Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Lagarde
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jan 2016 21:30

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Lagarde » 16 mar 2017 21:48

Heel mooi Evert!!

Lagarde
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jan 2016 21:30

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Lagarde » 16 mar 2017 21:50

Randfontein
Olie op canvas 70x50 cm
17309183_1260238620750513_1161351609746893953_n.jpg
17309183_1260238620750513_1161351609746893953_n.jpg (61.01 KiB) 1642 keer bekeken

Evert Sikkema
Berichten: 809
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 16 mar 2017 22:40

Mooi, Lagarde.
Ik zat er net deze week aan te denken om ook de Randfontein te schilderen, maar dan als Nieuw Holland van de KJCPL, maar dat gebeurd toch nog niet, want ik ga net beginnen aan de eerste Willem Barendsz.

groeten
Evert

Lagarde
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jan 2016 21:30

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Lagarde » 16 mar 2017 23:59

Dankje Evert Ik heb deze voor iemand geschilderd die er als stuurmansleerling op heeft gevaren

gr
Denis

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus » 23 mar 2017 08:06

RMS Queen Elizabeth

De Queen Elizabeth was een oceaan liner van de Engelse Cunard Line. Samen met haar zusterschip de Queen Mary verzorgde ze de lijnservice tussen Southampton en New York via Cherbourg. Omdat het schip werd gecontracteerd om post te vervoeren voor de Royal Mail heeft het de prestigieuze toevoeging RMS (Royal Mail Ship) gekregen.
De Queen Elizabeth is midden dertiger jaren gebouwd bij de werf John Brown and Company te Clydebank, Schotland en werd op 27 september 1938 te water gelaten. Het ontwerp van het schip was een verbeterde versie van dat van de Queen Mary. De Queen Elizabeth begon haar loopbaan in februari 1940 als troepentransport schip. Pas in oktober 1946 werd ze voor het eerst ingezet als oceaan liner.
De Queen Elizabeth werd tot 1969 ingezet op de trans-Atlantische route. Zij werd vervangen door de kleinere en meer rendabeler Queen Elisabeth2. De Queen Elizabeth werd uiteindelijk verkocht aan een businessman uit Hong Kong die van het schip een drijvende universiteit (Seawise University) wilde maken. Tijdens de verbouwing van het schip in 1972 brak er brand uit en kapseisde het schip als gevolg van het vele bluswater. Het wrak van de Queen Elizabeth is uiteindelijk in 1973 gesloopt.
Inhoud: 83.673 BRT waterverplaatsing: 83.000 ton
Lengte: 314,2 m
Breedte: 36 m
Hoogte: 71m
Diepgang: 11,6 m
Voorstuwing: 12 Yarrow boilers en 4 Parsons single reduction geared stoomturbines met een totaal vermogen van 200.000 pk, 4 schroeven
Max snelheid: 28,5 knopen
Passagierscapaciteit: 2.283
Bemanning: 1.000+

Jan
Bijlagen
QE_150kB.jpg
QE_150kB.jpg (145.16 KiB) 1574 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Evert Sikkema
Berichten: 809
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 23 mar 2017 09:43

Een mooi schilderij van een mooi schip, Jan.
Bijzonder om zo'n deel van het schip af te beelden. Het was ook een prachtig gezicht, zwarte romp, witte opbouw en rode schoorstenen.

groeten
Evert

Evert Sikkema
Berichten: 809
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 03 apr 2017 14:07

Willem Barendsz en Tommy W. Vinke 20170403_01.jpg
Willem Barendsz en Tommy W. Vinke 20170403_01.jpg (183.68 KiB) 1480 keer bekeken
Walvisvaarder Willem Barendsz en het vangschip Tommy W. Vinke tijdens de eerste tocht van 27 oktober 1946 tot 21 mei 1947 naar het Zuidpoolgebied.
Deze walvisvaarder deed dienst tot 1955, waarna een 2e Willem Barendsz nog tot 1965 voor de N.V. Nederlandse Maatschappij voor de Walvisvaart reizen naar het Zuidpoolgebied maakte.

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7649
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Theo Horsten » 03 apr 2017 15:29

Die is weer zeer geslaagd, Evert. Heel mooi. Was dat een opdracht of gewoon voor eigen plezier?
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Evert Sikkema
Berichten: 809
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 03 apr 2017 19:20

De Willem Barendsz was voor mijn eigen plezier, Theo. Ik was de boekenkast aan het herinrichten en toen zag ik de boeken "De eerste walvisvaart ven de Willem Barendsz" van Dr A. Melchior (scheepsarts) staan en het boek er naast "Walvis aan stuurboord" van Jaap Kolkman, boeken over de eerste naoorlogse Walvisvaart. Dat bracht mij op het idee om deze aquarel te maken.

groeten
Evert

Evert Sikkema
Berichten: 809
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 06 apr 2017 17:38

Van Riebeeck 20170314_03.jpg
Van Riebeeck 20170314_03.jpg (178.28 KiB) 1406 keer bekeken
Van Riebeeck
Gebouwd in 1949 bij Van der Giessen & zonen in Krimpen a/d IJssel voor de KPM
De voortstuwing bestond uit een R & W Hawthorn motor van 3.000 apk die het schip een snelheid opleverde van 13 kn.
Het was een schip van 4.511 brt.
de lengte bedroeg 108 meter, breedte 16 meter en de hoogte/diepte 7 meter (alle maten afgerond).
In 1969 verkocht aan de Asia Union Shipping and Enterprises gevestigd in Mogadishu (Somalië).
In 1976 verkocht naar Singapore (Pacific International Lines).
In 1978 gesloopt in ??

