Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

GY29 Velinda

De GY29 Velinda is onder bouwnr 916 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. De namen van de trawlers van deze rederij begonnen altijd met de letter ‘v’.

Het schip is op 12 juli 1956 te water gelaten en was de eerste in Beverly gebouwde trawler waarvan de bemanningsaccommodatie aan bakboordszijde geheel was doorgetrokken.

Inhoud: 788 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,3 m)
Breedte: 32,5 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Velinda is in 1966 verkocht aan Northern Trawlers Ltd te Grimsby.

Op 12 februari 1975 is het schip op de thuisreis naar Grimsby in aanvaring gekomen met de H267 Ross Canaveral. Omdat reparatie te duur was is het schip vervolgens opgelegd en uiteindelijk in mei 1975 verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
GY29 Velinda 50x40 cm
GY29 Velinda 50x40 cm
GY29-Velinda_2_800x600.jpg (321.5 KiB) 7205 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
kokkemaat
Berichten: 798
Lid geworden op: 27 dec 2009 15:18
Locatie: Monster

Re: Britse trawlers

Bericht door kokkemaat »

weer een moi bootje joj....
netjes gedaan hoor, Schevelinger!
de zee spreekt me aan, de zee zingt me toe,
ik kan haar verstaan, ik word haar niet moe,
ik reisde naar het noorden, naar zuid, west of oost,
de zee is mijn zegen, de zee is mijn troost.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

GY 648 Vivaria

De Vivaria is onder bouwnr 961 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Deze fraaie driedekker stond bekend als de snelste trawler van Grimsby.

Het schip is op 12 mei 1960 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 744 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een diesel voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Vivaria is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
Bijlagen
GY648 Vivaria 50x40cm
GY648 Vivaria 50x40cm
GY648-Vivaria_3_800x600.jpg (319.58 KiB) 7158 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
John Baird

Scottish Trawler REBECCA FR,143

Bericht door John Baird »

Modern Scots twin rig trawler, targeting prawns and whitefish. Commissioned by her owner Adam Tait , Fraserburgh, Original drawing.A3 size. Coloured pendrawing on heavy Artpaper.
Bijlagen
REBECCA  FR.143  Resized.jpg
REBECCA FR.143 Resized.jpg (124.48 KiB) 7158 keer bekeken
John Baird

FATHER Mc KEE SO.709

Bericht door John Baird »

Greencastle, Co.Donegal, IRELAND, Skipper/owner Michael Cavanagh,s big pelagic trawler, was built at the Karstensens Yard in Skagen, Denmark in 2004.
Bijlagen
FATHER Mc KEE  Drawing.jpg
FATHER Mc KEE Drawing.jpg (181.17 KiB) 6766 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H 227 Cape Otranto

De H227 Cape Otranto is onder bouwnr 972 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull en is de grootste zij trawler die de werf heeft gebouwd.

Het schip is op 28 juli 1961 te water gelaten en kwam in 1962 in de vaart.

Inhoud 823 bruto ton
Lengte: 198 ft (60,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 2775 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Cape Otranto is in 1965 hernoemd in Ross Otranto.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H227 Cape Otranto 40x30cm
H227 Cape Otranto 40x30cm
H227-Ross-Otranto_800x600.jpg (342.88 KiB) 6721 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H77 Prince Charles

De H77 Prince Charles is onder bouwnr 929 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij St Andrew’s Steam Fishing Ltd uit Hull.

Het schip is op 10 december 1957 te water gelaten en kwam in maart 1958 in de vaart.

Inhoud 691 bruto ton
Lengte: 176,5 ft (53,8 m)
Breedte: 32,3 ft (9,84 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1350 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

De Prince Charles is in maart 1960 verkocht aan F&T Ross Ltd Hull. In februari 1962 is het schip overgegaan naar Premier Steam Fishing Co Ltd eveneens uit Hull. In juni 1965 is het schip vervolgens verkocht aan Robins Trawlers Ltd uit Hull en daarna in februari 1974 overgenomen door Boston Deep Sea Fisheries Ltd, eveneens uit Hull. In maar 1976 is het schip van Hull naar Grimsby overgegaan.

In 1960 werd het schip de winnaar van de Silver Cod Trophy (grootste aanvoer voor dat jaar).

In 1978 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H77 Prince Charles (40x30cm)
H77 Prince Charles (40x30cm)
H77-Prince-Charles_800x600.jpg (303.1 KiB) 6695 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H116 St. Dominic

De H116 Saint Dominic is onder bouwnr 925 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de bekende rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.

De trawler stond bekend om haar markante schoorsteen.

Het schip is op 20 mei 1958 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 829 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing welke bestond uit 3 dieselmotoren, fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 3 x 760 pk en een elektromotor, fabrikaat Metropolitan Vickers Ltd . Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H116 St. Dominic (60x50cm)
H116 St. Dominic (60x50cm)
H116-St-Dominic_2_800x600.jpg (307.19 KiB) 6635 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H 84 Thornella

De stoomtrawler H84 Thornella is onder bouwnr 906 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 20 mei 1955 te water gelaten en kwam in september van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 793 bruto ton
Lengte: 190,3 ft (58 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1956 was het schip een van de topschepen van Groot Brittannië (jaarbesomming £129.563)

In 1973 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H84 Thornella 60x50cm
H84 Thornella 60x50cm
H84-Thornella_800x600.jpg (337.39 KiB) 6542 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H98 Northella

De trawler H98 Northella is onder bouwnr 931 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 10 april 1958 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 789 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1700 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

In 1961 werd de Northella winnaar van de Silver Cod Trophy (grootste aanvoer op jaarbasis).

In 1963 kreeg het schip de naam Primella omdat de naam Northella werd vergeven aan een nieuwe hektrawler.

In 1977 werd het schip opgelegd na een brand in de machinekamer en datzelfde jaar is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H98 Northella (40x40cm)
H98 Northella (40x40cm)
H98-Northella.jpg (451.29 KiB) 6482 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie