Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 01 mei 2016 11:27

Hull trawlers

Op het schilderij staan een drietal trawlers uit Hull afgebeeld. Twee van de rederij Thomas Hamling & Co Ltd en een van de rederij Boyd Line Ltd (witte schoorsteen met twee rode banden).

Jan
Bijlagen
Hull-trawlers_150kB.jpg
Hull-trawlers_150kB.jpg (146.68 KiB) 2654 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 25 mei 2016 12:51

H50 Kingston Turquoise

De stoomtrawler H50 Kingston Turquoise is onder bouwnr 895 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 15 oktober 1954 te water gelaten en kwam in februari 1955 in de vaart.

Inhoud 811 bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Op 22 januari 1965 is het schip op de terugreis naar Hull 14 zeemijl ten Noord noord westen van Holy Head bij de Orkney eilanden lek geslagen op de North Shoal. Het schip zonk binnen 4 minuten. Van de 20 bemanningsleden wisten er 19 zich te redden mbv de 2 reddingssloepen.

Jan
Bijlagen
H50-Kingston-Turquoise3.jpg
H50-Kingston-Turquoise3.jpg (148.74 KiB) 2624 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 02 jun 2016 19:53

H588 Kingston Sardius

De stoomtrawler H588 Kingston Sardius is onder bouwnr 796 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. uit Hull.

Het schip is op 10 juni 1948 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 686 bruto ton
Lengte: 181,7 ft (55,4 m)
Breedte: 30,8 ft (9,4 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 13,2 knopen kon worden behaald.

Op 29 juni 1966 is het schip overgegaan naar Hellyer Bros Ltd uit Hull.
In 1968 verkocht aan Van Den Bossche (BE) voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H588-Kingston-Sardius_150kB.jpg
H588-Kingston-Sardius_150kB.jpg (144.05 KiB) 2594 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 26 jul 2016 12:14

H127 Kingston Pearl

De motortrawler H127 Kingston Pearl is onder bouwnr 933 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 21 juli 1958 te water gelaten en kwam in november van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 691 bruto ton
Lengte: 176,6 ft ( 53,8 m)
Breedte: 32,8 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1450 pk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Kingston Pearl is in 1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd te Hull
Op 16 november 1973 is het schip gestrand na een aanvaring met de bulk carrier King Alfred.
Op 26 november is de Kingston Pearl vlotgetrokken en naar Grimsby versleept voor reparatie.

In 1978 is het schip verkocht voor de sloop aan Albert Draper & Son uit Hull. In 1980 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
H127-Kingston-Pearl_150kb.jpg
H127-Kingston-Pearl_150kb.jpg (148.63 KiB) 2525 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 07 aug 2016 11:34

H176 Arctic Warrior

De stoomtrawler Arctic Warrior is in 1951 gebouwd bij de Engelse werf Cochranes of Selby te Selby (UK) voor de rederij Boyd Line Ltd uit Hull. De tewaterlating vond plaats op 25 januari 1951 en het schip kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 712 bruto ton
Lengte: 181,3 ft (49,3 m)
Breedte: 31,1 ft ( 8,2 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith met een vermogen van 712 pk.

In 1954 werd de Arctic Warrior winnaar van de Silver Cod Trophy.
Het schip heeft tot 1975 voor de Boyd Line gevaren en is daarna gesloopt.


H111 Newby Wyke

De Engelse stoomtrawler H111 Newby Wyke is in 1950 gebouwd bij Cochrane & Sons te Selby onder bouwnr. 1353 voor rekening van rederij West Dock Steam Trawling Co uit Hull.
De tewaterlating vond plaats op 8 oktober 1950.

Inhoud: 672 BRT
Lengte: 178,4 ft (54,37 m )
Breedte: 30,7 ft (9,35 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 890pk.

In 1954 zijn alle schepen van de West Dock Steam Trawling Co overgegaan naar de Lord Line Ltd uit Hull welke op haar beurt in 1966 is overgegaan naar Hellyer Brothers Ltd uit Hull.

In 1975 is de Newby Wyke verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H176-Arctic-Warrior_150kB.jpg
H176-Arctic-Warrior_150kB.jpg (147.68 KiB) 2377 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 27 aug 2016 06:43

H320 Arctic Corsair

De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.

Inhoud 764 bruto ton
Lengte: 187,1 ft (57 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland). Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.

In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen. In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.

In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.

Jan
Bijlagen
H320-Arctic-Corsair4_150kB.jpg
H320-Arctic-Corsair4_150kB.jpg (149.6 KiB) 2286 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 07 okt 2016 15:40

H303 Southella

De stoomtrawler H303 Southella is in 1946 onder bouwnr 768 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell uit Beverly, UK voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 2 juli 1946 te water gelaten en werd op 2 september 1946 in dienst gesteld.

Inhoud 536 bruto ton
Lengte: 166,9 ft (50,8 m)
Breedte: 27,27 ft (8.4 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte keten en een triple expansie stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmesmet een vermogen van 1000 IHP. Hiermee kon een max. snelheid van 12,9 knopen worden behaald.

Geschiedenis:
De Southella heeft tot 1965 gevaren voor J. Marr & Son Ltd en is toen verkocht voor de sloop aan Van Heyghen Freres te Gent (BE).

Jan
Bijlagen
H303-Southella_150kB.jpg
H303-Southella_150kB.jpg (146.68 KiB) 2139 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Britse trawlers

Bericht door Knisten » 08 okt 2016 02:12

Jan, goedenavond,

Heb je ooit het boek "Lovely she goes..." van William Mitford ("Recht zo die gaat..." in de Nederlandse vertaling) gelezen ? Over de visserij in de Noordelijke IJszee vanuit Grimsbey door de trawler "Arctic Fox" ? Daar moest ik gelijk aan denken toen ik jouw "Southella" zag. Een "kanarie-gele trawler", waarvan de schipper zich niet stoorde aan "God noch gebod". Heerlijk boek om te lezen en dat was mijn associatie met dit particular schilderij uit een anderszins prachtige collecie. Thanks for posting.

Groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 09 okt 2016 10:35

Beste Dirk,

Dat boek heb ik ook gelezen. Ik begrijp dat het schilderij je doet denken aan hetgeen in het boek beschreven wordt. Ik heb redelijk veel gelezen over de Engelse visserij en ik ben onder de indruk van de zware omstandigheden waarin die vissers hun brood moesten verdienen. Het was het gevaarlijkste beroep in de UK en er zijn veel mensen bij verongelukt. Dag en nacht werken in vaak heel slecht weer. Je kunt niet anders dan respect hebben voor de mensen die dat doorstaan hebben.

Mvg

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Britse trawlers

Bericht door Knisten » 12 okt 2016 23:34

Ja, dat ben ik volkomen met je eens. Heb jaren geleden, een beetje, als toerist, rondgedwaald in Hull en Grimsby en me daar eindeloos verwonderd over de staat waarin de meeste schepen verkeerden. Die gaven mijns insziens wel blijk van "heavy duty" buitengaats. Toen ik het voornoemde boek vond en gelezen had werd alles duidelijk. En dat was slechts één boek. In één adem uitgelezen... Geweldig. Een praatje maken ging wel, maar je moest heel heel goed opletten op wat ze zeiden als gevolg van het dialect, maar 't was te doen. Leuke tijd gehad daar en vandaar dat jouw schilderijen me wel aanspreken.
Groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 27 okt 2016 15:18

H161 Joseph Conrad

De stoomtrawler H161 Joseph Conrad is onder bouwnr 924 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Newington Steam Trawling Co Ltd uit Hull.

Dit was de laatste stoomtrawler die voor Hull is gebouwd.

Het schip is op 27 augustus 1957 te water gelaten en kwam in januari 1958 in de vaart.

Inhoud 823 bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1972 werd de stoommachine vervangen door een Stork Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 1500 pk.

In 1978 is het schip opgelegd en in 1980 is de Joseph Conrad verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H161-Joseph-Conrad3_150kB.jpg
H161-Joseph-Conrad3_150kB.jpg (147.48 KiB) 1917 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 26 nov 2016 12:21

BX680 Düsseldorf

De Duitse motortrawler Düsseldorf is in 1961 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 874 voor rekening van Rederei Nordsee te Bremen. De Düsseldorf was het laatste schip uit een serie van zes trawlers die in de periode 1959 – 1961 bij deze werf zijn gebouwd. De andere trawlers waren:

NC443 Augsburg (1959)
NC444 Hagen (1960)
NC445 Minden (1960)
NC450 Würzburg (1960)
BX674 Nordenham (1960)

Afmetingen: 65,93 x 10,32 x 4,88 m.
Inhoud: 972,5 bruto ton register.

Hoofmotor: dieselmotor met een vermogen 2200 pk
Max. snelheid: 14,7 knopen

In 1978 is de Düsseldorf gesloopt.

Jan
Bijlagen
BX680-Dusseldorf2_150kB.jpg
BX680-Dusseldorf2_150kB.jpg (148.03 KiB) 1760 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 29 dec 2016 17:55

GY448 Isernia

Deze stoomtrawler is in 1943 onder bouwnr. 703 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmel te Beverly als Grenadier (Military Class Vessel) voor de Britse Admiraliteit. De tewaterlating vond plaats op 26 september 1942 en het schip kwam op 10 februari 1943 in de vaart
Inhoud: 580 bruto ton
Lengte: 175 ft (53,3 m)
Breedte: 30 ft (9,1 m)

Stoommachine: fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000IHP
Max. snelheid: 11 knopen

Geschiedenis:
Op 20 april 1946 verkocht aan de rederij Great Grimsby & East Coast Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. Het schip kreeg toen de naam Isernia met visnr. GY448.
December 1946 omgebouwd tot oliestoker.
Op 16 november 1965 beschadigd a.g.v. brand in de machinekamer
Op 19 november 1965 gestrand bij deingang van de haven van Peterhead
In 1966 verkocht aan Arie Rijsdijk en te Hendrik Ido Ambacht gesloopt

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 29 dec 2016 17:55

GY448 Isernia

Deze stoomtrawler is in 1943 onder bouwnr. 703 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmel te Beverly als Grenadier (Military Class Vessel) voor de Britse Admiraliteit. De tewaterlating vond plaats op 26 september 1942 en het schip kwam op 10 februari 1943 in de vaart
Inhoud: 580 bruto ton
Lengte: 175 ft (53,3 m)
Breedte: 30 ft (9,1 m)

Stoommachine: fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000IHP
Max. snelheid: 11 knopen

Geschiedenis:
Op 20 april 1946 verkocht aan de rederij Great Grimsby & East Coast Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. Het schip kreeg toen de naam Isernia met visnr. GY448.
December 1946 omgebouwd tot oliestoker.
Op 16 november 1965 beschadigd a.g.v. brand in de machinekamer
Op 19 november 1965 gestrand bij deingang van de haven van Peterhead
In 1966 verkocht aan Arie Rijsdijk en te Hendrik Ido Ambacht gesloopt

Jan
Bijlagen
GY448-Isernia_150kB.jpg
GY448-Isernia_150kB.jpg (148.54 KiB) 1228 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 11 jan 2017 17:23

Hull fish market

Op het schilderij ligt links de trawler H116 St Dominic afgemeerd. Het lossen van de trawler door de losploeg is gedaan en op de voorgrond liggen nog de metalen vaten (kits) waarin de vis naar de markt werd vervoerd.

Jan
Bijlagen
Hull-fish-market_150kB.jpg
Hull-fish-market_150kB.jpg (148.21 KiB) 1043 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 350
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 13 feb 2017 13:26

H267 Cape Canaveral

De trawler H267 Cape Canaveral is in 1963 onder bouwnr. 1480 gebouwd bij de werf Cochrane & Sons Ltd (te Selby UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull.

Inhoud 805 bruto ton
Lengte: 190 ft ( 57,9 m)
Breedte: 33,11 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Mirrlees met een vermogen van 1800 pk.

De Cape Canaveral is in 1965 overgegaan naar British United Trawlers en kreeg de naam Ross Canaveral.

In 1978 werd het schip opgelegd en uiteindelijk gesloopt.

Jan
Bijlagen
H267-Cape-Canaveral_150kB.jpg
H267-Cape-Canaveral_150kB.jpg (143.58 KiB) 899 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast