Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door v+d »

Ja prijs hem maar, thuis wordt al zo goed voor hem gezorgd, als we nu ook nog met veren gaan gooien...
Evengoed niet slecht voor een amateur :wink:

Patru (R.I.P)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mogelijk kan Jan deze foto ook nog gebruiken voor net zo'n mooie plaat van de scheepswerf J.Vos. :-D

Scheepswerf J.Vos 1930.jpg
Scheepswerf J.Vos 1930.jpg (70.52 KiB) 5608 keer bekeken
Groet, Paul G.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Eigenlijk is elk schilderij wel mooi, want de maker heeft er zijn/haar ' ziel en zaligheid' 'in gelegd'.
groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

Nou, Patru, dat heb ik ook....niet deze, maar van kort daarna (of ervoor).... Er is nl een serie van deze foto's gemaakt
Op de door jou geplaatste foto is de luxemotor de Volente van m'n vader's oom Knelis (Cornelis) Breedveld, het (middelste) zeeschip op de helling is de Tietie van Roelfs, op de wal staat de Atlas van Jan Beck in de steigers, en helemaal rechts is de tjalk Jesto, ooit van m'n overgrootpa in z'n jonge jaren, later was dat de tijdelijke huisvesting voor schepelingen die om welke reden dan ook andere tijdelijke huisvesting nodig hadden …
De volgende foto van de reeks was deze hieronder:
drittura,kajuiter&tietie,roelfs&argus,bonninga&gruno,schuur&hoopopzegen,Freling&poolster,kajuiter&(nb) atlas,jan beck.jpg
drittura,kajuiter&tietie,roelfs&argus,bonninga&gruno,schuur&hoopopzegen,Freling&poolster,kajuiter&(nb) atlas,jan beck.jpg (99.12 KiB) 5551 keer bekeken
Met (vaag) links de Drittura van Kajuiter, ca 1 jaar eerder op die werf gebouwd en wellicht terug voor wat garantiewzh, op de kop van de helling ligt (nog steeds dus, of alweer) de Tietie van Roelfs, óók op deze werf gebouwd. Op de helling nu de Argus van Bonnema. De Gruno is bezig weg te varen van haar maakster naar Delfzijl om aldaar haar sloepen aan boord te nemen, proefvaarten te maken, en te worden overgedragen. Daarachter ligt de Hoop-op-zegen van Veling, en daarachter de Poolster van Jan Kajuiter, die een tijdje later jammerlijk met all-hands een eind ten noorden van Terschelling is gebleven. Maar ook op deze foto staat nog steeds de Atlas van Jan Beck "in de maak"
En daarvan maakte ik vorig jaar/afgelopen winter deze tekening:
Werfscene 4scan12procent.jpg
Werfscene 4scan12procent.jpg (197.89 KiB) 5551 keer bekeken
Die foto van jou heb ik al een (kopie van) tekening van aan de wand, maar dan getekend door J.Stevens; de tekening die ook op de Zwanen van de Kumpulang-boot in Groningen hangt, en je overigens bij veel liefhebbers ziet. Daar is dus al een (hele mooie) tekening van...

De volgende foto van de serie is een inmiddels gedraaide wegvarende Gruno (met sloep inmiddels) óf de Drittura vanaf de werf en zojuist de buurman Nanninga Hout gepasseerd:
Scheepswerf Vos7.jpg
Scheepswerf Vos7.jpg (59.23 KiB) 5549 keer bekeken
Juist door deze erg witte tekening borrelde het bij mij om zoiets op bruin papier te tekenen.
Flokstra in Groningen (zo'n kunstenaars-benodigdhedenwinkel) wist me te overtuigen dat er helemaal geen bruin getint aquarel papier bestond, maar wél bruin getint (veel gladder) tekenpapier...
Vandaar dit probeerseltje op een A4-tabblad van een ringband...gewoon kijken wat al dat water met een beetje inkt erdoor doet met het papier....
...en ik vind um -achteraf- nog aardig geslaagd, moet ik bekennen, en ben blij dat jullie daar ook zo over denken...
Nu dus weer een nieuw probleem: moet ik nou bruin papier, of geel papier gaan gebruiken....
Potdomme, had ik maar een cursus tekenen/schilderen gevolgd, dan wist ik tenminste iets over de materialen. Nu is het: 1 probleem getackeld, 3 problemen staan op...
Oost, west...ook best
Patru (R.I.P)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Patru (R.I.P) »

jdbvos schreef: 27 sep 2018 20:17 Nou, Patru, Op de door jou geplaatste foto is de luxemotor de Volente van m'n vader's oom Knelis (Cornelis) Breedveld, het (middelste) zeeschip op de helling is de Tietie van Roelfs, op de wal staat de Atlas van Jan Beck in de steigers, en helemaal rechts is de tjalk Jesto, ooit van m'n overgrootpa in z'n jonge jaren, later was dat de tijdelijke huisvesting voor schepelingen die om welke reden dan ook andere tijdelijke huisvesting nodig hadden …
Nou Jan, dat is heel andere tekst als bij de foto die ik nog ergens had. Het is wat zig-zag voor dit topic, maar dat moet even kunnen. :-D
Nu dan met bijschrift.

Bijschrift foto J.Vos 1930.jpg
Bijschrift foto J.Vos 1930.jpg (137.66 KiB) 5540 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

Tsja....ik kreeg de bijschriften van m'n vader: wees ze aan en zei "die is dat, die is dat en deze is dat"....
Ik was er iig niet bij, en ook pa was destijds een hummeltje van 7....(1923)
Dus als de eigenaren nog even willen opstaan....
Grappig, trouwens...
Zo zie je maar weer: je tackelt het ene probleem en meteen staat een leger problemen op... :lol:
Maar de Zwaantiena van Pot had pa (of opa) óók foto's van:
Zwaantina van Pot met schade 1.jpg
Zwaantina van Pot met schade 1.jpg (84.73 KiB) 5533 keer bekeken
Zwaantina van Pot met schade 2.jpg
Zwaantina van Pot met schade 2.jpg (98.65 KiB) 5533 keer bekeken
En btw: het GAVA heeft alle foto's uit de electrodendoos van pa (digitaal) van mij -met pa's toestemming- gekregen, met beschrijvingen van pa.
Mijn neven vonden dat een goed idee, en hebben hun werffamilie-foto's ook ter beschikkling gesteld.
Maar als deze foto's van een fotograaf zijn, kan de werf hem dus betere gegevens hebben gegeven dan de overleveringen der familie...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

de maker heeft er zijn/haar ' ziel en zaligheid' 'in gelegd
@Evert...."ziel" kan ik -na wat nadenken- nog met meegaan.......maaaar "zaligheid" bij Jan Vos :roll: .......je bent toch neet an de drank geraakt Evert??? :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Harry, ik was helemaal bij zinnen toen ik het opschreef, maar nu jij er zo over begint heb ik het spreekwoord toch nog maar even opgezocht en dan zie ik dat LEGGEN had moeten zijn VERKOPEN, maar de betekenis is wel ongeveer hetzelfde als wat ik bedoel:
zijn ziel en zaligheid verkopen (=absoluut alles opofferen)

groeten
Evert Sikkema
Laurent
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 sep 2018 21:04

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Laurent »

Hieronder een gouache die ik in 2015 schilderde, een "Smit & Co" sleper met een tanker op sleep, schilderij heet "No cure, no pay"
No cure no pay.jpg
No cure no pay.jpg (124.73 KiB) 5480 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door v+d »

Jij schildert een mooie zeetje, dat vind ik anderen kunnen daar natuurlijk anders over denken.


Plaats reactie