Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 430
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 18 apr 2014 09:55

H279 Stella Altair

De motortrawler H279 Stella Altair is in 1963 onder bouwnr 1485 gebouwd bij de Engelse werf Cochrane’s & Sons te Selby UK voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull.

Het schip is 24 april 1963 te water gelaten en kwam datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 677 bruto ton
Lengte: 180,2 ft (54,8 m)
Breedte: 32,1 ft ( 9,8 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor met een vermogen van 1600 pk.

In 1965 ging de rederij Charleson-Smith samen met de Ross Group Ltd en werd de naam gewijzigd in Ross Altair.
In oktober 1967 werd het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.

In 1981 is het schip gesloopt.

H235 Stella Orion

De H235 Stella Orion is onder bouwnr 1470 gebouwd bij de werf Cohrane & Sons te Selby UK) voor de rederij Charleson – Smith trawlers Ltd uit Hull.

Het schip is in 1962 in de vaart gekomen.

Inhoud 778 bruto ton
Lengte: 190,1 ft ( 58 m)
Breedte: 34,0 ft (10,3 m)

Het schip is in 1966 overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in H235 Ross Orion.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H279-Ross-Altair-&-H235-Ros.jpg
H279 Ross Altair & H235 Ross Orion 50x40 cm
H279-Ross-Altair-&-H235-Ros.jpg (150 KiB) 3307 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 430
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 03 mei 2014 16:29

H235 Ross Orion

De H235 Ross Orion is onder bouwnr 1470 gebouwd bij de werf Cohrane & Sons te Selby UK) voor de rederij Charleson – Smith trawlers Ltd uit Hull. Het schip had toen de naam Stella Orion.

Het schip is in 1962 in de vaart gekomen.

Inhoud 778 bruto ton
Lengte: 190,1 ft ( 58 m)
Breedte: 34,0 ft (10,3 m)

Het schip is in 1966 overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in H235 Ross Orion.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H235-Ross-Orion_150kB.jpg
H235 Orion (30x24 cm)
H235-Ross-Orion_150kB.jpg (149.02 KiB) 3259 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 430
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 08 mei 2014 21:41

H155 Arctic Ranger

De H155 Arctic Ranger is onder bouwnr 920 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 14 mei 1957 te water gelaten en kwam op 18 oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 867 bruto ton
Lengte: 192,4 ft (58,6 m)
Breedte: 32,6 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Arctic Ranger was de eerste Britse trawler met een stuurautomaat en tevens de laatste stoomtrawler die in actieve dienst is geweest.

In 1976 is het schip voor de sloop verkocht aan Albert Draper & Son uit Hull.

Jan
Bijlagen
H155-Arctic-Ranger-2_150kB.jpg
H155 Arctic Ranger 50x40 cm
H155-Arctic-Ranger-2_150kB.jpg (140.34 KiB) 3215 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 430
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 24 mei 2014 10:03

GY161 Bradman

Deze stoomtrawler is in 1950 gebouwd voor rekening van Bunch Steam Fishing Co Ltd (onderdeel van Crampin Steam Fishing Co. Ltd uit Grimsby) bij de werf Cochranes te Selby (Engeland) en is vernoemd naar een beroemde Australische cricketer.

Inhoud: 693 bruto ton
Lengte: 180 ft (54.8 m)
Breedte: ?

Stoommachine: ?

In 1965 is Bradman overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in Ross Ansom

In 1968 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
GY161-Bradham_150kB.jpg
GY161 Bradman (40x30cm)
GY161-Bradham_150kB.jpg (146.12 KiB) 3165 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 430
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 06 jun 2014 20:35

GY40 Vindora

De stoomtrawler Vindora is onder bouwnr 806 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Het schip is op 16 februari 1949 te water gelaten en kwam in datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 640 bruto ton
Lengte: 181,7 ft (55,3 m)
Breedte: 30,6 ft (9,5 m)

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1075 ipk waarmee een max. snelheid van 13,6 knopen kon worden behaald.

De Vindora is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby .

In 1968 is het schip gesloopt in Antwerpen.

Jan
Bijlagen
GY40-Vindora_150kB.jpg
GY40 Vindora (50x40 cm)
GY40-Vindora_150kB.jpg (145.22 KiB) 3103 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 436
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Britse trawlers

Bericht door Piet Bruijns » 06 jun 2014 22:16

Prachtig Jan, dit laatste schilderij. Ik heb net op je homepage gekeken hoe het schilderij tot stand komt.
Ik citeer je hierbij even: Ik gebruik hiervoor schaar en een stiftpotlood met een dikte van 0,3 mm.
Mijn vraag is daarop: waar heb je die schaar voor nodig?
Overigens alle lof voor je schilderijen hoor!

Vriendelijke groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 430
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 07 jun 2014 14:29

Piet,

Om een schip goed op het schilderspaneel te krijgen druk ik eerst de foto van het schip af op papier . Daarna knip ik het schip stukje bij beetje eruit en trek het met stiftpotlood om. Zo krijg een goede kopie op het schilderspaneel. Is een heel priegelwerk om het netjes te krijgen maar ik wil graag dat de afmetingen van het schip kloppen. Er zijn ook schilders die dat met een diaprojector doen.

Mvg

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 436
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Britse trawlers

Bericht door Piet Bruijns » 10 jun 2014 22:44

Hallo Jan,
Sorry voor het late antwoord. Drukke(nde) dagen zo met de Pinksteren.
Jouw knipmethode kende ik niet. Eigenlijk best handig om iets in de juiste positie op het doek te krijgen. Weer eens wat bijgeleerd. Ga het eens proberen met de tekenlessen.
Er zijn nogal wat methodes om iets, al dan niet vergroot op het doek te krijgen. Ik heb wel eens een pantograaf gehad, maar dat vond ik niet zo'n succes. Als het nodig is teken ik wel eens wat diagonalen op het doek en op het voorbeeld. Vooral bij een portret is het wel handig.
Maar welke methode je ook gebruikt, het resultaat mag er zijn!

Succes met je volgende schilderstuk, ik kijk er met plezier naar.
Je hebt b.t.w. een geweldig hoge productie!

Vriendelijke groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 430
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 20 jun 2014 18:43

H235 Stella Orion

De H235 Stella Orion is onder bouwnr 1470 gebouwd bij de werf Cohrane & Sons te Selby UK) voor de rederij Charleson – Smith trawlers Ltd uit Hull.

Het schip is in 1962 in de vaart gekomen.

Inhoud 778 bruto ton
Lengte: 190,1 ft ( 58 m)
Breedte: 34,0 ft (10,3 m)

Het schip is in 1966 overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in H235 Ross Orion.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H235-Stella-Orion2.jpg
H235 Stella Orion (50x40cm)
H235-Stella-Orion2.jpg (141.25 KiB) 2972 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 430
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 27 jun 2014 19:51

H164 St Benedict & H436 St Jason & H31 St Jasper

Op het schilderij 3 hektrawlers van de rederij Thomas Hamlings uit Hull afgemeerd in de haven van IJmuiden.

H164 St Benedict
De hektrawler H164 St Benedict is in 1972/1973 gebouwd bij de werf Ferguson Bros (P/GL) Ltd te Port Glasgow. De kosten van de bouw bedroegen in totaal 1,5 miljoen £. Het schip is op 30 augustus 1972 te water gelaten.

Inhoud 1454 bruto ton
Lengte: 245 ft ( 74,7 m)
Breedte: 41,5 ft (12,6 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat British Polar Ltd met een vermogen van 2860 pk waarmee een max. snelheid van 15,5 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 34.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie: 9x20 stations Jackstone VP vriezers met een capaciteit van 14.000 lb iedere 3 uur (54 ton/dag).

In 1983 is de rederij Thomas Hamlings opgeheven en werd de St Benedict opgelegd in Hull. In 1984 is het schip verkocht aan Panama voor een bedrag van 500.000 £. Het schip werd onder Marokkaanse vlag gebracht en kreeg de naam Al Mustafa maar omdat de nieuwe eigenaar geen visserijlicentie verkreeg heeft het schip tot 1986 werkeloos in Hull gelegen. In 1986 werd het schip uiteindelijk verkocht aan Sea Lords Products of Nelson uit Nieuw Zeeland voor de visserij aldaar.

H436 St Jason
De hektrawler H436 St Jason is in 1967 gebouwd bij de werf Ferguson Bros (P/GL) Ltd te Port Glasgow. De St. Jason was het eerste schip van een klasse van 3 schepen die door deze werf zijn gebouwd. De andere twee schepen waren de St. Jerome (1967) en de St. Jasper(1968). De St Jason is op 9 augustus 1967 te water gelaten.

Inhoud 1288 bruto ton
Lengte: 231,1 ft ( 70,4 m)
Breedte: 39,4 ft (12 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat British Polar Ltd Type M66T met een vermogen van 2160 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 32.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie: 8x20 stations Jackstone VP vriezers met een capaciteit van 700 kits/dag.

Het schip heeft voor Thomas Hamlings gevist tot december 1982 en is toen opgelegd in IJmuiden. Op 24 november 1986 is het schip verkocht aan een Nederlandse eigenaar die het schip in 1987 weer van de hand deed aan Seaboard Offshore Aberdeen voor de visserij bij de Falkland eilanden. Het schip kreeg toen de naam Mount Kent.

H31 St Jasper

De hektrawler H436 St Jasper is in 1968 gebouwd bij de werf Ferguson Bros (P/GL) Ltd te Port Glasgow. De St. Jasper was een zusterschip van de St. Jason. Het schip is op 14 augustus 1968 te water gelaten.

Inhoud 1286 bruto ton
Lengte: 231,1 ft ( 70,4 m)
Breedte: 39,4 ft (12 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat British Polar Ltd Type M66T met een vermogen van 2160 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 32.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie: 8x20 stations Jackstone VP vriezers met een capaciteit van 700 kits/dag.

Het schip heeft tot 1983 gevaren voor de rederij Thomas Hamlings en is toen opgelegd in Hull. Op 1 oktober 1984 is het schip verkocht aan Seaboard Offshore of Inverness en is daarna omgebouwd tot standby veiligheids vaartuig.

Jan
Bijlagen
Hektrawler-Hull_150kB.jpg
H164 st Benedict&H436 St Jason&H31 St Jasper (40x30cm)
Hektrawler-Hull_150kB.jpg (144.64 KiB) 2902 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 430
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 03 jul 2014 20:39

H114 Stella Aquila

De stoomtrawler H114 Stella Aquila is onder bouwnr 907 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Derwent Trawlers Ltd uit Hull maar onder exploitatie van Charleson – Smith Trawlers Ltd eveneens uit Hull.

Het schip is 16 november 1956 te water gelaten.

Inhoud: 780 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

In augustus 1965 is het schip verkocht aan Hudson Bros (Trawlers) Ltd uit Hull in november 1965 hernoemd als Ross Aquila. Op 16 maart 1971 is tijdens onderhoudswerkzaamheden brand uitgebroken in de machinekamer waardoor aanzienlijke schade aan de machinekamer en de brug is ontstaan. Na reparatie is het schip weer ingezet voor de visserij.

In 1975 is het schip voor de sloop verkocht aan Desguaces Y Salvametos uit Spanje.

Jan
Bijlagen
H114-Stella-Aquila2_150kB.jpg
H114 Stella Aquila (50x40cm)
H114-Stella-Aquila2_150kB.jpg (149.68 KiB) 2867 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 436
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Britse trawlers

Bericht door Piet Bruijns » 03 jul 2014 22:27

Mooi watertje, Jan.
Compliment, hoor.
En dan die prachtige meeuw.
In de stripboeken van kapitein Rob staan (vliegen) ook hele mooie.
Die kon er ook wat van.

Groet
Piet.
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 430
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 17 aug 2014 08:35

H277 Ross Sirius

De motortrawler H277 is in 1963 onder bouwnr 1484 gebouwd bij de Engelse werf Cochrane & Sons te Selby UK voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull. Het schip had toen de naam Stella Sirius.

Het schip is 12 maart 1963 te water gelaten en kwam datzelfde jaar in de vaart. Zusterschip is de H279 Stella Altair welke eveneens in 1963 is gebouwd bij dezelfde werf.

Inhoud: 677 bruto ton
Lengte: 180,2 ft (54,8 m)
Breedte: 32,1 ft ( 9,8 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor met een vermogen van 1600 pk.

In 1965 ging de rederij Charleson-Smith samen met de Ross Group Ltd en werd de naam gewijzigd in Ross Sirius.
In oktober 1967 werd het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.

In 1981 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
H277-Ross-Sirius_150kB.jpg
H277 Ross Sirius (50x40cm)
H277-Ross-Sirius_150kB.jpg (144.55 KiB) 2746 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 430
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 05 sep 2014 19:46

Haven van Hull op een mistige morgen.

Jan
Bijlagen
Haven-van-Hull_150kB.jpg
Haven van Hull
Haven-van-Hull_150kB.jpg (145.35 KiB) 2691 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 430
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 13 sep 2014 11:44

H320 Arctic Corsair

De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.

Inhoud 764 bruto ton
Lengte: 187,1 ft (57 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland). Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.

In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen. In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.

In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.

Jan
Bijlagen
H320-Arctic-Corsair3_150kB.jpg
H320 Arctic Corsair (30x24cm)
H320-Arctic-Corsair3_150kB.jpg (141.36 KiB) 2658 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 430
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus » 19 sep 2014 19:03

H233 St. Celestin

De stoomtrawler H233 Saint Celestin is onder bouwnr 864 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.

Het schip is op 12 mei 1952 te water gelaten en kwam in augustus datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 790 bruto ton
Lengte: 188,5 ft (57,4 m)
Breedte: 32.2 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 1200 ipk. De stoommachine werd geleverd door C D Holmes te Hull.

Op 27 mei 1956 is de H233 St. Celestin in de buurt van Bear Island in aanvaring gekomen met de trawler H452 Arctic Viking waarna het schip is gezonken. Alle opvarenden zijn daarbij gered.

Jan
Bijlagen
H233-St-Celestin_150kb.jpg
H233 St Celestin (60x50cm)
H233-St-Celestin_150kb.jpg (143.86 KiB) 2626 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Plaats reactie