestaande havenkantoor) voor een oude dame, die haar vader als hoofdmachinist op dit, in 1930 gebouwde schip, heeft gevaren en in 1942 door de Jappen is onthoofd.
Voor de oorlog voer dit schip tussen verschillende havens op Java, Singapore, Georgetown op het eiland Penang en Bagan Si Api Api op Sumatra. In deze laatste haven werden gedroogde vis, garnalen en trasi (gefermenteerde gezouten garnalen), bestemd voor Singapore, geladen. Niet de populairste vracht voor de bemanning van het schip omdat ze vreselijk 'meuren'.
Begin 1942 gingen de geallieerden het eiland Timor versterken om een mogelijke invasie van Australië het hoofd te bieden.
De Tobelo werd ingezet om de troepen van benzine te voorzien en vertrok naar Koepang op Timor. Maar de Japanners kwamen vlugger dan waarop gerekend was. De bemanning van de Tobelo zou het schip laten zinken, maar dat is niet gelukt. De Japanners beschouwden dat als een sabotage daad, zodat de kapitein, de eerste machinist en nog enkele andere scheepsofficieren op 7 mei 1942 met een samoerai zwaard onthoofd werden.
De Japanners hebben het schip daarna als Tobi Maru in de vaart gebracht, maar op 1 juni 1945 is het in de Java Zee door de Britse onderzeeër HMS Tiptoe tot zinken gebracht.

groeten
Evert Sikkema

Old Fart
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Old Fart » 10 sep 2016 13:24

m.s.TWEEDBANK in de Jobshaven,eind jaren '60.
Gouache,36x48cm.
grn, Frits Hoogstratehttp://www.kombuispraat.com/download/file.php? ... &id=153977
Bijlagen
ROTTERDAM-90-950.jpg
ROTTERDAM-90-950.jpg (323.28 KiB) 2697 keer bekeken

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7482
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Theo Horsten » 10 sep 2016 14:46

Wat een mooi licht heb je daar in weten te brengen, Frits.
Wat een sfeer. Heel vertrouwd. Ik kan het bijna ruiken.
Heel mooi. Bedankt.
Wat is het formaat van het origineel eigenlijk?
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast