Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 01 sep 2012 14:04

GY29 Velinda

De GY29 Velinda is onder bouwnr 916 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. De namen van de trawlers van deze rederij begonnen altijd met de letter ‘v’.

Het schip is op 12 juli 1956 te water gelaten en was de eerste in Beverly gebouwde trawler waarvan de bemanningsaccommodatie aan bakboordszijde geheel was doorgetrokken.

Inhoud: 788 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,3 m)
Breedte: 32,5 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Velinda is in 1966 verkocht aan Northern Trawlers Ltd te Grimsby.

Op 12 februari 1975 is het schip op de thuisreis naar Grimsby in aanvaring gekomen met de H267 Ross Canaveral. Omdat reparatie te duur was is het schip vervolgens opgelegd en uiteindelijk in mei 1975 verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
GY29-Velinda_2_800x600.jpg
GY29 Velinda 50x40 cm
GY29-Velinda_2_800x600.jpg (321.5 KiB) 3025 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
kokkemaat
Berichten: 548
Lid geworden op: 27 dec 2009 15:18
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door kokkemaat » 01 sep 2012 16:29

weer een moi bootje joj....
netjes gedaan hoor, Schevelinger!
de zee spreekt me aan, de zee zingt me toe,
ik kan haar verstaan, ik word haar niet moe,
ik reisde naar het noorden, naar zuid, west of oost,
de zee is mijn zegen, de zee is mijn troost.

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 15 sep 2012 11:36

GY 648 Vivaria

De Vivaria is onder bouwnr 961 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Deze fraaie driedekker stond bekend als de snelste trawler van Grimsby.

Het schip is op 12 mei 1960 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 744 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een diesel voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Vivaria is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
Bijlagen
GY648-Vivaria_3_800x600.jpg
GY648 Vivaria 50x40cm
GY648-Vivaria_3_800x600.jpg (319.58 KiB) 2978 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
John Baird
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jun 2008 22:54
Locatie: Letterkenny, Co. Donegal, IRELAND
Contacteer:

Scottish Trawler REBECCA FR,143

Bericht door John Baird » 15 sep 2012 14:45

Modern Scots twin rig trawler, targeting prawns and whitefish. Commissioned by her owner Adam Tait , Fraserburgh, Original drawing.A3 size. Coloured pendrawing on heavy Artpaper.
Bijlagen
REBECCA  FR.143  Resized.jpg
REBECCA FR.143 Resized.jpg (124.48 KiB) 2976 keer bekeken

Gebruikersavatar
John Baird
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jun 2008 22:54
Locatie: Letterkenny, Co. Donegal, IRELAND
Contacteer:

FATHER Mc KEE SO.709

Bericht door John Baird » 15 sep 2012 18:27

Greencastle, Co.Donegal, IRELAND, Skipper/owner Michael Cavanagh,s big pelagic trawler, was built at the Karstensens Yard in Skagen, Denmark in 2004.
Bijlagen
FATHER Mc KEE  Drawing.jpg
FATHER Mc KEE Drawing.jpg (181.17 KiB) 2981 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 27 sep 2012 21:37

H 227 Cape Otranto

De H227 Cape Otranto is onder bouwnr 972 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull en is de grootste zij trawler die de werf heeft gebouwd.

Het schip is op 28 juli 1961 te water gelaten en kwam in 1962 in de vaart.

Inhoud 823 bruto ton
Lengte: 198 ft (60,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 2775 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Cape Otranto is in 1965 hernoemd in Ross Otranto.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H227-Ross-Otranto_800x600.jpg
H227 Cape Otranto 40x30cm
H227-Ross-Otranto_800x600.jpg (342.88 KiB) 2936 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 04 okt 2012 20:57

H77 Prince Charles

De H77 Prince Charles is onder bouwnr 929 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij St Andrew’s Steam Fishing Ltd uit Hull.

Het schip is op 10 december 1957 te water gelaten en kwam in maart 1958 in de vaart.

Inhoud 691 bruto ton
Lengte: 176,5 ft (53,8 m)
Breedte: 32,3 ft (9,84 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1350 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

De Prince Charles is in maart 1960 verkocht aan F&T Ross Ltd Hull. In februari 1962 is het schip overgegaan naar Premier Steam Fishing Co Ltd eveneens uit Hull. In juni 1965 is het schip vervolgens verkocht aan Robins Trawlers Ltd uit Hull en daarna in februari 1974 overgenomen door Boston Deep Sea Fisheries Ltd, eveneens uit Hull. In maar 1976 is het schip van Hull naar Grimsby overgegaan.

In 1960 werd het schip de winnaar van de Silver Cod Trophy (grootste aanvoer voor dat jaar).

In 1978 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H77-Prince-Charles_800x600.jpg
H77 Prince Charles (40x30cm)
H77-Prince-Charles_800x600.jpg (303.1 KiB) 2910 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 18 okt 2012 21:05

H116 St. Dominic

De H116 Saint Dominic is onder bouwnr 925 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de bekende rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.

De trawler stond bekend om haar markante schoorsteen.

Het schip is op 20 mei 1958 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 829 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing welke bestond uit 3 dieselmotoren, fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 3 x 760 pk en een elektromotor, fabrikaat Metropolitan Vickers Ltd . Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H116-St-Dominic_2_800x600.jpg
H116 St. Dominic (60x50cm)
H116-St-Dominic_2_800x600.jpg (307.19 KiB) 2850 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 03 nov 2012 11:40

H 84 Thornella

De stoomtrawler H84 Thornella is onder bouwnr 906 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 20 mei 1955 te water gelaten en kwam in september van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 793 bruto ton
Lengte: 190,3 ft (58 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1956 was het schip een van de topschepen van Groot Brittannië (jaarbesomming £129.563)

In 1973 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H84-Thornella_800x600.jpg
H84 Thornella 60x50cm
H84-Thornella_800x600.jpg (337.39 KiB) 2757 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 17 nov 2012 11:58

H98 Northella

De trawler H98 Northella is onder bouwnr 931 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 10 april 1958 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 789 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1700 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

In 1961 werd de Northella winnaar van de Silver Cod Trophy (grootste aanvoer op jaarbasis).

In 1963 kreeg het schip de naam Primella omdat de naam Northella werd vergeven aan een nieuwe hektrawler.

In 1977 werd het schip opgelegd na een brand in de machinekamer en datzelfde jaar is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H98-Northella.jpg
H98 Northella (40x40cm)
H98-Northella.jpg (451.29 KiB) 2697 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 24 nov 2012 09:26

Nogmaals de H98 Northella maar nu gezien vanaf de andere kant.

Jan
Bijlagen
H98-Northella_2.jpg
H98-Northella_2.jpg (392.37 KiB) 2651 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 01 dec 2012 12:34

H119 Cape Adair

De Cape Adair is onder bouwnr 915 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers (Trawlers) Ltd uit Hull.

De Cape Adair was het zusterschip van de H118 Cape Columbia dat bij dezelfde werf onder bouwnr 914 is gebouwd. Het waren de eerste Britse trawlers met een bulbsteven

Het schip is op 26 mei 1956 te water gelaten en kwam in september van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 806 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,1ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.

Op 5 februari 1960 is het schip verkocht aan de Ross Group Ltd uit Grimsby en op 26 november 1965 werd de naam veranderd in Ross Adair.

In 1968 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H119-Cape-Adair.jpg
H119 Cape Adair (50x40cm)
H119-Cape-Adair.jpg (323.84 KiB) 2604 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 08 dec 2012 11:08

GY1 Northern Jewel

Deze stoomtrawler is in 1954 gebouwd bij de werf Cochranes of Selby voor rekening van de rederij Northern Trawlers Ltd uit Grimsby.

Inhoud 799 bruto ton
Lengte: 182,5 ft (55,6 m)
Breedte: 32 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een 3 cilinder stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith uit Hull. Hiermee kon een max. snelheid van 12 knopen worden behaald.

In 1976 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
GY1-Northern-Jewel_800x600j.jpg
GY1 Northern Jewel (50x40cm)
GY1-Northern-Jewel_800x600j.jpg (337.34 KiB) 2545 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 15 dec 2012 16:24

GY142 Northern Sea

De rederij Northern Trawler uit Grimsby liet in 1949 en 1950 zes oliegestookte trawlers bouwen bij twee Engelse werven. Drie hiervan, de GY142 Northern Sea, GY128 Northern Chief en de GY149 Northern Isles werden gebouwd bij Cochranes of Selby en waren groot 692 bruto ton bij een lengte van 178 ft (54 m).

De overige 3 zusterschepen werden gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell te Beverly. Deze schepen waren qua tonnage iets kleiner (677 bruto ton) bij een gelijkblijvende lengte. De namen van de deze schepen waren: GY121 Northern Prince, GY110 Northern Princess en GY124 Northern Queen.

De afmetingen van deze laatste 3 schepen waren:
Tonnage: 677 bruto ton
Lengte: 178 ft (54 m)
Breedte: 31,7 ft (9,7 m)

De voorstuwing bestond uit een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1075 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 13 knopen worden bereikt.

De GY121 Northern Prince is in 1971 gesloopt. De overige 5 schepen zijn allen in 1976 afgevoerd voor de sloop.

Jan
Bijlagen
GY142-Northern-Sea_800x600.jpg
GY142 Northern Sea (40x40cm)
GY142-Northern-Sea_800x600.jpg (488.16 KiB) 2472 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 22 dec 2012 10:36

GY 257 Vanessa

De stoomtrawler Vanessa is onder bouwnr 843 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Het schip is op 10 juli 1952 te water gelaten en kwam in oktober datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 661 bruto ton
Lengte: 181,4 ft (55,3 m)
Breedte: 31,1 ft (9,5 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1100 ipk waarmee een max. snelheid van 12,4 knopen kon worden behaald.

De Vanessa is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby .

In 1975 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
GY257-Vanessa_800x600.jpg
GY257 Vanessa 50x40cm
GY257-Vanessa_800x600.jpg (298.96 KiB) 2428 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 20 jan 2013 11:33

FD88 Lord Nuffield

Deze stoomtrawler is in 1937 gebouwd te Selby voor rekening van de rederij Lord Line Ltd uit Hull als H473 Lord Nuffield. Het was de laatste van de vooroorlogse ‘Lord’ klasse trawlers. In 1964 is het schip overgegaan naar Wyre Trawlers Ltd uit Fleetwood als FD88 onder dezelfde naam.

Inhoud 466 bruto ton
Lengte: 161 ft (49 m)
Breedte: 26,7 ft (8,13 m)
Vermogen stoommachine: ?
Oliegestookte ketel.

In 1967 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
FD88-Lord-Nuffield_800x600.jpg
FD88 Lord Nuffield (40x40cm)
FD88-Lord-Nuffield_800x600.jpg (383.62 KiB) 2350 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Plaats reactie