Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 415
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 23 nov 2013 11:41

H218 Arctic Hunter

Deze stoomtrawler is in 1945/46 als St. Mark gebouwd onder nr 1310 bij de Engelse werf Cochranes of Selby te Selby (UK) voor de rederij St. Andrews Steam Fishing Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 6 november 1945 te water gelaten en kwam in maart 1946 in de vaart.

Inhoud 579 bruto ton
Lengte: 177,6 ft (m)
Breedte: 30,2 ft ( m)

Het schip beschikte over een stoommachine met een vermogen van 166 NHP.

In 1947 is de trawler overgegaan naar Hudson Brothers Trawlers Ltd uit Hull en kreeg toen de naam Cape Trafalgar. In 1955 nam vervolgens Westdock Steam Fishing Co Ltd uit Hull het schip over en kreeg het de naam Auburn Wyke. In 1959 werd de Auburn Wyke verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en kreeg het de naam Arctic Hunter. Voor deze rederij heeft de trawler tot 1968 gevaren en is daarna gesloopt.

Jan
Bijlagen
H218-Arctic-Hunter.jpg
H218 Arctic Hunter 50x40 cm
H218-Arctic-Hunter.jpg (288.9 KiB) 2647 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 415
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 21 dec 2013 12:33

H155 Arctic Ranger

De H155 Arctic Ranger is onder bouwnr 920 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 14 mei 1957 te water gelaten en kwam op 18 oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 867 bruto ton
Lengte: 192,4 ft (58,6 m)
Breedte: 32,6 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Arctic Ranger was de eerste Britse trawler met een stuurautomaat en tevens de laatste stoomtrawler die in actieve dienst is geweest.

In 1976 is het schip voor de sloop verkocht aan Albert Draper & Son uit Hull.

Prettige feestdagen

Jan
Bijlagen
H155-Arctic-Ranger_150kB.jpg
H155 Arctic Ranger (50x40cm)
H155-Arctic-Ranger_150kB.jpg (147.65 KiB) 2525 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 415
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 26 dec 2013 14:32

H290 Lancella

De H290 Lancella is onder bouwnr 880 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.

Het schip is op 3 april 1953 te water gelaten en werd geregistreerd op 18 juli van datzelfde jaar.

Inhoud 790 bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Januari 1955 maakte de schipper van de Lancella een heldhaftige poging om voor de IJslandse kust tijdens zeer zware weersomstandigheden de in nood verkerende trawlers H455 Lorella en H135 Roderigo te bereiken. Helaas moest deze poging worden afgebroken vanwege sterke ijsvorming waardoor het schip dreigde om te slaan. De H455 en de H135 zijn helaas beide vergaan met het verlies van alle bemanningsleden.

De Lancella werd in 1956 winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar.

In 1974 is de Lancella verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H290-Lancella_150kB.jpg
H290 Lancella (60x50cm)
H290-Lancella_150kB.jpg (138.61 KiB) 2468 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Jolly Sailor
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 nov 2007 20:28
Locatie: Groningen

Re: Britse trawlers

Bericht door Jolly Sailor » 26 dec 2013 15:28

Hier een film over Beverley on the river Hull en waar ook de scheepswerf op voor komt van die vele trawlers die Jan de Reus heeft geschilderd.

Mooi plaatsje ben er vaak met de brommer heengereden als we op diezelfde rivier losten in Hull.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3715
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Mart Hoogedoorn » 26 dec 2013 15:54

Jolly....ik dacht ff dat ik je op je brommertje voorbij zag stuiv'n,maar kan ook door mijn tweede wiskytje komen.
Echt wel mooie rompies die visser boten.....beter dan dat recht aan en plak er maar een boeg en een kont aan.
Jatognietan?
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 415
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 28 dec 2013 17:15

H320 Arctic Corsair

De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.

Inhoud 764 bruto ton
Lengte: 187,1 ft (57 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland). Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.

In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen. In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.

In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.

Jan
Bijlagen
H320-Arctic-Corsair2-_150kB.jpg
H320 Arctic Corsair (40x40cm)
H320-Arctic-Corsair2-_150kB.jpg (149.13 KiB) 2413 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 415
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 04 jan 2014 15:58

GY398 Ross Tiger

Deze motortrawler is in 1956 gebouwd bij de werf Cochranes of Selby onder bouwnr 1416 voor rekening van de rederij Derwent Trawlers uit Grimsby. De Ross Tiger kwam begin 1957 in de vaart. De Ross Tiger was de eerste van de ‘cat’- klasse van 12 trawlers welke zijn gebouwd voor Ross Trawlers. Andere schepen uit deze klasse waren de: Ross Leopard (1957), Ross Jaguar (1957). Ross Panther (1958), Ross Cougar (1958), Ross Cheetah (1959), Ros Lynx (1960), Ross Jackal (1960), Ross Puma (1960), Ross Genet (1960), Ross Civet (1960), Ross Zebra (1960).

Het waren schepen voor de middellange afstand en visten voornamelijk op de Noordzee, bij de Faroe eilanden en voor de Noorse kust.

Inhoud: 355 bruto ton
Lengte: 127,6 ft (38,8 m)
Breedte: 26,6 ft (8,1 m)

Het schip beschikte over een 7 cyl. dieselmotor van het fabrikaat Ruston & Hornsby met een vermogen van 700pk.

Geschiedenis:
02/1957 in de vaart voor Derwent Trawlers
01/1959 verkocht aan Ross Trawlers
10/1959 verkocht aan Yorkshire Trawlers
04/1962 verkocht aan G F Sleight
11/1969 verkocht aan British United Trawlers
03/1979 verkocht aan G F Sleight
07/1985 niet langer ingezet voor de visserij, omgebouwd naar een olieplatform stand by vaartuig; hernoemd in Cam Tiger
1991 uit de vaart genomen

Sinds 1992 wordt het schip gebruikt als museumschip voor de Grimsby Fishing Heritage Centre.

Jan
Bijlagen
GY398-Ross-Tiger_150kB.jpg
GY398 Ross Tiger (40x30 cm)
GY398-Ross-Tiger_150kB.jpg (142.42 KiB) 2354 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 415
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 25 jan 2014 08:25

GY149 Northern Isles

De rederij Northern Trawler uit Grimsby liet in 1949 en 1950 zes oliegestookte trawlers bouwen bij twee Engelse werven. Drie hiervan, de GY142 Northern Sea, GY128 Northern Chief en de GY149 Northern Isles werden gebouwd bij Cochranes of Selby en waren groot 692 bruto ton bij een lengte van 178 ft (54 m).

De overige 3 zusterschepen werden gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell te Beverly. Deze schepen waren qua tonnage iets kleiner (677 bruto ton) bij een gelijkblijvende lengte. De namen van de deze schepen waren: GY121 Northern Prince, GY110 Northern Princess en GY124 Northern Queen.

De afmetingen van deze laatste 3 schepen waren:
Tonnage: 677 bruto ton
Lengte: 178 ft (54 m)
Breedte: 31,7 ft (9,7 m)

De voorstuwing bestond uit een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1075 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 13 knopen worden bereikt.

De GY121 Northern Prince is in 1971 gesloopt. De overige 5 schepen zijn allen in 1976 afgevoerd voor de sloop.

Jan
Bijlagen
GY149-Northern-Isles_150kB.jpg
GY149 Northern Isles 40x30cm
GY149-Northern-Isles_150kB.jpg (147.38 KiB) 2282 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 415
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 01 feb 2014 11:36

GY58 Everton

De GY58 Everton is in 1958 in de vaart gekomen voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby.

Het schip was een van de grootste trawlers van het Verenigd Koninkrijk en is gebouwd bij Cochranes te Selby onder bouwnr. 1429.

Inhoud: 884 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,3 m)
Breedte: 33 ft (10 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith uit Hull. Vermogen is mij niet bekend.

Tijdens de kabeljauwoorlog met IJsland is het schip beschoten door de IJslandse kustwacht en heeft daarbij diverse treffers opgelopen maar is toch behouden thuisgevaren.

In mei 1975 is het schip opgelegd. Er is nog een poging gedaan om het schip als museumschip te gaan gebruiken maar dat plan is niet gerealiseerd en in 1976 is het schip alsnog verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
GY58-Everton_detail.jpg
GY58 Everton (30x24cm)
GY58-Everton_detail.jpg (148.88 KiB) 2222 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 415
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 08 feb 2014 11:37

H581 Othello

De stoomtrawler Othello is in 1937 gebouwd bij Cochranes of Selby te Selby UK.

Inhoud: 516 bruto ton
Lengte: 173,2 ft (57,5 m)
Breedte: 28,6 ft (9,8 m)

De stoommachine en de ketel waren gebouwd door Amos & Smith en de machine had een vermogen van 156 IPK. Het schip was de laatste kolengestookte stoomtrawler van Hull.

Geschiedenis:
27.2.1937: Tewaterlating bij Cochrane & Sons Ltd, Selby (Yd.No.1180) voor rekening van de Earl Steam Fishing Co Ltd, te Grimsby als Le TIGER.
30.4.1937: Geregistreerd in Grimsby (GY398).
aug 1938: Verkocht aan Hellyer’s Fishing Co Ltd, te Grimsby.
dec 1938: Verkocht aan Earl Steam Fishing Co Ltd, te Grimsby.
dec 1939: Verkocht aan the Royal Navy
jan 1940: Grimsby registratie beëindigd. Uitgerust als anti-onderzeeboot trawler
24.11.1940: Redding van de bemanning van HMS AMETHYST; deze was op een akoestische mijn gelopen in de monding van de Theems.
mrt 1942: Uitgeleend aan de US Navy.
3.7.1942: Als escorte van het konvooi BX-27, 31 overlevenden gered van de Amerikaanse vrachtschip ALEXANDER MACOMB welke was getorpedeerd door de onderzeeër U215. Later die dag werd door het schip de U215 met dieptebommen to zinken gebracht.
okt 1942: Teruggegeven aan de Royal Navy.
feb 1943: Uitvalbasis in Zuid Afrika voor het uitvoeren van escorte diensten.
jul 1946: Verkocht aan The Hull Ice Co Ltd (64/64), te Hull.
jul 1946: Herclassificatie en registratie in Grimsby (GY312).
16.11.1946: Verkocht aan Loyal Steam Fishing Co Ltd, te Grimsby.
jul 1947: Geregistreerd in Grimsby als REGAL (GY312).
16.9.1948: Verkocht aan Devon Fishing Co Ltd, te Hull
sep 1948: Grimsby registatie beëindigd.
4.10.1948: Geregistreerd in Hull als OTHELLO (H581).
7.11.1952: Verkocht aan Hellyer Bros. Ltd, te Hull
28.6.1962: Vertrokken uit Hull voor een reis naar IJsland
17.6.1962: Terugkeer in Hull, laatste vangst 1.559 kisten vis, besomming £5.035,- Opgelegd.
1963: Verkocht aan Wyre Trawlers Ltd, te Fleetwood.
1963: Hull registratie beëindigd.
1963: Toegevoegd aan Fleetwood PLN (FD389).
1963: Opgelegd en verkocht voor de sloop aan Van Heyghen Freres S.A., te Gent en aldaar gesloopt

Jan
Bijlagen
H581-Othello_150kB.jpg
H581 Othello (40x40 cm)
H581-Othello_150kB.jpg (147.01 KiB) 2111 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jan de Reus op 16 feb 2014 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6387
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Britse trawlers

Bericht door jdbvos » 08 feb 2014 14:43

Die Grimsby 58 is mooi gedaan Jan !
Echt een mooi door de zee getekend schip, en sfeertje !
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 415
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 16 feb 2014 11:28

H381 Arctic Adventurer

Deze stoomtrawler is als H381 St. Loman onder bouwnr 618 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling & Co Ltd. uit Hull.

Het schip is op 15 oktober 1936 te water gelaten en kwam op 7 december van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 564 bruto ton
Lengte: 172,2 ft (52,5 m)
Breedte: 29,1 ft (8,9 m)

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 157 npk waarmee een max. snelheid van 12,3 knopen kon worden behaald.

Het schip werd op 9 september 1939 gevorderd door de Royal Navy als anti onderzeeboot trawler met als registratienr. FY276.
Op 25 februari 1942 is het schip uitgeleend aan de US Navy voor anti onderzeeboot werk op de Noord Atlantische Oceaan. In oktober 1945 weer teruggeven aan de Royal Navy waarna het schip op 2 juli 1946 weer beschikbaar kwam voor de visserij.
Op 4 december 1951 is St. Loman verkocht aan Boyd Line Ltd. uit Hull en kreeg toen de naam Arctic Adventurer. In 1953 is het schip omgebouwd voor oliestook.
Op 8 december 1964 kwamen bij een boiler explosie 3 machinisten om het leven toen het schip op weg was naar de visgronden bij Noorwegen. Reparatie bleek niet meer economisch verantwoord waarna het schip voor de sloop is verkocht aan Van Heyghen Freres uit België.

Het schip is op 25 januari 1965 in Gent gearriveerd voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H381-Arctic-Adventurer_150k.jpg
H381 Arctic Adventurer (40x40cm)
H381-Arctic-Adventurer_150k.jpg (148.15 KiB) 2114 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 415
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 22 feb 2014 11:24

GY625 Recono

Deze stoomtrawler is in 1915 gebouwd voor rekening van George F Sleight uit Grimsby bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell uit Beverly onder bouwnr. 331.

Inhoud: 248 bruto ton
Lengte: 120,3 ft (36,6 m)
Breedte: 22 ft (6,7 m )

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 80 NPK waarmee een snelheid van 10,5 knopen kon worden behaald.

De Recono is in december 1915 gevorderd door de Royal Navy om te worden ingezet als mijnenveger. In 1920 is het schip weer vrijgegeven voor het uitoefenen van de visserij. In 1933 is de Recono verkocht aan Sleight and Humphrey te Grimsby. In november 1939 is het schip wederom door de Royal Navy gevorderd om ingezet te worden als mijnenveger. In juli 1945 is de Recono weer vrijgegeven. In mei 1949 is het schip verkocht aan George F Sleight uit Grimsby waarna het in oktober 1956 weer is verkocht aan Derwent Trawlers uit Grimsby.

Uiteindelijk is het schip in 1962 voor de sloop verkocht aan Van Heyghen Freres te Gent en aldaar gesloopt.

Jan
Bijlagen
GY625-Recono_150kB.jpg
GY625 Recono (30x24cm)
GY625-Recono_150kB.jpg (143.78 KiB) 2064 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 415
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 22 mar 2014 14:56

H320 Arctic Corsair

De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line Ltd. uit Hull.

Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.

Inhoud 764 bruto ton
Lengte: 187,1 ft (57 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland). Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.

In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen. In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.

In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.

H362 Arctic Freebooter


Deze hektrawler is onder bouwnr. 308527 gebouwd bij Goole Shipbuilding & Eng. Co. te Goole voor rekening van Boyd Line Ltd uit Hull. De Arctic Freebooter was de eerste hektrawler voor deze rederij.

Het schip is op 3 mei 1965 te water gelaten.

Inhoud: 1633 ton
Lengte: 242,7 ft (74 m)
Breedte: 41 ft (12,5 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees National Ltd. type Monarch ALSSM 6 met een vermogen van 2380 pk waarmee een max. snelheid van 15,5 knopen kon worden behaald.

Het visruim heeft een inhoud van 28.250 kubieke feet. De vriesinstallatie bestaat uit 10 x 12 Station Jackstone Froster vertikale plaat vriezers met een invriescapaciteit van 40 ton per dag.
In 1985 is het schip omgebouwd voor stand by werk en gecharteerd door de Royal Navy. In 1987 is het schip verkocht aan Stanley, Witte, Boyd om te gaan vissen bij de Falkland eilanden. Het schip werd hernoemd in Lord Shackleton.

Jan
Bijlagen
H320-Arctic-Corsair-&-H362-.jpg
H320 Arctic Corsair & H362 Arctic Freebooter (40x40 cm)
H320-Arctic-Corsair-&-H362-.jpg (143.8 KiB) 1970 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 415
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 12 apr 2014 14:02

H114 Stella Aquila

De stoomtrawler H114 Stella Aquila is onder bouwnr 907 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Derwent Trawlers Ltd uit Hull maar onder exploitatie van Charleson – Smith Trawlers Ltd eveneens uit Hull.

Het schip is 16 november 1956 te water gelaten.

Inhoud: 780 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over oliegestookte stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

In augustus 1965 is het schip verkocht aan Hudson Bros (Trawlers) Ltd uit Hull in november 1965 hernoemd als Ross Aquila. Op 16 maart 1971 is tijdens onderhoudswerkzaamheden brand uitgebroken in de machinekamer waardoor aanzienlijke schade aan de machinekamer en de brug is ontstaan. Na reparatie is het schip weer ingezet voor de visserij.

In 1975 is het schip voor de sloop verkocht aan Desguaces Y Salvametos uit Spanje.

Jan
Bijlagen
H114-Stella-Aquila_150kB.jpg
H114 Stella Aquila (50x40 cm)
H114-Stella-Aquila_150kB.jpg (148.42 KiB) 1897 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Britse trawlers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 13 apr 2014 16:26

Het schip beschikte over oliegestookte stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith
Hallo Jan,
Ik kijk altijd met veel plezier en ook bewondering naar de schilderijen van je vissersschepen, waar je dan ook nog eens een fraaie -veelal technische- omschrijving van zowel het schip als ook de geschiedenis van het schip bij zet. Duidelijk een hoop uitzoek werk.
Dus "wie ben ik" om daar ook maar iets van te zeggen.
Bij een volgende gelegenheid betreffende een trawler met een stoommachine d'r in zou je referentie kunnen maken naar " een oliegestookte stoomketel" en eventueel het type van de ketel ..als je dat hebt... er bij vermelden.
Je bakt het een beetje AL te bruin door de stoommachine met olie te stoken :mrgreen:

In dit laatste geval is de stoommachine waarschijnlijk van Amos & Smith, terwijl het een gerede kans is dat de stoomketel van een ander fabrikaat kan zijn. ( notitie: Stoommachines werden veel gefabriceerd in " machinefabrieken" terwijl het fabriceren van stoomketels onder een redelijk hoge druk veelal een specialistisch gebeuren was, met name in Engeland door " the boilermakers")

( notitie: ik heb hier een ouwe Schotse vriend die al in geen TIG jaren meer een pijp heeft aangeraakt, maar hij gaat er donders prat op dattie vroeger een " boilermaker" was en daarvoor een opleiding heeft genoten. Tijdens ieder bezoek komt dat gegarandeed een keer ter sprake :mrgreen: )
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Plaats reactie