groeten
Evert

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7649
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Theo Horsten » 06 apr 2017 18:49

Volgens Marhisdata en Miramar gesloopt op Gadani Beach, april 1978 [Govawala & Sons].
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Old Fart
Berichten: 336
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Old Fart » 21 apr 2017 23:26

De Wilhelminakade in tegenlicht.Gouache.
hg,Frits Hoogstrate
ROTTERDAM-99-950.jpg
ROTTERDAM-99-950.jpg (256.29 KiB) 1239 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus » 03 mei 2017 14:50

Normandie
De Normandie was een Franse oceaanliner. Het schip is in 1932 gebouwd bij de werf Penhoët te Saint-Nazaire, Frankrijk voor de Compagnie Générale Transatlantique. De kiellegging vond plaatst op 26 januari 1931 en het schip werd op 29 oktober 1932 te water gelaten.Ten tijde van de tewaterlating was het het grootste en snelste schip ter wereld en is tot op heden het krachtigste door een stoomturbine turbo-elektrisch aangedreven schip ooit gebouwd. De Normandie kwam 29 mei 1935 in de vaart. Het schip voer voornamelijk tussen Le Havre en de haven van New York. Er was een vroege vorm van radar geïnstalleerd. Op haar eerste reis naar New York veroverde de Normandie de Blauwe Wimpel voor de snelste overtocht (4 dagen, 3 uur en 14 minuten).

Na de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog werd het schip door de Amerikaanse marine in beslag genomen en hernoemd in USS Lafayette (AP-53). Het schip werd omgebouwd naar een troepentransportschip, al heeft men ook de mogelijkheid onderzocht om er een vliegdekschip van te maken. Tijdens de ombouw in 1942 raakte het schip in brand door vonken van een snijbrander. Het schip kapseisde en zonk aan de New York Passenger Ship Terminal. Het schip werd geborgen maar het bleek te duur om het schip te renoveren en in oktober 1946 werd het schip gesloopt.

Inhoud: 79.280 BRT waterverplaatsing: 68.500 ton
Lengte: 312,8 m
Breedte: 36,4 m
Hoogte: 56,1 m
Diepgang: 11,3 m
Voorstuwing: 4 turbo-elektrische motoren met een totaal vermogen van 160.000 pk, 4 schroeven
Max snelheid: 32,2 knopen
Passagierscapaciteit: 1.972
Bemanning: 1.345

Jan
Bijlagen
Normandie_150kB.jpg
Normandie_150kB.jpg (149.51 KiB) 1103 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Evert Sikkema
Berichten: 809
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 29 mei 2017 17:00

Dit is de Batavia, die in 1883 door Maatschappij De Schelde in Vlissingen opgeleverd werd aan de Rotterdamsche Lloyd.
Het schip had een draagvermogen van 2.223 ton.
Het was een schip van ruim 94 meter en er stond een stoommachine in van 1.200 ipk.
Het schip was besteld door de RL omdat men een veertiendaagse dienst in wilde stellen van Rotterdam naar Batavia.
De eerste jaren kreeg het schip (en bemanning en passagiers) het zwaar te verduren. Langdurige stormen (14 dagen achter elkaar), deuren die kapot sloegen, meer dan 3 voet water in de salon, reddingsboten die los sloegen, koeien (voor vlees onderweg) overboord enz. enz.
Op een andere reis kwam het schip, door een plotseling hevige windvlaag, dwars in het Suezkanaal te liggen en liep het vervolgens in de buurt van Maassluis ook nog uit het roer, waarna het vast kwam te zitten en sleepboothulp nodig was. Op een andere reis waren er dagelijks veel zieken, waar de scheepsarts zijn handen vol aan had. Een stoker en een olieman overleden en kregen een zeemansgraf. Tijdens zwaar weer, in 1886, scheurde de krukas als gevolg van een zware storm in de Indische Oceaan.
In 1893 is het schip gerenoveerd. In het midden werd er ongeveer 7 meter tussen gevoegd en om de snelheid te verhogen werd ook de machine vervangen door een krachtiger 4 cilinder KMS quadruple expansiestoommachine. Tevens werden de ra's en masten verwijderd en werd de naam gewijzigd in Soembing. In 1902 werd het schip in Rotterdam opgelegd en in 1903 werd het verkocht aan een Franse rederij die met het schip op Zuid Amerika ging varen. In 1907 strandde het schip op de kust van Uruguay, waarbij 20 opvarenden het leven lieten en het schip als verloren werd beschouwd.
Batavia 1883 in Emmahaven - Sumatra 20170529_02.jpg
Batavia 1883 in Emmahaven - Sumatra 20170529_02.jpg (216.05 KiB) 844 keer bekeken
groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 2922
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Allen » 29 mei 2017 19:22

@Evert, ik neem aan dat je geen bezwaar hebt tegen een paar knipsels.

POITOU voorheen BATAVIA en SOEMBING


Poitou001.JPG
Poitou001.JPG (153.29 KiB) 832 keer bekeken

Poitou002.JPG
Poitou002.JPG (203.55 KiB) 832 keer bekeken

Poitou003.JPG
Poitou003.JPG (162.18 KiB) 832 keer bekeken
Grtn

Evert Sikkema
Berichten: 809
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 29 mei 2017 22:27

Bedankt Allen, voor de aanvullingen met de krantenartikelen uit 1907. Geweldig dat we 110 jaar later zulke berichten nog terug kunnen vinden.

groeten
Evert Sikkema

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast