Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 13 aug 2011 16:21

Bijgaand wat schilderijen van Britse trawlers.

Ik hoop dat u ze kunt waarderen.

Jan de Reus
Bijlagen
H156 St Loman_1 800x600-1.jpg
H156 St. Loman

De Saint Loman is onder bouwnr 921 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.

Het schip is op 1 juli 1957 te water gelaten en kwam in november datzelfde jaar in de vaart.

Het schip had een inhoud van 895 bruto ton en was daarmee de zijtrawler met het grootste bruto tonnage welke in Engeland is gebouwd.

Lengte: 190 ft (57,6 m)
Breedte: 33.1 ft (10 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel met een vermogen van 1600 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald. De stoommachine werd geleverd door C D Holmes te Hull.

In 1965 ging het schip over naar Firth Steam Trawling Co Ltd te Hull.

In 1976 is het schip verkocht voor de sloop.
;
;
H156 St Loman_1 800x600-1.jpg (408.87 KiB) 6205 keer bekeken
GY48 Arsenal_bewerkt_800x600.jpg
GY48 Arsenal

De Arsenal is onder bouwnr 928 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby.

Het schip is op 28 september 1957 te water gelaten en kwam in februari 1958 in de vaart.

Inhoud: 744 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1400 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1975 is de Arsenal verkocht voor de sloop.
;
;
GY48 Arsenal_bewerkt_800x600.jpg (361.04 KiB) 6204 keer bekeken
H209 Kirkella_800x600.jpg
H209 Kirkella

De Kirkella is onder bouwnr 861 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.

Het schip is op 15 januari 1952 te water gelaten en kwam in maart datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 790 bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1250 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1955 werd de Kirkella winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar. De Kirkella werd in 1959 verkocht aan Dinas Steam Trawling Co Ltd te Fleetwood. Vervolgens werd het schip in 1963 aangekocht door Boyd Line Ltd te Hull en kreeg de naam Arctic Galliard. I.v.m. het in de vaart komen van een nieuwe diepvries hektrawler met dezelfde naam werd het schip hernoemd in Arctic Outlaw.

In 1974 is de Arctic Outlaw verkocht voor de sloop.
;
;
H209 Kirkella_800x600.jpg (446.97 KiB) 6202 keer bekeken
H209 Kirkella_2_800x600.jpg
De Kirkella vissende bij het invallen van de avond.
H209 Kirkella_2_800x600.jpg (321.64 KiB) 6201 keer bekeken
GY16 Edward East 800x600.jpg
GY16 Edward East

Dit schip is als H161 Quantock in 1936 gebouwd voor rekening van Hudson Brothers bij de werf Cochranes in Engeland en was een zusterschip van de GY279 Daniel Quare.

Afmetingen: inhoud 440 bruto ton
Lengte: 156 ft (47,5 m)
Breedte: ?

De H161 Quantock werd in 1946 omgedoopt in H105 Cape Barfleur en werd daarna in februari 1949 aangekocht door de rederij H. Croft Baker uit Grimsby. Het schip werd hernoemd in GY16 Edward East.

In juli 1957 werd het schip verkocht aan rederij Dennis Roberts en kreeg de naam Ashanti.

In 1960 is het schip gesloopt in België.
;
GY16 Edward East 800x600.jpg (491.98 KiB) 6097 keer bekeken
GY718 Ross Revenge 800x600.jpg
GY 718 Ross Revenge

De Ross Revenge is in 1960 gebouwd bij Seebeckwerft Bremerhaven (Duitsland) als een uit een serie van drie schepen. Het schip werd gedoopt met de naam "RE1 Freyr" Op dat moment waren het de grootste trawlers van de wereld en zij beschikten o.m. over een dieselmotor van 2000 pk, een verstelbare schroef en een Vulcan vloeistof koppeling. De Freyr and haar zusters "Vikingur" AK100 en "Sigurnur" IS33 gingen allen naar IJslandse visserijmaatschappijen.

Inhoud: 978 brt
Lengte: 217 ft (66,1m)

De Frey arriveerde in september 1963 in haar nieuwe thuishaven Grimsby na aankoop door Ross Fisheries. Ze kreeg de naam Ross Revenge en ontving het nummer GY 718. Na eind zeventiger jaar een paar jaar te zijn opgelegd werd het schip in 1979 ingezet voor reddings- en sleepwerk vanaf de kust van Cornwall. In september 1980 werd het schip wederom opgelegd. Vervolgens werd het schip aangekocht om te gaan dienen als zendschip voor Radio Caroline. In augustus 1983 werd begonnen met uitzendingen vanaf de Ross Revenge voor de kust van Engeland. Als gevolg van de hevige storm van oktober 1987 verloor het schip op 25 november van datzelfde jaar haar zendmast. Een nieuwe zendmast werd geïnstalleerd maar op 19 augustus 1989 werd de zender uit de lucht gehaald. Uiteindelijk vond in November 1990 de laatste uitzending vanaf het schip plaats.

Als gevolg van een storm uit het Noordoosten sloeg het schip los van haar ankers en werd door sleepboten in de haven van Dover gesleept. Na betaling van de bergingskosten werd het schip uit Dover gesleept en was daarna als drijvend museum te bezichtigen in verschillende havens in de monding van de Theems.
;
GY718 Ross Revenge 800x600.jpg (398.41 KiB) 6097 keer bekeken
H161 Joseph Conrad 800x600.jpg
H161 Joseph Conrad

De Joseph Conrad is onder bouwnr 924 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Newington Steam Trawling Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 27 augustus 1957 te water gelaten en kwam in januari 1958 in de vaart. Het was de laatste stoomtrawler die voor Hull is gebouwd.

Inhoud: 823 bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een olie gestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1972 werd de stoommachine vervangen door een Stork Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 1500 pk.

In 1978 is het schip opgelegd en in 1980 is de Joseph Conrad verkocht voor de sloop.
;
H161 Joseph Conrad 800x600.jpg (375.05 KiB) 6097 keer bekeken
H59 Cape Trafalgar_800x600.jpg
H 59 Cape Trafalgar

De H59 Cape Trafalgar is onder bouwnr 922 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull.

Het schip is op 18 februari 1957 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 787 bruto ton
Lengte: 189,5 ft (57,7 m)
Breedte: 33,1 ft (10 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 2400 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

De Cap Trafalgar is in 1960 verkocht aan Ross Group Ltd te Grimsby en hernoemd in Ross Trafalgar. In 1967 is het schip van Hull naar Grimsby overgegaan maar in 1968 weer teruggekomen naar Hull. In 1972 werd het schip de winnaar van de Hull Distant Water Challenge Shield (hoogste waarde aangevoerde vis).

In 1978 is het schip verkocht voor de sloop.
;
H59 Cape Trafalgar_800x600.jpg (409.45 KiB) 6083 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jan de Reus op 18 dec 2011 13:17, 14 keer totaal gewijzigd.
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5750
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Britse trawlers

Bericht door jdbvos » 13 aug 2011 16:26

Schitterend,Jan
Heel levensecht. Ook dat water

Is die zeemeeuw oven je handtekening een soort standaard ? Doet het ook leuk !
....hij's nét van het plaatje weggevlogen op die laatste 2....... 8)
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 18 sep 2011 15:56

Nieuwe serie.

Jan de Reus
Bijlagen
H149 Kingston Jade_800x600.jpg
H149 Kingston Jade

De H149 Kingston Jade is onder bouwnr 829 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 28 oktober 1950 te water gelaten en kwam in februari 1951 in de vaart.

Inhoud 794 bruto ton
Lengte: 188,8 ft (57,5 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1200 ipk waarmee een max. snelheid van 13,2 knopen kon worden behaald.

In 1966 is het schip verkocht aan Hellyer Bros Ltd. te Hull.
In 1975 is de Kingston Jade verkocht voor de sloop.
;
H149 Kingston Jade_800x600.jpg (321.43 KiB) 6083 keer bekeken
H59 Ross Trafalgar_800x600.jpg
H 59 Ross Trafalgar

De H59 Cape Trafalgar is onder bouwnr 922 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull.

Het schip is op 18 februari 1957 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 787 bruto ton
Lengte: 189,5 ft (57,7 m)
Breedte: 33,1 ft (10 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 2400 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

De Cap Trafalgar is in 1960 verkocht aan Ross Group Ltd te Grimsby en hernoemd in Ross Trafalgar. In 1967 is het schip van Hull naar Grimsby overgegaan maar in 1968 weer teruggekomen naar Hull. In 1972 werd het schip de winnaar van de Hull Distant Water Challenge Shield (hoogste waarde aangevoerde vis).

In 1978 is het schip verkocht voor de sloop.
;
H59 Ross Trafalgar_800x600.jpg (375.43 KiB) 6083 keer bekeken
H179 St Leger_800x600.jpg
H178 St. Leger

De stoomtrawler H178 Saint Leger is onder bouwnr 835 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling & Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 9 maart 1951 te water gelaten .

Inhoud 794 bruto ton
Lengte: 188,8 ft ( 57,5 m)
Breedte: 32,2 ft ( 9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en de stoommachine was van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1150 ipk waarmee een max. snelheid van 13,4 knopen kon worden behaald.

In 1975 is het schip verkocht voor de sloop.
;
H179 St Leger_800x600.jpg (320.83 KiB) 6083 keer bekeken
H59 Cape Trafalgar_3_800x600.jpg
H59 Cape Trafalgar in zwaar weer.
;
;
H59 Cape Trafalgar_3_800x600.jpg (449.27 KiB) 5927 keer bekeken
GY648 Vivaria_800x600.jpg
GY648 Vivaria

De Vivaria is onder bouwnr 961 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Deze fraaie driedekker stond bekend als de snelste trawler van Grimsby.

Het schip is op 12 mei 1960 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 744 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een diesel voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Vivaria is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
;
;
GY648 Vivaria_800x600.jpg (470.06 KiB) 5925 keer bekeken
H128 Kingston Beryl_800x600.jpg
H128 Kingston Beryl

De H128 Kingston Beryl is onder bouwnr 934 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 29 september 1958 te water gelaten en was de eerste Britse trawler met een variabele spoed propeller.

Inhoud 789 bruto ton
Lengte: 176,6 ft ( 53,8 m)
Breedte: 32,8 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1450 pk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Kingston Beryl is in 1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd te Hull
In 1971 werd het schip de winnaar van de Hull Distant Water Challenge Shield (hoogste waarde aangevoerde vis).

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
;
;
H128 Kingston Beryl_800x600.jpg (364.35 KiB) 5925 keer bekeken
H326 Kingston Amber_800x600.jpg
H326 Kingston Amber

De H326 Kingston Amber is onder bouwnr 946 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 28 september 1960 te water gelaten en had de reputatie als zijnde de snelste zijtrawler van de Britse vloot. Het schip zou een snelheid van 18 knopen hebben gehaald.

Inhoud 785 bruto ton
Lengte: 190 ft ( 57,9 m)
Breedte: 33,11 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 2000 pk.

De Kingston Amber is in 1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd te Hull.

In 1978 werd het schip opgelegd.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
;
;
H326 Kingston Amber_800x600.jpg (348.38 KiB) 5925 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jan de Reus op 29 feb 2012 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 29 dec 2011 21:58

3 trawlers toegevoegd: H235 Stella Orion, GY246 Grimsby Town en H320 Arctic Corsair.

Jan de Reus
Bijlagen
H235-Stella-Orion-1000x800.gif
H235 Stella Orion

De H235 Stella Orion is onder bouwnr 1470 gebouwd bij de werf Cohrane & Sons te Selby UK) voor de rederij Charleson – Smith trawlers Ltd uit Hull.

Het schip is in 1962 in de vaart gekomen.

Inhoud 778 bruto ton
Lengte: 190,1 ft ( 58 m)
Breedte: 34,0 ft (10,3 m)

Het schip is in 1966 overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in H235 Ross Orion.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
;
;
H235-Stella-Orion-1000x800.gif (408.68 KiB) 5880 keer bekeken
GY246-Grimsby-Town_1000x800.gif
GY246 Grimsby Town

Dit schip is in 1953 gebouwd voor rekening van Consolidated Fisheries uit Grimsby bij de werf Cochranes te Selby (Engeland) en was een zusterschip van de GY282 Hull City.

Inhoud: 711 bruto ton
Lengte: 178 ft (47,5 m)
Breedte: ?




In 1975 is het schip gesloopt te Dublin.
;
;
GY246-Grimsby-Town_1000x800.gif (435.64 KiB) 5880 keer bekeken
H320-Arctic-Corsair-1000x80.gif
H320 Arctic Corsair

De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.

Inhoud 764 bruto ton
Lengte: 187,1 ft (57 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van `800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland). Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.

In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen. In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.

In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.
;
;
H320-Arctic-Corsair-1000x80.gif (487.96 KiB) 5879 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
seawatercolors
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jan 2012 10:23
Locatie: Blankenberge (Belgium)
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door seawatercolors » 06 jan 2012 12:35

Mooi werk Jan!

Met vriendelijke maritieme groeten
Tobi

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 29 feb 2012 21:37

Een nieuwe bijdrage: de H116 St. Dominic
Bijlagen
H116-St.-Dominic_1000x800.jpg
H116 St. Dominic

De H116 Saint Dominic is onder bouwnr 925 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de bekende rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.
.

De trawler stond bekend om haar markante schoorsteen.

Het schip is op 20 mei 1958 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 829 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing welke bestond uit 3 dieselmotoren, fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 3 x 760 pk en een elektromotor, fabrikaat Metropolitan Vickers Ltd . Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
.
.
H116-St.-Dominic_1000x800.jpg (488.16 KiB) 5691 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jan de Reus op 04 mar 2012 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 04 mar 2012 14:46

Nieuwe bijdrage: schilderij van een Britse trawler in een zware storm (olieverf op board 40x30cm)

Jan
Bijlagen
Storm_1000x800.jpg
Britse trawler in een zware storm
.
Storm_1000x800.jpg (441.97 KiB) 5643 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 10 mar 2012 13:19

Wederom een Engelse trawler. Deze keer de LO117 Samuel Hewett.

De stoomtrawler LO117 Samuel Hewett is onder bouwnr 913 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Heward Trawlers Ltd uit Fleetwood.

Het schip is op 16 maart 1956 te water gelaten.

Inhoud 589 bruto ton
Lengte: 166,7 ft ( 50,8 m)
Breedte: 29,3 ft (8,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en de stoommachine was van fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 925 ipk waarmee een max. snelheid van 12,5 knopen kon worden behaald.

In 1968 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
LO87-Samuel-Hewett_1000x800.jpg
LO87-Samuel-Hewett_1000x800.jpg (444.28 KiB) 5604 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 17 mar 2012 17:52

GY29 Velinda

De GY29 Velinda is onder bouwnr 916 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. De namen van de trawlers van deze rederij begonnen altijd met de letter ‘v’.

Het schip is op 12 juli 1956 te water gelaten en was de eerste in Beverly gebouwde trawler waarvan de bemanningsaccommodatie aan bakboordszijde geheel was doorgetrokken.

Inhoud: 788 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,3 m)
Breedte: 32,5 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Velinda is in 1966 verkocht aan Northern Trawlers Ltd te Grimsby.

Op 12 februari 1975 is het schip op de thuisreis naar Grimsby in aanvaring gekomen met de H267 Ross Canaveral. Omdat reparatie te duur was is het schip vervolgens opgelegd en uiteindelijk in mei 1975 verkocht voor de sloop.
.
.
Bijlagen
GY29-Velinda_800x600.jpg
GY29 Velinda aan de ijskade van Grimsby
GY29-Velinda_800x600.jpg (365.21 KiB) 5466 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jan de Reus op 31 mar 2012 15:24, 3 keer totaal gewijzigd.
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 24 mar 2012 14:38

GY661 Tokio

Dit schip is in 1961 gebouwd voor rekening van Diamonds Steam Fishing Co. uit Grimsby bij de Engelse werf Goole shipbuilding & Repairing Co. Ltd te Goole onder bouwnr. 525. De Tokio was de eerste uit een rij van 4. De andere drie schepen waren de GY668 Hondo, GY689 Okino en GY691 Erimo.

Inhoud: 273 bruto ton
Lengte: 115 ft ( 35 m)
Breedte: ?

Het schip beschikte over een dieselmotor.

De Tokio is in 1982 verkocht aan de Engelse marine om te gaan dienen als doelschip en kreeg de toepasselijke naam Bullseye. In 2001 is het schip verkocht aan een particulier en kreeg toen weer de naam Tokio. De bedoeling was om het schip in oude staat terug te brengen maar dat is uiteindelijk niet gelukt en in 2006 is het schip alsnog gesloopt te Grimsby
.
.
Bijlagen
GY661-Tokio-1000x800.jpg
GY661 Tokio
GY661-Tokio-1000x800.jpg (486.65 KiB) 5507 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 14 apr 2012 14:02

De GY58 Everton is in 1958 in de vaart gekomen voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby.

Het schip was een van de grootste trawlers van het Verenigd Koninkrijk en is gebouwd bij Cochranes te Selby onder bouwnr. 1429.

Inhoud: 884 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,3 m)
Breedte: 33 ft (10 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith uit Hull. Vermogen is mij niet bekend.

Tijdens de kabeljauwoorlog met IJsland is het schip beschoten door de IJslandse kustwacht en heeft daarbij diverse treffers opgelopen maar is toch behouden thuisgevaren.

In mei 1975 is het schip opgelegd. Er is nog een poging gedaan om het schip als museumschip te gaan gebruiken maar dat plan is niet gerealiseerd en in 1976 is het schip alsnog verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
GY58-Everton_800x600.jpg
GY58-Everton_800x600.jpg (58.79 KiB) 5437 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 28 apr 2012 12:17

Nogmaals een schilderij van de GY48 Arsenal.

Jan
Bijlagen
GY48-Arsenal_800x600.jpg
GY48 Arsenal
GY48-Arsenal_800x600.jpg (316.81 KiB) 5372 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 18 mei 2012 14:49

GY58 Everton

Nogmaals de GY58 Everton maar deze keer in volle zee.

Jan
Bijlagen
GY58-Everton_2_800x600.jpg
GY58 Everton
GY58-Everton_2_800x600.jpg (324.74 KiB) 5306 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 03 jun 2012 10:13

H253 Calydon

De stoomtrawler H253 Calydon werd als H159 Northella onder bouwnr 838 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 11 januari 1951 te water gelaten.

Inhoud 787 bruto ton
Lengte: 188,5 ft ( 57,5 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel. De stoommachine was geleverd door C.D. Holmes en leverde een vermogen van 1250 ipk waarmee een max. snelheid van 13,6 knopen kon worden behaald.

In 1956 is het schip verkocht aan P/f Sjǿrnan Westermanhavn Faeroe Islands en hernoemd in Gullberg. Daar heeft het tot 1965 gevaren en is toen overgegaan naar de rederij Hendriksen & Co Ltd uit Hull en kreeg toen de naam H253 Calydon.

In 1973 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H253-Calydon_800x600.jpg
H253 Calydon
H253-Calydon_800x600.jpg (294.76 KiB) 5250 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 16 jun 2012 10:53

GY648 Vivaria

De Vivaria is onder bouwnr 961 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Deze fraaie driedekker stond bekend als de snelste trawler van Grimsby.

Het schip is op 12 mei 1960 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 744 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een diesel voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Vivaria is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
GY648-Vivaria_2_800x600.jpg
GY648 Vivaria
GY648-Vivaria_2_800x600.jpg (333.74 KiB) 5197 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 11 aug 2012 12:21

GY48 Arsenal

De GY48 Arsenal is onder bouwnr 928 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby.

Het schip is op 28 september 1957 te water gelaten en kwam in februari 1958 in de vaart.

Inhoud 744 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1400 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1975 is de Arsenal verkocht voor de sloop.
Bijlagen
GY48-Arsenal_2.jpg
GY48 Arsenal (60x50cm)
GY48-Arsenal_2.jpg (359.21 KiB) 5060 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten