Scheepsschilderijen
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
HMS Audacious
Het Engelse slagschip HMS Audacious behoorde tot de King George V-klasse welke uit 4 eenheden bestond. De andere schepen uit deze klasse waren de HMS King George V, HMS Centurion, HMS Ajax. Deze schepen vielen onder het bouwplan van 1910. De HMS Audacious is gebouwd bij de werf Cammell Laird Ltd Birkenhead, Merseyside, UK. De kiellegging vond plaats op 23 maart 1911 en de tewaterlating op 14 september 1912. Het schip werd op 21 oktober 1913 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 23.780 ton
Lengte: 182,3 m
Breedte: 27,1 m
Diepgang: 8,5 m
Voorstuwing: 18 Yarrow stoomketels gekoppeld aan 4 Parsons stoomturbines. Met een vermogen van 31.000 shp en 4 scheepsschroeven kon een max. snelheid van 21 knopen worden bereikt.
Actieradius: 6.370 zeemijl bij een vaart van 10 knopen.
Bemanning: 900 koppen
Bewapening:
10 x 13,5 inch (343 mm) Mk V kanonnen (in 5 dubbelloops torens)
16 xBL 4 inch (102 mm) Mk VII kanonnen
3 x 21 inch (533 mm) torpedobuizen.
Geschiedenis:
21 oktober 2013 indienststelling bij 1ste divisie van het 2de Battle Squadron
27 oktober 2014 bij Tory Island op een Duitse mijn gelopen en gezonken; het zinken van het schip is gedurende de oorlog niet bekend gemaakt.
Jan
Het Engelse slagschip HMS Audacious behoorde tot de King George V-klasse welke uit 4 eenheden bestond. De andere schepen uit deze klasse waren de HMS King George V, HMS Centurion, HMS Ajax. Deze schepen vielen onder het bouwplan van 1910. De HMS Audacious is gebouwd bij de werf Cammell Laird Ltd Birkenhead, Merseyside, UK. De kiellegging vond plaats op 23 maart 1911 en de tewaterlating op 14 september 1912. Het schip werd op 21 oktober 1913 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 23.780 ton
Lengte: 182,3 m
Breedte: 27,1 m
Diepgang: 8,5 m
Voorstuwing: 18 Yarrow stoomketels gekoppeld aan 4 Parsons stoomturbines. Met een vermogen van 31.000 shp en 4 scheepsschroeven kon een max. snelheid van 21 knopen worden bereikt.
Actieradius: 6.370 zeemijl bij een vaart van 10 knopen.
Bemanning: 900 koppen
Bewapening:
10 x 13,5 inch (343 mm) Mk V kanonnen (in 5 dubbelloops torens)
16 xBL 4 inch (102 mm) Mk VII kanonnen
3 x 21 inch (533 mm) torpedobuizen.
Geschiedenis:
21 oktober 2013 indienststelling bij 1ste divisie van het 2de Battle Squadron
27 oktober 2014 bij Tory Island op een Duitse mijn gelopen en gezonken; het zinken van het schip is gedurende de oorlog niet bekend gemaakt.
Jan
- Bijlagen
-
- HMS-Audacious_150kB.jpg (147.77 KiB) 7775 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
IJN Takao
De Japanse kruiserTakao was de naamgever van een klasse van 4 zware kruisers welke alle in 1932 in dienst zijn gesteld. De namen van de andere 3 schepen waren: Atago, Maya en Chokai. Alle schepen hebben dienst gedaan tijdens WW2. Deze klasse kruisers was een verbeterde versie van de voorgaande Myoko klasse kruisers met een zwaardere torpedo bewapening en een vergrote brug. Omdat door de grote brug de schepen topzwaar werden zijn de Takao en Atago in de periode 1938-1939 gemodificeerd waarbij o.m. de brug werd verkleind. Het waren de zwaarst bewapende kruisers van de IJN en ze worden beschouwd als de beste kruisers ooit gebouwd voor de IJN.
Waterverplaatsing: 13.400 ton (standaard) 15.641 ton (volgeladen)
Lengte: 192,5 m (203,76 m over alles)
Breedte: 19 m
Diepgang: 6,11m
Voorstuwing: 12 Kanpon stoomketels gekoppeld aan 4 Kanpon stoomturbines. Met een vermogen van 132.000 shp en 4 scheepsschroeven kon een max. snelheid van 35,5 knopen worden bereikt.
Actieradius: 7000 zeemijl bij een vaart van 14 knopen.
Bemanning: 900 koppen (970 incl vlootstaf)
Bewapening (oorspronkelijk):
10 x 20cm/50 kanonnen (in 5 dubbelloops torens)
4 x 12cm hoge elevatie kanonnen
8 x 61cm torpedobuizen
2 x 40mm AA kanonnen
Bewapening (uiteindelijk):
10 x 20cm/50 kanonnen (in 5 dubbelloops torens)
4 x 12,7cm dual purpose kanonnen
66 x 25mm AA kanonnen
4 x 13,2mm AA machinegeweren
4x4 x 61 cm torpedobuizen (Long Lance torpedo)
2 x 40mm AA kanonnen
dieptebommen
Geschiedenis:
De Takoa is gebouwd bij Yokosuka Marine Werf. De kiellegging vond plaats op 28 april 1927 en de tewaterlating was op 12 mei 1930. Het schip is op 31 mei 1932 in dienst gesteld.
1941 ingezet in de Zuid Chinese Zee ter ondersteuning van de invasie van Maleisie
Begin 1942 ingezet ter ondersteuning van de invasie van Ned. Indië
In juni 1942 ingezet ter ondersteuning van de bezetting van de Aleutian eilanden
In oktober 1942 ingezet bij de slag van de Santa Cruz eilanden waarbij het Amerikaanse vliegdekschip USS Hornet tot zinken werd gebracht.
In november 1942 nam de Takao deel aan de tweedezeeslag bij Guadalcanal;hierbij werd o.m. het Amerikaanse slagschip Dakato aangevallen met torpedo’s en kanonvuur.
Begin 1943 ingezet bij de evacuatie van Guadacanal.
In 1943 ingezet bij Rabaul om de Amerikaanse invasiestrijdkrachten op Bougainville aan te vallen; hierbij werd de Takao beschadigd door 2 bomtreffers.
In 1944 Ingezet in de Filippijnse Zee
Op 23 oktober 1944 werd de Takoa tijdens de slag van de Palawan Passage getroffen door 2 torpedo’s van de Amerikaanse onderzeeboot USS Darter. De Takao kwam op 12 November zwaar beschadigd in Singapore aan en werd als een total loss beschouwd. Het schip werd ingezet als drijvende luchtverdedigings batterij.
30 juli 1945 werd door de Britse mini onderzeeer XE3 6 mijnen onder de Takao geplaatst. Na ontploffing van de mijnen werd de romp zwaar beschadigd maar bleef het schip toch drijven. Na overgave in september 1945 is de Takao in 1946 als doelschip voor de Britse Marine door de HMS Newfoundland tot zinken gebracht.
Jan
De Japanse kruiserTakao was de naamgever van een klasse van 4 zware kruisers welke alle in 1932 in dienst zijn gesteld. De namen van de andere 3 schepen waren: Atago, Maya en Chokai. Alle schepen hebben dienst gedaan tijdens WW2. Deze klasse kruisers was een verbeterde versie van de voorgaande Myoko klasse kruisers met een zwaardere torpedo bewapening en een vergrote brug. Omdat door de grote brug de schepen topzwaar werden zijn de Takao en Atago in de periode 1938-1939 gemodificeerd waarbij o.m. de brug werd verkleind. Het waren de zwaarst bewapende kruisers van de IJN en ze worden beschouwd als de beste kruisers ooit gebouwd voor de IJN.
Waterverplaatsing: 13.400 ton (standaard) 15.641 ton (volgeladen)
Lengte: 192,5 m (203,76 m over alles)
Breedte: 19 m
Diepgang: 6,11m
Voorstuwing: 12 Kanpon stoomketels gekoppeld aan 4 Kanpon stoomturbines. Met een vermogen van 132.000 shp en 4 scheepsschroeven kon een max. snelheid van 35,5 knopen worden bereikt.
Actieradius: 7000 zeemijl bij een vaart van 14 knopen.
Bemanning: 900 koppen (970 incl vlootstaf)
Bewapening (oorspronkelijk):
10 x 20cm/50 kanonnen (in 5 dubbelloops torens)
4 x 12cm hoge elevatie kanonnen
8 x 61cm torpedobuizen
2 x 40mm AA kanonnen
Bewapening (uiteindelijk):
10 x 20cm/50 kanonnen (in 5 dubbelloops torens)
4 x 12,7cm dual purpose kanonnen
66 x 25mm AA kanonnen
4 x 13,2mm AA machinegeweren
4x4 x 61 cm torpedobuizen (Long Lance torpedo)
2 x 40mm AA kanonnen
dieptebommen
Geschiedenis:
De Takoa is gebouwd bij Yokosuka Marine Werf. De kiellegging vond plaats op 28 april 1927 en de tewaterlating was op 12 mei 1930. Het schip is op 31 mei 1932 in dienst gesteld.
1941 ingezet in de Zuid Chinese Zee ter ondersteuning van de invasie van Maleisie
Begin 1942 ingezet ter ondersteuning van de invasie van Ned. Indië
In juni 1942 ingezet ter ondersteuning van de bezetting van de Aleutian eilanden
In oktober 1942 ingezet bij de slag van de Santa Cruz eilanden waarbij het Amerikaanse vliegdekschip USS Hornet tot zinken werd gebracht.
In november 1942 nam de Takao deel aan de tweedezeeslag bij Guadalcanal;hierbij werd o.m. het Amerikaanse slagschip Dakato aangevallen met torpedo’s en kanonvuur.
Begin 1943 ingezet bij de evacuatie van Guadacanal.
In 1943 ingezet bij Rabaul om de Amerikaanse invasiestrijdkrachten op Bougainville aan te vallen; hierbij werd de Takao beschadigd door 2 bomtreffers.
In 1944 Ingezet in de Filippijnse Zee
Op 23 oktober 1944 werd de Takoa tijdens de slag van de Palawan Passage getroffen door 2 torpedo’s van de Amerikaanse onderzeeboot USS Darter. De Takao kwam op 12 November zwaar beschadigd in Singapore aan en werd als een total loss beschouwd. Het schip werd ingezet als drijvende luchtverdedigings batterij.
30 juli 1945 werd door de Britse mini onderzeeer XE3 6 mijnen onder de Takao geplaatst. Na ontploffing van de mijnen werd de romp zwaar beschadigd maar bleef het schip toch drijven. Na overgave in september 1945 is de Takao in 1946 als doelschip voor de Britse Marine door de HMS Newfoundland tot zinken gebracht.
Jan
- Bijlagen
-
- IJN-Takao_1000x800.jpg (493.08 KiB) 7651 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Scheepsschilderijen
De Lekhaven,met Oranje-Lijn schepen.Gouache,32x48cm
grn,Frits Hoogstrate
grn,Frits Hoogstrate
Re: Scheepsschilderijen
Zijn deze schepen de Prins Philip Willem en de Prins Alexander?
In ieder geval fantastisch geschilderd zeker voor mij als oud Oranje Lijner.
Gr, Willem.W
In ieder geval fantastisch geschilderd zeker voor mij als oud Oranje Lijner.
Gr, Willem.W
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Re: Scheepsschilderijen
Hoi,Willem,de eerste is type Prins Frederik Hendrik en links de Prins Willem van Oranje.Graag gedaan voor je!
Frits Hoogstrate
Frits Hoogstrate
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
En de Willem van Oranje nog zonder die lelijke hoed.
groeten
Evert Sikkema
groeten
Evert Sikkema
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Voor gegevens over dit schip kunt u hier terecht: http://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?f=17&t=824
groeten
Evert Sikkema
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Autolycus
Het motorschip Autolycus is in 1949 gebouwd bij Vickers Amstrong Ltd te Newcastle UK onder bouwnr. 107. Het schip behoorde tot een klasse vrachtschepen waarvan er uiteindelijk 27 zijn gebouwd. Het schip was bestemd voor de handelsvaart tussen de UK en het verre oosten. Het schip beschikte over een passagiersaccommodatie voor 12 personen. De tewaterlating vond plaats op 23 augustus 1948 en het schip kwam in mei 1949 in de vaart
Inhoud: 7705 brt
Afmetingen: 148,4 m (487 feet) x 18,9 m (62 feet)
Voorstuwing: 8 cil. moter B&W type 2DA met een vermogen van 6800pk waarmee een max snelheid van 15,5 knopen kon worden behaald (enkelschroefs)
Geschiedenis:
05/1949 China Mutual SN Co Ltd (A Holt & Co Ltd), Liverpool
1974 Elder Dempster Lines Ltd, Liverpool
1975 China Mutual SN Co Ltd (A Holt & Co Ltd), Liverpool
1975 Elder Dempster Lines Ltd, Liverpool
1976 Gulf Shipping Lines Ltd, Liverpool; hernoemd in GULF TRADER
29/04/1978: Gesloopt te Kaohsiung door Nan Feng Steel Enterprises Co Ltd
Jan
Het motorschip Autolycus is in 1949 gebouwd bij Vickers Amstrong Ltd te Newcastle UK onder bouwnr. 107. Het schip behoorde tot een klasse vrachtschepen waarvan er uiteindelijk 27 zijn gebouwd. Het schip was bestemd voor de handelsvaart tussen de UK en het verre oosten. Het schip beschikte over een passagiersaccommodatie voor 12 personen. De tewaterlating vond plaats op 23 augustus 1948 en het schip kwam in mei 1949 in de vaart
Inhoud: 7705 brt
Afmetingen: 148,4 m (487 feet) x 18,9 m (62 feet)
Voorstuwing: 8 cil. moter B&W type 2DA met een vermogen van 6800pk waarmee een max snelheid van 15,5 knopen kon worden behaald (enkelschroefs)
Geschiedenis:
05/1949 China Mutual SN Co Ltd (A Holt & Co Ltd), Liverpool
1974 Elder Dempster Lines Ltd, Liverpool
1975 China Mutual SN Co Ltd (A Holt & Co Ltd), Liverpool
1975 Elder Dempster Lines Ltd, Liverpool
1976 Gulf Shipping Lines Ltd, Liverpool; hernoemd in GULF TRADER
29/04/1978: Gesloopt te Kaohsiung door Nan Feng Steel Enterprises Co Ltd
Jan
- Bijlagen
-
- Autolycus_150kB.jpg (146.6 KiB) 7041 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Scheepsschilderijen
De WILLEM RUYS vertrekt van de Lloydkade in 1957. Gouache,36x48cm,Sleepboten: Siberie,gesloopt 1961 en Amerika,gebouwd 1952.
grn,Frits Hoogstrate[attachment=0]ROTTERDAM-89-950.jpg
grn,Frits Hoogstrate[attachment=0]ROTTERDAM-89-950.jpg
- Bijlagen
-
- ROTTERDAM-89-950.jpg (246.13 KiB) 6828 keer bekeken
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Southampton Castle
Het snelvarende koelschip Southampton Castle is in 1965 gebouwd bij Swan, Hunter & Wigham Richardson te Walsend (UK) in opdracht van de Union Castle line. Het zusterschip was de Good Hope Castle. De beide schepen waren bedoeld voor de sneldienst tussen Southampton en Zuid Afrika en waren destijds de snelste vrachtschepen van de wereld. Ze beschikte over koelruimen met een inhoud van 380.310 kubieke voet. De niet gekoelde vrachtruimen hadden een inhoud van 200.480 kubieke voet. De schepen beschikte in eerste instantie niet over passagiersaccommodatie. In 1967 is er alsnog accommodatie voor 12 passagiers aangebracht om ook te kunnen worden ingezet voor de dienst naar Ascension Island en St. Helena.
Inhoud: 13.150 brt Draagvermogen: 11.200 ton
Afmetingen: lengte 592 ft (180,4 m) breedte 77ft (23,5 m
Voorstuwing: 2 x 8 cil. Wallsend Sulzermotoren met elk een vermogen van 17.360 apk (totaal 34.720 apk) voor een dienstvaart van 22,5 knopen. De Southampton Castle behaalde tijdens de proefvaart een snelheid van 25 knopen.
Geschiedenis:
1965 in de vaart bij de Union Castle line
Eind 1977 opgelegd te Southampton Docks
1978 verkocht naar Italië (Costa Armator SpA of Genoa) en herdoopt in Paola C.
1983 Verkocht voor de sloop en in 1984 gesloopt te Shanghai.
Jan
Het snelvarende koelschip Southampton Castle is in 1965 gebouwd bij Swan, Hunter & Wigham Richardson te Walsend (UK) in opdracht van de Union Castle line. Het zusterschip was de Good Hope Castle. De beide schepen waren bedoeld voor de sneldienst tussen Southampton en Zuid Afrika en waren destijds de snelste vrachtschepen van de wereld. Ze beschikte over koelruimen met een inhoud van 380.310 kubieke voet. De niet gekoelde vrachtruimen hadden een inhoud van 200.480 kubieke voet. De schepen beschikte in eerste instantie niet over passagiersaccommodatie. In 1967 is er alsnog accommodatie voor 12 passagiers aangebracht om ook te kunnen worden ingezet voor de dienst naar Ascension Island en St. Helena.
Inhoud: 13.150 brt Draagvermogen: 11.200 ton
Afmetingen: lengte 592 ft (180,4 m) breedte 77ft (23,5 m
Voorstuwing: 2 x 8 cil. Wallsend Sulzermotoren met elk een vermogen van 17.360 apk (totaal 34.720 apk) voor een dienstvaart van 22,5 knopen. De Southampton Castle behaalde tijdens de proefvaart een snelheid van 25 knopen.
Geschiedenis:
1965 in de vaart bij de Union Castle line
Eind 1977 opgelegd te Southampton Docks
1978 verkocht naar Italië (Costa Armator SpA of Genoa) en herdoopt in Paola C.
1983 Verkocht voor de sloop en in 1984 gesloopt te Shanghai.
Jan
- Bijlagen
-
- Southhampton-Castle_150kB.jpg (145.11 KiB) 6679 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl