Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Denis
Berichten: 586
Lid geworden op: 06 okt 2012 22:27

Re: Britse trawlers

Bericht door Denis » 26 apr 2015 10:34

Had hem al op SN gezien, prachtig Jan, goed schilderij.

GR
Denis

Denis
Berichten: 586
Lid geworden op: 06 okt 2012 22:27

Re: Britse trawlers

Bericht door Denis » 26 apr 2015 10:57

Laatste in de serie Katwijkse boten, de KW 7 acryl op canvas 30x24 cm
Bijlagen
IMG_2401cp.jpg
IMG_2401cp.jpg (313.72 KiB) 2742 keer bekeken

Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 433
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Britse trawlers

Bericht door Piet Bruijns » 26 apr 2015 20:50

Schitterend werk Denis.
Alles valt hier precies op de de juiste plaats.
Mooie sfeer.
Helemaal goed, niks op aan te merken.


Groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 342
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 07 mei 2015 19:49

H106 Kingston Garnet

De stoomtrawler H106 Kingston Garnet is onder bouwnr 816 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 3 november 1949 te water gelaten en kwam in februari 1950 in de vaart.

Inhoud 717 bruto ton
Lengte: 183,84ft (55,9 m)
Breedte: 30,7 ft (9,35 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 12,9 knopen kon worden behaald.

In 1966 is het schip verkocht aan Hellyer Bros Ltd. te Hull maar heeft niet lang voor deze rederij gevaren want al in 1968 is de Kingston Garnet verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H106-Kingston-Garnet_150kB.jpg
H106 Kingston Garnet (50x40cm)
H106-Kingston-Garnet_150kB.jpg (145.13 KiB) 2627 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10970
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Britse trawlers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 20 mei 2015 01:07

Wat een prachtig schilderij van een prachtig schip....EN die mooie stoom-installatie............ooooh als ik toch eens een paar miljoen had te verspijkeren :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 342
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 21 mei 2015 21:43

H227 Ross Otranto

De H227 Ross Ontranto is als Cape Otranto onder bouwnr 972 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull en is de grootste zij trawler die de werf heeft gebouwd.

Het schip is op 28 juli 1961 te water gelaten en kwam in 1962 in de vaart.

Inhoud 823 bruto ton
Lengte: 198 ft (60,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 2775 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Cape Otranto is in 1965 hernoemd in Ross Otranto.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H227-Ross-Otranto2_150kB.jpg
H227 Ross Otranto (40x30cm)
H227-Ross-Otranto2_150kB.jpg (145.67 KiB) 2515 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 342
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 04 jun 2015 20:03

H118 Cape Columbia

De Cape Columbia is onder bouwnr 914 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers (Trawlers) Ltd uit Hull.

De Cape Columbia was het zusterschip van de H119 Cape Adair die bij dezelfde werf onder bouwnr 915 is gebouwd. Het waren de eerste Britse trawlers met een bulbsteven

Het schip is op 27 april 1956 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 806 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,1ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.

Op 5 februari 1960 is het schip verkocht aan de Ross Group Ltd uit Grimsby en op 22 november 1965 werd de naam veranderd in Ross Columbia.

Op 14 maart 1967 verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en op 3 mei 1967 hernoemd in Arctic Avenger.

In 1976 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H118-Cape-Columbia2_150-kb.jpg
H118 Cape Columbia 40x40cm
H118-Cape-Columbia2_150-kb.jpg (149.67 KiB) 2466 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 342
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 25 jun 2015 19:16

H395 Cape Gloucester

Deze stoomtrawler is als Sapper onder bouwnr 705 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de Engelse Marine.

Het schip is op 11 november 1942 te water gelaten en kwam in maart 1943 in de vaart.

Inhoud 579 bruto ton
Lengte: 175 ft (53,3 m)
Breedte: 30ft (9,1 m)

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 11 knopen worden behaald.

Op 20 april 1946 is het schip verkocht aan Hudson Bros Ltd uit Hull en hernoemd in Cape Gloucester H395. In 1949 is het ship geschikt gemaakt voor oliestook.

Op 28 december 1956 verkocht aan Hendriksen & Co Ltd uit Hull enhernoemd in Admetus. In 1966 is het schip uiteindelijk verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H395-Cape-Gloucester_150kB.jpg
H395 Cape Gloucester (50x40cm)
H395-Cape-Gloucester_150kB.jpg (143.74 KiB) 2421 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 342
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 01 jul 2015 21:37

H290 Lancella

De H290 Lancella is onder bouwnr 880 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.

Het schip is op 3 april 1953 te water gelaten en werd geregistreerd op 18 juli van datzelfde jaar.

Inhoud 790 bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Januari 1955 maakte de schipper van de Lancella een heldhaftige poging om voor de IJslandse kust tijdens zeer zware weersomstandigheden de in nood verkerende trawlers H455 Lorella en H135 Roderigo te bereiken. Helaas moest deze poging worden afgebroken vanwege sterke ijsvorming waardoor het schip dreigde om te slaan. De H455 en de H135 zijn helaas beide vergaan met het verlies van alle bemanningsleden.

De Lancella werd in 1956 winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar.

In 1974 is de Lancella verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H290-Lancella3_150kB.jpg
H290 Lancella (50x40cm)
H290-Lancella3_150kB.jpg (143.96 KiB) 2385 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 342
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 09 jul 2015 20:01

H332 D B Finn

De motortrawler H332 D B Finn is in 1961 gebouwd onder bouwnr 524 bij Goole Shipbuilding & Repair Co te Goole (UK) voor rekening van St Andrews Steam Fishing Co te Hull.

Het schip is op 21 november 1960 te water gelaten en kwam in 1961 in de vaart.

Inhoud: 701 brutoton
Lengte: 188 ft (57,3 m)
Breedte: 32 ft (9,75 m)

Het schip beschikte over een Holmes Werkspoor dieselmotor type TMAS 398 met een vermogen van 1600 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

Op 21 maart 1975 is de D B Finn tijdens een orkaan gestrand voor de kust van IJsland. Alle bemanningsleden zijn daarbij gered. Na berging van het schip bleek de schade dusdanig groot dat reparatie economisch niet meer verantwoord was. Het schip is in juni 1975 verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H332-D-B-Finn_150kB.jpg
H332 D B finn (50x40cm)
H332-D-B-Finn_150kB.jpg (149.16 KiB) 2348 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 342
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 15 aug 2015 14:07

Cod War
Tussen de UK en IJsland zijn er in de vorige eeuw 3 zgn ‘Cod Wars’ gevoerd. Deze conflicten hadden betrekking op het door IJsland eenzijdig uitbreiden van de territoriale wateren waardoor Britse vissers de visgronden bij IJsland niet langer konden bevissen. Het hier afgebeelde tafereel betreft de derde Cod War welke duurde van november 1975 tot juni 1976. De aanleiding voor dit conflict was dat IJsland een 200 mijls zone had ingesteld. De Britse regering erkende in eerste instantie deze uitbreiding niet met als gevolg dat er incidenten ontstonden tussen Britse vissers en de IJslandse kustwacht. Deze laatste probeerde de vislijnen van de Britse trawlers door te snijden. De Britse marine probeerde op haar beurt dit te verijdelen door de IJslandse kustwachtschepen te hinderen. Met als gevolg vele botsingen of bijna botsingen. Op dit schilderij staan afgebeeld de trawler H344 Arctic Vandal welke wordt beschermd door het fregat HMS Bacchante.

HMS Bacchante
De HMS Bacchante (F69) was een Leander-class fregat van Royal Navy. De Bacchante is gebouwd bij de werf Vickers te Newcastle. De tewaterlating vond plaats op 29 februari 1968 en het schip werd op 17 oktober 1969 in dienst gesteld.

Waterverplaatsing: 2500 ton (2962 ton geladen)
Afmetingen: 113,4 x 13,1 x 4,5 meter
Voorstuwing: 2 oliegestookte ketels (Babcock & Wilcox). Stoomturbines met een vermogen van 22.370 kw (30.000 pk), 2 schroeven gaven het schip een max. snelheid van 27 knopen.
Actieradius: 7400 km bij een snelheid van 15 knopen
Bewapening:
1 × dubbelloops 4.5 inch (114 mm) kanon + 2 x 20 mm kanons
1 x Sea Cat surface to ari missile system
2 × triple Mk 32 Torpedobuizen
1 x Westland Wasp Helicopter

Het schip is 1982 uit dienst gesteld en verkocht aan de Royal New Zealand Navy en herdoopt in F69 Wellington. Het schip heeft tot 1999 dienst gedaan en is in 2005 afgezonken in de Straat van Cook.

H344 Arctic Vandal
De motor trawler Arctic Vandal is onder bouwnr 968 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.
Het schip is op 15 juni 1961 te water gelaten en kwam in november van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 594 bruto ton
Lengte: 163,7 ft (49,9 m)
Breedte: 30,5 ft (9,3 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1400 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

In 1979 is de Arctic Vandal verkocht aan rederij Huxley Fishing Co Ltd uit Lowestoft waarbij de naam werd gewijzigd in St. Paul. Het schip werd verbouwd tot standby reddingsvaartuig voor de offshore industrie.
In 1990 ging het schip over naar Colne Shipping Co Ltd uit Lowestoft en deze deed het schip in 1996 weer van de hand aan Charford Shipping IV Ltd uit Lowestoft.

Jan
Bijlagen
Cod-War_150kB.jpg
Cod War (60x50cm)
Cod-War_150kB.jpg (146.76 KiB) 2294 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 342
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 20 aug 2015 21:41

H235 Stella Orion

De motortrawler H235 Stella Orion is onder bouwnr 1470 gebouwd bij de werf Cohrane & Sons te Selby UK) voor de rederij Charleson Smith trawlers Ltd uit Hull.

Het schip is in 1962 in de vaart gekomen.

Inhoud 778 bruto ton
Lengte: 190,1 ft ( 58 m)
Breedte: 34,0 ft (10,3 m)

Het schip is in 1966 overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in H235 Ross Orion.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H235-Stella-Orion3_150kB.jpg
H235 Stella Orion (50x40cm)
H235-Stella-Orion3_150kB.jpg (141.48 KiB) 2256 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 342
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 29 aug 2015 10:06

Grimsby dock

Detail van de Engelse vissershaven Grimsby. Destijds was Grimsby samen met Hull de grootste vissershaven van de wereld. Op de voorgrond 2 trawlers van de rederij Northern trawlers uit Grimsby. Op de voorgrond een trawler van een klasse welke bestond uit 15 schepen die in 1936 zijn gebouwd bij de Deutsche Schiffs und Maschinenbau AG Seebeck te Wesermünde voor Leverhulme Ltd uit London als schadeloosstelling voor WW1. De schepen waren oorspronkelijk geregistreerd in London en hadden als thuishaven Fleetwood maar zijn kort voor WW2 vanuit Grimsby gaan varen. Na de oorlog zijn de schepen overgegaan naar Northern Trawlers en kregen ze een GY visnummer.

Afmetingen: 655 brt
Lengte: 188.1 ft (57,3m)
Breedte: 28.1 ft (8,5m)
Diepgang: 15.5 ft (4,7m)

Machine: Triple expansie stoommachine fabrikaat Maschinenbau AG Seebeck gekoppeld aan een lage druk turbine met een vermogen van 980pk gaven de schepen een maximum snelheid van 12,5 knopen

De schepen hadden de volgende namen:
Northern Chief (LO165/GY445)
Northern Dawn (LO136/GY289)
Northern Duke (LO169/GY442)
Northern Foam (LO153/GY490)
Northern Gem (LO109/GY204)
Northern Gift (LO166/ verkocht naar IJsland)
Northern Isles (LO172/ verloren gegaan in de oorlog)
Northern Pride (LO104/GY169)
Northern Princess (LO170/verloren gegaan in de oorlog)
Northern Reward (LO168/GY431)
Northern Rover (LO164/ verkocht naar IJsland)
Northern Sky (LO162/GY427)
Northern Spray (LO140/GY190)
Northern Sun (LO161/GY440)
Northern Wave (LO120/GY184)

Jan
Bijlagen
Grimsby-Dock_150kB.jpg
Grimsby dock (40x30cm)
Grimsby-Dock_150kB.jpg (147.5 KiB) 2207 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 342
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 10 sep 2015 21:00

H332 D B Finn

De motortrawler H332 D B Finn is in 1961 gebouwd onder bouwnr 524 bij Goole Shipbuilding & Repair Co te Goole (UK) voor rekening van St Andrews Steam Fishing Co te Hull.

Het schip is op 21 november 1960 te water gelaten en kwam in 1961 in de vaart.

Inhoud: 701 brutoton
Lengte: 188 ft (57,3 m)
Breedte: 32 ft (9,75 m)

Het schip beschikte over een Holmes Werkspoor dieselmotor type TMAS 398 met een vermogen van 1600 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

Op 21 maart 1975 is de D B Finn tijdens een orkaan gestrand voor de kust van IJsland. Alle bemanningsleden zijn daarbij gered. Na berging van het schip bleek de schade dusdanig groot dat reparatie economisch niet meer verantwoord was. Het schip is in juni 1975 verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H332-D-B-Finn2_150kB.jpg
H332 D B Finn (30x24 cm)
H332-D-B-Finn2_150kB.jpg (144.95 KiB) 2148 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 342
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 23 sep 2015 21:33

H50 Kingston Turquoise

De stoomtrawler H50 Kingston Turquoise is onder bouwnr 895 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 15 oktober 1954 te water gelaten en kwam in februari 1955 in de vaart.

Inhoud 811 bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Op 22 januari 1965 is het schip op de terugreis naar Hull 14 zeemijl ten Noord noord westen van Holy Head bij de Orkney eilanden lek geslagen op de North Shoal. Het schip zonk binnen 4 minuten. Van de 20 bemanningsleden wisten er 19 zich te redden mbv de 2 reddingssloepen.

Jan
Bijlagen
H50-Kingston-Turquoise2_150.jpg
H50 Kingston Turquoise (60x50cm)
H50-Kingston-Turquoise2_150.jpg (147.94 KiB) 2066 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 342
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 07 okt 2015 19:29

BX579 Strassburg

De Duitse stoomtrawler BX579 is in 1950 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 676 voor rekening van H. Bischoff &Co te Bremen.

Afmetingen: 51,97 x 8,74 x 3,86 m. Inhoud: 570 bruto ton register.

Hoofmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 920pk waarmee een maximum snelheid van 12.1 knopen kon worden behaald.

In 1962 is de Strassburg verkocht naar Griekenland en kreeg de naam Hermes Protoporos.
1965 herdoopt in Evridiki
1969 Evangelistria 10
1977 Zephydos V
1978 Maistrali
1985 Gesloopt

Jan
Bijlagen
BX579-Strassburg_150kB.jpg
BX579 Strassburg (50x40cm)
BX579-Strassburg_150kB.jpg (139.28 KiB) 2028 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten