Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Lagarde
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jan 2016 21:30

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Lagarde »

Logger , olie op canvas 70x50 cm
14391006_1083143098460067_2309612188037655426_n.jpg
14391006_1083143098460067_2309612188037655426_n.jpg (146.03 KiB) 8118 keer bekeken

Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Mooi, Denis, die Vlaardingse (of is het Vlaardinger?) logger met sleper er voor.

groeten
Evert
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Gouwe 20161220_01.jpg
Gouwe 20161220_01.jpg (700.17 KiB) 7473 keer bekeken
Gouwe van NV HOUTVAART te Rotterdam.
In 1927 gebouwd bij A. Vuyk & Zonen te Capelle a/d Ijssel
brt 2119
LxBxH in meters: 85,73 x 13,03 x 6,50
3 cilinder stoommachine van de Arnhemsche Stoomsleephelling Maatschappij 1.300 pk, die een snelheid toeliet van 9,5 knoop.
In mei 1940 is het schip in Rotterdam door de Duitsers in beslag genomen en is (onder Nederlandse vlag en met een Nederlandse bemanning) ingezet in de Oostzeevaart.
In mei 1945 is het schip weer in Rotterdam terug gekomen.
In 1954 is het schip omgebouwd tot 'oliestoker'.
In 1956 verkocht aan Oldendorff in Lübeck die het als Hans Oldendorf in de vaart heeft genomen.
In 1962 kreeg het schip nog de naam Nordheim, waarna het in 1963 in Italië is gesloopt.

groeten
Evert Sikkema
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

De ASPERA in Rotterdam

Bericht door Old Fart »

De coaster Aspera (1957,BRT 385) aan de Westerkade bij RRB.De Spidoboot is de Regentesseplaat.Aan de Parkkade wordt de Straat Colombo overgedragen aan de KJCPL.
Gouache,36x48cm
grn,Frits Hoogstratehttp://www.kombuispraat.com/download/file.php? ... &id=159477
Bijlagen
ROTTERDAM-94-950.jpg
ROTTERDAM-94-950.jpg (299.81 KiB) 7182 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Happy Buccaneer

Dit zware ladingschip is in de jaren 1983/1984 gebouwd bij de Japanse werf Hitachi Shipbuilding te Osaka. Japan voor rekening van de rederij BIGLIFT uit Nederland. Het schip wordt ingezet bij de verscheping van zware objecten en beschikt o.m. over 2 Huisman kranen met een hijsvermogen van 700 ton elk. Tevens beschikt het schip over een laadklep aan de achterzijde (Roll On/Roll Off). De max RO/RO capaciteit is 2500 ton.

Inhoud: 16.341 brt Draagvermogen: 13.740 tdw
Afmetingen: lengte 145,89 m breedte 28,30 m diepgang 8,24 m
Voorstuwing: 2 x Hitachi Sulzer 6ZAL 40 dieselmotoren Sulzermotoren met gezamenlijk vermogen van 10.442 pk (7.680 kW). Hiermee kan een max snelheid van 14,75 knopen worden bereikt.

Geschiedenis:
Het schip is nog steeds in de vaart voor BIGLIFT en heeft als thuishaven Amsterdam.

Jan
Bijlagen
Happy-Buccaneer_150kB.jpg
Happy-Buccaneer_150kB.jpg (141.46 KiB) 6555 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Tempest

De romp van deze LPG tanker is in 2008 gebouwd bij de Roemeense werf Severnav S.A. te Turnu Severin. De afbouw vond plaats bij Breko BV te Papendrecht. Het schip werd op 18 september 2008 opgeleverd aan Chemgas Shipping BV te Rotterdam.

Afmetingen; 99,9m x 11,5m x 6,5 m
Inhoud: 2294 brutoton
Waterverplaatsing: 1809 ton
Het schip kan max 2700 kubieke meter LPG vervoeren
Voorstuwing: Mitsubishi dieselmotor van 2100 kW

Het schip vaart onder Nederlandse vlag.

Jan
Bijlagen
Tempest_150kB.jpg
Tempest_150kB.jpg (138.98 KiB) 6424 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Houtman in aluminium lijst 20110408 .jpg
Houtman in aluminium lijst 20110408 .jpg (576.87 KiB) 6380 keer bekeken
Houtman KJCPL 20111126_02.jpg
Houtman KJCPL 20111126_02.jpg (774.43 KiB) 6380 keer bekeken
Houtman KPM 20170114_01.jpg
Houtman KPM 20170114_01.jpg (709.59 KiB) 6380 keer bekeken
3 keer de Houtman. Twee keer met de schoorsteenkleuren van de KPM en één keer met de 'postzegel' van de KJCPL (RIL) in de schoorsteen.

In 1970 ging het schip over van de KPM naar de KJCPL (RIL - Royal Interocean Lines).
In eerste instantie kreeg alleen de schoorsteen een andere kleur, van geel met een zwarte top naar zwart met de KJCPL-postzegel.
Op een bepaald moment (vermoedelijk tijdens een dokbeurt) zijn de 2 voorste paalmasten verwijderd en ook de laad/los bomen aan de midscheeps.
Misschien dat iemand weet wanneer dit gebeurd is en om welke redenen.

Onderstaande tekst is ook te lezen bij dit onderwerp op 12 april 2011 (pagina 19).

Houtman van 1954
Werf Van der Giessen & Zonen te Krimpen aan de IJssel
4.116 brt en 2.230 ton netto
l x b x h (afgerond) 110 x 16 x 7 meter
motor B & W / Smit van 3.200 apk
snelheid 13,7 m
in 1970 van KPM naar KJCPL
Verkocht in 1972
gesloopt in 1984

groeten
Evert Sikkema
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Bodegraven KNSM 20170117_03.jpg
Bodegraven KNSM 20170117_03.jpg (693.63 KiB) 6312 keer bekeken
Het is zo'n 20 jaar geleden dat ik de Bodegraven ook al eens geschilderd heb. Als ik mij goed herinner heb ik het toen geschilderd van achteren gezien.
Jammer genoeg ben ik vergeten om er een foto van te maken.
Die aquarel was toen bestemd voor mensen in Engeland (in Bristol als ik het me goed herinner). Het waren mensen die als kind met de Bodegraven aan de Duitsers ontsnapt waren op 14 mei 1940 vanuit IJmuiden.

Ik ga deze keer nu eens geen scheepsgegevens opschrijven, maar een deel van het verhaal van mevrouw Truus Wijsmuller-Meyer overnemen uit Wikipedia.

.............Truus Wijsmuller was in Parijs toen de Duitse troepen Nederland binnenvielen op 10 mei 1940. Volgens eigen zeggen had ze de invasie zien aankomen en had hiervoor ook gewaarschuwd in Den Haag. Ze reisde in drie dagen terug naar Amsterdam, waar ze bij aankomst onmiddellijk werd ondervraagd. Vervolgens ging ze naar het Burgerweeshuis om met de vluchtelingenkinderen te praten. De garnizoenscommandant van Amsterdam ontbood haar op zijn kantoor in de Lairessestraat en droeg haar op de kinderen uit het Burgerweeshuis in veiligheid te brengen. Zij wist al deze mensen aan boord van het SS Bodegraven te brengen, het laatste schip dat de haven van IJmuiden wist te verlaten, slechts enkele minuten voor de overgave van de Nederlandse regering. Ook Jacques Goudstikker en zijn familie waren aan boord van het schip. Zelf besloot Wijsmuller in Nederland te blijven, omdat ze haar echtgenoot niet alleen wilde laten.

Hoewel het schip beschoten werd bereikte het Engeland heelhuids, maar vanwege de Duitse nationaliteit van de meeste passagiers werd het schip niet toegestaan in Engeland aan te meren. In Plymouth werd na lang aarzelen toestemming gegeven het lichaam van Jacques Goudstikker te begraven, en de matroos die gewond was geraakt bij de zoektocht naar Goudstikker in het ziekenhuis op te nemen. Pas op 19 mei mocht het schip in de haven van Liverpool haar vracht lossen. Nu haar bewegingsvrijheid was ingeperkt legde Truus Wijsmuller zich voornamelijk toe op gezinshereniging............

Aan boord van de Bodegraven was ook Jacques Goudstikker, waar over hier ook een stukje uit Wikipedia:
............Na de Duitse inval op 10 mei 1940 aarzelde Goudstikker even, maar op 14 mei 1940, de dag van het bombardement op Rotterdam, slaagde het gezin erin om in IJmuiden aan boord te komen van het vrachtschip 'SS Bodegraven'. De Nederlandse gevolmachtigde van Jacques Goudstikker, de Joodse accountant Mr. Dr. A. Sternheim, die de handelsvoorraad van Goudstikker tijdens zijn afwezigheid zou beheren, was op 10 mei overleden aan een hartaanval, en Goudstikker had nog geen opvolger voor Sternheim aangewezen.[3] Het enige wat hij had was een inventaris genoteerd in een boekje voorzien van een zwart lederen kaft.[4] In de nacht van 15 op 16 mei viel Goudstikker, die aan dek een luchtje was gaan scheppen,vermoedelijk in het vrachtruim. Hij werd daarin gevonden met een schedelfractuur die hem fataal was geworden. Op de overlijdensakte stond vermeld: Fracture of Skull due to accidentally falling into the Hold of the s/s Bodegraven on the High Seas whilst a Refugee Passenger thereon.
Aanvankelijk gaven de Engelse autoriteiten geen toestemming voor het schip om aan te leggen. Uiteindelijk werd Goudstikker voor een zeemansgraf behoed en begraven in Falmouth (Cornwall) zonder de aanwezigheid van zijn weduwe en zijn zoon Edo. De weduwe had verzocht om het graf van Goudstikker te bedekken met bloemen, hem te begraven met de manchetknopen die zij hem als huwelijksgeschenk had gegeven en dat men zijn lievelingsmuziek, Cole Porters Night and Day, zou spelen bij de begrafenis. De familie kreeg geen toestemming van boord te gaan. Dési vond het zwart lederen notitieboekje met alle eigendommen en transacties beschreven en bewaarde het als aandenken, niet wetende dat dit een heel belangrijk bewijs van de erfenis zou zijn.........

groeten
Evert
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Herman »

Goedemorgen Evert,
chem.tanker de Tempest,heeft als voortstuwing een mitsubishi motor van 2100 kw.
gr.Herman
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Tempest is geschilderd door Jan de Reus, Herman. :wink:


Plaats reactie