Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Evert Sikkema
Berichten: 812
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 21 nov 2016 22:36

ik ben zelf enige tijd geleden met aquarel begonnen, maar vind het verschrikkelijk moeilijk ,ik ga er wel mee door.
Piet Bruijns zei het ook al Dennis : Door het vele doen krijg je handigheid.
De aanhouder wint.

groeten
Evert

Lagarde
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jan 2016 21:30

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Lagarde » 23 nov 2016 23:19

dankje Piet, ik ga vrijdag voor 2 weken naar de Filipijnen voor werk , ik denk dat ik wat kleurtjes meeneem.
Ik weet niet of ik er aan toe kom , maar kan het allicht proberen.
En Evert , ja ik ga gewoon door tis een mooie techniek maar wel veel moeilijker dan olie of acryl.

Gr
Denis

Gebruikersavatar
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door henkie » 24 nov 2016 16:46

Denis en Evert
die kleur combinatie's gebruik ik al een hele tijd voor mijn tekeningen
groetjes Henk
scheepsnostalgie

Lagarde
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jan 2016 21:30

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Lagarde » 24 nov 2016 23:29

Logger , olie op canvas 70x50 cm
14391006_1083143098460067_2309612188037655426_n.jpg
14391006_1083143098460067_2309612188037655426_n.jpg (146.03 KiB) 3157 keer bekeken

Evert Sikkema
Berichten: 812
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 25 nov 2016 08:21

Mooi, Dennis, die Vlaardingse (of is het Vlaardinger?) logger met sleper er voor.

groeten
Evert

Evert Sikkema
Berichten: 812
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 19 dec 2016 14:43

Gouwe 20161220_01.jpg
Gouwe 20161220_01.jpg (700.17 KiB) 2512 keer bekeken
Gouwe van NV HOUTVAART te Rotterdam.
In 1927 gebouwd bij A. Vuyk & Zonen te Capelle a/d Ijssel
brt 2119
LxBxH in meters: 85,73 x 13,03 x 6,50
3 cilinder stoommachine van de Arnhemsche Stoomsleephelling Maatschappij 1.300 pk, die een snelheid toeliet van 9,5 knoop.
In mei 1940 is het schip in Rotterdam door de Duitsers in beslag genomen en is (onder Nederlandse vlag en met een Nederlandse bemanning) ingezet in de Oostzeevaart.
In mei 1945 is het schip weer in Rotterdam terug gekomen.
In 1954 is het schip omgebouwd tot 'oliestoker'.
In 1956 verkocht aan Oldendorff in Lübeck die het als Hans Oldendorf in de vaart heeft genomen.
In 1962 kreeg het schip nog de naam Nordheim, waarna het in 1963 in Italië is gesloopt.

groeten
Evert Sikkema

Old Fart
Berichten: 336
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

De ASPERA in Rotterdam

Bericht door Old Fart » 26 dec 2016 21:27

De coaster Aspera (1957,BRT 385) aan de Westerkade bij RRB.De Spidoboot is de Regentesseplaat.Aan de Parkkade wordt de Straat Colombo overgedragen aan de KJCPL.
Gouache,36x48cm
grn,Frits Hoogstratehttp://www.kombuispraat.com/download/file.php? ... &id=159477
Bijlagen
ROTTERDAM-94-950.jpg
ROTTERDAM-94-950.jpg (299.81 KiB) 2221 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus » 06 jan 2017 16:21

Happy Buccaneer

Dit zware ladingschip is in de jaren 1983/1984 gebouwd bij de Japanse werf Hitachi Shipbuilding te Osaka. Japan voor rekening van de rederij BIGLIFT uit Nederland. Het schip wordt ingezet bij de verscheping van zware objecten en beschikt o.m. over 2 Huisman kranen met een hijsvermogen van 700 ton elk. Tevens beschikt het schip over een laadklep aan de achterzijde (Roll On/Roll Off). De max RO/RO capaciteit is 2500 ton.

Inhoud: 16.341 brt Draagvermogen: 13.740 tdw
Afmetingen: lengte 145,89 m breedte 28,30 m diepgang 8,24 m
Voorstuwing: 2 x Hitachi Sulzer 6ZAL 40 dieselmotoren Sulzermotoren met gezamenlijk vermogen van 10.442 pk (7.680 kW). Hiermee kan een max snelheid van 14,75 knopen worden bereikt.

Geschiedenis:
Het schip is nog steeds in de vaart voor BIGLIFT en heeft als thuishaven Amsterdam.

Jan
Bijlagen
Happy-Buccaneer_150kB.jpg
Happy-Buccaneer_150kB.jpg (141.46 KiB) 1853 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus » 17 jan 2017 11:28

Tempest

De romp van deze LPG tanker is in 2008 gebouwd bij de Roemeense werf Severnav S.A. te Turnu Severin. De afbouw vond plaats bij Breko BV te Papendrecht. Het schip werd op 18 september 2008 opgeleverd aan Chemgas Shipping BV te Rotterdam.

Afmetingen; 99,9m x 11,5m x 6,5 m
Inhoud: 2294 brutoton
Waterverplaatsing: 1809 ton
Het schip kan max 2700 kubieke meter LPG vervoeren
Voorstuwing: Mitsubishi dieselmotor van 2100 kW

Het schip vaart onder Nederlandse vlag.

Jan
Bijlagen
Tempest_150kB.jpg
Tempest_150kB.jpg (138.98 KiB) 1722 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jan de Reus op 27 jan 2017 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Evert Sikkema
Berichten: 812
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 18 jan 2017 22:43

Houtman in aluminium lijst 20110408 .jpg
Houtman in aluminium lijst 20110408 .jpg (576.87 KiB) 1678 keer bekeken
Houtman KJCPL 20111126_02.jpg
Houtman KJCPL 20111126_02.jpg (774.43 KiB) 1678 keer bekeken
Houtman KPM 20170114_01.jpg
Houtman KPM 20170114_01.jpg (709.59 KiB) 1678 keer bekeken
3 keer de Houtman. Twee keer met de schoorsteenkleuren van de KPM en één keer met de 'postzegel' van de KJCPL (RIL) in de schoorsteen.

In 1970 ging het schip over van de KPM naar de KJCPL (RIL - Royal Interocean Lines).
In eerste instantie kreeg alleen de schoorsteen een andere kleur, van geel met een zwarte top naar zwart met de KJCPL-postzegel.
Op een bepaald moment (vermoedelijk tijdens een dokbeurt) zijn de 2 voorste paalmasten verwijderd en ook de laad/los bomen aan de midscheeps.
Misschien dat iemand weet wanneer dit gebeurd is en om welke redenen.

Onderstaande tekst is ook te lezen bij dit onderwerp op 12 april 2011 (pagina 19).

Houtman van 1954
Werf Van der Giessen & Zonen te Krimpen aan de IJssel
4.116 brt en 2.230 ton netto
l x b x h (afgerond) 110 x 16 x 7 meter
motor B & W / Smit van 3.200 apk
snelheid 13,7 m
in 1970 van KPM naar KJCPL
Verkocht in 1972
gesloopt in 1984

groeten
Evert Sikkema

Evert Sikkema
Berichten: 812
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 26 jan 2017 11:22

Bodegraven KNSM 20170117_03.jpg
Bodegraven KNSM 20170117_03.jpg (693.63 KiB) 1610 keer bekeken
Het is zo'n 20 jaar geleden dat ik de Bodegraven ook al eens geschilderd heb. Als ik mij goed herinner heb ik het toen geschilderd van achteren gezien.
Jammer genoeg ben ik vergeten om er een foto van te maken.
Die aquarel was toen bestemd voor mensen in Engeland (in Bristol als ik het me goed herinner). Het waren mensen die als kind met de Bodegraven aan de Duitsers ontsnapt waren op 14 mei 1940 vanuit IJmuiden.

Ik ga deze keer nu eens geen scheepsgegevens opschrijven, maar een deel van het verhaal van mevrouw Truus Wijsmuller-Meyer overnemen uit Wikipedia.

.............Truus Wijsmuller was in Parijs toen de Duitse troepen Nederland binnenvielen op 10 mei 1940. Volgens eigen zeggen had ze de invasie zien aankomen en had hiervoor ook gewaarschuwd in Den Haag. Ze reisde in drie dagen terug naar Amsterdam, waar ze bij aankomst onmiddellijk werd ondervraagd. Vervolgens ging ze naar het Burgerweeshuis om met de vluchtelingenkinderen te praten. De garnizoenscommandant van Amsterdam ontbood haar op zijn kantoor in de Lairessestraat en droeg haar op de kinderen uit het Burgerweeshuis in veiligheid te brengen. Zij wist al deze mensen aan boord van het SS Bodegraven te brengen, het laatste schip dat de haven van IJmuiden wist te verlaten, slechts enkele minuten voor de overgave van de Nederlandse regering. Ook Jacques Goudstikker en zijn familie waren aan boord van het schip. Zelf besloot Wijsmuller in Nederland te blijven, omdat ze haar echtgenoot niet alleen wilde laten.

Hoewel het schip beschoten werd bereikte het Engeland heelhuids, maar vanwege de Duitse nationaliteit van de meeste passagiers werd het schip niet toegestaan in Engeland aan te meren. In Plymouth werd na lang aarzelen toestemming gegeven het lichaam van Jacques Goudstikker te begraven, en de matroos die gewond was geraakt bij de zoektocht naar Goudstikker in het ziekenhuis op te nemen. Pas op 19 mei mocht het schip in de haven van Liverpool haar vracht lossen. Nu haar bewegingsvrijheid was ingeperkt legde Truus Wijsmuller zich voornamelijk toe op gezinshereniging............

Aan boord van de Bodegraven was ook Jacques Goudstikker, waar over hier ook een stukje uit Wikipedia:
............Na de Duitse inval op 10 mei 1940 aarzelde Goudstikker even, maar op 14 mei 1940, de dag van het bombardement op Rotterdam, slaagde het gezin erin om in IJmuiden aan boord te komen van het vrachtschip 'SS Bodegraven'. De Nederlandse gevolmachtigde van Jacques Goudstikker, de Joodse accountant Mr. Dr. A. Sternheim, die de handelsvoorraad van Goudstikker tijdens zijn afwezigheid zou beheren, was op 10 mei overleden aan een hartaanval, en Goudstikker had nog geen opvolger voor Sternheim aangewezen.[3] Het enige wat hij had was een inventaris genoteerd in een boekje voorzien van een zwart lederen kaft.[4] In de nacht van 15 op 16 mei viel Goudstikker, die aan dek een luchtje was gaan scheppen,vermoedelijk in het vrachtruim. Hij werd daarin gevonden met een schedelfractuur die hem fataal was geworden. Op de overlijdensakte stond vermeld: Fracture of Skull due to accidentally falling into the Hold of the s/s Bodegraven on the High Seas whilst a Refugee Passenger thereon.
Aanvankelijk gaven de Engelse autoriteiten geen toestemming voor het schip om aan te leggen. Uiteindelijk werd Goudstikker voor een zeemansgraf behoed en begraven in Falmouth (Cornwall) zonder de aanwezigheid van zijn weduwe en zijn zoon Edo. De weduwe had verzocht om het graf van Goudstikker te bedekken met bloemen, hem te begraven met de manchetknopen die zij hem als huwelijksgeschenk had gegeven en dat men zijn lievelingsmuziek, Cole Porters Night and Day, zou spelen bij de begrafenis. De familie kreeg geen toestemming van boord te gaan. Dési vond het zwart lederen notitieboekje met alle eigendommen en transacties beschreven en bewaarde het als aandenken, niet wetende dat dit een heel belangrijk bewijs van de erfenis zou zijn.........

groeten
Evert

Herman
Berichten: 503
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Herman » 27 jan 2017 08:28

Goedemorgen Evert,
chem.tanker de Tempest,heeft als voortstuwing een mitsubishi motor van 2100 kw.
gr.Herman

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jos Komen » 27 jan 2017 11:18

De Tempest is geschilderd door Jan de Reus, Herman. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus » 27 jan 2017 11:32

Bedankt voor de info Herman. Ik heb de tekst aangepast.

Mvg

Jan de Reus
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Evert Sikkema
Berichten: 812
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 22 feb 2017 11:09

Indrapoera 20170222_03.jpg
Indrapoera 20170222_03.jpg (682.22 KiB) 1362 keer bekeken
Gebouwd in 1926 bij KMS in Vlissingen.
Bij oplevering geschikt voor 141 1e klas passagiers, 184 2e klas passagiers, 68 3e klas passagiers en 68 4e klas passagiers.
Afmetingen (afgerond) 155 x 18 x 11
Bruto tonnage 10.825.
De Indrapoera was het 1e Nederlandse passagiersschip dat uitgerust was met een 2 (Schelde/Sulzer) dieselmotoren die 2 schroefassen aandreven.
De dienstsnelheid was 15 knopen.
In 1931 werden de motoren vervangen om een hogere dienstsnelheid te verkrijgen.
In 1933 ontstond, door brand, ernstige schade aan het schip. Bij het herstel van de schade werd meteen het interieur aangepast.
Na de aanval van Duitsland op Nederland werd het schip verbouwd tot troepentransportschip. Tijdens de oorlog heeft ze ruim 50.000 militairen vervoerd.
Pas eind 1945 kwam het schip weer terug in Rotterdam, na een afwezigheid van 6 jaar.
Hierna ging het schip voor de Nederlandse regering varen met troepen naar Indonesië en terug met evacués.
In 1948, terug onder het beheer van de Rotterdamsche Lloyd.
Ze werd opnieuw verbouwd tot vracht- passagiersschip, waarop plaats was voor ongeveer 100 eerste klas passagiers.
In 1956/57 werd ze verkocht en in 1963 gesloopt.

Enkele bijzonderheden.
Op het schip zijn diverse kinderen geboren, waarvan sommigen de naam Indrapoera kregen. Een meisje met die naam, in 1926 aan boord geboren, heeft ook haar huwelijksreis met het schip gemaakt, waarvoor ook de kapitein, die tijdens haar geboorte gezagvoerder was op het schip, uitgenodigd was.
In 1953 werd een 23 jarige hofmeesteres uit Vlaardingen vermist tussen Tandjong Priok en Singapore. Omtrent de oorzaak tastte men in het duister. Schepen in de buurt werden verzocht om naar haar uit te kijken. Of later nog iets 'boven water' is gekomen met betrekking tot deze vermissing is mij niet bekend.

groeten
Evert Sikkema

Evert Sikkema
Berichten: 812
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema » 15 mar 2017 13:38

Van Cloon 20170307_02.jpg
Van Cloon 20170307_02.jpg (159.52 KiB) 1156 keer bekeken
Van Cloon, gebouwd in 1955 bij de IJsselwerf in Gorinchem. Het was een schip van 2.843 brt.
Maten in meters 97 x 14 x 6 (afgerond).
De motor aan boord was van Stork (2.100 apk) en de snelheid was 12,25 mijl.
Er waren 2 passagiershutten en er was een bemanning van 52 'koppen'.
Het schip is in 1969 verkocht en heeft vervolgens nog gevaren als Eastern Prosperity, Eastern Prosper en Meng Horng.
De sloop vond plaats op Taiwan in 1984.
Zusterschepen waren de Van Noort en Van Neck, die gebouwd waren bij Boele in Bolnes.
Deze schepen zijn ook in 1969 verkocht.
De Van Noort is in 1984 gesloopt in Shanghai en de Van Neck kreeg op 29 juni 1982 onderweg weg van Kakinada (oostkust India) naar Singapore in de buurt van de Andamanen en Nicobaren eilanden in de Golf van Bengalen lekkage in de machinekamer, waarna de bemanning op 30 juni 1982 het zinkende schip heeft verlaten.

groeten
Evert Sikkema

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten