Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 27 jan 2013 11:05

H52 Marbella

De stoomtrawler H52 Marbella is onder bouwnr 902 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 11 februari 1955 te water gelaten en kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 793 bruto ton
Lengte: 185,11 ft (56,4 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1965 is het schip verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en hernoemd in Arctic Brigand. In 1967 was het de eerste trawler die de Hull Distant Water Challenge Shield won (hoogste waarde aangevoerde vis)

In 1975 is het schip verkocht naar België voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H52-Marbella_800x600.jpg
H52 Marbella (40x30cm)
H52-Marbella_800x600.jpg (323.38 KiB) 3166 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 16 feb 2013 15:02

H209 Kirkella

De H209 Kirkella is onder bouwnr 861 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.

Het schip is op 15 januari 1952 te water gelaten en kwam in maart datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 790 bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1250 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1955 werd de Kirkella winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar. De Kirkella werd in 1959 verkocht aan Dinas Steam Trawling Co Ltd te Fleetwood. Vervolgens werd het schip in 1963 aangekocht door Boyd Line Ltd te Hull en kreeg de naam Arctic Galliard. I.v.m. het in de vaart komen van een nieuwe diepvries hektrawler met dezelfde naam werd het schip hernoemd in Arctic Outlaw.

In 1974 is de Arctic Outlaw, ex Arctic Galliard, ex Kirkella verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H209-Kirkella_3_800x600.jpg
H209 Kirkella (60x50 cm)
H209-Kirkella_3_800x600.jpg (340.08 KiB) 3122 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 30 mar 2013 19:48

H116 St. Dominic

De H116 Saint Dominic is onder bouwnr 925 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de bekende rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.

De trawler stond bekend om haar markante schoorsteen.

Het schip is op 20 mei 1958 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 829 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing welke bestond uit 3 dieselmotoren, fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 3 x 760 pk en een elektromotor, fabrikaat Metropolitan Vickers Ltd . Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H116-St-Dominic_3_800x600.jpg
H116 St. Dominic (60x50cm)
H116-St-Dominic_3_800x600.jpg (286.21 KiB) 3028 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 15 jun 2013 10:31

H145 Kingston Topaz

De H145 Kingston Topaz is onder bouwnr 827 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 28 september 1950 te water gelaten en kwam in december 1950 in de vaart.

Inhoud 794 bruto ton
Lengte: 188,8 ft (57,5 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1200 ipk waarmee een max. snelheid van 13 knopen kon worden behaald.

In 1966 is het schip verkocht aan Hellyer Bros Ltd. te Hull.
In 1975 is de Kingston Topaz verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H145-Kingston-Topaz_800x600.jpg
H145 Kingston Topaz (40x30cm)
H145-Kingston-Topaz_800x600.jpg (342 KiB) 2908 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 06 jul 2013 11:57

H118 Cape Columbia

De Cape Columbia is onder bouwnr 914 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers (Trawlers) Ltd uit Hull.

De Cape Columbia was het zusterschip van de H119 Cape Adair die bij dezelfde werf onder bouwnr 915 is gebouwd. Het waren de eerste Britse trawlers met een bulbsteven

Het schip is op 27 april 1956 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 806 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,1ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.

Op 5 februari 1960 is het schip verkocht aan de Ross Group Ltd uit Grimsby en op 22 november 1965 werd de naam veranderd in Ross Columbia.

Op 14 maart 1967 verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en op 3 mei 1967 hernoemd in Arctic Avenger.

In 1976 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H118-Cape-Columbia_800x600.jpg
H118 Cape Columbia 60x50cm
H118-Cape-Columbia_800x600.jpg (315.11 KiB) 2720 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jan de Reus op 06 jul 2013 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 06 jul 2013 12:25

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk.
Dit waren de triple-expansiemachines die C.D. Holmes voor al die Hull trawlers bouwde.
In 1963 nam C.D. Holmes de werf van Cook, Welton & Gemmell over. Daarna werden ze nog twee keer door anderen overgenomen om in 1977 uiteindelijk te sluiten.

--------------------------Afbeelding
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 14 jul 2013 12:23

H77 Prince Charles

De H77 Prince Charles is onder bouwnr 929 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij St Andrew’s Steam Fishing Ltd uit Hull.

Het schip is op 10 december 1957 te water gelaten en kwam in maart 1958 in de vaart.

Inhoud 691 bruto ton
Lengte: 176,5 ft (53,8 m)
Breedte: 32,3 ft (9,84 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1350 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

De Prince Charles is in maart 1960 verkocht aan F&T Ross Ltd Hull. In februari 1962 is het schip overgegaan naar Premier Steam Fishing Co Ltd eveneens uit Hull. In juni 1965 is het schip vervolgens verkocht aan Robins Trawlers Ltd uit Hull en daarna in februari 1974 overgenomen door Boston Deep Sea Fisheries Ltd, eveneens uit Hull. In maart 1976 is het schip van Hull naar Grimsby overgegaan.

In 1960 werd het schip de winnaar van de Silver Cod Trophy (grootste aanvoer voor dat jaar).

In 1978 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H77-Prince-Charles2.jpg
H77 Prince Charles (60x50cm)
H77-Prince-Charles2.jpg (383.06 KiB) 2662 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 14 jul 2013 22:34

Hallo Jan,
dit las ik op jouw website.
Gelukkig heb ik later met mijn toenmalige buurman Jan den Heijer nog wat weekreisjes in de zomervakantie kunnen maken met de SCH9 Arendje

Het toeval wil dat ik in 1957/1958 als 12/13 jarig knaapje tijdens de zomervakanties ook mee geweest ben als prenter op het Arendje. :)
Maar dit was het Arendje KW 98.
Op mijn derde en laatste reis was ik eindelijk over mijn zeeziekte heen en heb er later nooit meer last van gehad. :-D
arendje2.jpg
arendje2.jpg (20.5 KiB) 2637 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 17 jul 2013 23:08

Dit gaat weliswaar niet over Britse trawlers, maar nog even over het Arendje.
Henk Kuipers (Henkie) heeft deze fraaie tekening gemaakt aan de hand van bovenstaande foto en hetgeen ik me nog herinnerde, aangevuld door Jaap van Duin die de details nog kon beschrijven. :)
arendjehenk1.jpg
arendjehenk1.jpg (38.87 KiB) 2585 keer bekeken
arendje-jos.jpg
arendje-jos.jpg (76.12 KiB) 2571 keer bekeken
Hier de bijdrage van Jaap van Duin. :wink:
arendjetr0.jpg
arendjetr0.jpg (82.45 KiB) 2577 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
rinus
Berichten: 779
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:01
Locatie: SCHEVENINGEN

Re: Britse trawlers

Bericht door rinus » 18 jul 2013 09:53

Hallo Jan,
dit las ik op jouw website.
Gelukkig heb ik later met mijn toenmalige buurman Jan den Heijer nog wat weekreisjes in de zomervakantie kunnen maken met de SCH9 Arendje

was toch de ex Prinses marijke/Critina

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 20 jul 2013 17:19

Rinus,

De SCH9 Arendje was inderdaad de ex-Prinses Marijke. Eigenaar was Teun Ros.

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 21 jul 2013 14:20

H161 Joseph Conrad

De H161 Joseph Conrad is onder bouwnr 924 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Newington Steam Trawling Co Ltd uit Hull.

Deze was de laatste stoomtrawler die voor Hull is gebouwd.

Het schip is op 27 augustus 1957 te water gelaten en kwam in januari 1958 in de vaart.

Inhoud 823 bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1972 werd de stoommachine vervangen door een Stork Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 1500 pk.

In 1978 is het schip opgelegd en in 1980 is de Joseph Conrad verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H161-Joseph-Conrad2_-800x60.jpg
H161 Joseph Conrad (olieverf op paneel 50x40cm)
H161-Joseph-Conrad2_-800x60.jpg (333.29 KiB) 2500 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 31 aug 2013 11:04

H322 Stella Leonis

De motortrawler H322 Stella Leonis is onder bouwnr 944 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull.

Het schip is 29 maart 1960 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 775 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een 6 cilinder turbo charged dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

In 1963 en 1964 werd de Stella Leonis winnaar van de Silver Cod trofee voor de grootste hoeveelheid aangevoerde vis.
Op 26 november 1965 werd de naam gewijzigd in Ross Leonis.
Op 1 oktober 1967 werd het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.
Op 13 december 1976 is voor de kust van Noorwegen brand uitgebroken aan boord; het schip moest toen naar Harstadt voor reparatie en is daarna weer in de vaart genomen.

In 1978 is het schip voor de sloop verkocht.

Jan
Bijlagen
H322-Stella-Leonis_800x600.jpg
H322 Stella Leonis (40x30 cm)
H322-Stella-Leonis_800x600.jpg (328.86 KiB) 2399 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 14 sep 2013 12:05

H194 Westella

De motortrawler H194 Westella is onder bouwnr 956 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is 18 november 1959 te water gelaten en kwam in maart 1960 in de vaart.

Inhoud: 779 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een 6 cilinder turbo charged dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

Op 22 november 1978 is het schip verkocht naar Canada en kreeg het de naam Sea Shepherd met als bestemming het bestuderen en beschermen van zeedieren. In 1979 is de Sea Shepherd voor de Portugese kust geramd door de walvisvaarder Sierra. Na terugkomst in de haven van Leixoes (Portugal) voor het repareren van de schade is het schip door saboteurs tot zinken gebracht .

Het schip is uiteindelijk gelicht en verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H194-Westella_800x600.jpg
H194 Westella 40x40 cm
H194-Westella_800x600.jpg (461.77 KiB) 2340 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 12 okt 2013 11:33

H200 William Wilberforce

De motortrawler H200 William Wilberforce is onder bouwnr 948 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij F&T Ross Ltd. uit Hull.

Het schip is 8 mei 1959 te water gelaten en kwam in september van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 698 bruto ton
Lengte: 179,9 ft (54,83m)
Breedte: 32,8 ft (10 m)

Het schip beschikte over een C.D. Holmes/Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 1550 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

Op 5 april 1960 is het schip verkocht aan de rederij St. Andrew Steam Fishing Co Ltd te Hull en vervolgens op 14 april 1961 weer doorverkocht aan de rederij Eton Fishing Co Ltd te Hull.
Op 3 mei 1965 verkocht aan Parbel – Smith Ltd uit Hull. Op 20 november 1968 overgegaan naar Grimsby (GY140). Op 1 januari 1975 is het schip overgegaan naar Boston Deep Sea Fisheries Ltd te Grimsby.

In 1978 is het schip voor de sloop verkocht.

Jan
Bijlagen
H200-William-Wilberforce_80.jpg
H200 William Wilberforce (40x40 cm)
H200-William-Wilberforce_80.jpg (420.1 KiB) 2248 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3720
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Mart Hoogedoorn » 13 okt 2013 02:27

Jan, ze zijn weer prachtig.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Plaats reactie