Pagina 153 van 153

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 05 jan 2019 17:17
door Jan de Reus
ms Servaaskerk

Het motorschip Servaaskerk is in 1962 onder bouwnr. 808 gebouwd bij de werf V/d Giessen te Krimpen a/d IJssel in opdracht van de Verenigde Nederlandse Scheepvaart Mij te ‘s Gravenhage. De Servaaskerk behoorde tot de S-kerk klasse welke in totaal uit 9 stuks heeft bestaan.

Inhoud: 8.288 brt Na verlenging bij Wilton-Feijenoord in 1970: 9.831brt
Lengte: 161 m
Breedte: 21 m
Diepgang: 11,9 m

Voortstuwing:
De voortstuwing geschiedde door een 9 cilinder Smit B&W motor met een vermogen van 10.600 apk waarmee een max. snelheid van 18 knopen kon worden bereikt.

Roepletters: PHLR

Geschiedenis:
1962-1970: VNS
1970-1973: Nedlloyd
1973-1977: KJCPL als Straat Forcados
1977-1984: Nedlloyd als Nedlloyd Forcados
1984-1985: Premier Shipping Na. Panama als New Horse
1985: gesloopt te Zhongsha (China)

jan

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 05 jan 2019 18:48
door roy
Wederom; een mooi schip op een mooi schilderij vastgelegd.
In "onze tijd" kwam je dergelijke schepen gewoon in het wild tegen...…………….
Kom er nog maar eens om. :shock: :wink:

m.v.g., Roy

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 05 jan 2019 20:52
door jdbvos
...uit de tijd dat NL een zeevarende natie was, en je overal ter wereld de NLse 3-kleur zag wapperen op mooie en goed onderhouden schepen.....
...en op die Kerkschepen het onvermijdelijke schijthuisplein, en geen plafonds in de hutten... :-D
Ik heb nog gevaren op zo'n Spaarnekerk, Bovenkerk, en Zonnekerk....heel wat anders als een Mississippi Lloyd of zelfs een Karakorum
…voelt potdomme aan of je oud wordt als je op dat goud hebt gevaren...

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 06 jan 2019 01:48
door roy
Ja Jan, geen beschieting tegen het onderdeks...…………..
Zou dat ook niet komen omdat het Bouwbureau van de K.N.S.M. deze S-kerk schepen ontworpen heeft ?.
De K.N.S.M. liep ook bepaald niet voorop met het creëren van geriefelijke onderkomens voor de opvarenden...………….. :!: :wink:

m.v.g., Roy