Pagina 144 van 144

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 30 mei 2017 04:25
door Harry G. Hogeboom
Een fraai schilderij met unieke toelichting. " Sommige hebben kogels in het hoofd"....zou soms de journalistiek toen OOK al in de war zijn geweest?? :roll:

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 30 mei 2017 12:36
door Allen
Had het gelezen :shock: @Harry, heeft NIETS met persvrijheid te maken, toch? :( :?

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 07 jul 2017 09:46
door Evert Sikkema
De Batoela, één van de 10 schepen van het Batavia type naar een ontwerp uit 1939. De eerste schepen uit deze serie (Batoela, Bagan, Batavia, Banggaai en Balanipa) werden gebouwd in 1947. In 1948 volgden de Bakongan, Batoebahra en de Banjoewangi, waarna de serie beëindigd werd met de bouw van de Barumun en Barito in 1950.
Het waren schepen van ruim 1.300 brt met een lengte van ruim 68 meter.
De motor van de Batoela was een Zweedse Polar/Atlas motor.
Er was in eerste instantie plaats voor 12 hut passagiers (later 24) en 353 (tussen)dekpassagiers. De bemanning bestond uit 53 'koppen'.
De schepen waren gebouwd in opdracht van de Nederlandse regering en in beheer gegeven aan de KPM.
In verband met de regeling vlootreconstructie kreeg de KPM in 1952 de volle eigendom van de schepen.
Veel van deze schepen hebben het (bij diverse eigenaars) 30 jaar of langer uitgehouden.
Batoela 20170706-02.jpg
Batoela 20170706-02.jpg (198.23 KiB) 237 keer bekeken
groeten
Evert Sikkema

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 07 jul 2017 10:33
door jdbvos
Prachtige plaat, Evert !

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 11 jul 2017 15:01
door Harry G. Hogeboom
Het waren schepen van ruim 1.300 brt met een lengte van ruim 68 meter.
Jouw prachtige gedetaileerde kwasterijen nemen mij altijd mee "in gedachten" naar Tempo Doeloe, waar ik nog net even "ietsie aan geroken" heb in the sixties. Bedankt. Heppie ook info over waar die serie schepen zijn gebouwd Evert?

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 11 jul 2017 17:39
door Evert Sikkema
Harry, hier werden de schepen gebouwd:
Barumun bij de RDM in Rotterdam
Barito bij Boele in Bolnes
Batoela bij de RDM
Bagan bij Boele
Batavia bij Gebr. Pot in Bolnes
Bangaai bij de RDM
Balanipa bij de Noord in Alblasserdam
Bakonga bij de RDM
Batoebahra bij de Noord
Banjoewangi bij Gebr. Pot

groeten
Evert Sikkema

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 21 jul 2017 16:53
door Evert Sikkema
P7200034.jpg
P7200034.jpg (158.64 KiB) 25 keer bekeken
Nieuw Holland (zie voor zusterschip bijvoorbeeld: viewtopic.php?f=1&t=1856&start=450 of hier: viewtopic.php?f=1&t=1849&p=248507&hilit ... 28#p248507)
Gebouwd in 1928 in Amsterdam en gesloopt in 1959 in Hongkong.
Nu eens geen technische gegevens, maar een deel van de beschrijving van Lucas Lindeboom in deel VIII van de serie 'Oude K.P.M.-schepen van 'Tempo Doeloe'.
Hij schrijft daar o.a. Een van de wel zeer gevaarlijke opdrachten die de Nieuw Holland tijdens de tweede Wereldoorlog heeft verricht was de 'shuttle dienst' van juli tot november 1944 tussen Southampton en de Franse kust waarbij in totaal 27.000 manschappen veilig werden vervoerd.
Op 23 februari 1946 werd het schip door het British Ministery of War Transport vrij gegeven en werd het ingezet als troepentransportschip naar Nederlands Ooost-Indië en werden op de terugweg repatrianten vervoerd naar Nederland.
Pas op 2 maart 1948 werd de vlag van de KPM weer gehesen.
Al op 5 maart 1948 werd het schip (in verband met de veranderde politieke situatie in Indonesië) met behoud van haar naam over gedragen aan de KJCPL.
PS Het vlaggensein JJW is mij "ingefluisterd" door Theo Horsten.

groeten
Evert Sikkema