Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Boschdyk 1922 - 1940.jpg
Boschdyk 1922 - 1940.jpg (170.19 KiB) 7922 keer bekeken
Boschdyk HAL.
Gebouwd in 1922 en tijdens het bombardement op Rotterdam in mei 1940 in brand geraakt en verloren gegaan.
De Boschdyk was één uit een serie van 8 identieke schepen
Dit waren de:
Burgerdyk 1921 - 1940 ( in februari 1940 door de U 48 getorpedeerd)
Blijdendyk 1921 - 1930 (in maart 1930 in brand geraakt in de Rode Zee en daarna in Genua gesloopt)
Binnendyk 1921 -1939 (in oktober 1939 in het Kanaal op een mijn gelopen en gezonken)
Breedyk 1922 -1942 (in september 1942 door de U 68 getorpedeerd)
Bilderdyk 1922 - 1940 (in oktober 1940 door de U 47 getorpedeerd)
Beemsterdyk 1922 -1941 (in januari 1941 in de Ierse Zee op een mijn gelopen en op 27 januari in een zware storm gezonken)
Boschdyk 1922 -1940 (in mei 1940 tijdens het bombardement op Rotterdam verloren gegaan)
Blommersdyk 1922 1957 (het enige schip uit deze serie dat de oorlog heeft overleeft).

Deze aquarel is een probeersel geweest op Fabriano papier, maar ik gebruik (denk ik) toch liever Arches papier.
groeten
Evert Sikkema

warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door warbout »

Maar wel mooi geschilderd Evert. Een weergave om van te genieten.

grt, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

Ik heb even gezocht op de verschillen in dat papier, maar beide zijn geschept en gebonden met gelatine....
wat maakt voor jou dan het verschil ?
Het enige wat ik zie is dat Arches in een blok komt, en misschien niet opgespannen hoeft te worden, in tegenstelling tot Fabriano, dat in losse vellen wordt geleverd en dus opgespannen moet worden...
Maar als ik je tekeningen bekijk tijdens de kumpulang zie ik dat je altijd (?) opspant....
Is het verschil merkbaar in -bijv- het vloeien of de inname, of is het meer gevoelsmatig....
Kortom: wat maakt voor jou dan het merkbare verschil ?
Oost, west...ook best
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Is het verschil merkbaar in -bijv- het vloeien of de inname, of is het meer gevoelsmatig....
Jan, misschien is het gevoelsmatig, maar ik vond dat het Fabriano (artistico) papier meteen de verf opzoog en daardoor hardere randen veroorzaakt dan het papier van Arches. Bij Arches lukt het nog wel als je je vergist hebt om dat (als de kleuren niet teveel verschillen) te herstellen als je daar snel bij bent, maar bij het Fabriano papier lukte dat niet. Arches papier wordt gemaakt van lange, 100% katoenen vezels, zodat het veel water kan opnemen zonder dat het krom trekt of de verf laat doorbloeden. Maar of Fabriano dezelfde methode toepast bij het maken van papier weet ik niet. Dus of dat het nou is???
En voor de rest zal er toch wel zoiets mee spelen als gevoel, denk ik.
Ik wilde het er niet bij laten zitten en het Fabriano artistico papier nog een keer opspannen en gebruiken, maar ik ben 3 kwartier aan het zoeken geweest naar mijn 2e vel Fabriano, maar ik heb het blijkbaar zo goed opgeborgen dat het (voorlopig) onvindbaar is. Maar als ik weer in de winkel kom koop ik weer een vel papier (76 x 56 cm), waar ik 2 vellen uit kan halen van 56 x 38 cm en ga daar dan weer mee aan de slag.
groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

Ok. Evert...
Iig bedankt voor de reactie !
Precies wat je beschrijft over hoe de verf in het papier trekt, bedoelde ik met 'inname' ...maar die uitdrukking is mijn persoonlijke beschrijving van 'opnemen van water/verf' zoals jij dat noemt...
Ik hernoem mijn uitdrukking dan maar naar opname ipv inname :-D
Was gewoon nieuwsgierig naar de redenen voor je keuze

Ik tekende of "aquarelleerde" (of met verdunde OI-inkt) tot voor kort op hetzelfde papier, maar voor het tekenen gebruik ik nu een gladder papier: dat neemt minder inkt op van de pen, en lijkt 'de kras' scherper te worden, dus ben nog altijd zoekende naar de passende drager...
Oost, west...ook best
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Schets van de Dirk Diederik KW 172.jpg
Schets van de Dirk Diederik KW 172.jpg (184.71 KiB) 7766 keer bekeken
Een schets van de KW 172 (Dirk Diederik), die ik later nooit verder heb uitgewerkt.

groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

later nooit verder heb uitgewerkt
Nou, Evert, ik vind um bijzonder geslaagd, en dat misschien niet helemaal uitgewerkte plaatje heeft een heel mooi sfeertje !
Geweldig, man !
Oost, west...ook best
Laurent
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 sep 2018 21:04

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Laurent »

Dag allemaal,

Hieronder mijn laatste gouache, de MT "Spidoleine", in 1928 te Duinkerken gebouwd, voor de Belgian Gulf Cy, heeft WO2 overleefd
DSC_0087.JPG
DSC_0087.JPG (52.3 KiB) 7542 keer bekeken
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Poelau Laut 20181210.jpg
Poelau Laut 20181210.jpg (177 KiB) 7502 keer bekeken
De Poelau Laut was één van de vier Poelau schepen van de Stoomvaart Maatschappij Nederland en is het enige schip dat van deze 4 de oorlog heeft overleefd.

Poelau Laut 1928 - 1959

Gebouwd bij de NSM in Amsterdam en gesloopt in Hong Kong.

Poela Roebiah 1928 - 1943

Gebouwd bij RDM in Rotterdam en in 1943 door de U 759 tot zinken gebracht, waarbij 2 opvarenden om het leven zijn gekomen.

Poelau Bras 1929 - 1942

Gebouwd bij "De Schelde" in Vlissingen en in 1942 door vliegtuigen van het Japanse vliegdekschip Hiryu gebombardeerd onderweg van de Wijnkoopsbaai op Java (thans Pelabuan Ratu) naar Australië. Daarbij zijn 144 opvarenden om het leven gekomen.

Het schip was met 2 uur vertraging vertrokken uit de Wijnkoopsbaai, omdat er gewacht moest worden op huisraad van een schout bij nacht heb ik ergens gelezen, maar dat artikel kan ik op het ogenblik niet terug vinden. Je vraagt je af of die 2 uur vertraging ook van invloed zijn geweest op de ondergang van het schip en de dood van 144 opvarenden.

Poelau Tello 1929 - 1942

Gebouwd bij "De Schelde" in Vlissingen en in januari aan de steiger in Emmahaven (Padang) gebombardeerd door Japanse vliegtuigen. Hierbij zijn geen opvarenden om het leven gekomen.

groeten
Evert Sikkema
Patru (R.I.P)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Evert Sikkema schreef: 10 dec 2018 10:18 Poelau Bras 1929 - 1942
Gebouwd bij "De Schelde" in Vlissingen en in 1942 door vliegtuigen van het Japanse vliegdekschip Hiryu gebombardeerd onderweg van de Wijnkoopsbaai op Java (thans Pelabuan Ratu) naar Australië. Daarbij zijn 144 opvarenden om het leven gekomen.
Het schip was met 2 uur vertraging vertrokken uit de Wijnkoopsbaai, omdat er gewacht moest worden op huisraad van een schout bij nacht heb ik ergens gelezen, maar dat artikel kan ik op het ogenblik niet terug vinden. Je vraagt je af of die 2 uur vertraging ook van invloed zijn geweest op de ondergang van het schip en de dood van 144 opvarenden.
Dag Evert,
Mooi schilderij van de Poelau Laut. Prachtig.
In het boek "De Nederland in Wereldoorlog II" staat een uitgebreid verslag (7 pagina's) over de gebeurtenis met de Poelau Bras.
Het schip had orders van de Commandant Zeemacht om van Wijnkoopsbaai naar Colombo te gaan.
Er is uit de beschrijving van het vertrek uit Wijnkoopsbaai alleen op te maken dat het mogelijk heeft gewacht op een detachement militairen dat onderweg is tegengehouden vanwege gevaar.
Het lijkt me wat veel om de 7 pagina's hier te plaatsen. Mocht je het verslag willen hebben dat kan ik het scannen en naar je mailen.
Ik hoor het wel.
Groet, Paul Gortworst


Plaats reactie