Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 27 dec 2017 15:39

GY585 Churchill

Deze stoomtrawler is in 1948 gebouwd bij A. Hall te Aberdeen voor rekening van Grimsby Merchants Amalgamated Trawlers.

Inhoud: 613 bruto ton
Lengte: 177 ft (54 m)
Breedte: ?
Voortstuwing: ketel + stoommachine (fabrikaat en vermogen mij onbekend)

Geschiedenis:
In 1952 is het schip overgegaan naar Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby waarvoor de Churchill 16 jaar heeft gevaren.
In april 1968 gesloopt te België.

Jan
Bijlagen
GY585-Churchill_150kB.jpg
GY585-Churchill_150kB.jpg (149.73 KiB) 4277 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jan de Reus op 20 jan 2018 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 05 jan 2018 16:15

H290 Lancella

De stoomtrawler H290 Lancella is onder bouwnr 880 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.

Het schip is op 3 april 1953 te water gelaten en werd geregistreerd op 18 juli van datzelfde jaar.

Inhoud 790 bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Januari 1955 maakte de schipper van de Lancella een heldhaftige poging om voor de IJslandse kust tijdens zeer zware weersomstandigheden de in nood verkerende trawlers H455 Lorella en H135 Roderigo te bereiken. Deze poging moest worden afgebroken vanwege sterke ijsvorming waardoor het schip dreigde om te slaan. De H455 en de H135 zijn helaas beide vergaan met het verlies van alle bemanningsleden.

De Lancella werd in 1956 winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar.

In 1974 is de Lancella verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H290-Lancella4_150kB.jpg
H290-Lancella4_150kB.jpg (149.68 KiB) 4221 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gert Schouwstra
Berichten: 153
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Gert Schouwstra » 07 jan 2018 14:35

Hoi Jan,
Kan het zijn dat de GY585 Churchill niet in 1960, maar in 1968 is gesloopt?
Dat zou ook beter uitkomen met die 16 jaar.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 20 jan 2018 11:50

Cod War
Tussen de UK en IJsland zijn er in de vorige eeuw 3 zgn ‘Cod Wars’ gevoerd. Deze conflicten hadden betrekking op het door IJsland eenzijdig uitbreiden van de territoriale wateren waardoor Britse vissers de visgronden bij IJsland niet langer konden bevissen. Het hier afgebeelde tafereel betreft de derde Cod War welke duurde van november 1975 tot juni 1976. De aanleiding voor dit conflict was dat IJsland een 200 mijls zone had ingesteld. De Britse regering erkende in eerste instantie deze uitbreiding niet met als gevolg dat er incidenten ontstonden tussen Britse vissers en de IJslandse kustwacht. Deze laatste probeerde de vislijnen van de Britse trawlers door te snijden. De Britse marine probeerde op haar beurt dit te verijdelen door de IJslandse kustwachtschepen te hinderen. Met als gevolg vele botsingen of bijna botsingen. Op dit schilderij staan afgebeeld de trawler H344 Arctic Vandal welke wordt beschermd door het fregat HMS Bacchante.

HMS Bacchante
De HMS Bacchante (F69) was een Leander-class fregat van Royal Navy. De Bacchante is gebouwd bij de werf Vickers te Newcastle. De tewaterlating vond plaats op 29 februari 1968 en het schip werd op 17 oktober 1969 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 2500 ton (2962 ton geladen)
Afmetingen: 113,4 x 13,1 x 4,5 meter
Voorstuwing: 2 oliegestookte ketels (Babcock & Wilcox). Stoomturbines met een vermogen van 22.370 kw (30.000 pk), 2 schroeven gaven het schip een max. snelheid van 27 knopen.
Actieradius: 7400 km bij een snelheid van 15 knopen
Bewapening:
1 × dubbelloops 4.5 inch (114 mm) kanon + 2 x 20 mm kanons
1 x Sea Cat surface to ari missile system
2 × triple Mk 32 Torpedobuizen
1 x Westland Wasp Helicopter
Het schip is 1982 uit dienst gesteld en verkocht aan de Royal New Zealand Navy en herdoopt in F69 Wellington. Het schip heeft tot 1999 dienst gedaan en is in 2005 afgezonken in de Straat van Cook.

H344 Arctic Vandal
De motor trawler Arctic Vandal is onder bouwnr 968 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.
Het schip is op 15 juni 1961 te water gelaten en kwam in november van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 594 bruto ton
Lengte: 163,7 ft (49,9 m)
Breedte: 30,5 ft (9,3 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1400 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

In 1979 is de Arctic Vandal verkocht aan rederij Huxley Fishing Co Ltd uit Lowestoft waarbij de naam werd gewijzigd in St. Paul. Het schip werd verbouwd tot standby reddingsvaartuig voor de offshore industrie.
In 1990 ging het schip over naar Colne Shipping Co Ltd uit Lowestoft en deze deed het schip in 1996 weer van de hand aan Charford Shipping IV Ltd uit Lowestoft.

Jan
Bijlagen
Cod-War2_150kB.jpg
Cod-War2_150kB.jpg (81.15 KiB) 4125 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 27 jan 2018 11:35

H22 Benvolio

De stoomtrawler H22 Benvolio is in 1949 gebouwd onder bouwnr. 1184 bij de wef Smith’s Dock Company Ltd te Middlesbrough voor rekening van de rederij Northern Fishing Co uit Hull (Mark & Graham Hellyer). De tewaterlating vond plaats op 14 februari 1949 en de oplevering in augustus van datzelfde jaar.

Inhoud 722 bruto ton
Lengte: 184,6 ft (56,2 m)
Breedte: 31,2 ft (9,5 m)

Voortstuwing: oliegestookte ketel + triple expansie stoommachine

Geschiedenis:
In 1975 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
H22-Benvolio_150kB.jpg
H22-Benvolio_150kB.jpg (125.57 KiB) 4076 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 07 feb 2018 14:12

H132 Benella

De motortrawler H132 Benella is onder bouwnr 936 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de City Steam Fishing Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 16 oktober 1958 te water gelaten en kwam in februari 1959 in de vaart.

Inhoud 789 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1700 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

In 1965 werd de Benella verkocht aan J. Marr & Son uit Hull.
In 1977 werd het schip omgebouwd tot Stand by vaartuig voor de offshore industrie
In 1978 werd het schip geregistreerd te Fleetwood
In 1991 ging het schip over naar Cam Shipping Co Ltd uit Aberdeen en werd omgedoopt in Cam Viceroy.
In 1993 verkocht voor de sloop en gesloopt te Rainham, Kent.

Jan
Bijlagen
H132-Benella_150kB.jpg
H132-Benella_150kB.jpg (64.83 KiB) 4011 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 21 feb 2018 13:43

1572 Grand Prince

Bij de werf Port Weller Dry Dock te St. Catherines Ontario (Canada) werden in 1966/1967 vier hektrawlers gebouwd voor rekening van de rederij Bonavista Cold Storage Co uit Bonavista, New Foundland. De hier afgebeelde Grand Prince was de eerste uit de rij en werd in januari 1967 opgeleverd. De andere drie schepen waren de Grand Baron (Juli 1967) Grand Count (September 1967) en Grand Knight (November 1967).

Lengte 144 ft (43,9 m). Inhoud: 535 BRT
Hoofdmotor: 1500 pk GM dieselmotor

Jan
Bijlagen
1572-Grand-Prince_150kB.jpg
1572-Grand-Prince_150kB.jpg (68.47 KiB) 3929 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 04 mar 2018 15:03

H114 Stella Aquila

De stoomtrawler H114 Stella Aquila is onder bouwnr 907 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Derwent Trawlers Ltd uit Hull maar kwam onder exploitatie van Charleson – Smith Trawlers Ltd eveneens uit Hull.

Het schip is 16 november 1956 te water gelaten.

Inhoud: 780 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
In augustus 1965 is het schip verkocht aan Hudson Bros (Trawlers) Ltd uit Hull en in november 1965 hernoemd als Ross Aquila. Op 16 maart 1971 is tijdens onderhoudswerkzaamheden brand uitgebroken in de machinekamer waardoor aanzienlijke schade aan de machinekamer en de brug is ontstaan. Na reparatie is het schip weer ingezet voor de visserij.

In 1975 is het schip voor de sloop verkocht aan Desguaces Y Salvametos uit Spanje.

Jan
Bijlagen
H114-Stella-Aquila3_150kB.jpg
H114-Stella-Aquila3_150kB.jpg (68.24 KiB) 3845 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 07 mar 2018 14:41

FD208 Broadwater

De motortrawler FD208 Broadwater is in 1958 onder bouwnr. 511 gebouwd bij Goole Shipbuiling & Repairs Co Ltd te Goole (UK) voor rekening van Mason Trawlers Ltd uit Fleetwood (UK). De tewaterlating vond plaats op 19 april 1958 en het schip kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 426 bruto ton
Lengte: 138.31 ft (42,15 m)
Breedte: 28.44 ft (8,66 m)
Diepgang: 14.3 ft (4,35 m)

Voortstuwing: 8 cil. dieselmotor fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day vermogen 1000 pk

Geschiedenis:
31-07.-1961: Verkocht aan Broadwater Trawlers Ltd, Fleetwood.
31-07-1964: Verkocht aan Boston Deep Sea Fisheries Ltd, Fleetwood.
Augustus 1969: Beschadigd als gevolg van brand.
Februari 1970: Terug in de vaart naar reparatie. Overgegaan naar Grimsby.
31-07-1971: Verkocht aan Lago Steam Trawler Co Ltd, Hull.
31-07-1973: Geregistreerd te Fleetwood als BOSTON CRUSADER (FD208).
Juni1976: Opgelegd.
1976: Hermeten 402brt 128nt.
Oktober 1976: Verkocht aan Colne Shipping Co Ltd, Lowestoft.
1976: Verbouwd tot offshore platform stand-by safety vessel. Fleetwood registratie gesloten. Na verbouwing geregistreerd als JAMAICA eigenaar Drifter Trawlers Ltd, Lowestoft te Lowestoft
1986: Verkocht aan Liguaria Maritime Ltd, Milton om te worden gesloopt.
Januari 1987: Gesloopt te Milton Creek, Sittingbourne

Jan
Bijlagen
FD208-Broadwater_150kB.jpg
FD208-Broadwater_150kB.jpg (75.49 KiB) 3783 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 11 mar 2018 11:25

GY23 Black Watch

De Britse motortrawler GY23 Black Watch is in 1956 gebouwd onder bouwnr. 284 bij de Duitse Rickmers Werft te Bremerhaven te voor rekening van Loyal Steam Fishing Co uit Grimsby (UK) (Mark & Graham Hellyer).

Inhoud 697 bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 31,7 ft (9,6 m)
Diepgang: 17 ft (5,2 m)

Voortstuwing: Dieselmotor gebouwd door Ottensener Eisenwerk 1200 pk

Geschiedenis:
Januari 1966 Verkocht aan Northern Trawlers te Grimsby
Juni 1974 Betrokken bij een aanvaring met de trawler Vianova uit Grimsby tijdens het vissen in de buurt van IJsland. Hierbij werd de Black Watch zodanig beschadigd dat het visruim onder water kwam te staan. De trawler moest worden drooggezet om noodreparaties te kunnen uitvoeren. Bij terugkomst te Grimsby was de vangst volledig verrot en de trawler werd berucht om de lucht die sindsdien uit haar visruim kwam.
Augustus 1976: voor de sloop verkocht naar België

Jan
Bijlagen
GY23-Black-Watch_150kB.jpg
GY23-Black-Watch_150kB.jpg (67.77 KiB) 3687 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 24 mar 2018 10:19

GY58 Everton

De stoomtrawler GY58 Everton is in 1958 in de vaart gekomen voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby.

Het schip was een van de grootste trawlers van het Verenigd Koninkrijk en is gebouwd bij Cochranes te Selby onder bouwnr. 1429.

Inhoud: 884 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,3 m)
Breedte: 33 ft (10 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith uit Hull. Vermogen is mij niet bekend.

Tijdens de kabeljauwoorlog met IJsland is het schip beschoten door de IJslandse kustwacht en heeft daarbij diverse treffers opgelopen maar is toch behouden thuisgevaren.

In mei 1975 is het schip opgelegd. Er is nog een poging gedaan om het schip als museumschip te gaan gebruiken maar dat plan is niet gerealiseerd en in 1976 is het schip alsnog verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
GY58-Everton4_150kB.jpg
GY58-Everton4_150kB.jpg (60.36 KiB) 3567 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 12 apr 2018 17:28

GY23 Black Watch

De Britse motortrawler GY23 Black Watch is in 1956 gebouwd onder bouwnr. 284 bij de Duitse Rickmers Werft te Bremerhaven te voor rekening van Loyal Steam Fishing Co uit Grimsby (UK) (Mark & Graham Hellyer).

Inhoud 697 bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 31,7 ft (9,6 m)
Diepgang: 17 ft (5,2 m)

Voortstuwing: Dieselmotor gebouwd door Ottensener Eisenwerk 1200 pk

Geschiedenis:
Januari 1966 Verkocht aan Northern Trawlers te Grimsby
Juni 1974 Betrokken bij een aanvaring met de trawler Vianova uit Grimsby tijdens het vissen in de buurt van IJsland. Hierbij werd de Black Watch zodanig beschadigd dat het visruim onder water kwam te staan. De trawler moest worden drooggezet om noodreparaties te kunnen uitvoeren. Bij terugkomst te Grimsby was de vangst volledig verrot en de trawler werd berucht om de lucht die sindsdien uit haar visruim kwam.
Augustus 1976: voor de sloop verkocht naar België.

Jan
Bijlagen
GY23-Black-Watch2_150kB.jpg
GY23-Black-Watch2_150kB.jpg (72.66 KiB) 3412 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 22 apr 2018 10:45

FD181 Wyre Victory

De Britse motortrawler FD181 Wyre Victory is in 1959 gebouwd onder bouwnr. 951 bij de Engelse werf Cook, Welton& Gemmell te Beverley (UK) voor rekening van Wyre Trawlers Ltd te Fleetwood (UK). De tewaterlating vond plaats op 7 september 1959 en het schip kwan op 9 januari 1960 in de vaart.

Inhoud 398 bruto ton
Lengte: 140 ft (42,7 m)
Breedte: 28 ft (8,5 m)
Diepgang: 14 ft (4,3 m)

Voortstuwing: Mirees Bickerton & Day dieselmotor met een vermogen van 860pk

Geschiedenis:
14 januari 1976: Op weg naar de visgronden bij IJsland op een onderzees rif gelopen bij Mill Rocks ten westen van het eiland Rhum (Hebriden) waarna het schip is gezonken. Alle opvarenden zijn gered.

Jan
Bijlagen
FD181-Wyre-Victory_150kB.jpg
FD181-Wyre-Victory_150kB.jpg (60.55 KiB) 3275 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 12 mei 2018 15:13

GY282 Hull City

De Britse stoomtrawler GY282 Hull City is in 1953 gebouwd onder bouwnr. 1385 bij de Engelse werfCochrane & Sons LTD te Selby voor rekening van Consolidated Fisheries LTD te Grimsby (UK). Zusterschip was de GY246 Grimsby Town welke eveneens in 1953 is gebouwd.

Inhoud 711 bruto ton
Lengte: 178 ft (54,3 m)
Breedte: ? ft (? m)
Diepgang: ? ft (? m)

Voortstuwing: stoommachine + oliegestookte ketel (fabrikaat ?)

Geschiedenis:
1975: Uit de vaart genomen en verkocht voor de sloop (gesloopt te Fleetwood)

Jan
Bijlagen
GY282-Hull-City_150kB.jpg
GY282-Hull-City_150kB.jpg (86.91 KiB) 2988 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Britse trawlers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 14 mei 2018 00:06

Mooi werk Jan, die trawlers op de helling...doet me denken aan vroegaah...ooit nog eens een paar trawlers gebouwd hier in Canada, maar bij lange na niet zulke mooie lijnen als die " ouwe bootjes" van jou :lol:
Bijlagen
ThreeTrawlers-PEI-1988-1989..JPG
ThreeTrawlers-PEI-1988-1989..JPG (90.36 KiB) 2943 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 494
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Britse trawlers

Bericht door Sparkymul » 17 mei 2018 19:44

Jan,

Ik kijk met genoegen naar de kunstwerken van de Britse trawlers.

Het bijgaande scheepje kon ik via Marktplaats voor weinig geld op de kop tikken. De registratie is FB 162 maar volgens mij bestaat FB als visserijhaven niet. Het zal waarschijnlijk FD 162 moeten zijn. De naam is Edwina Jocina. Volgens mij heb je dit schip nog niet vereeuwigd of toch wel?

Het model heeft in een rokersruimte gestaan, het is bruin geworden van de teer. Het wordt nog een klus om het netjes te krijgen.

Charles Mul
Bijlagen
FD162.jpg
FD162.jpg (65.2 KiB) 2834 keer bekeken

Plaats reactie