Pagina 1 van 12

Britse trawlers

Geplaatst: 13 aug 2011 16:21
door Jan de Reus
Bijgaand wat schilderijen van Britse trawlers.

Ik hoop dat u ze kunt waarderen.

Jan de Reus

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 13 aug 2011 16:26
door jdbvos
Schitterend,Jan
Heel levensecht. Ook dat water

Is die zeemeeuw oven je handtekening een soort standaard ? Doet het ook leuk !
....hij's nét van het plaatje weggevlogen op die laatste 2....... 8)

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 18 sep 2011 15:56
door Jan de Reus
Nieuwe serie.

Jan de Reus

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 29 dec 2011 21:58
door Jan de Reus
3 trawlers toegevoegd: H235 Stella Orion, GY246 Grimsby Town en H320 Arctic Corsair.

Jan de Reus

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 06 jan 2012 12:35
door seawatercolors
Mooi werk Jan!

Met vriendelijke maritieme groeten
Tobi

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 29 feb 2012 21:37
door Jan de Reus
Een nieuwe bijdrage: de H116 St. Dominic

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 04 mar 2012 14:46
door Jan de Reus
Nieuwe bijdrage: schilderij van een Britse trawler in een zware storm (olieverf op board 40x30cm)

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 10 mar 2012 13:19
door Jan de Reus
Wederom een Engelse trawler. Deze keer de LO117 Samuel Hewett.

De stoomtrawler LO117 Samuel Hewett is onder bouwnr 913 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Heward Trawlers Ltd uit Fleetwood.

Het schip is op 16 maart 1956 te water gelaten.

Inhoud 589 bruto ton
Lengte: 166,7 ft ( 50,8 m)
Breedte: 29,3 ft (8,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en de stoommachine was van fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 925 ipk waarmee een max. snelheid van 12,5 knopen kon worden behaald.

In 1968 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 17 mar 2012 17:52
door Jan de Reus
GY29 Velinda

De GY29 Velinda is onder bouwnr 916 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. De namen van de trawlers van deze rederij begonnen altijd met de letter ‘v’.

Het schip is op 12 juli 1956 te water gelaten en was de eerste in Beverly gebouwde trawler waarvan de bemanningsaccommodatie aan bakboordszijde geheel was doorgetrokken.

Inhoud: 788 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,3 m)
Breedte: 32,5 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Velinda is in 1966 verkocht aan Northern Trawlers Ltd te Grimsby.

Op 12 februari 1975 is het schip op de thuisreis naar Grimsby in aanvaring gekomen met de H267 Ross Canaveral. Omdat reparatie te duur was is het schip vervolgens opgelegd en uiteindelijk in mei 1975 verkocht voor de sloop.
.
.

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 24 mar 2012 14:38
door Jan de Reus
GY661 Tokio

Dit schip is in 1961 gebouwd voor rekening van Diamonds Steam Fishing Co. uit Grimsby bij de Engelse werf Goole shipbuilding & Repairing Co. Ltd te Goole onder bouwnr. 525. De Tokio was de eerste uit een rij van 4. De andere drie schepen waren de GY668 Hondo, GY689 Okino en GY691 Erimo.

Inhoud: 273 bruto ton
Lengte: 115 ft ( 35 m)
Breedte: ?

Het schip beschikte over een dieselmotor.

De Tokio is in 1982 verkocht aan de Engelse marine om te gaan dienen als doelschip en kreeg de toepasselijke naam Bullseye. In 2001 is het schip verkocht aan een particulier en kreeg toen weer de naam Tokio. De bedoeling was om het schip in oude staat terug te brengen maar dat is uiteindelijk niet gelukt en in 2006 is het schip alsnog gesloopt te Grimsby
.
.

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 14 apr 2012 14:02
door Jan de Reus
De GY58 Everton is in 1958 in de vaart gekomen voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby.

Het schip was een van de grootste trawlers van het Verenigd Koninkrijk en is gebouwd bij Cochranes te Selby onder bouwnr. 1429.

Inhoud: 884 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,3 m)
Breedte: 33 ft (10 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith uit Hull. Vermogen is mij niet bekend.

Tijdens de kabeljauwoorlog met IJsland is het schip beschoten door de IJslandse kustwacht en heeft daarbij diverse treffers opgelopen maar is toch behouden thuisgevaren.

In mei 1975 is het schip opgelegd. Er is nog een poging gedaan om het schip als museumschip te gaan gebruiken maar dat plan is niet gerealiseerd en in 1976 is het schip alsnog verkocht voor de sloop.

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 28 apr 2012 12:17
door Jan de Reus
Nogmaals een schilderij van de GY48 Arsenal.

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 18 mei 2012 14:49
door Jan de Reus
GY58 Everton

Nogmaals de GY58 Everton maar deze keer in volle zee.

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 03 jun 2012 10:13
door Jan de Reus
H253 Calydon

De stoomtrawler H253 Calydon werd als H159 Northella onder bouwnr 838 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 11 januari 1951 te water gelaten.

Inhoud 787 bruto ton
Lengte: 188,5 ft ( 57,5 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel. De stoommachine was geleverd door C.D. Holmes en leverde een vermogen van 1250 ipk waarmee een max. snelheid van 13,6 knopen kon worden behaald.

In 1956 is het schip verkocht aan P/f Sjǿrnan Westermanhavn Faeroe Islands en hernoemd in Gullberg. Daar heeft het tot 1965 gevaren en is toen overgegaan naar de rederij Hendriksen & Co Ltd uit Hull en kreeg toen de naam H253 Calydon.

In 1973 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 16 jun 2012 10:53
door Jan de Reus
GY648 Vivaria

De Vivaria is onder bouwnr 961 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Deze fraaie driedekker stond bekend als de snelste trawler van Grimsby.

Het schip is op 12 mei 1960 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 744 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een diesel voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Vivaria is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 11 aug 2012 12:21
door Jan de Reus
GY48 Arsenal

De GY48 Arsenal is onder bouwnr 928 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby.

Het schip is op 28 september 1957 te water gelaten en kwam in februari 1958 in de vaart.

Inhoud 744 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1400 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1975 is de Arsenal verkocht voor de sloop.