Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Lagarde
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jan 2016 21:30

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Lagarde »

Dankje Evert Ik heb deze voor iemand geschilderd die er als stuurmansleerling op heeft gevaren

gr
Denis

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

RMS Queen Elizabeth

De Queen Elizabeth was een oceaan liner van de Engelse Cunard Line. Samen met haar zusterschip de Queen Mary verzorgde ze de lijnservice tussen Southampton en New York via Cherbourg. Omdat het schip werd gecontracteerd om post te vervoeren voor de Royal Mail heeft het de prestigieuze toevoeging RMS (Royal Mail Ship) gekregen.
De Queen Elizabeth is midden dertiger jaren gebouwd bij de werf John Brown and Company te Clydebank, Schotland en werd op 27 september 1938 te water gelaten. Het ontwerp van het schip was een verbeterde versie van dat van de Queen Mary. De Queen Elizabeth begon haar loopbaan in februari 1940 als troepentransport schip. Pas in oktober 1946 werd ze voor het eerst ingezet als oceaan liner.
De Queen Elizabeth werd tot 1969 ingezet op de trans-Atlantische route. Zij werd vervangen door de kleinere en meer rendabeler Queen Elisabeth2. De Queen Elizabeth werd uiteindelijk verkocht aan een businessman uit Hong Kong die van het schip een drijvende universiteit (Seawise University) wilde maken. Tijdens de verbouwing van het schip in 1972 brak er brand uit en kapseisde het schip als gevolg van het vele bluswater. Het wrak van de Queen Elizabeth is uiteindelijk in 1973 gesloopt.
Inhoud: 83.673 BRT waterverplaatsing: 83.000 ton
Lengte: 314,2 m
Breedte: 36 m
Hoogte: 71m
Diepgang: 11,6 m
Voorstuwing: 12 Yarrow boilers en 4 Parsons single reduction geared stoomturbines met een totaal vermogen van 200.000 pk, 4 schroeven
Max snelheid: 28,5 knopen
Passagierscapaciteit: 2.283
Bemanning: 1.000+

Jan
Bijlagen
QE_150kB.jpg
QE_150kB.jpg (145.16 KiB) 7002 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Een mooi schilderij van een mooi schip, Jan.
Bijzonder om zo'n deel van het schip af te beelden. Het was ook een prachtig gezicht, zwarte romp, witte opbouw en rode schoorstenen.

groeten
Evert
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Willem Barendsz en Tommy W. Vinke 20170403_01.jpg
Willem Barendsz en Tommy W. Vinke 20170403_01.jpg (183.68 KiB) 6908 keer bekeken
Walvisvaarder Willem Barendsz en het vangschip Tommy W. Vinke tijdens de eerste tocht van 27 oktober 1946 tot 21 mei 1947 naar het Zuidpoolgebied.
Deze walvisvaarder deed dienst tot 1955, waarna een 2e Willem Barendsz nog tot 1965 voor de N.V. Nederlandse Maatschappij voor de Walvisvaart reizen naar het Zuidpoolgebied maakte.

groeten
Evert Sikkema
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Die is weer zeer geslaagd, Evert. Heel mooi. Was dat een opdracht of gewoon voor eigen plezier?
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

De Willem Barendsz was voor mijn eigen plezier, Theo. Ik was de boekenkast aan het herinrichten en toen zag ik de boeken "De eerste walvisvaart ven de Willem Barendsz" van Dr A. Melchior (scheepsarts) staan en het boek er naast "Walvis aan stuurboord" van Jaap Kolkman, boeken over de eerste naoorlogse Walvisvaart. Dat bracht mij op het idee om deze aquarel te maken.

groeten
Evert
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Van Riebeeck 20170314_03.jpg
Van Riebeeck 20170314_03.jpg (178.28 KiB) 6834 keer bekeken
Van Riebeeck
Gebouwd in 1949 bij Van der Giessen & zonen in Krimpen a/d IJssel voor de KPM
De voortstuwing bestond uit een R & W Hawthorn motor van 3.000 apk die het schip een snelheid opleverde van 13 kn.
Het was een schip van 4.511 brt.
de lengte bedroeg 108 meter, breedte 16 meter en de hoogte/diepte 7 meter (alle maten afgerond).
In 1969 verkocht aan de Asia Union Shipping and Enterprises gevestigd in Mogadishu (Somalië).
In 1976 verkocht naar Singapore (Pacific International Lines).
In 1978 gesloopt in ??

groeten
Evert
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Volgens Marhisdata en Miramar gesloopt op Gadani Beach, april 1978 [Govawala & Sons].
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Old Fart »

De Wilhelminakade in tegenlicht.Gouache.
hg,Frits Hoogstrate
ROTTERDAM-99-950.jpg
ROTTERDAM-99-950.jpg (256.29 KiB) 6572 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Normandie
De Normandie was een Franse oceaanliner. Het schip is in 1932 gebouwd bij de werf Penhoët te Saint-Nazaire, Frankrijk voor de Compagnie Générale Transatlantique. De kiellegging vond plaatst op 26 januari 1931 en het schip werd op 29 oktober 1932 te water gelaten.Ten tijde van de tewaterlating was het het grootste en snelste schip ter wereld en is tot op heden het krachtigste door een stoomturbine turbo-elektrisch aangedreven schip ooit gebouwd. De Normandie kwam 29 mei 1935 in de vaart. Het schip voer voornamelijk tussen Le Havre en de haven van New York. Er was een vroege vorm van radar geïnstalleerd. Op haar eerste reis naar New York veroverde de Normandie de Blauwe Wimpel voor de snelste overtocht (4 dagen, 3 uur en 14 minuten).

Na de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog werd het schip door de Amerikaanse marine in beslag genomen en hernoemd in USS Lafayette (AP-53). Het schip werd omgebouwd naar een troepentransportschip, al heeft men ook de mogelijkheid onderzocht om er een vliegdekschip van te maken. Tijdens de ombouw in 1942 raakte het schip in brand door vonken van een snijbrander. Het schip kapseisde en zonk aan de New York Passenger Ship Terminal. Het schip werd geborgen maar het bleek te duur om het schip te renoveren en in oktober 1946 werd het schip gesloopt.

Inhoud: 79.280 BRT waterverplaatsing: 68.500 ton
Lengte: 312,8 m
Breedte: 36,4 m
Hoogte: 56,1 m
Diepgang: 11,3 m
Voorstuwing: 4 turbo-elektrische motoren met een totaal vermogen van 160.000 pk, 4 schroeven
Max snelheid: 32,2 knopen
Passagierscapaciteit: 1.972
Bemanning: 1.345

Jan
Bijlagen
Normandie_150kB.jpg
Normandie_150kB.jpg (149.51 KiB) 6436 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie