Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 320
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 26 sep 2014 19:45

H123 Alamein

De stoomtrawler H123 Alamein is onder bouwnr 820 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hull Merchants Amalgamated Trawler Ltd uit Hull.

Het schip is op 6 februari 1950 te water gelaten en kwam in mei datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 590 bruto ton
Lengte: 181,7 ft (55,4 m)
Breedte: 30.7 ft (9,4 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 12,5 knopen kon worden behaald. De stoommachine werd geleverd door C D Holmes te Hull.

Op 22 augustus 1955 is de Alamein verkocht aan Charleston – Smith Trawler Ltd uit Hull en hernoemd in Stella Antares. Na overgang naar de Ross groep kreeg het schip vervolgens in november 1965 de naam Ross Antares.
1 oktober 1967 werd het schip vervolgens verkocht aan de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull waarna het uiteindelijk in 1968 werd verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H123-Alamein_150kb.jpg
H123 Alamein 30x24cm
H123-Alamein_150kb.jpg (145.03 KiB) 2496 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 320
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 10 okt 2014 18:28

H154 Lord Tedder

De stoomtrawler Lord Tedder is onder bouwnr 1361 in 1950 gebouwd bij Cochranes of Selby te Selby UK voor rekening van Lord Line Ltd uit Hull.

Inhoud: 722 bruto ton
Lengte: 181,3 ft ( m)
Breedte: 31 ft ( m)

De stoommachine met oliegestookte ketel had een vermogen van 890 PK.

Geschiedenis:
14.9.1950: Tewaterlating bij Cochrane & Sons Ltd, Selby
1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd uit Hull
22.5.1976 gesloopt

Jan
Bijlagen
H154-Lord-Tedder_150kB.jpg
H154 Lord Tedder 24x30 cm
H154-Lord-Tedder_150kB.jpg (145.13 KiB) 2462 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 425
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Britse trawlers

Bericht door Piet Bruijns » 11 okt 2014 19:45

Mooie prent Jan.
Duidelijk is op de schoorsteen de rookkap te zien.
Liberty schepen en ook de oude Zwate zee had zo'n kap.
Wat is de functie van zo'n rookkap?
Iemand van de machinisten misschien?

Groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 320
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 18 okt 2014 10:11

H209 Kirkella

De H209 Kirkella is onder bouwnr 861 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.

Het schip is op 15 januari 1952 te water gelaten en kwam in maart datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 790 bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1250 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1955 werd de Kirkella winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar. De Kirkella werd in 1959 verkocht aan Dinas Steam Trawling Co Ltd te Fleetwood. Vervolgens werd het schip in 1963 aangekocht door Boyd Line Ltd te Hull en kreeg de naam Arctic Galliard. I.v.m. het in de vaart komen van een nieuwe diepvries hektrawler met dezelfde naam werd het schip hernoemd in Arctic Outlaw.

In 1974 is de Arctic Outlaw, ex Arctic Galliard, ex Kirkella verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H209-Kirkella_4_150kB.jpg
H209 Kirkella 60x50cm
H209-Kirkella_4_150kB.jpg (141.46 KiB) 2398 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 320
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 25 okt 2014 10:32

H220 St. Giles

De motortrawler H220 Saint Giles is onder bouwnr 434 gebouwd bij de Schotse werf Fergusons Brothers te Glasgow voor de rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.

Het schip is op 9 februari 1962 te water gelaten en kwam in mei datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 658 bruto ton
Lengte: 178,8 ft (54,5 m)
Breedte: 32.5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1400 pk.

De St. Giles heeft tot 1979 gevist voor Thomas Hamling en is in 1980 verkocht aan Greenpeace en kreeg toen de naam Sea Shepherd II. In 1992 is het schip verkocht in Ucluelet, Brits Columbia. In 1994 opgelegd en uiteindelijk in 2004 gesloopt in Esquimault.

H350 St. Gerontius

De motortrawler H350 Saint Gerontius is onder bouwnr 976 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.

Het schip is op 28 september 1961 te water gelaten en kwam in maart 1962 in de vaart.

Inhoud: 659 bruto ton
Lengte: 173,6 ft (52,9 m)
Breedte: 32.2 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat C.D. Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1380 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

De St. Gerontius heeft tot 30 november 1979 gevaren voor Thomas Hamling en is daarna opgelegd. In 1980 is het schip uiteindelijk verkocht aan Albert Draper & Son voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H220-St-Giles-&-H350-St-Ger.jpg
H220 & H350 (40x40cm)
H220-St-Giles-&-H350-St-Ger.jpg (146.94 KiB) 2373 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 320
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 30 okt 2014 20:50

H344 Arctic Vandal

De motor trawler Arctic Vandal is onder bouwnr 968 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 15 juni 1961 te water gelaten en kwam in November van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 594 bruto ton
Lengte: 163,7 ft (49,9 m)
Breedte: 30,5 ft (9,3 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1400 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

In 1979 is de Arctic Vandal verkocht aan rederij Huxley Fishing Co Ltd uit Lowestoft waarbij de naam werd gewijzigd in St. Paul. Het schip werd verbouwd tot standby reddingsvaartuig voor de offshore industrie.
In 1990 ging het schip over naar Colne Shipping Co Ltd uit Lowestoft en deze deed het schip in 1996 weer van de hand aan Charford Shipping IV Ltd uit Lowestoft.

Jan
Bijlagen
H344-Arctic-Vandal_150KB.jpg
H344 Arctic Vandal (50x40 cm)
H344-Arctic-Vandal_150KB.jpg (141.64 KiB) 2319 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 320
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 08 nov 2014 11:37

H291 Brucella

De motortrawler H291 Brucella is onder bouwnr. 867 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 30 mei 1953 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 678 bruto ton
Lengte: 175 ft ( 53,3 m)
Breedte: 31,7 ft ( 9,66 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat British Polar met een vermogen van 1220 pk waarmee een snelheid van 13 knopen kon worden bereikt.

Op 8 september 1961 is het schip verkocht aan de City Steam Fishing Co Ltd uit Hull. Echter in 1965 kocht de rederij J. Marr & Son het schip weer terug.
Op 26 april 1975 is het schip lekgeslagen 135 mijl uit de kust van IJsland. Nadat het lek provisorisch was gedicht is de Brucella door de IJslandse kanonneerboot Tyr naar Reykjavik gesleept.

In 1977 is de Brucella verkocht voor de sloop aan Albert Draper & Son uit Hull.

H132 Benella


De motortrawler H132 Benella is onder bouwnr. 936 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij City Steam Fishing Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 16 oktober 1958 te water gelaten en kwam in februari 1959 in de vaart.

Inhoud 789 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,4 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1700 pk waarmee een snelheid van 15 knopen kon worden bereikt.

De Benella is op 3 maart 1965 verkocht aan rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull. In 1977 is het schip omgebouwd tot standby vaartuig voor de off shore industrie. In februari 1978 is het schip geregistreerd te Fleetwood en in 1991 is de Benella overgenomen door Cam Shipping Co Ltd uit Aberdeen en hernoemd in Cam Viceroy.

In 1993 is het schip uiteindelijk voor de sloop verkocht aan Caravel Maritime Ltd.

H116 St. Dominic

De H116 Saint Dominic is onder bouwnr 925 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de bekende rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.

De trawler stond bekend om haar markante schoorsteen.

Het schip is op 20 mei 1958 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 829 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing welke bestond uit 3 dieselmotoren, fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 3 x 760 pk en een elektromotor, fabrikaat Metropolitan Vickers Ltd . Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H291-Brucella-H132-Benella-.jpg
H291 Brucella (50x40 cm)
H291-Brucella-H132-Benella-.jpg (147.31 KiB) 2281 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 320
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 20 nov 2014 20:10

H223 St. Romanus

De stoomtrawler H223 Saint Romanus is als O298 Van Dyck onder bouwnr 828 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) gebouwd voor rekening van NV Motorvisserij uit Oostende.

Het schip is op 1 juli 1952 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 599 bruto ton
Lengte: 170,2 ft (51,8 m)
Breedte: 29.2 ft (8,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 950 ipk waarmee een snelheid van 12,9 knopen kon worden behaald. De stoommachine werd geleverd door C D Holmes te Hull.

Maart 1964 is de Van Dyck verkocht aan de rederij Thomas Hamling & Co Ltd uit Hull en hernoemd in H223 St. Romanus. Op 11 januari 1968 is de St. Romanus vergaan tijdens een storm voor de kust van Noorwegen waarbij alle opvarenden om het leven zijn gekomen.

Jan
Bijlagen
H223-St-Romanus_150kB.jpg
H223 St Romanus (40x40cm)
H223-St-Romanus_150kB.jpg (147.84 KiB) 2239 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 320
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 06 dec 2014 10:53

H50 Kingston Turquoise

De stoomtrawler H50 Kingston Turquoise is onder bouwnr 895 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 15 oktober 1954 te water gelaten en kwam in februari 1955 in de vaart.

Inhoud 811 bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Op 22 januari 1965 is het schip op de terugreis naar Hull 14 zeemijl ten Noord noord westen van Holy Head bij de Orkney eilanden lek geslagen op de North Shoal. Het schip zonk binnen 4 minuten. Van de 20 bemanningsleden wisten er 19 zich te redden mbv de 2 reddingssloepen; 1 opvarende is verdronken.

Jan
Bijlagen
H50-Kingston-Turquoise_150k.jpg
H50-Kingston-Turquoise_150k.jpg (147.04 KiB) 2181 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 320
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 20 dec 2014 10:44

H98 Northella

De trawler H98 Northella is onder bouwnr 931 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 10 april 1958 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 789 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1700 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

In 1961 werd de Northella winnaar van de Silver Cod Trophy (grootste aanvoer op jaarbasis).

In 1963 kreeg het schip de naam Primella omdat de naam Northella werd vergeven aan een nieuwe hektrawler.

In 1977 werd het schip opgelegd na een brand in de machinekamer en datzelfde jaar is het schip verkocht voor de sloop.

Prettige kerstdagen.

Jan
Bijlagen
H98-Northella3.jpg
H98 Northella (60x50cm)
H98-Northella3.jpg (139.3 KiB) 2116 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 320
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 17 jan 2015 12:25

H290 Lancella

De H290 Lancella is onder bouwnr 880 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.

Het schip is op 3 april 1953 te water gelaten en werd geregistreerd op 18 juli van datzelfde jaar.

Inhoud 790 bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Januari 1955 maakte de schipper van de Lancella een heldhaftige poging om voor de IJslandse kust tijdens zeer zware weersomstandigheden de in nood verkerende trawlers H455 Lorella en H135 Roderigo te bereiken. Helaas moest deze poging worden afgebroken vanwege sterke ijsvorming waardoor het schip dreigde om te slaan. De H455 en de H135 zijn helaas beide vergaan met het verlies van alle bemanningsleden.

De Lancella werd in 1956 winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar.

In 1974 is de Lancella verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H290-Lancella2_150kB.jpg
H290 Lancella (60x50cm)
H290-Lancella2_150kB.jpg (143.17 KiB) 2065 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 320
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 22 jan 2015 21:10

H111 Newby Wyke

De Engelse stoomtrawler H111 Newby Wyke is in 1950 gebouwd bij Cochrane & Sons te Selby onder bouwnr. 1353 voor rekening van rederij West Dock Steam Trawling Co uit Hull. De tewaterlating vond plaats op 8 oktober 1950.

Inhoud: 672 BRT
Lengte: 178,4 ft (54,37 m )
Breedte: 30,7 ft (9,35 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 890 pk.

In 1954 zijn alle schepen van de West Dock Steam Trawling Co overgegaan naar de Lord Line Ltd uit Hull welke op haar beurt in 1966 is overgegaan naar Hellyer Brothers Ltd uit Hull en in 1975 is de Newby Wyke verkocht voor de sloop.

H145 Kingston Topaz

De H145 Kingston Topaz is onder bouwnr 827 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 28 september 1950 te water gelaten en kwam in december 1950 in de vaart.

Inhoud 794 BRT
Lengte: 188,8 ft (57,5 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1200 ipk waarmee een max. snelheid van 13 knopen kon worden behaald.

In 1966 is het schip verkocht aan Hellyer Bros Ltd. te Hull. In 1975 is de Kingston Topaz verkocht voor de sloop.

H12 Lord Alexander

De Engelse stoomtrawler H12 Lord Alexander is in 1954 gebouwd bij Cochrane & Sons te Selby onder bouwnr. 1388 voor rekening van rederij Lord Line Ltd uit Hull.
De tewaterlating vond plaats op 29 juni 1953.

Inhoud: 790 BRT
Lengte: 183,4 ft (55,9 m )
Breedte: 32 ft (9,75 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 1075 pk.

In 1966 is de Lord Line overgenomen door Hellyer Brothers Ltd uit Hull en in 1975 is de Lord Alexander verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H12-Lord-Alexander_150kB.jpg
H12 Lord Alexander 40x30cm
H12-Lord-Alexander_150kB.jpg (148.34 KiB) 2025 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jan de Reus op 24 jan 2015 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5277
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Britse trawlers

Bericht door jdbvos » 22 jan 2015 23:53

Mooi plaatje, Jan.
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 320
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 14 mar 2015 09:44

H164 St Benedict & H442 St Jerome

Op het schilderij 2 hektrawlers van de rederij Thomas Hamlings uit Hull.

H164 St Benedict

De hektrawler H164 St Benedict is in 1972/1973 gebouwd bij de werf Ferguson Bros (P/GL) Ltd te Port Glasgow. De kosten van de bouw bedroegen in totaal 1,5 miljoen £. Het schip is op 30 augustus 1972 te water gelaten.

Inhoud 1454 bruto ton
Lengte: 245 ft ( 74,7 m)
Breedte: 41,5 ft (12,6 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat British Polar Ltd met een vermogen van 2860 pk waarmee een max. snelheid van 15,5 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 34.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie: 9x20 stations Jackstone VP vriezers met een capaciteit van 14.000 lb iedere 3 uur (54 ton/dag).

In 1983 is de rederij Thomas Hamlings opgeheven en werd de St Benedict opgelegd in Hull. In 1984 is het schip verkocht aan Panama voor een bedrag van 500.000 £. Het schip werd onder Marokkaanse vlag gebracht en kreeg de naam Al Mustafa maar omdat de nieuwe eigenaar geen visserijlicentie verkreeg heeft het schip tot 1986 werkeloos in Hull gelegen. In 1986 werd het schip uiteindelijk verkocht aan Sea Lords Products of Nelson uit Nieuw Zeeland voor de visserij aldaar.

H442 St Jerome
De hektrawler H442 St Jerome is in 1967 gebouwd bij de werf Ferguson Bros (P/GL) Ltd te Port Glasgow. De St. Jerome was het tweede schip van een klasse van 3 schepen die door deze werf zijn gebouwd. De andere twee schepen waren de St. Jason (1967) en de St. Jasper(1968). De St Jerome is op 7 november 1967 te water gelaten.

Inhoud 1288 bruto ton
Lengte: 231,1 ft ( 70,4 m)
Breedte: 39,4 ft (12 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat British Polar Ltd Type M66T met een vermogen van 2160 pk waarmee een max. snelheid van 14,5 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 32.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie: 8x20 stations Jackstone VP vriezers met een capaciteit van 700 kits/dag.

Het schip heeft voor Thomas Hamlings gevist tot 1983 en is toen opgelegd. In oktober 1986 is het schip verkocht aan Seaboard Offshore en geregistreerd in Inverness. Het schip werd toen ingezet als standy safety vaartuig voor de off shore industrie.

Jan
Bijlagen
H164-St-Benedict_150kB.jpg
H614 St Benedict & H442 St Jerome
H164-St-Benedict_150kB.jpg (146.85 KiB) 1890 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 320
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 11 apr 2015 11:42


H322 Ross Leonis


De motortrawler H322 Ross Leonis is als Stella Leonis onder bouwnr 944 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull.

Het schip is 29 maart 1960 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 775 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een 6 cilinder turbo charged dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

In 1963 en 1964 werd de Stella Leonis winnaar van de Silver Cod trofee voor de grootste hoeveelheid aangevoerde vis. Op 26 november 1965 werd de naam gewijzigd in Ross Leonis en
op 1 oktober 1967 is het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.
Op 13 december 1976 is voor de kust van Noorwegen brand uitgebroken aan boord; het schip moest toen naar Harstadt voor reparatie en is daarna weer in de vaart genomen.

In 1978 is het schip voor de sloop verkocht.

Jan
Bijlagen
H322--Ross-Leonis_150kB.jpg
H322 Ross Leonis (50x40cm)
H322--Ross-Leonis_150kB.jpg (149.43 KiB) 1834 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 320
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 25 apr 2015 12:09

H106 Kingston Garnet

De H106 Kingston Garnet is onder bouwnr 816 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 3 november 1949 te water gelaten en kwam in februari 1950 in de vaart.

Inhoud 717 bruto ton
Lengte: 183,84ft (55,9 m)
Breedte: 30,7 ft (9,35 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 12,9 knopen kon worden behaald.

In 1966 is het schip verkocht aan Hellyer Bros Ltd. te Hull maar heeft niet lang voor deze rederij gevaren want al in 1968 is de Kingston Garnet verkocht voor de sloop.

GY161 Bradman

Deze stoomtrawler is in 1950 gebouwd voor rekening van Bunch Steam Fishing Co Ltd (onderdeel van Crampin Steam Fishing Co. Ltd uit Grimsby) bij de werf Cochranes te Selby (Engeland) en is vernoemd naar een beroemde Australische cricketer.

Inhoud: 693 bruto ton
Lengte: 180 ft (54.8 m)
Breedte: ?

Stoommachine: ?

In 1965 is Bradman overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in Ross Anson. In 1968 is het schip gesloopt .

H116 St. Dominic

De H116 Saint Dominic is onder bouwnr 925 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de bekende rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.
Het schip is op 20 mei 1958 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.
Deze trawler stond bekend om haar markante schoorsteen.

Inhoud 829 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing welke bestond uit 3 dieselmotoren, fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 3 x 760 pk en een elektromotor, fabrikaat Metropolitan Vickers Ltd . Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
Haven-van-Hull2_150kB.jpg
Haven van Hull (50x40cm)
Haven-van-Hull2_150kB.jpg (146.4 KiB) 1763 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast