Pagina 223 van 281

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 19 mei 2016 22:01
door Jan de Reus
HMS Audacious

Het Engelse slagschip HMS Audacious behoorde tot de King George V-klasse welke uit 4 eenheden bestond. De andere schepen uit deze klasse waren de HMS King George V, HMS Centurion, HMS Ajax. Deze schepen vielen onder het bouwplan van 1910. De HMS Audacious is gebouwd bij de werf Cammell Laird Ltd Birkenhead, Merseyside, UK. De kiellegging vond plaats op 23 maart 1911 en de tewaterlating op 14 september 1912. Het schip werd op 21 oktober 1913 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 23.780 ton
Lengte: 182,3 m
Breedte: 27,1 m
Diepgang: 8,5 m

Voorstuwing: 18 Yarrow stoomketels gekoppeld aan 4 Parsons stoomturbines. Met een vermogen van 31.000 shp en 4 scheepsschroeven kon een max. snelheid van 21 knopen worden bereikt.
Actieradius: 6.370 zeemijl bij een vaart van 10 knopen.

Bemanning: 900 koppen
Bewapening:
10 x 13,5 inch (343 mm) Mk V kanonnen (in 5 dubbelloops torens)
16 xBL 4 inch (102 mm) Mk VII kanonnen
3 x 21 inch (533 mm) torpedobuizen.

Geschiedenis:
21 oktober 2013 indienststelling bij 1ste divisie van het 2de Battle Squadron
27 oktober 2014 bij Tory Island op een Duitse mijn gelopen en gezonken; het zinken van het schip is gedurende de oorlog niet bekend gemaakt.

Jan

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 16 jun 2016 21:04
door Jan de Reus
IJN Takao

De Japanse kruiserTakao was de naamgever van een klasse van 4 zware kruisers welke alle in 1932 in dienst zijn gesteld. De namen van de andere 3 schepen waren: Atago, Maya en Chokai. Alle schepen hebben dienst gedaan tijdens WW2. Deze klasse kruisers was een verbeterde versie van de voorgaande Myoko klasse kruisers met een zwaardere torpedo bewapening en een vergrote brug. Omdat door de grote brug de schepen topzwaar werden zijn de Takao en Atago in de periode 1938-1939 gemodificeerd waarbij o.m. de brug werd verkleind. Het waren de zwaarst bewapende kruisers van de IJN en ze worden beschouwd als de beste kruisers ooit gebouwd voor de IJN.
Waterverplaatsing: 13.400 ton (standaard) 15.641 ton (volgeladen)
Lengte: 192,5 m (203,76 m over alles)
Breedte: 19 m
Diepgang: 6,11m

Voorstuwing: 12 Kanpon stoomketels gekoppeld aan 4 Kanpon stoomturbines. Met een vermogen van 132.000 shp en 4 scheepsschroeven kon een max. snelheid van 35,5 knopen worden bereikt.
Actieradius: 7000 zeemijl bij een vaart van 14 knopen.

Bemanning: 900 koppen (970 incl vlootstaf)
Bewapening (oorspronkelijk):
10 x 20cm/50 kanonnen (in 5 dubbelloops torens)
4 x 12cm hoge elevatie kanonnen
8 x 61cm torpedobuizen
2 x 40mm AA kanonnen

Bewapening (uiteindelijk):
10 x 20cm/50 kanonnen (in 5 dubbelloops torens)
4 x 12,7cm dual purpose kanonnen
66 x 25mm AA kanonnen
4 x 13,2mm AA machinegeweren
4x4 x 61 cm torpedobuizen (Long Lance torpedo)
2 x 40mm AA kanonnen
dieptebommen

Geschiedenis:
De Takoa is gebouwd bij Yokosuka Marine Werf. De kiellegging vond plaats op 28 april 1927 en de tewaterlating was op 12 mei 1930. Het schip is op 31 mei 1932 in dienst gesteld.
1941 ingezet in de Zuid Chinese Zee ter ondersteuning van de invasie van Maleisie
Begin 1942 ingezet ter ondersteuning van de invasie van Ned. Indië
In juni 1942 ingezet ter ondersteuning van de bezetting van de Aleutian eilanden
In oktober 1942 ingezet bij de slag van de Santa Cruz eilanden waarbij het Amerikaanse vliegdekschip USS Hornet tot zinken werd gebracht.
In november 1942 nam de Takao deel aan de tweedezeeslag bij Guadalcanal;hierbij werd o.m. het Amerikaanse slagschip Dakato aangevallen met torpedo’s en kanonvuur.
Begin 1943 ingezet bij de evacuatie van Guadacanal.
In 1943 ingezet bij Rabaul om de Amerikaanse invasiestrijdkrachten op Bougainville aan te vallen; hierbij werd de Takao beschadigd door 2 bomtreffers.
In 1944 Ingezet in de Filippijnse Zee
Op 23 oktober 1944 werd de Takoa tijdens de slag van de Palawan Passage getroffen door 2 torpedo’s van de Amerikaanse onderzeeboot USS Darter. De Takao kwam op 12 November zwaar beschadigd in Singapore aan en werd als een total loss beschouwd. Het schip werd ingezet als drijvende luchtverdedigings batterij.
30 juli 1945 werd door de Britse mini onderzeeer XE3 6 mijnen onder de Takao geplaatst. Na ontploffing van de mijnen werd de romp zwaar beschadigd maar bleef het schip toch drijven. Na overgave in september 1945 is de Takao in 1946 als doelschip voor de Britse Marine door de HMS Newfoundland tot zinken gebracht.

Jan

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 08 jul 2016 22:34
door Old Fart
De Lekhaven,met Oranje-Lijn schepen.Gouache,32x48cm
grn,Frits Hoogstrate
ROTTERDAM-85-1024.jpg
ROTTERDAM-85-1024.jpg (725.09 KiB) 7488 keer bekeken

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 09 jul 2016 22:23
door warbout
Zijn deze schepen de Prins Philip Willem en de Prins Alexander?

In ieder geval fantastisch geschilderd zeker voor mij als oud Oranje Lijner.

Gr, Willem.W

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 10 jul 2016 00:00
door Old Fart
Hoi,Willem,de eerste is type Prins Frederik Hendrik en links de Prins Willem van Oranje.Graag gedaan voor je!
Frits Hoogstrate

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 10 jul 2016 07:16
door Evert Sikkema
En de Willem van Oranje nog zonder die lelijke hoed.

groeten
Evert Sikkema

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 23 jul 2016 08:35
door Evert Sikkema
Volente 20160418_02.jpg
Volente 20160418_02.jpg (895.92 KiB) 7152 keer bekeken
De Volente, bouwjaar 1963, heb ik geschilderd voor iemand die als 15 jarige jongen op dit schip (zijn eerste schip) gevaren heeft.
Voor gegevens over dit schip kunt u hier terecht: http://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?f=17&t=824

groeten
Evert Sikkema

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 31 jul 2016 21:10
door Jan de Reus
Autolycus

Het motorschip Autolycus is in 1949 gebouwd bij Vickers Amstrong Ltd te Newcastle UK onder bouwnr. 107. Het schip behoorde tot een klasse vrachtschepen waarvan er uiteindelijk 27 zijn gebouwd. Het schip was bestemd voor de handelsvaart tussen de UK en het verre oosten. Het schip beschikte over een passagiersaccommodatie voor 12 personen. De tewaterlating vond plaats op 23 augustus 1948 en het schip kwam in mei 1949 in de vaart

Inhoud: 7705 brt
Afmetingen: 148,4 m (487 feet) x 18,9 m (62 feet)
Voorstuwing: 8 cil. moter B&W type 2DA met een vermogen van 6800pk waarmee een max snelheid van 15,5 knopen kon worden behaald (enkelschroefs)

Geschiedenis:
05/1949 China Mutual SN Co Ltd (A Holt & Co Ltd), Liverpool
1974 Elder Dempster Lines Ltd, Liverpool
1975 China Mutual SN Co Ltd (A Holt & Co Ltd), Liverpool
1975 Elder Dempster Lines Ltd, Liverpool
1976 Gulf Shipping Lines Ltd, Liverpool; hernoemd in GULF TRADER
29/04/1978: Gesloopt te Kaohsiung door Nan Feng Steel Enterprises Co Ltd


Jan

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 12 aug 2016 20:17
door Old Fart
De WILLEM RUYS vertrekt van de Lloydkade in 1957. Gouache,36x48cm,Sleepboten: Siberie,gesloopt 1961 en Amerika,gebouwd 1952.
grn,Frits Hoogstrate[attachment=0]ROTTERDAM-89-950.jpg

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 18 aug 2016 16:09
door Jan de Reus
Southampton Castle

Het snelvarende koelschip Southampton Castle is in 1965 gebouwd bij Swan, Hunter & Wigham Richardson te Walsend (UK) in opdracht van de Union Castle line. Het zusterschip was de Good Hope Castle. De beide schepen waren bedoeld voor de sneldienst tussen Southampton en Zuid Afrika en waren destijds de snelste vrachtschepen van de wereld. Ze beschikte over koelruimen met een inhoud van 380.310 kubieke voet. De niet gekoelde vrachtruimen hadden een inhoud van 200.480 kubieke voet. De schepen beschikte in eerste instantie niet over passagiersaccommodatie. In 1967 is er alsnog accommodatie voor 12 passagiers aangebracht om ook te kunnen worden ingezet voor de dienst naar Ascension Island en St. Helena.

Inhoud: 13.150 brt Draagvermogen: 11.200 ton
Afmetingen: lengte 592 ft (180,4 m) breedte 77ft (23,5 m
Voorstuwing: 2 x 8 cil. Wallsend Sulzermotoren met elk een vermogen van 17.360 apk (totaal 34.720 apk) voor een dienstvaart van 22,5 knopen. De Southampton Castle behaalde tijdens de proefvaart een snelheid van 25 knopen.

Geschiedenis:
1965 in de vaart bij de Union Castle line
Eind 1977 opgelegd te Southampton Docks
1978 verkocht naar Italië (Costa Armator SpA of Genoa) en herdoopt in Paola C.
1983 Verkocht voor de sloop en in 1984 gesloopt te Shanghai.

Jan