Computertekeningen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leroy
Berichten: 424
Lid geworden op: 30 okt 2004 18:11
Locatie: Rhenen

Computertekeningen

Bericht door Leroy »

Ik hoop dat er een plekje is voor dit soort tekeningen. Al enige jaren "creëer" ik computertekeningen. Dat doe ik met het programma Ulead PhotoImpact.
Het gaat een beetje als op een scheepswerf. Vanuit een "database" haal je een plaat die je vervolgens in allerlei vormen kunt dwingen.
Zo bouw ik als het ware het schip op. Alle "onderdelen" zijn door mijzelf op die manier vervaardigd. Als voorbeeld gebruik ik bouwtekeningen van het
betreffende schip. Na het "schilderen" in de maatschappijkleuren probeer ik door schaduwerking zoveel mogelijk echtheid te creëren.
De lucht en het water zijn wel echt. D.w.z. deze heb ik van foto's.
Ik hoop dat jullie deze plaatjes op prijs stellen. Tips of aanvullingen van van hen die deze schepen hebben bevaren, of van hen die deze schepen goed kennen
zijn van harte welkom.

Als eerste de "Independent IV".
Bijlagen
Independent IV - kopie.jpg
Independent IV - kopie.jpg (91.14 KiB) 6472 keer bekeken

j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Computertekeningen

Bericht door j.haver »

Ziet er zeker mooi uit ; ik kijk al uit naar de volgende ! Alleen had deze sleper vlgs mij boven deklijn een negatieve boeg.
Gebruikersavatar
Leroy
Berichten: 424
Lid geworden op: 30 okt 2004 18:11
Locatie: Rhenen

Re: Computertekeningen

Bericht door Leroy »

Bedankt voor je input. :) Het kan natuurlijk zijn dat de boeg later is aangepast. Ik ben bij mijn tekening uitgegaan
van hoe de sleepboot na de bouw is afgeleverd. Op bijgaande foto kun je zien dat de boeg overeenkomt met de tekening.
Bijlagen
Independent IV.jpg
Independent IV.jpg (42.43 KiB) 6448 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Computertekeningen

Bericht door Roy »

Ik vind zo'n computertekening een pracht hoor !.
Het is een geheel andere invalshoek, maar wel een duidelijke !.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Computertekeningen

Bericht door gerard tenerife »

Ja, dit is eens heel wat anders. Een andere techniek, maar interesant. Laat maar komen ik kijk graag naar de volgende.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Computertekeningen

Bericht door Mart Hoogedoorn »

adelaide 053.jpg
adelaide 053.jpg (194.13 KiB) 6406 keer bekeken
Mooi hoor Leroy...Jantje Haver lag op z'n rug zeker toen ie die negative boeg zag :wink: Het is geen ''kunst'' natuurlijk,maar tòch zeer creatief bezig zijn.Zelf heb ik tijdens mijn eerste computterjaren een ''tekening'' van mijn huis aan de kust in elkaar geknutseld met het''Paint''programma....wél een tijdje mee zoet geweest,maar zò blijft de gepensioeneerde uit de kroeg :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Leroy
Berichten: 424
Lid geworden op: 30 okt 2004 18:11
Locatie: Rhenen

Re: Computertekeningen

Bericht door Leroy »

Bedankt voor jullie positive reakties. Ik heb inmiddels een aantal schepen klaar en heb tevens een aantal "op stapel" staan.
Ik hoop ook in de toekomst in staat te zijn om wat meer met de achtegrond te doen, zoals een aanlegsteiger o.i.d.

Hiebij het tweede exemplaar. De NRS sleepboot "Brielsebank".

Nog even een noot over "kunst of geen kunst". Persoonlijk geloof ik dat als creativiteit aan de basis ligt, dat het kunst genoemd mag worden.
Maar dat heeft natuurlijk ook te maken met persoonlijke smaak. Ik heb ooit een tentoonstelling meegemaakt waarbij twee mensen ruim een uur
stonden te discussieren en te analiseren bij een schilderij van een punt, een streep en een veeg. De discussie ging over de diepere betekenis
van het schilderij en de achterliggende bedoeling van de kunstenaar. Ik heb hen verteld dat de kunstenaar vermoedelijk ergens achter een muur
zich een whiplash stond te lachen en dat de bedoeling mijns inziens wel duidelijk was. Het doek is uiteindelijk wel voor (toen) zestienduizend gulden
van de hand gegaan.
Bijlagen
Brielsebank - kopie.jpg
Brielsebank - kopie.jpg (94.14 KiB) 6381 keer bekeken


Plaats reactie