Scheepsschilderijen
Re: Scheepsschilderijen
Hieronder de SS "Bruxellesville", gebouwd in Engeland in 1898, voor de belgische "Compagnie Belge Maritime du Congo" (CBMC).
Ik heb het geschilderd op de Congo stroom, de haven van Matadi verlatend.
Vreemd genoeg voer dit schip onder belgische vlag voor een belgische maatschappij, en toch was de eigenaar/reder de engelse firma Elder Dempster!
Verkocht in 1901, het schip werd later ingezet tussen Hull en Noorwegen als "Calypso" voor de Wilson Line.
Ik heb het geschilderd op de Congo stroom, de haven van Matadi verlatend.
Vreemd genoeg voer dit schip onder belgische vlag voor een belgische maatschappij, en toch was de eigenaar/reder de engelse firma Elder Dempster!
Verkocht in 1901, het schip werd later ingezet tussen Hull en Noorwegen als "Calypso" voor de Wilson Line.
Re: Scheepsschilderijen
Bedankt Jan!
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Scheepsschilderijen
Mooie geklonken plaatjes bij een zon belichtte zwarte geveegde kont op de Congo Rivier
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Zeiljacht (olieverf op paneel 30x40 cm)
Helaas zijn mij geen verdere details van het schip bekend.
Jan
Helaas zijn mij geen verdere details van het schip bekend.
Jan
- Bijlagen
-
- Zeiljacht_150kB.jpg (88.71 KiB) 7617 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Westward
De schoener Westward werd op 31 maart 1910 tewatergelaten bij de werf Herreshoff Manufacturing Co. te Bristol, Rhode Island, USA. Opdrachtgever was de miljonair Alexander S. Cochran. Hij betaalde voor het jacht destijds 118.000 US$. De Westward was een van de meest beroemde race schoeners van de wereld en speciaal gebouwd om te racen in Europa. Ontwerper was Nathanael Greene Herreshoff, de ‘Tovenaar van Bristol’, de ontwerper van de ‘America’s Cup’ verdedigers welke alle 6 uitdagingen van 1893 tot 1920 wonnen.
Westward was in 1910 en de daaropvolgende jaren ongetwijfeld de snelste schoener van de wereld.
Type: Big Class
Afmetingen:
Waterverplaatsing: 323 brt
LOA: 41.14m
LWL: 29.26m
Breedte: 8.12m
Diepgang: 5.15m
Rompnr: 692
Zeiloppervlak: 12,000 sq ft
Geschiedenis:
Onder commando van schipper Charlie Barr won de Westward gedurende haar eerste raceseizoen alle races in Duitse wateren en 8 van de 9 races in Engeland.
Tijdens WW1 werd het schip in beslag genomen door de Engelsen en is later verkocht aan een Zuid-Afrikaanse zakenman T.B. Davis. De dochter van de heer Davis heeft op zijn uitdrukkelijke wens de Westward op 14 juli 1947 laten afzinken in de Hurd Deep voor de kust van het kanaaleiland Jersey.
Jan
De schoener Westward werd op 31 maart 1910 tewatergelaten bij de werf Herreshoff Manufacturing Co. te Bristol, Rhode Island, USA. Opdrachtgever was de miljonair Alexander S. Cochran. Hij betaalde voor het jacht destijds 118.000 US$. De Westward was een van de meest beroemde race schoeners van de wereld en speciaal gebouwd om te racen in Europa. Ontwerper was Nathanael Greene Herreshoff, de ‘Tovenaar van Bristol’, de ontwerper van de ‘America’s Cup’ verdedigers welke alle 6 uitdagingen van 1893 tot 1920 wonnen.
Westward was in 1910 en de daaropvolgende jaren ongetwijfeld de snelste schoener van de wereld.
Type: Big Class
Afmetingen:
Waterverplaatsing: 323 brt
LOA: 41.14m
LWL: 29.26m
Breedte: 8.12m
Diepgang: 5.15m
Rompnr: 692
Zeiloppervlak: 12,000 sq ft
Geschiedenis:
Onder commando van schipper Charlie Barr won de Westward gedurende haar eerste raceseizoen alle races in Duitse wateren en 8 van de 9 races in Engeland.
Tijdens WW1 werd het schip in beslag genomen door de Engelsen en is later verkocht aan een Zuid-Afrikaanse zakenman T.B. Davis. De dochter van de heer Davis heeft op zijn uitdrukkelijke wens de Westward op 14 juli 1947 laten afzinken in de Hurd Deep voor de kust van het kanaaleiland Jersey.
Jan
- Bijlagen
-
- Westward_150kB.jpg (73.49 KiB) 7513 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Mooi, Jan.
Groeten
Evert Sikkema
Groeten
Evert Sikkema
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Rockhampton Star
Het koelschip Rockhampton Star is in 1957 gebouwd bij de Engelse werf Cammell Laird & Company Ltd te Birkenhead onder bouwnr 1277 voor rekening van de Blue Star Line Ltd.
De tewaterlating vond plaats op 24 september 1957 en het schip kwam in januari 1958 in de vaart.
Inhoud: 10.619 brt
Afmetingen: 507 ft (154,5 m) x 68 ft (20,7 m) x 30 ft (9,1 m)
Voorstuwing: 8 Cyl. 2 S.C.S.A. Burmeister & Wain dieselmotor met een vermogen van 13.300 pk (107 rpm) waarmee een dienstvaart van 17,5 knopen kon worden behaald.
Geschiedenis:
1964 Getransfereerd naar de Lamport & Holt Line Ltd (onder management van Blue Star Line Ltd)
1965 Terug naar Blue Star Line Ltd
1975 Management overgegaan naar Blue Star Ship Management Ltd
1981 Verkocht aan Festasi Shipping Co S.A. te Panama en hernoemd in Golden Lady
1982 Verkocht naar Karachi (Pakistan) voor de sloop
1983 Doorverkocht naar Bangladesh en na aankomst te Chittagong Road op 20 juni 1983 aldaar gesloopt.
Jan
Het koelschip Rockhampton Star is in 1957 gebouwd bij de Engelse werf Cammell Laird & Company Ltd te Birkenhead onder bouwnr 1277 voor rekening van de Blue Star Line Ltd.
De tewaterlating vond plaats op 24 september 1957 en het schip kwam in januari 1958 in de vaart.
Inhoud: 10.619 brt
Afmetingen: 507 ft (154,5 m) x 68 ft (20,7 m) x 30 ft (9,1 m)
Voorstuwing: 8 Cyl. 2 S.C.S.A. Burmeister & Wain dieselmotor met een vermogen van 13.300 pk (107 rpm) waarmee een dienstvaart van 17,5 knopen kon worden behaald.
Geschiedenis:
1964 Getransfereerd naar de Lamport & Holt Line Ltd (onder management van Blue Star Line Ltd)
1965 Terug naar Blue Star Line Ltd
1975 Management overgegaan naar Blue Star Ship Management Ltd
1981 Verkocht aan Festasi Shipping Co S.A. te Panama en hernoemd in Golden Lady
1982 Verkocht naar Karachi (Pakistan) voor de sloop
1983 Doorverkocht naar Bangladesh en na aankomst te Chittagong Road op 20 juni 1983 aldaar gesloopt.
Jan
- Bijlagen
-
- Rockhampton-Star_150kB.jpg (68.63 KiB) 6381 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Scheepsschilderijen
Theo had gelijk Jan: je zee is fenomenaal !
Prachtig schilderij !
Prachtig schilderij !
Oost, west...ook best